6 viikon ulkomaanmatka + kuntouttava työtoiminta
Tein tästä jo aiemmin keskustelun, mutta pyrin nyt selittämään tilanteen paremmin jotta saisin vastauksia joista olisi apua.
Eli olen ollut nyt työttömänä puolivuotta. Olen alle 25v enkä ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
Puolisoni käy töissä mutta hänen kuukausipalkkansa ei ole kaksinen eikä riitä meidän 2ihmisen kuukausittaiseen peruselantoon joten olemme saaneet puuttuvan rahan (terveydenhuoltolaskuista riippuen) kaupunkimme sosiaalitoimesta toimeentulotuen muodossa, yleensä heidän maksama summa on muutaman sata euroa. Heidän laskelmiensa mukaan meillä on siis sen suuruinen vaje kuukausittain siihen kuinka paljon 2ihmisen pitäisi vähintään kuussa saada rahaa elääkseen.
Muita tuloja meillä ei ole.
Olemme vapaa-ajallamme hoitaneet miesystäväni kummisetää vuoden ajan hänen saatuaan sairauskohtauksen. Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen työsuhde vaan olemme auttaneet ja hoitaneet kyseistä miestä pyyteettömästi omasta tahdostamme. Kyseinen mies halusi palkita apumme, kun vuoden ajan helppasimme ja mahdollistimme hänen asumisensa omassa kotona joten hän lupasi maksaa meille ulkomaanmatkan avuksi - sillä ehdolla että hän pääsee mukaan. Olemme siis lähdössä 6viikoksi reissuun kolmisin ja tämä sukulaismies on jo varannut ja maksanut matkan ja lähtö on 15.5.2016 ja palaamme reissulta vasta heinäkuun alussa. Kyseinen mies siis maksoi molemmille meistä 500euron menopaluulipun ja on luvannut maksaa reissun päällä yöpymisiä, syömisiä ym mutta saamme itse vastata mahdollisista ylimääräisistä ostoksista joten meidän vastuumme maksamisesta on aika pieni jolloin voimme "vähävaharaisin" lähteä tuollaiselle matkalle. Saattaa kuulostaa isolta "lahjalta" mutta jutun pointti ei ole nyt siinä.
Kaupunkini TE-toimisto yhdessä sosiaalitoimen kanssa ilmoitti vastikään että minun tulee osallistua maaliskuun lopussa aktivointisuunnitelman laadintaan Työvoimatoimistossa, ja ilmoittivat jo aikeistaan että aloittaisin huhtikuussa kuntouttavan työtoiminnan 3kk jakson.
En ole vielä kertonut ulkomaanmatkastani mitään. Onko se tarpeen? Pitääkö minun kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta - ehtisin käymään siellä ehkä noin kuukauden ajan ennen kuin lähden lomamatkalle. Sen verran tiedän, että kuntouttavan työtoiminnan minimiaika on 3kk, eli ei ole mahdollista sopia käydä kuntouttavassa vain yhtä kuukautta.
Reissuni on varmasti epätavallisen pitkä joten en usko että työkkärissä sitä katsotaan hyvällä. Mahdollisuus tuollaiselle 6viikon lomamatkalle on niin ainutkertainen etten todellakaan halua jättää sitä käyttämättä. Mutta on pakko myöntää etten haluaisi ajaa itseäni taloudelliseen ahdinkoon matkan vuoksi - jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta ilmeisesti sosiaalitoimella on oikeus nipistää toimeentulotukeani seuraavaksi 2kuukaudeksi joka kielmättä tuntuisi todella pahasti taloudessamme - mieheni palkka riittää juuri ja juuri vuokran, veden, sähkön, puhelinlaskun ja lääkkeiden maksuun mutta rahaa ruokaan ei jäisi juuri lainkaan ilman että sosiaalitoimi myöntäisi toimeentulotuka, kuten tähän mennessä on tehnyt.
Vai onko tilanteessani "luvallista" lähteä noinkin pitkälle matkalle jos ilmoitan sen aktivointisuunnitelmatilaisuudessa että olen 15.5 lähdössä 1.5kk reissuun? Ei ole minkäänlaista tietoa, minkälaisia seurauksia tuolla voi olla?
Kommentit (181)
älä vain kuuntele viestin numero 78 neuvoja. ja muista, et ole sossun asiakas sitten, kun olet kuntouttavassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös työttömällä ole oikeus lähteä ulkomaille työnhakuun? Ja työttömyyskorvaus vielä maksetaan siihen lisäksi...
1) Tuo ei koske Thaimaata
2) Ulkomaille työnhakuun lähdettäessä on ilmoittauduttava paikalliseen työkkäriin ja oltava heidän käytettävissään, ts. ottaa vastaan mahdolliset työtarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
ap, etkö nyt ymmärrä, että ette voi sossun asiakkaana matkustaa 6 viikkoa ja olla lomalla...etteikö se näyttäisi epäilyttävältä. Miksi sossu maksaisi teille mitään, jos teillä on varaa lomailla 6 viikkoa???!!!
sossu maksaa teille rahaa, joten eihän ne sitä anna, jos te ette pysty todistamaan kuka teidät elättää 6 viikkoa ja millä summalla jne.
(ja jos taas saat työkkärin tukia, kun olet kuntouttavassa, jonka kekseytät, saat karenssia....edelleen epäilen sitä, että oletteko edes sossun asiakkaita heinäkuussa siis....!!)
Voidaanhan me sanoa että oltiin 6viikkoa äitini luona "asumassa" ja tänä aikana söimme äitini pöytään ostamaa ruokaa?
Ei minun tarvitse ulkomaanmatkasta Thaimaahan kertoa yhtikäs mitään. Voin ihan hyvin todeta että olimme toisella puolelle Suomea asuvan äitini luona 6viikkoa asumassa syystä X ja tänä aikana äitini ruokki meidät ja meiltä ei rahaa mennyt kuin pakollisiin laskuihin, oman asuntomem vuokraan, veteen, sähköön ym. Jos kerran tileiltämme ei mitenkään käy ilmi, että olisimme olleet yhtikäs missään reissussa, etenkään yhtään maksusuorituksia ulkomailla ei olisi tilillä.
Mistä sosiaalivirkailija sen tietää olimmeko 6viikkoa äitini luona Mikkelissä (näin päästä heitettynä) vai 6viikkoa toisella puolella maailmaa eläen jonkun toisen ihmisen pussista? Ellen sitä hänelle itse kerro.
niin, mutta siis jääthän sä sitten kiinni valheesta, kun et osallistu kuntouttavaan tai keskeytät sen? mitä en nyt taas ymmärrä tässä sun viestissä..
ja jos käytätte kortteja ulkomailla, niin kyllä viranomaiset näkee, että maksukortteja ei todellakaan ole käytetty mikkelissä, vaan ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi sossu ei olettaisi, että saatte muutakin hyödykettä tai vaikkapa käteistä rahaa, joka ei näy tilillä myös lisänä?
Varmasti olettaa. Mutta mistä se sosiaalivirkailija tietää ollaanko saatu tuota "muuta hyödykettä" minkä summan edestä?
Jos mä vien sossuun tiliotteet jossa näkyy että kuukausittaisesti laskut on maksettu ja tilillä ei ole mitään ylimääräisiä tilillepanoja - kuinka sossu voi perustella lain silmissä ettei oikeutta toimeentulotukeen ole koska olemme saaneet "rahaa pimeänä?" Miten hän VOI TODISTAA ASIAN TAI NÄYTTÄÄ TOTEEN?
Kyllä sossunkin pitää osata se jotenkin näyttää toteen. Muutenhan virkailija voisi yks kaks väittää että "Epäilen että kyseinen pariskunta saa naapuriltaan joka kuukausi 5 000e käteen pimeästi ja silti hakevat toimeentulotukea - tukea ei myönnetä yhtään" eikä virkailijalla tarvitsisi olla tästä 5000eurosta mitään todisteita - voisi väittämisen ilosta vain väittää niin vaikkei asia olisi edes totta eikä siihen olisi todisteita.
Jos sossu antaa kielteisen päätöksen toimeentulotuesta sen pitää perustua kuitenkin virkailijan tekemään laskelmaan siittä että kuukausittaiset tulot ylittävät tietyn määränn. Millä perusteella hän siis tuom laskelman tekee ja siinä osoittaa minkä verran olemme mukamas ylimääräistä saaneet jos tilillämme ei näy euroakaan ylimääräistä.
Ei, kyllä se menee niin päin, että asiakkaalla on velvollisuus osoittaa taloudellisen tuen tarve. Voitte toki viedä kielteisen päätöksen sosiaalilautakunnan käsittelyyn ja vaikka hallinto-oikeuteen saakka, mutta uskallan väittää, että häviätte. Lukemattomat ihmiset jäävät ilman tt-tukea, vaikka olisivat siihen oikeutettuja, koska eivät kykene osoittamaan olevansa sen tarpeessa. Pariskuntaa, joka on kuuden viikon ulkomaanmatkalla sen sijaan, että hakisi kokopäivätyötä (mies) tai osallistuisi kuntouttavaan työtoimintaan (nainen) ei ollenkaan itsestäänselvästi katsota tt-tukeen oikeutettuna.
Mistä sosiaalivirkailija sen tietää olimmeko 6viikkoa äitini luona Mikkelissä (näin päästä heitettynä) vai 6viikkoa toisella puolella maailmaa eläen jonkun toisen ihmisen pussista? Ellen sitä hänelle itse kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, etkö nyt ymmärrä, että ette voi sossun asiakkaana matkustaa 6 viikkoa ja olla lomalla...etteikö se näyttäisi epäilyttävältä. Miksi sossu maksaisi teille mitään, jos teillä on varaa lomailla 6 viikkoa???!!!
sossu maksaa teille rahaa, joten eihän ne sitä anna, jos te ette pysty todistamaan kuka teidät elättää 6 viikkoa ja millä summalla jne.
(ja jos taas saat työkkärin tukia, kun olet kuntouttavassa, jonka kekseytät, saat karenssia....edelleen epäilen sitä, että oletteko edes sossun asiakkaita heinäkuussa siis....!!)
Voidaanhan me sanoa että oltiin 6viikkoa äitini luona "asumassa" ja tänä aikana söimme äitini pöytään ostamaa ruokaa?
Ei minun tarvitse ulkomaanmatkasta Thaimaahan kertoa yhtikäs mitään. Voin ihan hyvin todeta että olimme toisella puolelle Suomea asuvan äitini luona 6viikkoa asumassa syystä X ja tänä aikana äitini ruokki meidät ja meiltä ei rahaa mennyt kuin pakollisiin laskuihin, oman asuntomem vuokraan, veteen, sähköön ym. Jos kerran tileiltämme ei mitenkään käy ilmi, että olisimme olleet yhtikäs missään reissussa, etenkään yhtään maksusuorituksia ulkomailla ei olisi tilillä.
Sossuhan pyytää teiltä kuitit tuosta Mikkeliin matkustamisesta, mikäli epäilee, että se on valhe.
Vierailija kirjoitti:
niin, mutta siis jääthän sä sitten kiinni valheesta, kun et osallistu kuntouttavaan tai keskeytät sen? mitä en nyt taas ymmärrä tässä sun viestissä..
ja jos käytätte kortteja ulkomailla, niin kyllä viranomaiset näkee, että maksukortteja ei todellakaan ole käytetty mikkelissä, vaan ulkomailla.
Hetkinen hetkinen. Miten mä valheestani kiinni jäisin? Voinhan mä keskeyttää kuntouttavan ja sanoa että nyt on tällainen tilanne että mun pitää muuttaa Mikkeliin 6viikoksi äitini luo. Tai voin keskeyttää kuntouttavan ja sanoa että joo keskeytän sen koska en jaksa siellä käydä. Miksi mun pitäisi sanoa yhtään mitään lähdöstäni ulkomaille 6viikoksi? Eihän mun sitä tarvitse välttämättä kertoa. Jos väitän keskeyttäväni vaikka huvikseni kuntouttavan - saman karenssin siittä silti saan. Ei se muuta asiaa mitenkään.
Ja enhän MINÄ tai mun mies siellä matkalla mitään kortteja käytä lainkaan. Mieheni kummisetä maksaa matkan täysin. Ja jos haluamme jonkun tuliaisen ostaa omista rahoistamme niin silloin voimme ottaa tietyn summan käteisellä mukaan reissuun jolla saamme pienet tuliaiset hankituksi. Ja sehän ei missään käy ilmi
Muista sitten mitä valehtelet mihinkin että saat jatkossakin puristettu yhteiskunnalta lisää rahaa. Juu sinulla on oikeus lomailla vaikka loppuelämä mutta sitten ei voi vinkua rahaa sossusta ja työkkäristä. Ei Suomen valtio ole sinulle mitään velkaa vaan päin vastoin.
ja onhan se nyt ap vähän epäilyttävää jos sun pitää just sillon olla muka 6 viikkoa mutsin luona mikkelissä, ku sulla olis kuntouttava toiminta, josta saisit työkkärin rahat..
sullahan on nyt aikaisin tiedossa jo toi kuntouttavan ajankohta, joten voit käydä äitisi luona ennen sitä tai kuntouttavan jälkeen...
eli miten edes perustelet tuon matkan työkkäriin ja sossuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuhan pyytää teiltä kuitit tuosta Mikkeliin matkustamisesta, mikäli epäilee, että se on valhe.
Jos väitän, että Mikkelissa asuva äitini haki meidät autollaan Mikkeliin ja toi meidät sitten 6viikon kuluttua autollaan takaisin, minkä kuitin siittä saan?
Ja jos saan Mikkelissä asuvan äitini tarvittaessa väittämään näin sosiaalitoimelle jos haluavat soittaa ja kysyä äidiltäni olinko mieheni kanssa hänen luonaan 6viikkoa Mikkelissä hänen "nurkissaan"? Ja äitini sanoo että olimme hänen luonaan 6viikon ajan?
Eikö ulkomaanmatkaa pysty siirtämään ja/tai lyhentämään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ulkomaanmatkaa pysty siirtämään ja/tai lyhentämään?
Meno ja paluuliput on jo ostettu ja maksettu. Ja koko matka sovittiin ja varattiin jo ennenkuin tiesin että työkkäri "hyökkää kimppuuni".
Vierailija kirjoitti:
ja onhan se nyt ap vähän epäilyttävää jos sun pitää just sillon olla muka 6 viikkoa mutsin luona mikkelissä, ku sulla olis kuntouttava toiminta, josta saisit työkkärin rahat..
sullahan on nyt aikaisin tiedossa jo toi kuntouttavan ajankohta, joten voit käydä äitisi luona ennen sitä tai kuntouttavan jälkeen...
Voihan Mikkelissä asuva äitini sairastua vaikka pahasti juuri ikävästi kun mulla on kuntouttava työtoiminta kesken ja äiti sitten pyytää mua avukseen joiksikin viikoiksi luokseen Mikkeliin? Harvoin sitä etukäteen osataan tietä koska sairastutaan?
Loman jälkeen ap menee vinkumaan sossuun ettei ole taaskaan rahaa...ruskeana kuin papu :)
Suu vaahdossa selittää miten oli "Mikkelissä" 6 vkoa. Toivottavasti ei ole yhtä surkea kesäkuu kuin viime vuonna. Mutta ainahan voi VALEHDELLA lisää...oletkin maannut solariumissa 6 vkoa ja et päässyt edes sinne kuntouttavaan työkkärin toimintaan siltä makaamiselta...just just!
Ei ole ihme että tavalliset suomalaiset ei halua enää mitään tukia jakaa verorahoista kun osa "köyhistä" ryyppää päivät pitkät ja toiset makaa rannalla Thaikuissa.
ap, mikä ongelma tässä sitten on jos sua ei haittaa 3kk karenssi tai 20% vähennys mahdollisista sossun tuista ja( jonkinlainen selvityspyytöpaperinippu siitä)??
sossun asiakkaana sunhan pitää olla myös työttömänä työnhakijana eikö? (tietääkö joku?)
ja silloin myös samat työnhaku ja työnvastaanotto velvollisuudet koskee sua, kuin työkkärin tukia saavan.
2 a § (30.12.2002/1294)
Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi
Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:
1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;
2) opiskele päätoimisesti;
3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;
4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai
5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.
Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään.
Miten ajattelit vastaanottaa koulupaikan sieltä Thaimaasta käsin, jos satut paikan saamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi sossu ei olettaisi, että saatte muutakin hyödykettä tai vaikkapa käteistä rahaa, joka ei näy tilillä myös lisänä?
Varmasti olettaa. Mutta mistä se sosiaalivirkailija tietää ollaanko saatu tuota "muuta hyödykettä" minkä summan edestä?
Jos mä vien sossuun tiliotteet jossa näkyy että kuukausittaisesti laskut on maksettu ja tilillä ei ole mitään ylimääräisiä tilillepanoja - kuinka sossu voi perustella lain silmissä ettei oikeutta toimeentulotukeen ole koska olemme saaneet "rahaa pimeänä?" Miten hän VOI TODISTAA ASIAN TAI NÄYTTÄÄ TOTEEN?
Kyllä sossunkin pitää osata se jotenkin näyttää toteen. Muutenhan virkailija voisi yks kaks väittää että "Epäilen että kyseinen pariskunta saa naapuriltaan joka kuukausi 5 000e käteen pimeästi ja silti hakevat toimeentulotukea - tukea ei myönnetä yhtään" eikä virkailijalla tarvitsisi olla tästä 5000eurosta mitään todisteita - voisi väittämisen ilosta vain väittää niin vaikkei asia olisi edes totta eikä siihen olisi todisteita.
Jos sossu antaa kielteisen päätöksen toimeentulotuesta sen pitää perustua kuitenkin virkailijan tekemään laskelmaan siittä että kuukausittaiset tulot ylittävät tietyn määränn. Millä perusteella hän siis tuom laskelman tekee ja siinä osoittaa minkä verran olemme mukamas ylimääräistä saaneet jos tilillämme ei näy euroakaan ylimääräistä.
Sossu voi osoittaa niistä tiliotteistanne esim., että kuuteen viikkoon ette ole tehneet lainkaan ruokaostoksia. Jokaisen täytyy kuitenkin kuuden viikon aikana syödä jotain. Teidän tehtävänne on sitten tehdä selvitys tuosta, että miten on mahdollista, että ei ole ollut tarvetta ostaa ruokaa, mutta silti teillä on ollut sekä ennen tuota kuuden viikon jaksoa että sen jälkeen tarve harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle.
Kyllähän tuohon voi valehdella vaikka ja mitä jäämättä kiinni? En väitä että tekisin niin mutta eikai se kovin vaikeaa ole. Voihan siinä todeta että oli vaikka 6viikkoa oman äitinsä luona "yökylässä" ja söi äidin ruokia. Tai kävi joka päivä äidillä syömässä äidin laittamaa ruokaa. Kyllähän se ihan hyvin voi selittää miksei ole itse tarvinnut kaupassa käydä?
Johon sossu toteaa että jos kerta saatoit olla äidin luonna yökylässä ja syödä hänen pöperöitään sen 6 viikkoa, niin voit olla äidin luona yökylässä ja syödä hänen pöperöitään seuraavankin 6 viikkoa - ei myönnetä toimeentulotukea! :D
Vierailija kirjoitti:
Loman jälkeen ap menee vinkumaan sossuun ettei ole taaskaan rahaa...ruskeana kuin papu :)
Suu vaahdossa selittää miten oli "Mikkelissä" 6 vkoa. Toivottavasti ei ole yhtä surkea kesäkuu kuin viime vuonna. Mutta ainahan voi VALEHDELLA lisää...oletkin maannut solariumissa 6 vkoa ja et päässyt edes sinne kuntouttavaan työkkärin toimintaan siltä makaamiselta...just just!
Ei ole ihme että tavalliset suomalaiset ei halua enää mitään tukia jakaa verorahoista kun osa "köyhistä" ryyppää päivät pitkät ja toiset makaa rannalla Thaikuissa.
On sanomattakin selvää että aiheutan kateutta ihmisissä. On varmasti todella harvinaista että kukaan tulee sanomaan että maksanpa sinulle 6viikon matkan Thaimaahan ja maksan vielä paikanpäällä aiheuttamasi kulut. Tiedän. Siksi en missään tapauksessa halua siittä mahdollisuudesta luopua! Etenkin kun olen työtön ja elän toimeentulotuella eikä mulla varmasti olisi omasta pussista mahdollisuutta vuosikausiin tuollaiseen matkaan. Onko se minun vikani ja "jostain ilmestyy taho" joka haluaa maksaa minulle ulkomaanmatkan?
Uskon että kuka tahansa mun tilanteessa olisi, olisi työtön ja kitkuttelisi toimeentulotuella ja sitten vaikka sukulainen lupaisi maksaa ulkomaanmatkan toiselle puolelle maapalloa - kyllä tekisi kaikkensa että reissuun pääsisi ja ottaisi tarjotun mahdollisuuden vastaan. Harvaa silloin kiinnostaisi juosta kilttinä tyttönä/poikana kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan Mikkelissä asuva äitini sairastua vaikka pahasti juuri ikävästi kun mulla on kuntouttava työtoiminta kesken ja äiti sitten pyytää mua avukseen joiksikin viikoiksi luokseen Mikkeliin? Harvoin sitä etukäteen osataan tietä koska sairastutaan?
Luuletko, että olet ensimmäinen, jolla tapahtuu joku "yllättävä läheisen sairastuminen" kesken työkkärin määräämän toiminnan? Sinun täytyy tehdä siitä selvitys työkkärille, miksi haluat lopettaa kuntoutuksen kesken.
Kuuden viikon ulkomaanmatka kuulostaa kyllä ylelliseltä, eikä minulla ja miehelläni ainakaan olisi siihen säästämättä varaa, vaikka kokopäivätyössä käymmekin. Vaikka siis meille maksettaisiin matkat ja syömiset matkalla. Neljän viikon vuosiloman päälle meidän pitäisi kuitenkin ottaa kaksi viikkoa palkatonta ja koko kuuden viikon ajan kotimaassa juoksisivat kuitenkin tietyt kulut, jotka pitäisi maksaa, vaikka kokonaista palkkaa emme saisikaan. Meille palkatonta tulisi yhteensä neljä viikkoa, AP:n tapauksessa kuulostaa vielä hurjemmalta , kun "palkattoman" pituus olisi yhteensä 12 viikkoa...