Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävät ruokaan liittyvät sanat

Vierailija
26.03.2016 |

Oma inhokkini on hilloke, salaattipeti, riisipeti eli kaikenlaiset pedit.

Inhoan myös sitä miten ihmiset pyöräyttävät ruokia.

Kommentit (341)

Vierailija
201/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään käyttää monia näitä termejä just kun ne kuulostaa niin pompööseiltä ja pässeiltä yhtä aikaa. Syön protskuu, ranuja, karsuja, pernamuusia sekä asioita kasvispedillä ja jonkun kera. Mutta parsakaalin kutsumiseen parsaksi, ruikkariin tai voikkariin en pysty edes vitsillä.

Vierailija
202/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään käyttää monia näitä termejä just kun ne kuulostaa niin pompööseiltä ja pässeiltä yhtä aikaa. Syön protskuu, ranuja, karsuja, pernamuusia sekä asioita kasvispedillä ja jonkun kera. Mutta parsakaalin kutsumiseen parsaksi, ruikkariin tai voikkariin en pysty edes vitsillä.

Eikun anteeksi VOIKKULIIN. Aivot eivät meinanneet kyetä kirjoittamaan tuota kaikista kamalinta muotoa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä vihaan kun kastiketta sanotaan lotinaksi, hyi! myös oon kuullu että näitä fon du chefin liha ja kana liemiä sanotaan lotinakuutioiksi, kamalaa.

Lotina on nimi ihan tietylle kastikkeelle, ei kastikkeille yleensä. En kyllä itsekään pidä sanasta, enkä syö lotinaa.

Mä en oo koskaan kuullut. Millainen kastike on lotina?

Sianlihakastiketa rasvaisesta sian kyljestä, kulkee myös nimellä läskisoosi. Siitä on monta pientä variaatiota, mutta se oli vielä -70 ja -80 luvullakin monessa perheessä varsin yleinen ruoka. Edullista ja energiapitoista, ei muuten kovin hyvin nykyisiä ravintosuosituksia noudattavaa. Itse olen tehnyt sitä viimeksi ehkä 7 vuotta sitten, kun siskon lapset sitä toivoivat. Muistivat äidin, ts. heidän mummonsa, sitä tehneen -90 luvun alussa. Pitivät kyllä kovasti, joten jouduin tekemään toisenkin kerran vielä lyhyen vierailun aikana. Ei se hullumpaa maun puolesta ole, mutta eipä tuota ole tullut tehtyä sen jälkeen toisten. Kesämökillä sitä tuli tehtyä ja itsekin vielä -90 luvulla eipä tuota nyt niin kaipaa enää.

En nyt tiedä sitten, että tarkoittiko lotina alun pitäen pelkkää laardia ts. sian ihraa jota käytettiin voin sijasta ainakin köyhemmän väestönosan joukossa vai mitä, mutta "Läskiä ja lotinaa" tuli kai tunnetuksi on  Eldankajärven jää laulun sanoista.

Vierailija
204/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatkuli -- arrgggh.

Vierailija
205/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkea (kun tarkoitetaan sekoittamista)

safka

lunssi

pottu

Vierailija
206/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä vihaan kun kastiketta sanotaan lotinaksi, hyi! myös oon kuullu että näitä fon du chefin liha ja kana liemiä sanotaan lotinakuutioiksi, kamalaa.

Lotina on nimi ihan tietylle kastikkeelle, ei kastikkeille yleensä. En kyllä itsekään pidä sanasta, enkä syö lotinaa.

Mä en oo koskaan kuullut. Millainen kastike on lotina?

Sianlihakastiketa rasvaisesta sian kyljestä, kulkee myös nimellä läskisoosi. Siitä on monta pientä variaatiota, mutta se oli vielä -70 ja -80 luvullakin monessa perheessä varsin yleinen ruoka. Edullista ja energiapitoista, ei muuten kovin hyvin nykyisiä ravintosuosituksia noudattavaa. Itse olen tehnyt sitä viimeksi ehkä 7 vuotta sitten, kun siskon lapset sitä toivoivat. Muistivat äidin, ts. heidän mummonsa, sitä tehneen -90 luvun alussa. Pitivät kyllä kovasti, joten jouduin tekemään toisenkin kerran vielä lyhyen vierailun aikana. Ei se hullumpaa maun puolesta ole, mutta eipä tuota ole tullut tehtyä sen jälkeen toisten. Kesämökillä sitä tuli tehtyä ja itsekin vielä -90 luvulla eipä tuota nyt niin kaipaa enää.

En nyt tiedä sitten, että tarkoittiko lotina alun pitäen pelkkää laardia ts. sian ihraa jota käytettiin voin sijasta ainakin köyhemmän väestönosan joukossa vai mitä, mutta "Läskiä ja lotinaa" tuli kai tunnetuksi on  Eldankajärven jää laulun sanoista.

ok. Kiitti kattavasta selityksestä. Tuo laulu on tuttu, eipä vaan ole tullut mietittyä sanoja tarkemmin. Läskisoosikin on tuttu, olen syntynyt 1968:).

Vierailija
207/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsu. Mun mies sanoo sipsiä sipsuksi. Aaarrgght!

Vierailija
208/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin just tätä ketjua lukiessa, että mullahan menee ihan pirun hyvin elämässä, vaikka vastoinkäymisiä on ollut runsaasti 😅. Huh huh mammat 😳!

Vierailija
209/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipsu. Mun mies sanoo sipsiä sipsuksi. Aaarrgght!

Vielä kamalampaa on, kun joku sanoo karkkia karsuksi.

Vierailija
210/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sanaa LYÖDÄ. Ruuanlaiton yhteydessä siis. Kuulostaa ihan teurastamomeiningiltä, kun joku kirjoittaa näin:

"Lyö pannulle voita ja ruskista. Lyö sitten pannulle lihaa ja täräytä joukkoon mausteita. Lyö lautaselle ja ääntä kohti."

Vierailija
211/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÖSSÖ

MÖSSÄÄMINEN

Kuvottavan kuuloista, kun puhutaan makaroonimössöstä, tai että kattilassa mössätään sekaisin sitä ja tätä.

Vierailija
212/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen!

Sormisuola on valmiiseen ruokaan lisättävää suolaa, jota on pöydässä varattuna ruokailijoille. Sormisuola ei ole mikään mittayksikkö, vaan ruuan päälle ripoteltavaa suolaa. Sormisuolaa myydään suolahyllyssä, siinä on semmoinen rakenne, että sitä on helppo napata sormiin, kuin hiutaleita.

Vierailija
213/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juodaan ruuan kanssa viintä!

Nyhtöpossua uunivihannes pedillä ja lasi punaviintä. Hrrrrr.

Vierailija
214/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhenteet: spagu, katkikset, makrulaatikko, makru, makaryllit...

Vierailija
215/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pleittaan tän dinnerin lautaselle ja sit laitan dressingii päälle -Tomi Björk-

Voi yööööök.... Jollet osaa puhua kunnolla, niin pidä suusi kiinni!

Vierailija
216/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaisa, esim. ruokaisa salaatti. Öö, mitäs muuta ruoka on kuin ruokaisaa, salaattikin.

Vierailija
217/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÄRPPIÄ

Kiitos av.

Vierailija
218/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäke.

Tulee mieleen umpilisäke.

no eikös se oo lisuke kun ruoan yhteydessä puhutaan.

Vierailija
219/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun annoksessa olevasta lihasta puhutaan proteiinia. Mulla on riisiä ja protskuna on sit tonnaria.

Vierailija
220/341 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rähmäpulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi