Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimenantojuhlat vauvalle, mutta silti haluavat kummit ja suvun ristiäismekon, häh?

Vierailija
18.03.2016 |

Sisareni ja miehensä eivät kuulu kirkkoon. Ei siinä mitään, jokaisen oma valinta, mutta nyt lapsen saatuaan haluavatkin rusinat pullasta.
Vauvalle halutaan pitää isot nimenantojuhlat, suurinpiirtein koko suvun odotetaan osallistuvan. Kutsut lähetetty ja lahjatoiveita esitetty..
Nimijuhlat sinällään ok, mutta tällainen juhla ei yksin riitäkään, vaan vauvalle pitää saada useammat kummit ja mikä oudointa, suvun ristiäismekko käyttöön??

Mitä hittoa? Nimenantojuhlat eivät ole ristiäiset, miksi pitää leikkiä ristiäisiä?
Leikkikummit, mitä nekin muka ovat? Lahja-automaatteja vissiin sitten. Kuka edes sellaiseksi viitsii ryhtyä?
Ristiäismekko on kaiken huippu. Ei lasta kasteta, eikä muutakaan virallisempaa toimitusta tietenkään ole. mihin ihmeeseen tarvitsevat muka mekkoa?
Jos ei haluta kuulua kirkkoon, niin miksi halutaan silti matkia kirkollisia toimituksia?
Ps. Sisareni aikoo myös srk:n vauvakerhoon... (Pääasia, ettei maksa palvelusta).

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas kun eivät feikkipappia pyydä syuoritamaan nimenjulkaisua. Vai kuka sen toimittaa?? hahhahah!

No samaa pelleilyähän nää homojen avioliittoonvihkimiset on, ja jotkut feikkipapit on lähteneet mukaan tohon pelleilyyn ,.Ollaan niin uskikisi, niin uskiksii että leikitään kirkkoo  vaika ei ole mitään oikeaa uskontoa siellä. 

Vai oikein kastemekko ilman kastetta. Kummit ilman kummiutta? mikä se virka sitten heillä on edes? Feikkikumi ilman oikeaa kumiutta?Tätä se on kun näille minä minä minä tyypeille ei mikään käy.Rusinat pulasta kyllä. Kas kun ei feikkihäät ilman oikeaa avioliittoa.pidetään ovet auki kaikkiin suuntiin. 

Vierailija
42/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirkkoon ei kuulu saa mennä naimisiin, nimetä lapsensa ja toimia niin kuin mieli tekee; ottaa rusinat pullasta jos haluaa ilman papin paasausta Jeesuksesta.

Itse ei kirkkoon kuuluta, "kummit" on sovittu ihan vain aikuisten kesken (Kuinka moni "oikea kummi" hoitaa oikeaa tehtävää eli osallistuu tukemaan lapsen kristillistä kasvatusta??) ja nimijuhlia en ole järjestänyt, koska lapsille saatiin nimi ihan muutenkin maistraattiin ilmoittamalla. En olisi jaksanut edes alkaa pienen vauvan + synnytyksestä toipumisen kanssa mitään juhlia pystyyn laittamaan, kun ei moinen kiinnosta minua oikein muutenkaan; synttärit kerta vuoteen saa riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

wikipwwdiasta kirjoitti:

Kastettavan vaatteeksi on vakiintunut, yleensä valkoinen, kastemekko. Jo alkuseurakunnassa kastettavat riisuivat kasteen kuluessa vanhan pukunsa pois ja pukivat ylleen valkoiset vaatteet. Tällä eleellä kuvattiin kasteen sisältöä, jossa ihminen siirtyi vanhasta uuteen, pahan vallasta Kristuksen valtaan[1]. Raamatussa puhutaan kasteen yhteydessä monesti uusiin vaatteisiin pukeutumisesta ja vanhojen riisumisesta. ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Raamattu, Gal. 3:27). Valkoinen väri kastevaatteen värinä kuvaa iloa, kiitollisuutta ja puhtautta ja se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symbolinen väri. Liturgisena värinä valkoista käytetään kirkkovuoden suurina juhlapäivinä kuten jouluyönä ja joulupäivänä, pääsiäisyönä ja pääsiäispäivinä sekä loppiaisena ja mikkelinpäivänä[2]. Kastettu kirkon jäsen pukee valkean vaatteen, itse asiassa kastemekon, toisen kerran ylleen päästessään ripille[3].

Perhana. Olen lääkäri ja mun työasukin on valkoinen. Olenko minäkin (tai itseasiassa koko ammattikuntani) matkinut ristiäisperinteet itselleen?

Vierailija
44/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, miksi ei..? Nimeämisjuhlaan kuuluu vauvan puku oli kyseessä kaste tai ei. Toki kastepuku se ei silloin nimeltään ole vaan nimeämispuku. Se onko se suvun vai ei tai sama kuin kasteessa tai ei niin mitä väliä..?

Ja kyllä nimikummiakin on. Ihan samalla tavalla lapselle tärkeitä aikuisia kuin muut kummit...

En ymmärrä, mikä on ongelma? Olisiko puvulle käyttöä samaan aikaan muualla...? Jos ei niin mitä virkaa sillä kaapissa roikkumassa on. Jos joku pyytää lapselleen nimikummit niin mitä se on sinulta pois..? Jos pyytää sinua niin voit kieltäytyä. Sama pätee kutsuun. Ne menee, ketkä menee. Ja lahjoihin. Kukin vie mitä vie. Ei ole sinulta pois.

No joo, mutta kastepukuun liittyy kuitenkin paljon symboliikkaa ja vertauskuvallisuutta  hengellisestä ulottuvuudesta ja usein pidetään päälle vain kristillisen toimituksen ajan, jonka jälkeen  vauvalle vaihdetaan  normaalia juhlavampi asu ja siksi se ei oikein sovi nimiäisiin,  jos kristillisiin arvoihin ei usko. Ihan sama, jos nimiäisissä  vauvan kaulassa olisi risti tai annettaisiin ristin merkki, jolloin vanhempien tahto ja käytös on todella ristiriitainen, eivätkä he itsekkään tiedä mihin uskovat tai mitä haluavat. ja haluavatko lapselleen kristillisen toimituksen ja liitetään lapsi seurakunnan jäseniksi vai ei.  

Kastepuvun meritys:

"Kastepuku on valkea ja se kuvaa Kristuksen puhtautta ja syntien anteeksi saamista. Se kertoo siitä, että kasteen perusteella lapsi on puettu anteeksiantamukseen ja vanhurskauteen. Se kuvaa myös valkeudessa vaeltamista, Kristuksen läheisyyttä ja Jumalan pyhyyttä. Kastemekon ylipitkä helma muistuttaa, että armo on ihmistä suurempi. Gal. 3:26-27 ”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.”"#

Vierailija
45/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aikuisten oikeasti: kummi on suurimmalle osalle lahja-automaatti. Näin se vaan on.

Vierailija
46/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pukuongelma on vähän samaa luokkaa kuin se, jos valkoista hääpukua "saisi" käyttää vain kirkkohäissä. Siis jos mentäisiin maistrastissa naimisiin, niin ei saisi laittaa valkoista pukua kun se on kirkollisten toimitusten yksityistä omaisuutta :-D

Meidän lapsilla on kummit, vaikka heitä ei ole kastettu. kummit ovat olleet lasten elämässä mukana monin tavoin ja yhteyttä on pidetty puolin ja toisin.

niin se vaan on aina ollut ja tulee aina olemaan, että juhlasymbolit, perinteet ja tavat sekoittuvat keskenään ja muuttuvat ajan kanssa. se ei ehkä sovi kovin konservatiiviseen maailmankatsomukseen, mutta se nyt vain on fakta.

Miksi heitä pitää nimittää "kummeiksi" kristillisten oppien mukaisesti? 

LAHJAT! katos seuraavat 20 vuotta lahjoja on aika iso taloudellinen asia. Ei haluta riistää omalta pikkuiselta samaa mitä kaikki muut lapset saa. Lahjat. Lahjat. ja lahjat. Aika usien on myös rahaa. Kato näin niistä uskonnottomien "periaatteista"voidaan äkkiä luopua kun tulee materia kyseeseen!!hahahhahahahhahah! nopeesti halutaankin itelle kaikki se sama mitä muut uskonnolliset saa. PYH; mitä FEIKKEJÄ!!

Vierailija
47/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, miksi ei..? Nimeämisjuhlaan kuuluu vauvan puku oli kyseessä kaste tai ei. Toki kastepuku se ei silloin nimeltään ole vaan nimeämispuku. Se onko se suvun vai ei tai sama kuin kasteessa tai ei niin mitä väliä..?

Ja kyllä nimikummiakin on. Ihan samalla tavalla lapselle tärkeitä aikuisia kuin muut kummit...

En ymmärrä, mikä on ongelma? Olisiko puvulle käyttöä samaan aikaan muualla...? Jos ei niin mitä virkaa sillä kaapissa roikkumassa on. Jos joku pyytää lapselleen nimikummit niin mitä se on sinulta pois..? Jos pyytää sinua niin voit kieltäytyä. Sama pätee kutsuun. Ne menee, ketkä menee. Ja lahjoihin. Kukin vie mitä vie. Ei ole sinulta pois.

Minusta on outoa haluta lapsellen kristillisen phtauden symboli nimiämistilaisuuteen. Vähän kuin pitäisi saada ylioppilaslakki, kun saa amiksesta todistuksen varastomiehen ammattitutkinnosta.

Vierailija
48/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummien rooli lapsen elämässä kummastuttaa, tuli itsellekin mieleen lahjat.

Mä voin tätä vähän kastamattoman mutta kummillisen lapsen näkökulmasta avata. Mulle kummit ovat olleet elämässä mukana olleita tärkeitä aikuisia, joita on ollut mukava nähdä aina silloin tällöin. Toki ne on erilaisiin juhliin, synttäreille, valmistujaisiin ja muihin kutsuttu, ja kutsuttaessa lahjojakin antaneet, mutta kuten kaikki ihmissuhteet, sama toimii myös toiseen suuntaan. Eli siis vastaavasti meidät on kutsuttu heidän ja heidän lastensa juhliin, vaikka esimerkiksi omat vanhempani eivät ole heidän lastensa kummeja. Pohjimmiltaan kyse on siis siitä mitä tuossa alkuun sanoin. Turvallisia ihmisiä seuraamassa elämäni matkaa ja välittämässä minusta.

Vierailija
49/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pukuongelma on vähän samaa luokkaa kuin se, jos valkoista hääpukua "saisi" käyttää vain kirkkohäissä. Siis jos mentäisiin maistrastissa naimisiin, niin ei saisi laittaa valkoista pukua kun se on kirkollisten toimitusten yksityistä omaisuutta :-D

Meidän lapsilla on kummit, vaikka heitä ei ole kastettu. kummit ovat olleet lasten elämässä mukana monin tavoin ja yhteyttä on pidetty puolin ja toisin.

niin se vaan on aina ollut ja tulee aina olemaan, että juhlasymbolit, perinteet ja tavat sekoittuvat keskenään ja muuttuvat ajan kanssa. se ei ehkä sovi kovin konservatiiviseen maailmankatsomukseen, mutta se nyt vain on fakta.

Kummi ei tarkoita pelkästään kristillistä kasvattajaa. Sanan merkitys on paljon laajempi. Olet varmaankin kuullut koulukummeista, opintokummeista, Plan-kummeista, SOS-lapsikylä-kummeista, World Vision -kummeista, yrityskummeista jne. 

Vierailija
50/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että jokaiselle tässä ketjussa kummien roolia ihmettelevälle omien lasten kummien rooli on nimenomaan ja ensisijaisesti kristillisen kasvatuksen antaminen lapselle, sillä muutenhan moinen ihmettely on vain tekopyhää.

Mun näkemykseni on se, että kukin toimii tavallaan, mutta seurakunnan kerhoon viemistä en hyväksy, jollei kirkkoon kuulu. Olen itse uskonnoton, lapseni nimiäisissä ei nimetty kummeja eikä käytetty kastemekkoa, mutta ne eivät minua häiritse. Sitä mieltä kuitenkin olen, että mikäli mielii kirkon palveluksia käyttää, olisi rehellistä haluta niistä maksaakin.

Vierailija
51/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vauvan syntymää saa mitenkään juhlia ystävien ja suvun kanssa, ellei kasta lasta ev.lut kirkkoon? Ihan yhtä lailla vauvalahjoja on tapana antaa, vaikka johonkin yhteen maailmalla pieneen uskontokuntaan ei lasta kastettaisikaan. Samaten vauvalla on tapana yleensä olla jokin juhlapuku, miksei sitten perheessä kiertänyt kastemekko, joka sopii aivan yhtä hyvin nimiäisiin :)

Totta kait saa juhlia lapsen syntymää ja nimiäsi, mutta kuulostaa kyllä erikoiselta, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon ja silti he haluavat nimiäiset järjestää kristillisen  menoin esim. kastepuvun käyttö, joka edustaa kristillisyyttä. Ristiriitaista, ihan samalla tavalla kuin kirkosta eronneet haluaisivat kirkollisen siunauksen avioliitolle ja vihkivalan. En ymmärrä, en. jos ne sotivat oman vakaamuksen ja periaatteiden kanssa.

Vierailija
52/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että jokaiselle tässä ketjussa kummien roolia ihmettelevälle omien lasten kummien rooli on nimenomaan ja ensisijaisesti kristillisen kasvatuksen antaminen lapselle, sillä muutenhan moinen ihmettely on vain tekopyhää.

Tämä!

Vierailija
53/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei tarkoita pelkästään kristillistä kasvattajaa. Sanan merkitys on paljon laajempi. Olet varmaankin kuullut koulukummeista, opintokummeista, Plan-kummeista, SOS-lapsikylä-kummeista, World Vision -kummeista, yrityskummeista jne. 

Oikea kummi lapselle tulee kuitenkin vain ristiäisten kautta.

Näille feikkikummeille voi antaa vaikka aku ankka-tarran kummiuden osoittamiseksi.

Vierailija
54/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle symbolit on tärkeitä ja mun olisi vaikea kuvitella, että haluaisin juhliini tuoda sellaisia symboleita, joiden merkitykseen en itse usko tai jotka eivät ole minulle merkityksellisiä muutoin kuin vaatekappaleina. Olisi hassua esim. käyttää kipaa rippijuhlissa.

Monet nimijuhlien järjestävät (eivät kaikki, tiedän) halveksuvat kristinuskoa, joten mielestäni tällöin olisi loogista jättää myös kristilliset symbolit. Itse en ainakaan haluaisi halveksumieni asioiden symboleja lapseni juhliin.

Vierailija
55/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä tarkoittaa. Kummi on itseasiassa vain ja ainoastaan uskovainen ihminen joka on todistamassa uskovaisen KÄÄNTYMYSTÄ ja kastetta kastetilaisuudessa, ja sen jälkeen opastaa ja auttaa kÄÄNTYNYTTÄ uskovaista hänen uuden uskovaisen eläänsä alkutaipaleessa, esim.kertomalla mitä uskovainen saa ja ei saa tehdä. Muu on pelkkää valehtelua ja lopettakaa se valehtelu. Nuo WorldVisionit on juuri kristillisiä järjestöjä. Jo sjoku sekulaari järjestö haluaa ottaa kummeja, niin yleensä siinä on joku huijaus takansa, eli he ei anna niitä rahoja niille lapsille, vaan ottaavat itseeen "toimituskuluihin". Tästähän oli juuri juttua.

Ihme että nuo ateistit haluaa koko ajan kopioida ja varastaa omikseen jonkun uskovaisten oman asian, ja ollaan niin olevinaan "hyviä ihmisiä".

Vierailija
56/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhana. Olen lääkäri ja mun työasukin on valkoinen. Olenko minäkin (tai itseasiassa koko ammattikuntani) matkinut ristiäisperinteet itselleen?

Te, ja teurastajat:-)

Vierailija
57/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa oletetaan, että ainoa oikea uskovainen kuuluu meidän evl.lut. kirkkoon. Vaikka todellisuudessa sitä uskontoa voi harrastaa kuulumatta mihinkään. Ap:n sukulaiset ei ilmeisesti usko ollenkaan, mutta ihan ajattelemisen aiheeksi.

Ja alkuseurakunnassahan tuo kasteasu on ollut valkoinen kapalo. Suomessakin köyhillä on vasta sotien jälkeen ollut varaa ostaa nykykäytännön mukainen kastemekko. Ja osan selvityksissä taidettu puhua nimenomaan aikuiskasteesta. Kerran kastettava vaihtoi vanhat vaatteet uusiin valkoisiin.

Ja kuten edellä hääpuku esimerkki, moni pukeutuu maistraatissa valkoiseen. Ja puolestaan kirkossakin on alkanut tulemaan valkoiseen pukuun myös väriä.

Vierailija
58/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea kummi lapselle tulee kuitenkin vain ristiäisten kautta.

Näille feikkikummeille voi antaa vaikka aku ankka-tarran kummiuden osoittamiseksi.

Noo, esimerkiksi itse olen ihka oikea kummi, lihaa ja verta, jo kolmelle lapselle. He eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan, enkä kuulu itsekään. Sen sijaan pidän tiiviisti yhteyttä jokaiseen kummilapseeni, käymme yhdessä (iän mukaan) leikkipuistoissa, uimassa, luistelemassa, huvipuistoissa, lastenteatterissa, elokuvissa ja erilaisilla retkillä ja teemme monenlaista muuta mukavaa. 

Kannattaisi muistaa, että on enää lyhyt aika siihen (aiheesta julkaistiin juuri tutkimus, en tähän hätään muista linkkiä), kun suomalaislasten enemmistöllä on kaltaiseni uskonnottomat kummit. Pääkaupunkiseudulle syntyvistä lapsista jo puolet jää uskontokuntien ulkopuolelle ja saa uskonnottomat kummit.

Vierailija
59/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäismekko nimenantojuhlissa vertautuu hyvin neitsytmorsiamen valkoiseen pukuun avioliittoon siunaamisessa. Jälkimmäistä ei enää kukaan kyseenalaista. Ajat muuttuvat.

Sitä paitsi miksi valkoinen mekko on sinusta vain kristillinen juhla-asu? Se on ollut aikoinaan tyttö- JA poikalasten asu hienommissa piireissä sata vuotta sitten eli ei sitä tarvitse ajatella kristillisenä asuna ollenkaan, jos ei halua. 

Voihan sen lapsen ensimmäisen juhla-asun tempaista vaikka äitiyspakkauksesta, mutta minusta ainakin valkoinen laskeutuva mekko on vauvan päällä kauneinta mitä keksisin. Suotakoon tämä mielipide myös nimenantojuhlijoille.

Vierailija
60/193 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle symbolit on tärkeitä ja mun olisi vaikea kuvitella, että haluaisin juhliini tuoda sellaisia symboleita, joiden merkitykseen en itse usko tai jotka eivät ole minulle merkityksellisiä muutoin kuin vaatekappaleina. Olisi hassua esim. käyttää kipaa rippijuhlissa.

Monet nimijuhlien järjestävät (eivät kaikki, tiedän) halveksuvat kristinuskoa, joten mielestäni tällöin olisi loogista jättää myös kristilliset symbolit. Itse en ainakaan haluaisi halveksumieni asioiden symboleja lapseni juhliin.

Allekirjoitan tämän täysin. Ihan kuin aikuiset ihmiset eivät itsekään tietäisi, mihin haluavat uskoa ja mihin eivät. Sama tyylihän on niillä, jotka liittyvät kirkkoon vain saadakseen kirkkohäät ja heti häiden jälkeen taas eroavat siitä. Yhtään ei kirpaise olla välillä tunnustuksellisen yhteisön jäsen ja toisella hetkellä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan