Ärsyttävät ruokaan liittyvät sanat
Oma inhokkini on hilloke, salaattipeti, riisipeti eli kaikenlaiset pedit.
Inhoan myös sitä miten ihmiset pyöräyttävät ruokia.
Kommentit (341)
"Ääntä kohti" aaargh!
Helsingissä on se joku Maiskiaiset-niminen ruokatapahtuma. Mua ärsyttää toi maiskiaiset-sana niiiin paljon ja sitä mainostetaan kuukausikaupalla radiossa niin että joka päivä kuulee sitä sanaa hoettavan. Kierrän sen tapahtuman kaukaa :D
Minua ärsyttää suunnattomasti, kun joku "haukkaa" kaiken! Esim. "Haukataanpas vähän aamupalaa." Raivostuttavaa!
Vierailija kirjoitti:
Se, kun parsakaalista puhutaan "parsana"!! Että voi vituttaa! Parsa on ihan oma lajinsa!
Kunnon parsarage on aina paikallaan 😀
Mua ei juuri ärsytä muu kuin kaste kastikkeesta puhuttaessa. Ilmeisesti murresana, ja vaikka mua ei yleensä murresanat ärsytäkään, päinvastoin, niin tuo kaste saa aina niskakarvat pystyyn.
Kaveriksi ja kylkeen. "Raikas salaatti pihvin kaveriksi" ja "ranut hampparin kylkeen".
Vebeistä popsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KERA 😣. Esim. Lihapullat kera muusin. Eikö voi vaan sanoa lihapullat ja muusi tai lihapullat muusilla.
Lihapullat kera muusin on raikas, mehevä ja ruokaisa maistuva ilmaus.
Ei ole. Keraa ravintolat saattavat käyttää ruokalistoillaan mutta silloinkin se on lihapullat muussin kera. Ei ikinä lihapullat kera muussin! Se on keran väärinkäyttöä, 'trendikkäästi' käytetty englannin kielen sanajärjestystä ja saa monelle aikaan inhoreaktion.
Aijai, päivän paras ketju.
Tämä on kyllä vähän HC (kuulee lähinnä ulkomaisissa kokkisarjoissa) mutta minun ja mieheni inhokki on 'dekonstruoitu'. Ruuasta tulee aina hienompaa ja paremman makuista kun se on pilkottu osiin ja levitelty pitkin lautasta: esimerkiksi dekonstruoidun hampurilaisen saa, kun murentaa sämpylän ja pilkkoo pihvin ja täytteet ripottelee nätisti siihen viereen. Majoneesista voi tehdä lautaselle vaikka kivan ornamentin.
Puhtaasti kielellisistä syistä ällökkeisiini kuuluvat pizza'slaissi', 'kulhoruoka', raaka-aine 'pääosassa', se sama vanha 'broisku' ja jossain vaiheessa joka tuutista tullut 'superruoka'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään käyttää monia näitä termejä just kun ne kuulostaa niin pompööseiltä ja pässeiltä yhtä aikaa. Syön protskuu, ranuja, karsuja, pernamuusia sekä asioita kasvispedillä ja jonkun kera. Mutta parsakaalin kutsumiseen parsaksi, ruikkariin tai voikkariin en pysty edes vitsillä.
Eikun anteeksi VOIKKULIIN. Aivot eivät meinanneet kyetä kirjoittamaan tuota kaikista kamalinta muotoa ollenkaan.
Tohon vielä kiissuli, niin lista on lähes täydellinen.
Menee ehkä vähän ohi, mutta ehkä eniten ärsyttää kaikenlaidet ruokafanaatikot jotka puhuvat siitä miten vehnäjauhot, sokeri, maito, rypsiöljy tai milloin mikäkin on MYRKKYÄ. Syökää kupillinen syanidia ja tulkaa sitten puhumaan myrkyistä.
En jaksanut lukea tätä pitkää ketjua. Mutta makustelu, makumaailma, makusinfonia ja nyhtöpossu on varmaankin mainittu täällä.
Myös viinien maisteluun liittyvä kuvaileva sanasto on sekä tahattoman koominen että ärsyttävä.
Yhden nimeltä mainitsemattoman tuttavan facebook-kirjoitukset. Hänellä jo kouluikäiset lapset mutta voin pahoin lukiessani hänen facebookiaan. "Tänään tein Yrsalle ja Kerkolle pikku voikkulit ja vanikset (vanukkaat?) kerhoon mukaan, huomiseksi sitten makris ja porkkisraaste valmiina, vitskupillerit otettu, Kerkon lemppari on aplari-vitsku"
En aio piilottaa niitä koska saan niiden lukemisesta jotain kieroutunutta nautintoa kuitenkin :D Rukoilen ettei hän puhu lapsilleen samalla tavalla.
Karamellisointi, esim. sipulin. Ruskistamisesta ennen on puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Yhden nimeltä mainitsemattoman tuttavan facebook-kirjoitukset. Hänellä jo kouluikäiset lapset mutta voin pahoin lukiessani hänen facebookiaan. "Tänään tein Yrsalle ja Kerkolle pikku voikkulit ja vanikset (vanukkaat?) kerhoon mukaan, huomiseksi sitten makris ja porkkisraaste valmiina, vitskupillerit otettu, Kerkon lemppari on aplari-vitsku"
En aio piilottaa niitä koska saan niiden lukemisesta jotain kieroutunutta nautintoa kuitenkin :D Rukoilen ettei hän puhu lapsilleen samalla tavalla.
Todennäköisesti puhuu, ja vielä sellaiseen imelään ja määkivän lässyttävään tyyliin. Mulla OLI joskus vastaava ystävä, pikkuhiljaa erkaannuin sillä en kestänyt sitä lässytystä jolla puhuttiin niin lapsille kuin aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Karamellisointi, esim. sipulin. Ruskistamisesta ennen on puhuttu.
Karamellisointi on ihan eri asia kuin ruskistaminen.
"puhdas ruoka" (onko vastakohta sitten likainen ruoka?)
em. haisee jo hiukan moraalikäsitteeltä, ja vielä selvemmin nämä: "hyvät hiilarit", "hyvät rasvat", "huonot hiilarit", "huonot rasvat"
pahisten joukkoon luetaan myös "höttöhiilari"
Kun joku käyttää sanaa 'muhinoida' ruuasta. Esim. '...ja anna sitten muhinoida uunissa vähintään 2 tunnin ajan.'
Vierailija kirjoitti:
Kaveriksi ja kylkeen. "Raikas salaatti pihvin kaveriksi" ja "ranut hampparin kylkeen".
Vebeistä popsia.
Yli 200 viestiä piti lukea ennen kuin tuli tämä oma suurin inhokkini: kylkeen tai kyljessä. Voi jestas kuinka ärsyttävä!
Piapo, lörtsy, pöperöt, töhnämuna, mättää, mässyttää