Tytölle korvikset ampumalla vai lävistämällä?
Tyttö täyttää nyt 6v ja on toivonut lahjaksi korviksia. Pitäiskö ottaa ampumalla jossain kultasepänliikkeessä tai kampaajalla vai lävistäjällä? Lävistääkö ne edes tuon ikäiselle? Miten teillä on laitettu?
Kommentit (122)
Lävistysliikkeessä käy sekalaista väkeä ja puhdistaako ne aina kunnolla niitä monikäyttöneuvoja.
Pamela Andersonb anoo saaneensa c-hepatiitin tatuoinnista
Vierailija kirjoitti:
Lävistysliikkeessä käy sekalaista väkeä ja puhdistaako ne aina kunnolla niitä monikäyttöneuvoja.
Mitä ihmeen monikäyttöneuvoja? Neulat on kertakäyttöisiä ja ne otetaan steriilistä pakkauksesta. Minun tytölle kun tehtiin kaksi reikää (yksi kumpaankin korvaan), niin kumpaakin reikää varten otettiin uusi neula - ihan varmuuden vuoksi. Lävistäjät ovat hygieniasta todella tarkkoja.
Ai kauhee, mä oon varmaan ihan tynnyrissä kasvanut, kun oon luullu, et korvareiät laitetaan aina ampumalla, ja muut korut (nenä-, huuli-, kulma-, napa- ym.) lävistämällä. Mä sain ite korvikset ala-asteella 80-luvulla ja muistan, että ampuminen sattui, mutta vain pienen hetken. Otatin myöhemmin vielä toiseen korvaan toisen reiän.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus minäkin pohdin sitä ajatusta että lapsen korvanlävistäneet tai sen hyväksyneet sitten kauhistelevat muunlaisia lävistyksiä. Joissakin kulttuureissa on vieläkin villimpiä lävistyksiä. Lähinnä kertoo siitä miten jumittuneita ihmiset ovat sosiaalisiin normeihin ja kulttuuriin johon on sattunut syntymään. Ja samalla tietenkin nämä muistavat kritisoida eri kulttuureissa olevia.
Juuri näin. Itseäni antropologiasta kiinnostuneena kiehtoo juurikin se, että ihmiset eivät tajua kuinka järjetöntä on antaa lapsen ottaa lävistys - niin kauan kuin kyse on korvanlehdestä. Heti kun puhutaan vaikka nenälävistyksestä, niin se on kauhistus.
Sitä korvalävistystä puolustellaan ja luulen, että tämä "ampuminen" on vaarallisuudessaankin eräs tapa tehdä siitä hyväksytympää. On isompi kynnys viedä se 6-vuotias tatuoidulle ja lävistetylle ammattilävistäjälle, kuin kultasepänliikkeeseen.
Minua vain jaksaa järkyttää se, että omia normeja puolustaakseen (järjeltä), pitää laittaa lapsi kokemaan vaarallisempi tapa. Sitä lävistyspyssyä ei voi steriloida, eli se ei koskaan ole puhdas, ja siinä pakotetaan tylppä metalliesine kudoksesta läpi.
Voisko tästä vaarallisuudesta nyt laittaa jotain asiallista ja luotettavaa lähdettä? Samalla vois kai laittaa linkkiä niihin tapauksiin joista lapsi/aikuinen on saanut jonkun vaarallisen taudin siitä ampumisessa käytetystä pyssystä? Tai niistä lukemattomista kudosvaurioista? Muuten tämä koko kohkaaminen ampumisen vaarallisuudesta on pelkkää kohkaamista vailla todellista faktaa.
Miksi lapsen korviin ylipäänsä pitää tehdä reiät? Eikö niitä todella voi tehdä myöhemmin? Tai mistä minä tiedän, minä olen vain nelikymppinen mies.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus minäkin pohdin sitä ajatusta että lapsen korvanlävistäneet tai sen hyväksyneet sitten kauhistelevat muunlaisia lävistyksiä. Joissakin kulttuureissa on vieläkin villimpiä lävistyksiä. Lähinnä kertoo siitä miten jumittuneita ihmiset ovat sosiaalisiin normeihin ja kulttuuriin johon on sattunut syntymään. Ja samalla tietenkin nämä muistavat kritisoida eri kulttuureissa olevia.
Juuri näin. Itseäni antropologiasta kiinnostuneena kiehtoo juurikin se, että ihmiset eivät tajua kuinka järjetöntä on antaa lapsen ottaa lävistys - niin kauan kuin kyse on korvanlehdestä. Heti kun puhutaan vaikka nenälävistyksestä, niin se on kauhistus.
Sitä korvalävistystä puolustellaan ja luulen, että tämä "ampuminen" on vaarallisuudessaankin eräs tapa tehdä siitä hyväksytympää. On isompi kynnys viedä se 6-vuotias tatuoidulle ja lävistetylle ammattilävistäjälle, kuin kultasepänliikkeeseen.
Minua vain jaksaa järkyttää se, että omia normeja puolustaakseen (järjeltä), pitää laittaa lapsi kokemaan vaarallisempi tapa. Sitä lävistyspyssyä ei voi steriloida, eli se ei koskaan ole puhdas, ja siinä pakotetaan tylppä metalliesine kudoksesta läpi.
Voisko tästä vaarallisuudesta nyt laittaa jotain asiallista ja luotettavaa lähdettä? Samalla vois kai laittaa linkkiä niihin tapauksiin joista lapsi/aikuinen on saanut jonkun vaarallisen taudin siitä ampumisessa käytetystä pyssystä? Tai niistä lukemattomista kudosvaurioista? Muuten tämä koko kohkaaminen ampumisen vaarallisuudesta on pelkkää kohkaamista vailla todellista faktaa.
Fakta a on, että sitä pyssyä ei voi puhdistaa kunnolla, koska se on muovia ja sitä ei voi autoklaavata. Fakta b on, että toisessa työnnetään tylppä metallinpala voimalla korvanlehdestä läpi ja toisessa terävällä, siihen suunnitellulla neulalla.
Kiistätkö kumpaakaan faktaa?
Lisäksi uskoisin työkseen lävistävän ammattilaisen, joka on käynyt lävistyskursseja (eivät ole pakollisia, joten valitkaa aina sellainen, jolla on kurssit käytynä!) on parempi tekemään lävistyksiä, kuin ihminen, joka myy koruja tai leikkaa hiuksia. Tästä minulla ei ole faktaa näyttää, koska en usko sellaista tutkimusta välttämättä tehdyn, joten sanon, uskoisin.
Olen ollut töissä kultasepänliikkeessä ja neuvoisin menemään lävistäjälle.
En ole nyt ihan varma, mutta mielestäni noita lävistyksiä aletaan tekemään vasta 7-vuotiaille. Vaikka jossain kultasepänliikkeessä tehtäisiin pienemmille korvanreikiä, se ei ole sallittua. Onkohan ihan laissakin.
Tosiaan, mikä pätevöitti minut ampumaan korvanlehtiä? No, harjoittelin tasan yhden kerran. Se riittää tuolla alalla.
Sit jos menee vähän vinoon tai reiät on eri korkeudella, niin se on voivoi.
Eikö lapsen korvat enää kasva? Vaikka reijät laitettaisiin nyt samalle korkeudelle, niin 10v. päästä voivat ollakin eri kohdassa.
Olkaa kilttejä älkääkä kommentoiko, mikäli teillä ei ole aiheesta oikeaa tietoa.
Älä ikinä, ikinä ota lävistystä ampumalla mikäli välität terveydestäsi edes vähän. Ampuminen on paitsi riskialtista, myös epähygieenistä. Muovipyssyä ei pysty autoklaavaamaan (eli steriloimaan), eli siihen on saattanut jäädä vaikka edellisen asiakkaan veren jämiä - entä jos kyseisellä henkilöllä on esimerkiksi HIV?
Ampumalla lävistämällä tungetaan tylppä rautatappi (ts. se korvakoru) korvalehdestä läpi. Ensinnäkin se sattuu yleisesti ottaen paljon enemmän kuin terävällä, lävistämiseen suunnitellulla neulalla tehty lävistys. Ampumalla tehty lävistys on väkivaltaisempi ja aiheuttaa huomattavasti enemmän tuhoa kuin neulalla tehty. Ampumisen seurauksena arpikudospatit ovat todennäköisimpiä ja paraneminen on hitaampaa. Korvat myös tulehtuvat helposti.
Lisäksi, ampumalla laitettujen korujen laatu harvoin sopii ensikoruksi. Ensikorun tulee aina olla titaania (joskin niidenkin laaduissa on eroja).
Jos ette usko, voitte itse googlettaa lisätietoa.
Terveisin toista vuotta lävistäjäksi opiskeleva
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jossain kultasepänliikkeessä tehtäisiin pienemmille korvanreikiä, se ei ole sallittua. Onkohan ihan laissakin./quote]
No ei todellakaan ole laissa tällaista. Kyllä tuon verran lakituntemusta pitäisi olla kultasepänliikkeessä työskentelevällä av-mammallakin.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa kilttejä älkääkä kommentoiko, mikäli teillä ei ole aiheesta oikeaa tietoa.
Älä ikinä, ikinä ota lävistystä ampumalla mikäli välität terveydestäsi edes vähän. Ampuminen on paitsi riskialtista, myös epähygieenistä. Muovipyssyä ei pysty autoklaavaamaan (eli steriloimaan), eli siihen on saattanut jäädä vaikka edellisen asiakkaan veren jämiä - entä jos kyseisellä henkilöllä on esimerkiksi HIV?
Ampumalla lävistämällä tungetaan tylppä rautatappi (ts. se korvakoru) korvalehdestä läpi. Ensinnäkin se sattuu yleisesti ottaen paljon enemmän kuin terävällä, lävistämiseen suunnitellulla neulalla tehty lävistys. Ampumalla tehty lävistys on väkivaltaisempi ja aiheuttaa huomattavasti enemmän tuhoa kuin neulalla tehty. Ampumisen seurauksena arpikudospatit ovat todennäköisimpiä ja paraneminen on hitaampaa. Korvat myös tulehtuvat helposti.Lisäksi, ampumalla laitettujen korujen laatu harvoin sopii ensikoruksi. Ensikorun tulee aina olla titaania (joskin niidenkin laaduissa on eroja).
Jos ette usko, voitte itse googlettaa lisätietoa.
Terveisin toista vuotta lävistäjäksi opiskeleva
Miksei voisi steriloida muovisen pyssyn osia? Steriloidaanhan muovia muutenkin.
En nyt ymmärrä, miksi siitä korvalehden lävistämisestä väännetään hui-niin-kamalaa lävistystä? Ihan yhtälailla se ammuttukin korvis on lävistys. Ja siinä neulalla lävistetyssä korvisreiässä voi pitää ihan tavallisia korviksia, ei se pakota pitämään lävistyskorua loppuelämää.
Tässä onkin jo monta kertaa tullut esiin, miksi ampuminen on huonompi vaihtoehto (mm. tylppä esine lävistäjänä, hygieenisyys), mutta pitää muistaa myös, että ammuttaessa laitettava koru on todella huono paranemisen kannalta. Siinä ei ole turpoamisvaraa ja se lukko on kunnon pöpönkerääjä. Lisäksi ne nappikorvikset vaikeuttaa korvisreiän puhdistusta. Kaverillani se korvis meni turvotuksen takia korvanlehden sisään (johtuu siis lyhyestä korvistapista) ja itselläni taas lukko jäi jumiin - äitini irrotti sitä vartin ja se teki törkeän kipeää. Lävistysten kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa, pallot ovat joskus tiukassa, mutta niiden niksi on kumihanskat. Myös lävistysliikkeessä voi käydä avaamassa tiukan korun. Lävistyskoruissa on myös aina turpoamisvaraa ja puhdistaminen on siksi helppoa.
Joku sanoi myös, että ampuminen on nopeasti ohi, kun taas lävistämisessä kestää ja "iso" neula voi säikäyttää lapsen. Aikaa kuluu toki vähän enemmän (mutta puhutaan ehkä kymmenestä minuutista), mutta se johtuu tarkkuudesta ja hygieniasta. Itse pyydän aina lävistäjää sanomaan, kun neula otetaan esiin, jotta voin pistää silmät kii. Itse neula (joka ei ole erityisen iso) ei tunnu miltään, sillä pihtien puristus turruttaa lävistysalueen hetkellisesti (ja ennen kuin joku tarttuu tähän niin ei, alue ei jää turraksi, vaan tunto palaa kyllä heti pihtien irrotessa). Voit varmasti myös ottaa lastasi kädestä kii :) itse "toimenpide" on nopeasti ohi, korvanlehti on pehmeä, joten terävä lävistysneula menee läpi alle sekunnissa. Välissä on pieni tauko, kun neula vaihdetaan uuteen ja sitten onkin toisen korvan vuoro.
Ap: näe hivenen vaivaa ja etsi asiantunteva ja hygienisen lävistyspaikka, muusta ei tarvitse murehtia. Voit vaikka soittaa paikkaan etukäteen ja kysyä, onko lapsiin "erikoistunutta" lävistäjää. Paikallakin voi käydä tutustumassa etukäteen. En missään nimessä suosittele ampumista, minulla on sekä ammuttuja että neulalla lävistettyjä korviksia ja ne lävistetyt ovat aina parantuneet nopeasti ja siististi, ei mitään ongelmia.
Kannattaa lukea tämä - myös te, jotka niin hanakasti olette ampumisen puolella http://www.omenart.fi/site/fi/laevistykset/korvalehtien-laevistaeminen…
53 jatkaa vielä sen verran, että ammutut korvikset ovat sattuneet aivan törkeästi enemmän kuin lävistetyt, jotka taas eivät ole tuntuneet oikeastaan juuri miltään edes rustossa. Lapselle kipu on kuitenkin varmasti se kovin paikka.
Piti sitten googlata. Utrechtin yliopistossa on tätä tutkittu ja todettu, että ampumalla ja neulalla lävistämällä tulee yhtä paljon vauriota kudoksille.
Lävistämällä koska ampumalla se ei ole reikä vaan repeämä.
Koskapa olette nähneet steriloitavan ainoatakaan niitä koneita millä korvikset ammutaan?
Jo pelkästään hygienia syistä lävistämällä, lävistäjällä on myös tietotaitoa hermojen suhteen ja tulevat oikeille kohtaa ja suoraan, sillä pelkällä desifiointi aineella korujen ja sen koneen pyyhintä ei tee siitä hygieenistä kun likaisin sormin kuitenkin koruja räplää.
Itse asiassa moni lävistäjä suosii ampumista lapsille, koska se on nopeampi vrt. lävistyksessä ensin neula ja vasta sitten koru läpi tuoreen haavan. Se ammuttu koru muuten ei ole mikään tylsä tappi vaan terävä ja tietenkin se on steriili, sehän on itse koru joka lävistää, ei pyssy. Neula taas käy ties kuinka monessa ihmisessä ja aina on se riski että lävistäjä on ollut huolimaton steriloinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Lävistämällä koska ampumalla se ei ole reikä vaan repeämä.
Koskapa olette nähneet steriloitavan ainoatakaan niitä koneita millä korvikset ammutaan?
Jo pelkästään hygienia syistä lävistämällä, lävistäjällä on myös tietotaitoa hermojen suhteen ja tulevat oikeille kohtaa ja suoraan, sillä pelkällä desifiointi aineella korujen ja sen koneen pyyhintä ei tee siitä hygieenistä kun likaisin sormin kuitenkin koruja räplää.
Hermojen suhteen :D Nyt puhutaan siitä korvalehden alaosasta/nipukasta, ei siinä sen kummempia hermoja ole kuin tuntohermot ja ne reseptorit nyt on miten on, ei niitä voi "tietää".
Voi hitto mitä pösilöitä täällä...
Ja ne ammuttavat korut on valmiiksi steriilejä, pahvi.
Älkää uskoko tätä lävistypropagandaa, täällä on työtä vailla olevat lävistäjät promoamassa.
Ja tietysti molemmissa tulee saman verran kudosvaurioita, yhtä isot reiät ne on! Ampuminen on kivuttomampi koska siinä itse koru tekee reiän eikä tuoretta haavaa tarvitse toistamiseen räpeltää.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä, miksi siitä korvalehden lävistämisestä väännetään hui-niin-kamalaa lävistystä? Ihan yhtälailla se ammuttukin korvis on lävistys. Ja siinä neulalla lävistetyssä korvisreiässä voi pitää ihan tavallisia korviksia, ei se pakota pitämään lävistyskorua loppuelämää.
Tässä onkin jo monta kertaa tullut esiin, miksi ampuminen on huonompi vaihtoehto (mm. tylppä esine lävistäjänä, hygieenisyys), mutta pitää muistaa myös, että ammuttaessa laitettava koru on todella huono paranemisen kannalta. Siinä ei ole turpoamisvaraa ja se lukko on kunnon pöpönkerääjä. Lisäksi ne nappikorvikset vaikeuttaa korvisreiän puhdistusta. Kaverillani se korvis meni turvotuksen takia korvanlehden sisään (johtuu siis lyhyestä korvistapista) ja itselläni taas lukko jäi jumiin - äitini irrotti sitä vartin ja se teki törkeän kipeää. Lävistysten kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa, pallot ovat joskus tiukassa, mutta niiden niksi on kumihanskat. Myös lävistysliikkeessä voi käydä avaamassa tiukan korun. Lävistyskoruissa on myös aina turpoamisvaraa ja puhdistaminen on siksi helppoa.
Joku sanoi myös, että ampuminen on nopeasti ohi, kun taas lävistämisessä kestää ja "iso" neula voi säikäyttää lapsen. Aikaa kuluu toki vähän enemmän (mutta puhutaan ehkä kymmenestä minuutista), mutta se johtuu tarkkuudesta ja hygieniasta. Itse pyydän aina lävistäjää sanomaan, kun neula otetaan esiin, jotta voin pistää silmät kii. Itse neula (joka ei ole erityisen iso) ei tunnu miltään, sillä pihtien puristus turruttaa lävistysalueen hetkellisesti (ja ennen kuin joku tarttuu tähän niin ei, alue ei jää turraksi, vaan tunto palaa kyllä heti pihtien irrotessa). Voit varmasti myös ottaa lastasi kädestä kii :) itse "toimenpide" on nopeasti ohi, korvanlehti on pehmeä, joten terävä lävistysneula menee läpi alle sekunnissa. Välissä on pieni tauko, kun neula vaihdetaan uuteen ja sitten onkin toisen korvan vuoro.
Ap: näe hivenen vaivaa ja etsi asiantunteva ja hygienisen lävistyspaikka, muusta ei tarvitse murehtia. Voit vaikka soittaa paikkaan etukäteen ja kysyä, onko lapsiin "erikoistunutta" lävistäjää. Paikallakin voi käydä tutustumassa etukäteen. En missään nimessä suosittele ampumista, minulla on sekä ammuttuja että neulalla lävistettyjä korviksia ja ne lävistetyt ovat aina parantuneet nopeasti ja siististi, ei mitään ongelmia.
Kannattaa lukea tämä - myös te, jotka niin hanakasti olette ampumisen puolella http://www.omenart.fi/site/fi/laevistykset/korvalehtien-laevistaeminen…
Linkin takana sanottiin, että lävistyspyssy sulaa autoklaavissa... En ole moista pyssyä nähnyt, mutta kuulostaa aika villiltä, kun ihan tavallinen vauvan tuttipullokin kestää höyrysteriloinnin. Sokeripyssy?