Nimenantojuhlat vauvalle, mutta silti haluavat kummit ja suvun ristiäismekon, häh?
Sisareni ja miehensä eivät kuulu kirkkoon. Ei siinä mitään, jokaisen oma valinta, mutta nyt lapsen saatuaan haluavatkin rusinat pullasta.
Vauvalle halutaan pitää isot nimenantojuhlat, suurinpiirtein koko suvun odotetaan osallistuvan. Kutsut lähetetty ja lahjatoiveita esitetty..
Nimijuhlat sinällään ok, mutta tällainen juhla ei yksin riitäkään, vaan vauvalle pitää saada useammat kummit ja mikä oudointa, suvun ristiäismekko käyttöön??
Mitä hittoa? Nimenantojuhlat eivät ole ristiäiset, miksi pitää leikkiä ristiäisiä?
Leikkikummit, mitä nekin muka ovat? Lahja-automaatteja vissiin sitten. Kuka edes sellaiseksi viitsii ryhtyä?
Ristiäismekko on kaiken huippu. Ei lasta kasteta, eikä muutakaan virallisempaa toimitusta tietenkään ole. mihin ihmeeseen tarvitsevat muka mekkoa?
Jos ei haluta kuulua kirkkoon, niin miksi halutaan silti matkia kirkollisia toimituksia?
Ps. Sisareni aikoo myös srk:n vauvakerhoon... (Pääasia, ettei maksa palvelusta).
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset ovat ONNEKSI menossa pois muodista. Etenkin suurissa kaupungeissa siteet kirkkoon ovat hatarat ja monesti katkeavat kokonaanseuraavan sukupolven kohdalla. Helsingissä esim. nuorista ei kuulu kirkkoon enää puoltakaan ja kasteprosentit alenevat vuosi vuodelta.
Kun ensi vuona tulee voimaan laki että huoltajat yhdessä päättävät lapsen uskonosta ja riitatilanteissa lapsi jääkin uskonnottomaksi. Tämä on oikein hyvä uudistus ettei äiti yksin voi päättää lapsen uskontoa.
Ilman ristiäisiä, kastemekkoa, rippijuhlia, kirkkohäitä, kirkkoa jne. voi aivan hyvin elää. Itse olen elänyt jo yli 40 vuotta ja minulla on nimi ja olen naimisissa.
Lapsi voidaan silti kastaa ja liittää kristilliseen yhteisöön, vaikka virallisesti hän olsi uskonnoton.
Ei kiitos ikinä. En halua liittyä itse enkä liittää lastani moiseen ukkojen johtamaan yhteisöön. joka on kautta aikojen pitänyt naista alempi arvoisena ja sama meno jatkuu vieläkin tosin peiteltympänä. Kumma miten naiset ovat miehiä helpommin höynäytettävissä edelleenkin.
Me emme kuulu kirkkoon. Lasta ei kastettu, mutta pidettiin juhlat vauvan kunniaksi, johon kutsuttiin sukulaiset. Vauvalla ei todellakaan ollut mitään kastemekkoa päällä eikä pyydetty kummeja. Kummien tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Ymmärrän ap:n tuohtumuksen oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Teitä tämä nyt ei varmaan kiinnosta, mutta minä yritän aina myös kunnioittaa muiden ihmisten
uskonnollisia tapoja, vaikkeivät ne omaan elämääni kuuluisikaan. Moskeijaan mennessäni laitan huivin jne. Suvun vanha kastemekko voi olla pyhä juttu erityisesti vanhalle kansalle ja mekon käyttö jossain muualla kuin kasteessa voi olla heistä hyvin loukkaavaa. No niin, ajattelinkin, että teitä tällaiset eivät liikuta.Miksei voisi hankkia vaikka jotain uutta valkoista mekkoa, jolla ei täten olisi suoraa kristillistä historiaa muussa kuin ulkonäössä? Täytyykö sen olla juuri se suvun kristillinen?
Kertakäyttövaatteita ei mielestäni tarvitse hankkia yhtään enempää tähän maailmaa. Oma sukuni nyt ei ainakaan ole noin materialistinen että kuvittelisi sen kristillisyyden elävän jossain pitsimekossa. Siksi meidän suvun kastemekkoa voi kyllä ihan hyvin käyttää myös nimiäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on uskovainen, ei kiihkoilija ja muutenkin suvaitsevainen ihminen.
Hänellä on kuitenkin joitakin ohjenuoria elämässään ja niiden mukaan hän elää omaa elämäänsä.
Meillä oli samanlainen tapaus perhepiirissä, kuin ap:llä.
Kirkkoonkuulumaton sisarukseni halusi lapsensa nimiäisiin perheessämme kiertävän kastemekon. Halusi vielä, että äiti vaihtaisi mekossa tällä hetkellä olevan vaal.pun. nauhan siniseen nauhaan.
Äiti ei suostunut. Ei halunnut antaa koko mekkoa, koska se oli kastemekko.
Siitä sitten syntyi katkera riita, kun sisarukseni ei millään voinut käsittää, miksi minä olin saanut puvun oman lapseni ristiäisiin..
Ei auttanut selittää, että se on kastemekko ja äidin mielestä kuului ristiäisiin.Lopputulema oli, että sekä äiti ja minä emme olleet tervetulleita juhliin.
Oliko tuo kärhämä kaiken arvoista kenestäkään on eri juttu, mutta äidilleni oli kyse hänen kristillisistä arvoista.
Pitäkää ne nimijuhlanne, mutta kastemekot eivät niihin kuulu!Aivan oikein että sisaresi jätti tuollaiset kiusaajat kutsumatta. Onko joku helvetin kastemekko tärkeämpi kuin lapsenlapsi? Teistä on kyllä lähimmäisen rakkaus todella kaukana. Kylmäsydämmisiä akkoja molemmat.
Sun äitisi voi ottaa sen kastemekon hauta-arkkuun mukaansa jos se on kerta niin rakas ettei kukaan vaan voi sitä käyttää epäkristillisiin tarkoituksiin.
Minusta tuossa tapauksessa törkein oli se sisarus, joka vaati kastemekkoa nimiäisiin.
Ostakaa itse kastemekot, jos sellainen on pakko saada nimijuhliin. Naurettavaa kyllä.
Voitte itse viedä ne mekkonne arkkuun mukananne, kun ne ovat kerran niin tärkeitä.
Kastemekko on tarkoitettu kristilliseen tapahtumaan.
Kunhan selität että saisit hyvän mielen. Tulepas kertomaan raamatun kohta, jossa käsketään pitämään jotain helvetin rääsyä kastettaessa ja tappelemaan rääsystä kynsin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitä tämä nyt ei varmaan kiinnosta, mutta minä yritän aina myös kunnioittaa muiden ihmisten
uskonnollisia tapoja, vaikkeivät ne omaan elämääni kuuluisikaan. Moskeijaan mennessäni laitan huivin jne. Suvun vanha kastemekko voi olla pyhä juttu erityisesti vanhalle kansalle ja mekon käyttö jossain muualla kuin kasteessa voi olla heistä hyvin loukkaavaa. No niin, ajattelinkin, että teitä tällaiset eivät liikuta.Miksei voisi hankkia vaikka jotain uutta valkoista mekkoa, jolla ei täten olisi suoraa kristillistä historiaa muussa kuin ulkonäössä? Täytyykö sen olla juuri se suvun kristillinen?
Kertakäyttövaatteita ei mielestäni tarvitse hankkia yhtään enempää tähän maailmaa. Oma sukuni nyt ei ainakaan ole noin materialistinen että kuvittelisi sen kristillisyyden elävän jossain pitsimekossa. Siksi meidän suvun kastemekkoa voi kyllä ihan hyvin käyttää myös nimiäisissä.
Mutta jos tietää, että joillekin on kristilliset arvot tärkeitä, niin miksi ehdoin tahdoin halutaan taistella niitä vastaan? Ei se oma ajatusmaailma ja tapa elää ole sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ateisti vanhemmat kunnioita edes omaa vakaamustaan, vaan väkisin pukevat lapsensa nimiöisissä kastepukuun joka edustaa symboliikkaa ja vertauskuvallisuutta kristillisistä arvoista. Outoa., etteivät he voi hankia omaa juhlavaatetta lapselleen, vaan käyttävät suvun monta kertaa jo siunattua pukua.
Ihan sama, jos ateisti haluaisi kirkolliset hautajaiset.
tehköön tottakai, mitä itse haluaa. mitä tuomittavaa tossa nyt on?
Miksi haluaa halveksumansa asian symbolin juhliinsa? Voisiko joku valottaa?
Itse en kantaisi sirppi ja vasara -pinssiä, vaikka se oiskin kiva, koska se ei edusta arvojani. En myöskään kantaisi daavidin tähteä, vaikka se nätti onkin. En myöskän laittaisi päälleni paitaa, jossa olisi sellaisen bändin logo, josta en pidä.
Kastemekko on uskonnollinen symboli, enkä sitä käyttäisi, jos halveksuisin sitä mitä se symboloi. Mutta ilmeisesti nykyihmistä ei tällainen symboliikka tai periaatteellisuus niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tietää, että joillekin on kristilliset arvot tärkeitä, niin miksi ehdoin tahdoin halutaan taistella niitä vastaan? Ei se oma ajatusmaailma ja tapa elää ole sen parempi.
Kaikkien muidenko pitäisi joustaa, jos jollakin on "kristilliset" arvot? Monesti "kristillisiin" arvoihin vedotaan kun halutaan jotain, mutta oikeasti niitä ei noudateta pätkääkään. Valikoivia rusinat pullasta tyyppejä ovat lähes kaikki uskovaiset. Mihin unohtui kirkossa käynnit, rukoilut, lähimäisen auttaminen jne. Ai niin ne oli sitä pullamössä.
Saako srk kerhoon mennä vaikkei kuulu kirkkoon? Kysyn ihan vilpittömästi kun en tiedä. Itse kuulun kyllä, ettei tässä kyse ole siitä että minäkin olisin juoksujalkaa sinne menemässä vain sen takia että se on ilmainen muillekin.
Johan oli lapsellinen sisko (tai veli) ap:n tapauksessa.
Jättää nyt oma äiti ja sisko kutsumatta nimijuhliin, kun ei saanut suvun kastemekkoa?
Miksi ei voinut kunnioittaa äitinsä tapaa elää? Miksi juuri se mekko piti saada, kun voi vaikka hankkia oman, tai miksei pyytänyt puolison puolelta, jos se niiin tärkeä oli nimijuhliin?
Ettei vain olisi kyseessä vanhemman polven pehmittely ja hämäys. Ovat saaneet ehkä myös mummot tahtonsa läpi, että "ilkeävät" sitten juhlan jälkeen kaivaa esiin "ristiäiskuvat" ja esitellä niitä pokkana ystävättärille. Ei tarvitse kenties edes paljastaa, että ateistejahan ne lapset on eikä pappia ollut mailla, halmeilla. Ikänsä kirkkoon kuuluneille isovanhemmille ym. on kova paikka, kun heidän lapsensa hylkäävät isiensä uskon ja eroavat kirkosta sekä julistavat ateismiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaa halveksumansa asian symbolin juhliinsa? Voisiko joku valottaa?
Itse en kantaisi sirppi ja vasara -pinssiä, vaikka se oiskin kiva, koska se ei edusta arvojani. En myöskään kantaisi daavidin tähteä, vaikka se nätti onkin. En myöskän laittaisi päälleni paitaa, jossa olisi sellaisen bändin logo, josta en pidä.
Kastemekko on uskonnollinen symboli, enkä sitä käyttäisi, jos halveksuisin sitä mitä se symboloi. Mutta ilmeisesti nykyihmistä ei tällainen symboliikka tai periaatteellisuus niin kiinnosta.
Jos puusilmänä katsoo vain yhdestä reijästä niin näkee vain yhden asian. MEKOSSA kun voi nähdä myös sukupolvien jatkuvuuden ja sitä kautta aivan toisenlaisen perinteen ilman uskontoa ja kristillisiä arvoja.
Mutta sehän ei sovi ITSEKKÄILLE minä ja mun aatteet ja vaatteet kristityille.
Vierailija kirjoitti:
Johan oli lapsellinen sisko (tai veli) ap:n tapauksessa.
Jättää nyt oma äiti ja sisko kutsumatta nimijuhliin, kun ei saanut suvun kastemekkoa?Miksi ei voinut kunnioittaa äitinsä tapaa elää? Miksi juuri se mekko piti saada, kun voi vaikka hankkia oman, tai miksei pyytänyt puolison puolelta, jos se niiin tärkeä oli nimijuhliin?
Saa periaatteita olla muillakin. Ei ne kristityn periaatteet sen paremmat ole.
Ihmeen halveksiva sävy näillä uskovaisilla on pienen lapsen ensimmäistä juhlaa kohtaan. Itse näkisin kastemekon lähinnä perheen traditiona, vaatteena, joka liittää lapsen sukupolvien ketjuun enkä uskonnollisena asiana. Meillä oli nimiäiset, mekon tein itse. Ei ollut kummejakaan, minulle olisi kyllä sopinut ne, mutta mies ei ei-kristitystä traditiosta tulevana ymmärtänyt niiden ideaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummien rooli lapsen elämässä kummastuttaa, tuli itsellekin mieleen lahjat.
Mä olen kummi enkä kuulu kirkkoon. Olen kummityttöni elämässä mukana yhtenä tärkeänä aikuisena. Vien reissuihin ja juttelen maailman menosta.
Mun lapsella on kummit. Eikä ole kastettu. Ainoa toive heille oli et olisivat mukana lapsen elämässä. Tärkeinä aikuisina.
Lahjoja saa ostaa jos huvittaa. Ei ole pakko. Harmi vain et nää kummit eivät halua olla lapsen elämäs mukana muuten kuin lahjoilla.
Ja pidettiin nimijuhlat. Kastepukua en halunnut käyttöön vaikka sitä tarjottiin. Teetin lapselle oman juhlapuvun.
Ihmettelen miten jollekin ihmiselle voi olla yks mekko noin tärkeä. Juhlamekko siin missämuutkin.
Ja juu. Mekin käytiin srk perhekerhos ku se oli ainoa joka toimi tääl. Oisko pitänyt kotiin jäädä 24/7. Ja itseasias olin hetken siel vastuuhenkilökin kun kukaan näist piru pyhist kristityis ei halunnu ottaa vastuuta olla aammul avaamas ovi.
Et. Anna olla!
Vierailija kirjoitti:
Kummien rooli lapsen elämässä kummastuttaa, tuli itsellekin mieleen lahjat.
Mä olen kummi enkä kuulu kirkkoon. Olen kummityttöni elämässä mukana yhtenä tärkeänä aikuisena. Vien reissuihin ja juttelen maailman menosta.
Mun lapsella on kummit. Eikä ole kastettu. Ainoa toive heille oli et olisivat mukana lapsen elämässä. Tärkeinä aikuisina.
Lahjoja saa ostaa jos huvittaa. Ei ole pakko. Harmi vain et nää kummit eivät halua olla lapsen elämäs mukana muuten kuin lahjoilla.
Ja pidettiin nimijuhlat. Kastepukua en halunnut käyttöön vaikka sitä tarjottiin. Teetin lapselle oman juhlapuvun.
Ihmettelen miten jollekin ihmiselle voi olla yks mekko noin tärkeä. Juhlamekko siin missämuutkin.
Ja juu. Mekin käytiin srk perhekerhos ku se oli ainoa joka toimi tääl. Oisko pitänyt kotiin jäädä 24/7. Ja itseasias olin hetken siel vastuuhenkilökin kun kukaan näist piru pyhist kristityis ei halunnu ottaa vastuuta olla aammul avaamas ovi.
Et. Anna olla!
Hahahahaa... Kuka kumiaivo pukee lapsensa kastemekkoon nimenantojuhlassa?
Ei hemmetti, tällaisten talitinttien täytyy olla naisia. Yhyy, mäkin haluun ton mekon, yhyy..
Onneksi minulla on vaimo, jonka aivotoiminta on ihan eri levelillä.
Miksi pitää olla kummi, ennen kun voi olla turvallinen ja tärkeä aikuinen lapselle? Kristinuskossa kummeilla on syvempi merkitys (ihan sama moniko oikeasti opettaa lapselle uskonasioita), mutta miksi kirkkoon kuulumattomien pitää saada lapsilleen kummit? Eikö se sisko tai serkku tai kaveri voi muutenkin olla lapsen elämässä mukana?
Ymmärrän hyvin aloittajan ihmetyksen. En ole uskonnollinen, mutta kuulun kirkkoon, jotta voin ( lue: kehtaan) käyttää seurakunnan palveluja. Monethan suorastaan halveksivat kaikkea uskontoihin liittyvää, mutta kuitenkin monet perinteet ja palvelut kelpaavat. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan :D
Minusta tuossa tapauksessa törkein oli se sisarus, joka vaati kastemekkoa nimiäisiin.
Ostakaa itse kastemekot, jos sellainen on pakko saada nimijuhliin. Naurettavaa kyllä.
Voitte itse viedä ne mekkonne arkkuun mukananne, kun ne ovat kerran niin tärkeitä.
Kastemekko on tarkoitettu kristilliseen tapahtumaan.