Tytölle korvikset ampumalla vai lävistämällä?
Tyttö täyttää nyt 6v ja on toivonut lahjaksi korviksia. Pitäiskö ottaa ampumalla jossain kultasepänliikkeessä tai kampaajalla vai lävistäjällä? Lävistääkö ne edes tuon ikäiselle? Miten teillä on laitettu?
Kommentit (122)
Kertokaa nyt mulle ihan oikeasti, että miksi ne pyssyt on tehty jostain elmukelmusta joka ei kestä normaalia sterilointia. Vai levitelläänkö tässä ehkä totena jotakin urbaanilegendaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme paukapäitä täällä, se nyt on kudosvaurion kannalta täysin sama tekeekö reiän neulamainen koru vai neula, eihän se ammutun korun pää mikään tylppä ole vaan varsin terävä.
Kyllä mulla aikoinaan ammuttiin todella tylppä ja paksu koru, sattui paljon vaikka olin 14v. Koru joka suoraan puristettiin paikalleen ei sattunut ollenkaan mutta koru jäi korvanlehden sisään kun turposi. Kaikki ammutut vinossa, eri korkeuksilla ja pyssyä asetellessa iho helppo vetää niin ettei se ole enää luontevasti vastakkain vaan vanuteltu luonnottomasti pyssyn väliin. Yhdestä reiästä korun poistaminen ja takaisinlaitto kivuliasta edelleen koska reikä ei ole korvalehdessä kohdillaan. En usko että lävistäminen voi tämän pahempaa olla.
aeae kirjoitti:
Minulle laitettiin 15.v korvikset noin 5 vuotta sitten. AMPUMALLA myönnän kuullostaa hirveeltä. olin kultasepänliikkeessä ja mun annettiin valita lävistämällä vai ampumalla valitsin pyssyn. Korvien kipu hävisi noin 5päivässä. Pyssyä kannatan :3
Millä perusteella kannatat pyssyä? Oman kokemuksesi perusteella? Onko sinulle sitten tehty lävistyksiä neulalla, jotta osaat tehdä arvion kannattaaksesi pyssyä? Vai trianguloidaanko tässä nyt yhdellä pisteellä?
Minulle lapsena ammuttiin reiät ja toisen korvan taakse kasvoi iso patti sen johdosta, harmitti lapsena kovasti kun koru piti ottaa pois. Onneksi se irtosi niin ei tarvinnut leikkuuttaa pois.
mulla ei mitään ongelmia ammuttujen normireikien ja rustojen kanssa. ainoastaan ne reijät jotka olen tehnyt itse ovat oireilleet
Jee! Onneksi on google. Tiedoksi lävistäjille ja sellaisiksi opiskeleville: nykyajan rei'ityspyssyt ovat teräksisiä ja varmasti kestävät autoklaavin. Lisäksi on olemassa kertakäyttöisiä muovisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä ampumalla. Kun ammatilaisellä käy on lävistäminen hetkessä ohi ja sattii jopa vähemmän. Lisäksi pyssy _ei_ ole steriili ja sitä _ei_ voi steriloida. Ampuessa myös kudos repeää, kun tylsä esine väkipakoin runnotaan korvan läpi.
Pyssy ei ole kosketuksissa korvaan, vain steriili koru, joka otetaan suoraan avaamattomasta paketista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä ampumalla. Kun ammatilaisellä käy on lävistäminen hetkessä ohi ja sattii jopa vähemmän. Lisäksi pyssy _ei_ ole steriili ja sitä _ei_ voi steriloida. Ampuessa myös kudos repeää, kun tylsä esine väkipakoin runnotaan korvan läpi.
Pyssy ei ole kosketuksissa korvaan, vain steriili koru, joka otetaan suoraan avaamattomasta paketista!
Mutta "lävistäjän" kädet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Jee! Onneksi on google. Tiedoksi lävistäjille ja sellaisiksi opiskeleville: nykyajan rei'ityspyssyt ovat teräksisiä ja varmasti kestävät autoklaavin. Lisäksi on olemassa kertakäyttöisiä muovisia.
Mutta täällä oli myös puhe siitä, ettei se itse koru jolla se reikä tehdään, ole streriili.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mun koruja koskaan otettu mistään paketista. Ite valkkasin ne korulevyltä ja siitä "lävistäjä" otti ne paljain sormin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä oli myös puhe siitä, ettei se itse koru jolla se reikä tehdään, ole streriili.
Kovasti nuo palveluntarjoajat näyttävät vakuuttavan, että korut ovat yksittäispakattuja ja steriilejä. Sitten taas vastaavasti googlen kuvahaulla löytyy neulalla lävistäjiä ilman hanskoja, ja kädet ainakaan eivät ole autoklaavissa käyneet. Eli mitä jos sovittaisiin, että tämä hygienia-asia on aika pitkälti kiinni ammatinharjoittajasta.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Ovat tosiaan lävistäjät lähteneet joukolla puolustelemaan ammattiylpeyttään... Mulle on tehty monta korvareikää eri paikoissa ampumalla ja aina on kyseessä ollut metallinen pyssy, jonka voi vaikka sellaisenaan laittaa sterilointilaitteeseen tai vaikka upottaa desinfiointiaineeseen. Mutta siihen tuskin on edes tarvetta kun siitä ampumalla tehdystä reiästä ei juurikaan tule verta. Paikka desinfioidaan, yksittäis-HYGIENIApakatut korvikset saadaan siitä pakkauslevystään suoraan siihen laitteeseen ilman käsinkoskemista ja reiän paikka merkitään ensin tussilla korvanlehteen, jolloin sen voi ihan itse päättää kuinka vinoon haluaa. Myös ampumiseen ei tasan tarvitse mitään koulutusta, sen voisi kuka tahansa tehdä; vie vaan laitteen siihen tussin merkitsemään kohtaan ja ampuu. Nopeaa ja paljon kivuttomampaa kuin edes se pihdeillä puristaminen, saati paksulla neulalla hitaasti korvaa sörkkiminen ja vielä sen jälkeen korun pujottaminen siihen.
Ja niitä koruja on itselläni ollut metallisia, mutta olen nähnyt joskus myös muovisia ensikoruja. Kaikki sen mallisia että reikä onnistuu. Älä turhaan aiheuta lapsellesi tarpeetonta kärsimystä lävistyksellä, kun ampumalla homma on hetkessä ohi
Miksi ihmeessä jotkut alapeukuttavat sitä, että ampumalla lävistäminen onkin hygieenistä? Luulisi tuon olevan hyvä uutinen kaikille.
Minä sain myös ensimmäiset korvareiät 6-vuotiaana ja ne laitettiin ampumalla! Eikä sattunut yhtään koska nopeasti ohi. Myöhemmin lisää reikiä niin korviin kuin vähän muuallekin lävistämällä ja sattuu paljon enemmän. Ja ne ammutut reiät edelleen auki, vaikka ei korviksia vuosiin. Lävistetyt reiät ummessa.
T.30 v.
Kuinka lävistäjät suhtautuu lapsiasiakkaisiin? Mistä tietäisi mikä paikka on turvallinen ja hyvä? Ei oo kokemusta kun itsellä ei lävistyksiä ole paitsi ne lapsena koruliikkeessä ammutut jotka ei koskaan parantuneet.
Mulle on ammuttu kolmet rei'ät molempiin korviin eikä ole ollut sen suurempia ongelmia, mutta sen olen huomannut että niitä harkkakorviksia kannattaa oikeasti jaksaa pitää suositeltua pidempään. En tiedä näistä jutuista paljon mitään, voihan olla ettö olen jotenkin allerginen tms, mutta ensimmäisistä toinen tulehtui (olin muuten 6v, ja itse toivoin korviksia synttärilahjaksi!) kun en jaksanut pitää harjoituskorviksia tarpeeksi kauan. Mutta joo, kannattaisin ampumista. Ei todellakaan satu ja paranee kyllä. Lävistäjätkin varmasti osaavat hommansa, mutta en tiedä onko se lapselle hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa moni lävistäjä suosii ampumista lapsille, koska se on nopeampi vrt. lävistyksessä ensin neula ja vasta sitten koru läpi tuoreen haavan. Se ammuttu koru muuten ei ole mikään tylsä tappi vaan terävä ja tietenkin se on steriili, sehän on itse koru joka lävistää, ei pyssy. Neula taas käy ties kuinka monessa ihmisessä ja aina on se riski että lävistäjä on ollut huolimaton steriloinnissa.
Tietämättlmyys paistaa niin pahasti kommentistsi. En ole koskaan tavannut sellaista ammattilävistäjää, joka suosisi ampumista missään tapauksessa. Ei ikinä. Lävistyskoru asetetaan neulan päähän ja vedetään paikoilleen samalla, kun neula vedetään läpi. Ammuttu koru on tylsä, ei todellakaan terävä. Sellainenhan neulanterävä piikkihän olisi vaarallinen korvassa. Eikä ne korut myöskään mitään steriilejä ole, silloin kun itselleni ammuttiin, niin ne oli aseteltu sellaiselle korutyynylle, jollaisessa muutkin korvikset (ja sormukset yms ) pidetään. Siitä se sitten otettiin paljain sormin. Käyttämätön ei tarkoita steriiliä, tiesitkö. Ja lävistysneulat ovat AINA kertakäyttöisiä.
Mun lapsen ammutut korut oli kyllä steriilissä paketissa. Näytillä olevat korut olivat toki tyynyillä, mutta niitä vain katseltiin ja valittiin väri ja malli. Hyvin parani ammutut reiät eikä lapsi saanut edes vaarallista tautia.
Edelleen mä odotan ihan selvää lähdettä näille lävistäjien väitteille ja ei, mitkään lävistäjien omat nettisivut ei riitä. Ihan oikea tutkimus joka todistaa, että ampuminen aiheuttaa isompia kudosvaurioita ja on selvästi riskialttiimpaa esim. tautien suhteen. Muuten teidän puheet on vaan mutua.
Mä vein kultasepänliikkeeseen ampumalla ja paranivat nopeesti.
Kaveri mulle rupes mussuttamaan tuosta lävistäjästän paremmuudesta. Ok, ihan varmasti on hyvä ja ammattitaitoinen. Vei lapsensa ammattilävistäjälle. Eihän se 10v uskaltanut mennä liikkeeseen sisään, kun siellä oli läpeensä tatuoitu ja lävistetty tapaus vastassa. Meni puoli vuotta, kun tuli multa kyselemään, että missä teidän lapset on rei´itetty. Hän nieli periaatteensa, kun lapsi jatkoi reikien ruinaamista.
Mikä kullekin sopii ja vauvasta vaariin niitä saa laitettua.
Itselleni on tehty reiät korviin ampumalla, joka sattui todella paljon. Toinen meni vinoon ja lopulta kumpikin tulehtui ja otin korut pois. Tämän jälkeen on tehty useita "oikeita" lävistyksiä ja niissä se pihti nipistää vähän, mutta itse lävistys ei. Lävistyksissä ei myöskään ole ollut samaa jälkikipua kuin ampumalla tehdyissä. Mielestäni lävistyksiä, edes niitä pieniä korvakoruja, ei kuitenkaan pidä laittaa lapsille. Lävistysten aika on sitten, kun ihminen suurin piirtein ymmärtää mitä tekee. T: Täti 35 v
En jaksa selata kaikkia vastauksia, mutta mulla on neljä ampumalla laitettua lävistystä (kolme korvissa ja yksi nenässä) sekä neljä lävistämällä laitettua (kieli, napa ja kaksi lävistystä korvissa).
Ampumalla laitetut ovat parantuneet hitaasti, nenän lävistykseen tuli ruma keloidi moneksi vuodeksi ja korviin ammutut erittävät vieläkin - melkein 30 vuoden jälkeen. Lävistetyt ovat kaikki parantuneet nopeasti ja etenkin korvissa, joissa on vierekkäin lävistettyjä ja ammuttuja, ero on selkeä. Sama paikka, samanlaiset korut, sama hygienia, mutta vain ammutut erittävät vieläkin silloin tällöin.