INFJ -Persoonallisuustyyppi testistä
Onko muut tehneet kyseistä testiä? Mitä saitte tulokseksi?
Itse sain tuon INFJ tyypin joka mielestäni kuvaa aika hyvin persoonaani. Kyselyn mukaan alle prosentti kuuluu kyseiseen ryhmään löytyykö teitä täältä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ISFP, mies, 39.
Eli ihan paras.
Olet unelmieni mies. <3
Alaks olee?
Täällä myös INFJ-nainen. Olen sellainen erakko ja "mystikko", ja tällä viimemainitulla tarkoitan sitä että olen niin äärimmäisyyksiin asti intuitiivinen, että ihmisten mielestä olen lähes noita, koska ratkaisut edes käytännön ongelmiin eivät minulla synny ajattelemalla vaan vain olemalla sisäisesti hiljaa, kunnes intuition tasolta pullahtaa valmis ratkaisu pintaan. Työkseni koodaan, ja en tosiaan ajattele juuri ollenkaan kuin teen sitä, vaan odottelen vaan hiljentyneenä että tulee ideoita ja ratkaisuita, ja sitten vaan kirjoitan ne.
Kannattaa muuten myös tehdä BIG FIVE testi. Se usein vahvistaa sitä että Myers-Briggs tyyppi on oikea, sillä tietyt tyypit "kuuluvat yhteen" näissä eri testeissa. Itse olen Big Fivessä RCOAI, "Calm", ja se on toinen tavallinen tulos INFJ:lle. Toinen on RLOAI. Täällä asiaa näistä ja linkki testiin. http://takkirauta.blogspot.fi/2015/12/iso-femma.html
Frasierin Niles saattaa olla INFJ. Hän on mahtipontista veljeään (joka on kai ENFJ) hillitympi, kenties myös tarkkanäköisempi.
Mullan alla -sarjaa (Six Feet Under) katsoessani samaistuin hetkittäin Nateen, siihen perheen vanhimpaan poikaan. Mutta ehkä hän oli INFP.
20: Stephen Hawkingin sanotaan olevan INTJ. Fiktiivisiä INTJ-hahmoja ovat mm. Rillit huurussa -sarjan Sheldon ja Amy.
Vierailija kirjoitti:
Frasierin Niles saattaa olla INFJ. Hän on mahtipontista veljeään (joka on kai ENFJ) hillitympi, kenties myös tarkkanäköisempi.
Mullan alla -sarjaa (Six Feet Under) katsoessani samaistuin hetkittäin Nateen, siihen perheen vanhimpaan poikaan. Mutta ehkä hän oli INFP.
20: Stephen Hawkingin sanotaan olevan INTJ. Fiktiivisiä INTJ-hahmoja ovat mm. Rillit huurussa -sarjan Sheldon ja Amy.
INFJ:nä joka olen INTJ:n puoliso sanoisin, että meidän tyyppimme tosiaan erottaa älyllisen kiinnostuksen määrä. Olemme molemmat älykkyystestien mukaan suunnilleen yhtä älykkäitä, mutta mieheni on valtavan kiinnostunut tietämään paljon kaikenlaisista asioista, olipa se historia, tiede, persoonallisuustyypit tai ihan mitä vaan. Minä taas olen enemmän sellainen hetkessä eläjä, jota ei oikein kiinnosta asioiden teoreettinen tietäminen muuta kuin siinä määrin kuin tarvitsen tietoja työssäni tai arkielämässäni.
Tämän eron vuoksi useimmat varmasti ajattelevat, että mieheni on huippuälykäs, ja minä taas melkoinen tyhjäpää ;)
Tämän INFJ:n elämää:
- Ihmisten seura kuormittaa minua voimakkaasti, sillä vaistoan heidän "energiansa" ja tunnetilansa, ja se käy raskaaksi aika nopeasti varsinkin jos porukassa on levottomia tai ahdistuneita ihmisiä
- Saan lähes yliluonnollisia ennakkoaavistuksia asioista ja vaistoan "trendejä" siitä mitä tulee tapahtumaan
- Vältän ihmisseuraa (olen valinnut yksinäisen vanhanpiian elämänkin koska en kestä kodissani muita ihmisiä), mutta sitten kun on pakko olla sosiaalinen, kuten töissä, olen kaikkea muuta kuin ujo ja hiljainen: olen äänekäs ja värikäs persoona, jopa liiankin
- Minulla on hyvin intiimi suhde luontoon ja eläimiin. Koen olevani jollain syvällä tasolla yhtä kaiken olemassa olevan kanssa, ja siksi olennot ja kohteet tuntuvat kuin sisariltani ja veljiltäni. Niin puut kuin villi- tai lemmikkieläimetkin. Tietyllä tasolla myös ihmiset, mutta koska ihmisten seura kuormittaa minua niin helposti, niin pidän ihmiset etäisempinä veljinä ja sisarina kuin luonnon kohteet.
- Kun ei ole pakko ajatella mitään, pääni on ihan hiljainen ja tyhjä, vain pelkkä tietoisuus jossa virtaa aistimuksia
- Kun tarvitaan luovuutta tai ratkaisua joka tuntuu menevän yli älyllisten kykyjeni, minä käännyn sisään päin ja olen hiljaa, ja aina sieltä tulee joko valmis ratkaisu tai idea miten järkeni pääsee kiinni ratkaisun löytämiseen
- Monet ihmiset pitävät minua outona ja pelottavana, varsinkin siksi että olen toisaalta vetäytyvä, mutta samaan aikaan räiskyvä ja äänekäs, mikä sulkee pois mahdollisuuden että olen ujo. Tulkinta yhdistelmästä on usein "ylimielinen kusipää".
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös INFJ-nainen. Olen sellainen erakko ja "mystikko", ja tällä viimemainitulla tarkoitan sitä että olen niin äärimmäisyyksiin asti intuitiivinen, että ihmisten mielestä olen lähes noita, koska ratkaisut edes käytännön ongelmiin eivät minulla synny ajattelemalla vaan vain olemalla sisäisesti hiljaa, kunnes intuition tasolta pullahtaa valmis ratkaisu pintaan. Työkseni koodaan, ja en tosiaan ajattele juuri ollenkaan kuin teen sitä, vaan odottelen vaan hiljentyneenä että tulee ideoita ja ratkaisuita, ja sitten vaan kirjoitan ne.
Kannattaa muuten myös tehdä BIG FIVE testi. Se usein vahvistaa sitä että Myers-Briggs tyyppi on oikea, sillä tietyt tyypit "kuuluvat yhteen" näissä eri testeissa. Itse olen Big Fivessä RCOAI, "Calm", ja se on toinen tavallinen tulos INFJ:lle. Toinen on RLOAI. Täällä asiaa näistä ja linkki testiin. http://takkirauta.blogspot.fi/2015/12/iso-femma.html
Tein tuon testin jonka mukaan olen RLOAN, reserved. INFJ kuitenkin toisen testin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
INFJ:nä joka olen INTJ:n puoliso sanoisin, että meidän tyyppimme tosiaan erottaa älyllisen kiinnostuksen määrä. Olemme molemmat älykkyystestien mukaan suunnilleen yhtä älykkäitä, mutta mieheni on valtavan kiinnostunut tietämään paljon kaikenlaisista asioista, olipa se historia, tiede, persoonallisuustyypit tai ihan mitä vaan. Minä taas olen enemmän sellainen hetkessä eläjä, jota ei oikein kiinnosta asioiden teoreettinen tietäminen muuta kuin siinä määrin kuin tarvitsen tietoja työssäni tai arkielämässäni.
Tämän eron vuoksi useimmat varmasti ajattelevat, että mieheni on huippuälykäs, ja minä taas melkoinen tyhjäpää ;)
Ahaa! Yksilöllisiä eroja tietenkin on. INFJ on kuulemma paitsi harvinainen, myös varsin monimuotoinen persoonallisuustyyppi. Minä INFJ:nä olen todella kiinnostunut tiedosta, sekä suurista kokonaisuuksista että irrallisesta nippelitiedosta. Rakastan uusien asioiden oppimista.
Sikäli kun olen asian ymmärtänyt, yksi INTJ:n ja INFJ:n ero näkyy suhtautumisessa ihmisiin. INFJ pyrkii ehkä olemaan diplomaattisempi ja on vähän enemmän huolissaan siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Eli F vs. T... Olisiko tässä jotain perää?
MBTI taitaa muuten olla sellainen asia, joka kiinnostaa monia INFJ- ja INTJ-henkilöitä. Tunnistan itsessäni jonkinlaisen kummallisen symmetrian ja järjestyksen tarpeen, sekä konkreettisissa että abstrakteissa asioissa. Mielestäni olisi mahtavaa, jos kaikki maailman ilmiöt olisi mahdollista jaotella systemaattisiin lokeroihin! :) Toki tiedän, ettei se ole kaikkien asioiden kohdalla mahdollista.
#19/24
Tuo big five olikin minulle ihan uusi juttu. Tein testin, enkä nyt ole ihan vakuuttunut, siis noista kuvauksista. Tyyppi vastasi kyllä MBTI-tyyppiäni, mutta kuvauksen mukaan minun pitäisi olla tatuoitu, varasteleva juoppo. En oo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Yksilöllisiä eroja tietenkin on. INFJ on kuulemma paitsi harvinainen, myös varsin monimuotoinen persoonallisuustyyppi. Minä INFJ:nä olen todella kiinnostunut tiedosta, sekä suurista kokonaisuuksista että irrallisesta nippelitiedosta. Rakastan uusien asioiden oppimista.
Sikäli kun olen asian ymmärtänyt, yksi INTJ:n ja INFJ:n ero näkyy suhtautumisessa ihmisiin. INFJ pyrkii ehkä olemaan diplomaattisempi ja on vähän enemmän huolissaan siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Eli F vs. T... Olisiko tässä jotain perää?
MBTI taitaa muuten olla sellainen asia, joka kiinnostaa monia INFJ- ja INTJ-henkilöitä. Tunnistan itsessäni jonkinlaisen kummallisen symmetrian ja järjestyksen tarpeen, sekä konkreettisissa että abstrakteissa asioissa. Mielestäni olisi mahtavaa, jos kaikki maailman ilmiöt olisi mahdollista jaotella systemaattisiin lokeroihin! :) Toki tiedän, ettei se ole kaikkien asioiden kohdalla mahdollista.
#19/24
Kuulostat kyllä kovasti perinteiseltä INTJ:ltä, sekä tuo voimakas halu tietää ja varsinkin halu symmetriaan, järjestykseen ja asioiden lokeroimiseen. INFJ:t usein nojaavat niin voimakkaasti intuitioon, että lokeroiminen tuntuu syvästi vastenmieliseltä heille, se ikään kuin rajoittaa intuition vapautta. He haluavat kokea joka hetken sellaisena kuin se on ja antaa intuition tehdä tulkinnan, ja ajatus siitä että heidän mielessään olisi jokin lokero jonne he ajattelun tai kokemuksen perusteella laittaisivat asian, tuntuu hyvin vieraalta.
INTJ:t taas usein rakastavat järjestelmiä ja lokeroita niin paljon, että he saattavat innostua teorioista jopa niiden itsensä takia, silti vaikka eivät edes uskoisi niihin. INTJ tuttuni esimerkiksi tykkää lukea paljon astrologiasta, vaikkei yhtään usko siihen, koska häntä kiehtoo järjestelmä itsessään.
Minusta tuntuu että tuo paljonko välittää muiden ajatuksista riippuu molemmilla tyypeillä paljolti siitä kuinka vahvasti on introvertti. Itse olen INFJ, mutta niin syvästi introvertti, ettei minulle ole mitään väliä mitä muut ihmiset minusta ajattelee. Itse asiassa olen muiden ihmisten kanssa tekemisissäkin niin vähän kuin se on mahdollista. Mutta vähemmän äärimmäisesti introvertit INFJ:t tosiaan usein ovat diplomaattisia ja konflikteja välttäviä, ja moni voi pinnallisesti luulla heitä jopa ekstroverteiksi, koska he ovat sosiaalisesti taitavia kameleontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tuon testin jonka mukaan olen RLOAN, reserved. INFJ kuitenkin toisen testin mukaan.
Eivät mene tosiaan ihan yksi yhteen. Kuitenkin sinunkin tuloksesi on hyvin läheiselle tyypille, ISFJ:lle tyypillinen. Usein kun näitä tuloksia tulee, niin jos on tehnyt sellaisen Myers-Briggs testin joka antaa prosentit eri komponenteille, tuo N/S ei ole ainakaan äärimmäisen vahvasti N:n puolella kun tulos on INFJ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ISFP, mies, 39.
Eli ihan paras.
Olet unelmieni mies. <3
Alaks olee?
Enpä taida, mutta kiitos kysymästä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#19/24
Kuulostat kyllä kovasti perinteiseltä INTJ:ltä, sekä tuo voimakas halu tietää ja varsinkin halu symmetriaan, järjestykseen ja asioiden lokeroimiseen. INFJ:t usein nojaavat niin voimakkaasti intuitioon, että lokeroiminen tuntuu syvästi vastenmieliseltä heille, se ikään kuin rajoittaa intuition vapautta. He haluavat kokea joka hetken sellaisena kuin se on ja antaa intuition tehdä tulkinnan, ja ajatus siitä että heidän mielessään olisi jokin lokero jonne he ajattelun tai kokemuksen perusteella laittaisivat asian, tuntuu hyvin vieraalta.
INTJ:t taas usein rakastavat järjestelmiä ja lokeroita niin paljon, että he saattavat innostua teorioista jopa niiden itsensä takia, silti vaikka eivät edes uskoisi niihin. INTJ tuttuni esimerkiksi tykkää lukea paljon astrologiasta, vaikkei yhtään usko siihen, koska häntä kiehtoo järjestelmä itsessään.
Minusta tuntuu että tuo paljonko välittää muiden ajatuksista riippuu molemmilla tyypeillä paljolti siitä kuinka vahvasti on introvertti. Itse olen INFJ, mutta niin syvästi introvertti, ettei minulle ole mitään väliä mitä muut ihmiset minusta ajattelee. Itse asiassa olen muiden ihmisten kanssa tekemisissäkin niin vähän kuin se on mahdollista. Mutta vähemmän äärimmäisesti introvertit INFJ:t tosiaan usein ovat diplomaattisia ja konflikteja välttäviä, ja moni voi pinnallisesti luulla heitä jopa ekstroverteiksi, koska he ovat sosiaalisesti taitavia kameleontteja.
Ahaa, kiitos. Taidan todellakin olla INTJ:hin päin kallellani. Joskus olenkin saanut tulokseksi sen. Yleensä kuitenkin tulee tuo INFJ. Olen hyvin herkkä, reagoin asioihin tunteella ja aistin muiden mielialat. Jännitän sosiaalisia tilanteita (nuorempana vielä enemmän) ja joskus tunnen olevani vähän kömpelö sosiaalisesti. Kuitenkin joissain tilanteissa olen huomannut, että pystyn rauhoittelemaan ja lohduttamaan ihmisiä, mikä kyllä itseäni hämmästyttää.
Noi kirjaintestit on todella epätarkkoja. Jos haluatte tietää oikean tyyppinne, tehkää funktiotesti.
http://www.keys2cognition.com/explore.htm
Suuri osa ihmisistä saa kirjaintestistä N-tyypin vaikka olisivatkin S-tyyppejä johtuen ihan siitä, että koko mbti-yhteisö suosii N-tyyppejä testeistä ja tyyppikuvauksista lähtien. Jos joku kaipaa lisätietoa funktioista ja haluaa apua funktiotestin tulosten tulkinnassa, voin auttaa. Myös enneagrammitesti kannattaa tehdä, vaikka se ei varsinaisesti mbti:hin liitykään, mutta eri profiilien ja mbti-tyyppien välillä on selvää korrelaatiota.
T. MBTI-blogin pitäjä. Olen opiskellut mbti-tyyppejä ja kognitiivisia funktioita joitakin vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Noi kirjaintestit on todella epätarkkoja. Jos haluatte tietää oikean tyyppinne, tehkää funktiotesti.
Suuri osa ihmisistä saa kirjaintestistä N-tyypin vaikka olisivatkin S-tyyppejä johtuen ihan siitä, että koko mbti-yhteisö suosii N-tyyppejä testeistä ja tyyppikuvauksista lähtien. Jos joku kaipaa lisätietoa funktioista ja haluaa apua funktiotestin tulosten tulkinnassa, voin auttaa. Myös enneagrammitesti kannattaa tehdä, vaikka se ei varsinaisesti mbti:hin liitykään, mutta eri profiilien ja mbti-tyyppien välillä on selvää korrelaatiota.
T. MBTI-blogin pitäjä. Olen opiskellut mbti-tyyppejä ja kognitiivisia funktioita joitakin vuosia.
Lisään vielä, että luulin pitkään olevani INTP ihan vaan koska todellisen tyyppini luonnekuvaus oli yleistävä, alentava ja todella epämairitteleva. Funktioanalyysillä löysin oikean tyyppini eli ISTJn. T. Se bloggaaja
^ Mutta jos kuvauksesta selkeästi tunnistaa itsensä, eikö silloin ole ihan selvä peli? Testistä voi varmasti joskus tulla väärä tulos.
INFJ + RCOAI (tein tämän äsken), tosin en kyllä noista suositeltavista ammateista ole kiinnostunut enkä koe niitä omikseni. Ehkä pitää tehdä testi vielä joskus uudestaan. Kuvaus muuten suht ok, vaikka en nyt välttele small talkia ja kyllä sitä pessimismiä tai inhorealismiakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Enneagrammista sain joskus tulokseksi nelostyypin, "Luova individualisti".
#33 jne.
Vierailija kirjoitti:
^ Mutta jos kuvauksesta selkeästi tunnistaa itsensä, eikö silloin ole ihan selvä peli? Testistä voi varmasti joskus tulla väärä tulos.
Oletko kuullut forer-efektistä? Mbti-tyyppikuvaukset, varsinkin N-tyyppien kuvaukset, on tahallaan tehty ympäripyöreän imartelevasti. Kukapa ei haluaisi uskoa olevansa älykäs, mystinen, syvällinen, kiltti ja harvinainen? Ihmiset hyväksyvät kuvaukset itsestään, kunhan ne ovat tarpeeksi positiivisia. Tämä on osaltaan myös syy siihen, että ihmiset testaavat ja samaistuvat N-tyyppien kuvauksiin ja pitävät ajatusta S-tyyppinä olemisesta sietämättömänä. Kuvauksissa N = älykäs, harvinainen, luova, abstrakti, mielenkiintoinen ja S = tylsä, tyhmä, yksinkertainen, pinnallinen ja mielikuvitukseton. Tyyppikuvaukset suurimmalta osalta sivustoja perustuvat täysin harmillisiin stereotyyppeihin. Kyllä minäkin samaistun lähes kaikkiin INxx -tyyppien kuvauksiin mutta kyse on lähinnä siitä millainen haluaisin olla kuin siitä millainen oikeasti olen. Siksi funktiotestit ovat puolueettomampia, neutraalimpia ja luotettavampia. T. Se bloggaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enneagrammista sain joskus tulokseksi nelostyypin, "Luova individualisti".
#33 jne.
Nelostyyppi viittaa enemmän Fi-dominanttiin tai -auksiliaarityyppiin, eli INFP ja ISFP sekä ENFP ja ESFP. INFJ:n yleisin enneagrammi on 9w1. Toki INFJ-nelosia löytyy mutta melko harvakseltaan. T. Se bloggaaja
Olet unelmieni mies. <3