6 viikon ulkomaanmatka + kuntouttava työtoiminta
Tein tästä jo aiemmin keskustelun, mutta pyrin nyt selittämään tilanteen paremmin jotta saisin vastauksia joista olisi apua.
Eli olen ollut nyt työttömänä puolivuotta. Olen alle 25v enkä ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
Puolisoni käy töissä mutta hänen kuukausipalkkansa ei ole kaksinen eikä riitä meidän 2ihmisen kuukausittaiseen peruselantoon joten olemme saaneet puuttuvan rahan (terveydenhuoltolaskuista riippuen) kaupunkimme sosiaalitoimesta toimeentulotuen muodossa, yleensä heidän maksama summa on muutaman sata euroa. Heidän laskelmiensa mukaan meillä on siis sen suuruinen vaje kuukausittain siihen kuinka paljon 2ihmisen pitäisi vähintään kuussa saada rahaa elääkseen.
Muita tuloja meillä ei ole.
Olemme vapaa-ajallamme hoitaneet miesystäväni kummisetää vuoden ajan hänen saatuaan sairauskohtauksen. Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen työsuhde vaan olemme auttaneet ja hoitaneet kyseistä miestä pyyteettömästi omasta tahdostamme. Kyseinen mies halusi palkita apumme, kun vuoden ajan helppasimme ja mahdollistimme hänen asumisensa omassa kotona joten hän lupasi maksaa meille ulkomaanmatkan avuksi - sillä ehdolla että hän pääsee mukaan. Olemme siis lähdössä 6viikoksi reissuun kolmisin ja tämä sukulaismies on jo varannut ja maksanut matkan ja lähtö on 15.5.2016 ja palaamme reissulta vasta heinäkuun alussa. Kyseinen mies siis maksoi molemmille meistä 500euron menopaluulipun ja on luvannut maksaa reissun päällä yöpymisiä, syömisiä ym mutta saamme itse vastata mahdollisista ylimääräisistä ostoksista joten meidän vastuumme maksamisesta on aika pieni jolloin voimme "vähävaharaisin" lähteä tuollaiselle matkalle. Saattaa kuulostaa isolta "lahjalta" mutta jutun pointti ei ole nyt siinä.
Kaupunkini TE-toimisto yhdessä sosiaalitoimen kanssa ilmoitti vastikään että minun tulee osallistua maaliskuun lopussa aktivointisuunnitelman laadintaan Työvoimatoimistossa, ja ilmoittivat jo aikeistaan että aloittaisin huhtikuussa kuntouttavan työtoiminnan 3kk jakson.
En ole vielä kertonut ulkomaanmatkastani mitään. Onko se tarpeen? Pitääkö minun kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta - ehtisin käymään siellä ehkä noin kuukauden ajan ennen kuin lähden lomamatkalle. Sen verran tiedän, että kuntouttavan työtoiminnan minimiaika on 3kk, eli ei ole mahdollista sopia käydä kuntouttavassa vain yhtä kuukautta.
Reissuni on varmasti epätavallisen pitkä joten en usko että työkkärissä sitä katsotaan hyvällä. Mahdollisuus tuollaiselle 6viikon lomamatkalle on niin ainutkertainen etten todellakaan halua jättää sitä käyttämättä. Mutta on pakko myöntää etten haluaisi ajaa itseäni taloudelliseen ahdinkoon matkan vuoksi - jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta ilmeisesti sosiaalitoimella on oikeus nipistää toimeentulotukeani seuraavaksi 2kuukaudeksi joka kielmättä tuntuisi todella pahasti taloudessamme - mieheni palkka riittää juuri ja juuri vuokran, veden, sähkön, puhelinlaskun ja lääkkeiden maksuun mutta rahaa ruokaan ei jäisi juuri lainkaan ilman että sosiaalitoimi myöntäisi toimeentulotuka, kuten tähän mennessä on tehnyt.
Vai onko tilanteessani "luvallista" lähteä noinkin pitkälle matkalle jos ilmoitan sen aktivointisuunnitelmatilaisuudessa että olen 15.5 lähdössä 1.5kk reissuun? Ei ole minkäänlaista tietoa, minkälaisia seurauksia tuolla voi olla?
Provot tunnistaa just siitä, että tarinaan ripotellaan koko ajan lisää yksityiskohtia sen mukaan, millaisia kommentteja on tullut. Aloitusviesti on aika pitkä eikä siinä kuitenkaan heti kerrota kaikkea oleellista.
Miksei ap kysy asiaa suoraan sossusta sen sijaan että arvuuttelee sitä vauva-palstalla?