Nimenantojuhlat vauvalle, mutta silti haluavat kummit ja suvun ristiäismekon, häh?
Sisareni ja miehensä eivät kuulu kirkkoon. Ei siinä mitään, jokaisen oma valinta, mutta nyt lapsen saatuaan haluavatkin rusinat pullasta.
Vauvalle halutaan pitää isot nimenantojuhlat, suurinpiirtein koko suvun odotetaan osallistuvan. Kutsut lähetetty ja lahjatoiveita esitetty..
Nimijuhlat sinällään ok, mutta tällainen juhla ei yksin riitäkään, vaan vauvalle pitää saada useammat kummit ja mikä oudointa, suvun ristiäismekko käyttöön??
Mitä hittoa? Nimenantojuhlat eivät ole ristiäiset, miksi pitää leikkiä ristiäisiä?
Leikkikummit, mitä nekin muka ovat? Lahja-automaatteja vissiin sitten. Kuka edes sellaiseksi viitsii ryhtyä?
Ristiäismekko on kaiken huippu. Ei lasta kasteta, eikä muutakaan virallisempaa toimitusta tietenkään ole. mihin ihmeeseen tarvitsevat muka mekkoa?
Jos ei haluta kuulua kirkkoon, niin miksi halutaan silti matkia kirkollisia toimituksia?
Ps. Sisareni aikoo myös srk:n vauvakerhoon... (Pääasia, ettei maksa palvelusta).
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon mutta minua pyydettiin lapsen kummiksi kuitenkin. Lapsi sai kristillisen kasteen. Kun kysyin lapsen vanhemmilta minkälaista roolia hän ajatteli uskonnottomalle kummille lapsen elämässä, kertoivat he arvostavansa minun katsomusta elämään ja haluaisi lapsen saavan yhteyden samanlaiseen elämänkatsomukseen. Uskontoasiasta keskusteltiin myös ja lapsen vanhempien toive oli että puhuisin lapselle ateismista kun sen aika koittaa.
Minkähän takia mä en vaan nyt usko tähän. Että toivovat sinun puhuvan lapselle a t e i s m i s t a sitten kun aika koittaa... höh.
Ateismista voivat vanhemmat puhua itse lapselleen, eihän se mikään uskonto eikä erityinen ismi edes ole. Se on vaan sitä, että ei uskota mihinkään uskontoon. Mitäpä puhumista siinä sen enempää on.
Mikseivät lapsen vanhemmat itse sitten halua yhteyttä sinun kanssasi samanlaiseen elämänkatsomukseen, jos sitä kerran niin arvostavat? Aivan selvästikään eivät ole edes uskossa mitenkään, joten ottakoot itse sinun elämänkatsomuksensa itselleen ja sitä kautta lapselleen. Jos siis...
Jotenkin kirjoituksesi oli ihan keinotekoinen. Joku ihme yritelmä nyt tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on uskovainen, ei kiihkoilija ja muutenkin suvaitsevainen ihminen.
Hänellä on kuitenkin joitakin ohjenuoria elämässään ja niiden mukaan hän elää omaa elämäänsä.
Meillä oli samanlainen tapaus perhepiirissä, kuin ap:llä.
Kirkkoonkuulumaton sisarukseni halusi lapsensa nimiäisiin perheessämme kiertävän kastemekon. Halusi vielä, että äiti vaihtaisi mekossa tällä hetkellä olevan vaal.pun. nauhan siniseen nauhaan.
Äiti ei suostunut. Ei halunnut antaa koko mekkoa, koska se oli kastemekko.
Siitä sitten syntyi katkera riita, kun sisarukseni ei millään voinut käsittää, miksi minä olin saanut puvun oman lapseni ristiäisiin..
Ei auttanut selittää, että se on kastemekko ja äidin mielestä kuului ristiäisiin.Lopputulema oli, että sekä äiti ja minä emme olleet tervetulleita juhliin.
Oliko tuo kärhämä kaiken arvoista kenestäkään on eri juttu, mutta äidilleni oli kyse hänen kristillisistä arvoista.
Pitäkää ne nimijuhlanne, mutta kastemekot eivät niihin kuulu!Äitinne taisi nyt laittaa kristilliset arvot omien perhesuhteidensa edelle, joka oli ehkä hieman hölmö veto häneltä. Toisaalta siskosikin teki aivan samoin ja halusi näpäyttää äitänne ja sinua lapsensa kustannuksella.
Ite en laittaisi lapselleni kastemekkoa nimenantojuhliin, mutta sisaruksesi taisi ajatella siltä kannalta, että mekko on kiertänyt teillä suvussa ja halusi kaikkien lasten voivan käyttää sitä.
Ei. Tuo äiti ei laittanut mitään kristillisiä arvoja omien perhesuhteittensa edelle. Ei ollut hänen ideansa, että sitten ei saa tulla niihin nimiäisiinkään. Sen tuomionhan langetti tämä vauvan äiti.
Äiti oli ihan varmasti mielellään tulemassa nimiäisiin, mutta ei halunnut lapsen päälle suvun kastemekkoa, ihan vain koska se ON kastemekko. Tuo vauvan äiti taas olisi voinut aloittaa suvussa uuden perinteen, ja hommata lapselle nimiäismekon, joka sitten kiertää suvun seuraavilla vauvoilla, joita ei kasteta. Näitä kun aivan varmasti on tulossa.
Eihän tämä äiti ollut kieltäytymässä nimiäisiin tulemisesta, vaan kastemekon käytöstä niissä.
Mutta viisaushan ei elä näissä rusinapullissa. Ihminen saa pitää kiinni kristillisistä arvoistaan ja niiden ulkoisista tunnuksista. Ne, jotka näistä taas haluavat poiketa, voivat luoda omat erilaiset arvot ja niiden tunnukset.
Vierailija kirjoitti:
Kummit kyllä sinänsä ymmärrän. Itse en oleta poikani kummien hirveämmin hoitavan kristillistä kasvatusta, mutta oletan ja toivon heidän olevan pojalle läheisiä aikuisia. Jossain iässä kuitenkin ne vanhemmat ovat "tyhmiä jotka ei niinku tajuu mistään mitään", ja silloin on hyvä olla niitä muita läheisiä aikuisia, joiden kanssa jutella ja kertoa huoliaan jos vanhemmille niitä ei haluta puhua.
Lahjoja en oleta heidän ostelevan, läsnäolo elämässä on tavaraa tärkeämpi asia.
Niin, jos ne muut aikuiset sitten ihan varmasti siinä lähellä olisivat. Mutta voiko kukaan vanhempi vaatia kummeilta, että näiden on sitten oltava sille heidän lapselleen niin läheinen, että nämä lapset ei pidä heitä ihan yhtä lailla tyhminä aikuisina, jotka ei tajua mistään mitään? Saako kummi muuttaa muualle ja elää omaa elämäänsä, johon ei välttämättä jonkun ystävän lapsi niin kiinteästi mahdukaan? Ja onko ne kummit välttämättä mitään ymmärtäväisiä ja ihmeellisiä, ei niillä välttämättä sitä viisasta elämänkokemusta ole yhtään sen kummemmin kuin kellään muullakaan. Minä ainakaan en uskaltaisi tuollaista roolia edes ottaa, hyvä kun omankaan lapsen kanssa on pystynyt luovimaan näinä aikoina.
Meillä oli nimenanto juhlassa tytöllä vanha kastemekkoni, sillä se oli äidille tärkeää. Ja olisihan se nyt ollut hölmöä jos tytöllä olisi ollut joku tavallinen body ja potkarit kun itsekin oli tälläytynyt :D
Tietysti lapsella saa olla juhlamekko juhlissa yllä.Ja miksi se ei voi olla ristiäismekko.Miks ihmeessä ei saa olla kummeja.Johan olet kalkkis ap.
Just sellaiset juhlat kuuluu pitää,mitä kukin haluaa,Minä ainakin järjestäisin enkä kuulu kirkoon vaikka uskonkin Jumalaan.
Tätä mieltä on mummi 76v
Tuosta seurakunnan kerhosta tuli mieleeni juttu muutaman vuoden takaa, kun paikallinen seurakunta päätti veloittaa kirkkoon kuulumattomilta osallistujilta materiaalimaksun, 20 e/vuosi. Tästä nousi hirveä haloo, muutama kirkosta eronnut, mutta lapsensa kerhoon tuova äiti valitteli paikallislehdessäkin, kuinka epätasa-arvoista puuhaa... :D
Juuri tuollaisten ap:n kaltaisten ihmisten suvaitsemattomuuden takia itse erosin aikoinaan kirkosta.
Ei-kirkolliset kummit ovat nykyaikana ihan ymmärrettäviä, kummeilla on kuitenkin muunkinlainen tarkoitus kuin vain uskonnollinen. Mutta ei tule mieleen mitään asiaa, joka olisi enemmän WT, kuin kastemekko nimiäisissä. :D
"Juhlapuku mikä juhlapuku." Kuinkahan moni kastemekkoa nimiäisissä käyttävä poikavauvan vanhempi pukee poikansa muulloin mekkoihin? Mielestäni oli myös huono vertaus, että kastemekon käyttäminen nimiäisissä on yhtä outoa kuin valkoisen hääpuvun käyttäminen maistraattihäissä. Osuvampi vertaus olisi valkoisen ilmiselvän hääpuvun käyttäminen jossain muussa juhlassa kuin häissä. Tai vielä parempi vertakohta on konfirmaatiossa käytettävä valkoinen alba, joka on luonteeltaan hyvin samantyylinen kuin kastemekko. Kastemekkohan on seurakuntaan liittymisen juhlapuku. Hengailevatko kirkkoon kuulumattomat teininne juhlissa valkeassa albassa? Eikö se olisi hieno juhla-asu vaikkapa omilla 15-vuotissynttäreillä? Juhla-asu mikä juhla-asu?
Minkä rituaalin ajaksi kastemekko edes puetaan nimiäisissä? Valokuvien ottamisen ajaksi? Nykyäänhän useimmissa ristiäisissä kastemekkoa käytetään käytännön syistä kasteseremonian aikana, ja loppujuhlien ajan vauva on "tavallisessa" juhlapuvussa, koska kastemekko on usein kuuma ja hankala.
Eihän kastemekon käyttämistä nimiäisissä tietenkään laki kiellä, eikä se ole muilta pois. Todella mautonta se kuitenkin on.
Odotan mielenkiinnolla milloin joku protuleirin käyneen vanhempi purnaa lehdessä ettei kirkko antanut albaa lainaksi kuvaukseen
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli nimenanto juhlassa tytöllä vanha kastemekkoni, sillä se oli äidille tärkeää. Ja olisihan se nyt ollut hölmöä jos tytöllä olisi ollut joku tavallinen body ja potkarit kun itsekin oli tälläytynyt :D
Miksi tytöllänne ei voinut olla normaalia vauvojen juhlamekkoa? Moni hankkii ristiäisiinkin vauvalle toisen juhla-asun, koska kastemekossa on pienen kurja olla tuntikausia. Olisi ollut juhlava, ettekä olisi tehneet itsestänne pellejä.
Voi voi teitä. Onhan se huvittavaa vierestä katsella miten kristityt, joiden uskonto on kuitenkin varastanut kaikki perinteensä sitä edeltäneiltä pakanauskoilta ja kansanperinteeltä, nyt vinkuvat miten jostain syystä nämä heidän omimansa perinteet kuuluvat juuri heille ja kukaan muu ei muka niitä saisi käyttää. Kummejakin on ollut huomattavasti ennen kristinuskon syntyäkään, mutta niin vain kristityt kuvittelevat senkin tavan kuuluvan vain itselleen. Melko tyypillistä kristillistä käytöstä, tietenkin, mutta typerää siitä huolimatta.
No jos kastemekko nimiäisiin niin sitten ei varmaan haittaa jos lahjaksi tulee lasten Raamattu, enkelikoriste, Jeesustaulu tms??
Onhan se vähän erikoista jos ensin haukutaan kirkko, erotaan siitä ja pidetään vauvojen kastamista suorastaan rikollisena ja sitten vaaditaan suvun kastemekko nimiäisiin