Onkohan minulla jokin syömishäiriö? Tai tuntuu että minulla on aika isoja ongelmia ruokaan suhtautumisessa tai ylipäänsä syömisessä.
Olen reilusti ylipainoinen (bmi 32), olen koko elämäni oikeastaan ollut lihava. Olen aina saanut ruuasta lohtua ja etenkin karkin syömisestä. Niin kauan kuin muistan niin olen nauttinut TODELLA paljon karkin syömisestä salassa. Jos jossakin on karkkia tai herkkuja tarjolla, en yleensä ota ollenkaan, mutta yksin syöminen on se mistä saan nautintoa. Minun pitäisi laihduttaa, ja tuntuu että tämä ruoka-asia on nyt lähtenyt ihan käsistä. Nykyisin elämäni on oikeastaan sitä, että ahmin ja sitten olen syömättä. Rakastan sitä tunnetta kun on syönyt tosi vähän, on jotenkin niin kevyt ja onnellinen olo. Tätä jatkuu pari päivää. Sitten tulee aika, jolloin vain syön. Saatan syödä päivittäin ison 400g karkkipussin ja illalla vielä suklaapatukan tai pari. Niiden lisäksi syön oikeastaan mitä vain kaapista löytyy tai haen pikaruokaa. Ja ei varmaan tarvitse sanoa että ahdistun. Tätä jatkuu taas siihen, että onnistun olemaan syömättä. En ole laihtunut juuri ollenkaan, vaikka olen yrittänyt jo useita kuukausia laihduttaa.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ai että onkohan? Luepas aloituksesi.
No joo varmaan on joku ongelma mutta mitä sille pitäisi tehdä?
Ainakin ekaksi kannattaisi alkaa syömään oikein. Jos on monta päivää ravinnotta on pelkästään normaalia että sitten tulee ahmittua korkeakalorisia ruokia. Jos sen sijaan syöt kunnon aamupalan, lounaan, välipalan, illallisen sekä iltapalan niin ei takuulla tee mieli niin paljon herkkuja. Aluksi ei välttämättä tarvitse edes karsia niitä herkkuja, jos opettelee tuon ruokarytmin. Tietenkin ravintoterapeutti tms auttaisi varmaan paljon. Ja varmaan ihan psykoterapeuttikin.. tuo nykyinen tyylisi ei johda mihinkään kuten olet huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ekaksi kannattaisi alkaa syömään oikein. Jos on monta päivää ravinnotta on pelkästään normaalia että sitten tulee ahmittua korkeakalorisia ruokia. Jos sen sijaan syöt kunnon aamupalan, lounaan, välipalan, illallisen sekä iltapalan niin ei takuulla tee mieli niin paljon herkkuja. Aluksi ei välttämättä tarvitse edes karsia niitä herkkuja, jos opettelee tuon ruokarytmin. Tietenkin ravintoterapeutti tms auttaisi varmaan paljon. Ja varmaan ihan psykoterapeuttikin.. tuo nykyinen tyylisi ei johda mihinkään kuten olet huomannut.
Pelkästään jo normaalin ruuan syöminenkin ahdistaa. Ja se, että pitäisi syödä muiden seurassa. Töissä tulee väsitämättä tilanteita, jolloin on pakko ruokailla muiden kanssa, ja otan vain pienen annoksen, että saan mahdollisimman nopeasti syötyä. Mitenhän johonkin terapeutille pääsisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään jo normaalin ruuan syöminenkin ahdistaa. Ja se, että pitäisi syödä muiden seurassa. Töissä tulee väsitämättä tilanteita, jolloin on pakko ruokailla muiden kanssa, ja otan vain pienen annoksen, että saan mahdollisimman nopeasti syötyä. Mitenhän johonkin terapeutille pääsisi?
Tai siis pääseekö terveyskeskuksen kautta jotenkin? En kyllä tiedä voisinko kasvotusten kenenkään kanssa jutella tästä
Syömishäiriöliitto-SYLI ry edustaa syömishäiriöön sairastuneita ja heidän läheisiään. Liiton tarkoituksena on edistää edustamiensa ryhmien hyvinvointia vaikuttamalla syömishäiriöiden tunnettuuteen sekä hoidon ja kuntoutuksen kehittymiseen. Tavoitteena on tuoda syömishäiriöt esiin marginaalista. Liitto nostaa keskusteluun syömishäiriöön sairastuneiden asemaan ja hoitoon liittyviä epäkohtia, joista keskeisimpiä ovat hoidossa esiintyvät suuret alueelliset erot niin laadullisesti kuin määrällisestikin. Liitto tukee jäsenyhdistystensä alueellista toimintaa sekä yhdistyksissä tehtävää vapaaehtoistyötä.
Lisää Syömishäiriöliitto-SYLI ry:stä >>
Varaa aika terveyskeskuksen terveydenhoitajalle, hänen alaansa kuuluu ravinto- ja liikuntaneuvonta. Sieltä hän voi laittaa sinulle lähetettä eteenpäin, esimerkiksi ravitsemusterapeutille ja lääkärin kautta psykologin juttusille. Jos haluat laihtua, olisi ammattilaisten neuvot tarpeen. En usko, että täysin yksin siihen pystyt. Hienoa, että olet pohtinut asiaa ja haluat muutosta tiedostamaasi ongelmaan.
Ai että onkohan? Luepas aloituksesi.