Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 viikon ulkomaanmatka + kuntouttava työtoiminta

Jeanette44
08.03.2016 |

Tein tästä jo aiemmin keskustelun, mutta pyrin nyt selittämään tilanteen paremmin jotta saisin vastauksia joista olisi apua.

Eli olen ollut nyt työttömänä puolivuotta. Olen alle 25v enkä ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
Puolisoni käy töissä mutta hänen kuukausipalkkansa ei ole kaksinen eikä riitä meidän 2ihmisen kuukausittaiseen peruselantoon joten olemme saaneet puuttuvan rahan (terveydenhuoltolaskuista riippuen) kaupunkimme sosiaalitoimesta toimeentulotuen muodossa, yleensä heidän maksama summa on muutaman sata euroa. Heidän laskelmiensa mukaan meillä on siis sen suuruinen vaje kuukausittain siihen kuinka paljon 2ihmisen pitäisi vähintään kuussa saada rahaa elääkseen.
Muita tuloja meillä ei ole.

Olemme vapaa-ajallamme hoitaneet miesystäväni kummisetää vuoden ajan hänen saatuaan sairauskohtauksen. Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen työsuhde vaan olemme auttaneet ja hoitaneet kyseistä miestä pyyteettömästi omasta tahdostamme. Kyseinen mies halusi palkita apumme, kun vuoden ajan helppasimme ja mahdollistimme hänen asumisensa omassa kotona joten hän lupasi maksaa meille ulkomaanmatkan avuksi - sillä ehdolla että hän pääsee mukaan. Olemme siis lähdössä 6viikoksi reissuun kolmisin ja tämä sukulaismies on jo varannut ja maksanut matkan ja lähtö on 15.5.2016 ja palaamme reissulta vasta heinäkuun alussa. Kyseinen mies siis maksoi molemmille meistä 500euron menopaluulipun ja on luvannut maksaa reissun päällä yöpymisiä, syömisiä ym mutta saamme itse vastata mahdollisista ylimääräisistä ostoksista joten meidän vastuumme maksamisesta on aika pieni jolloin voimme "vähävaharaisin" lähteä tuollaiselle matkalle. Saattaa kuulostaa isolta "lahjalta" mutta jutun pointti ei ole nyt siinä.

Kaupunkini TE-toimisto yhdessä sosiaalitoimen kanssa ilmoitti vastikään että minun tulee osallistua maaliskuun lopussa aktivointisuunnitelman laadintaan Työvoimatoimistossa, ja ilmoittivat jo aikeistaan että aloittaisin huhtikuussa kuntouttavan työtoiminnan 3kk jakson.
En ole vielä kertonut ulkomaanmatkastani mitään. Onko se tarpeen? Pitääkö minun kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta - ehtisin käymään siellä ehkä noin kuukauden ajan ennen kuin lähden lomamatkalle. Sen verran tiedän, että kuntouttavan työtoiminnan minimiaika on 3kk, eli ei ole mahdollista sopia käydä kuntouttavassa vain yhtä kuukautta.
Reissuni on varmasti epätavallisen pitkä joten en usko että työkkärissä sitä katsotaan hyvällä. Mahdollisuus tuollaiselle 6viikon lomamatkalle on niin ainutkertainen etten todellakaan halua jättää sitä käyttämättä. Mutta on pakko myöntää etten haluaisi ajaa itseäni taloudelliseen ahdinkoon matkan vuoksi - jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta ilmeisesti sosiaalitoimella on oikeus nipistää toimeentulotukeani seuraavaksi 2kuukaudeksi joka kielmättä tuntuisi todella pahasti taloudessamme - mieheni palkka riittää juuri ja juuri vuokran, veden, sähkön, puhelinlaskun ja lääkkeiden maksuun mutta rahaa ruokaan ei jäisi juuri lainkaan ilman että sosiaalitoimi myöntäisi toimeentulotuka, kuten tähän mennessä on tehnyt.
Vai onko tilanteessani "luvallista" lähteä noinkin pitkälle matkalle jos ilmoitan sen aktivointisuunnitelmatilaisuudessa että olen 15.5 lähdössä 1.5kk reissuun? Ei ole minkäänlaista tietoa, minkälaisia seurauksia tuolla voi olla?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tottakai täällä me ollaan kateellisia sille, että joku pääsee 6 lomamatkalle, jonka toinen kustantaa.

mutta eihän se ollut tämän koko sun jutun pointti, eihän? :D

sun pitää varmaan lähteä sille reissulle sitten, kun olet sen jo päättänyt talous seurauksista välittämättä..mutta älä sitten oikeasti itke, kun sossusta tulee vinopino selvityspyyntöjä, jotta saisit tukia/ tai tulee 3kk karenssi.

Miksi ette pyydä sukulaismiestä siirtämään vuodella matkaa? kai sen vielä voi perua kun siihen on aikaa?

lähdette sitten ensi vuonna, jos olet koulussa ja saat opintotukea...(otat vaan omaa lomaa koulusta ja vaikka jotain tehtäviä thaimaahan mukaan)

opintotuen kanssa on paljon helpompi matkustaa, kuin sossun ja työkkärin.

Ei juu ole tämän jutun pointti mutta osa kommenteista taitaa olla kateuden vuoksi niin syyllitäviä, vai mitä? :)

Kyllä mä sinne matkalle ajattelin melko vahvasti lähteä mutta tottakai syy keskustelun tekoon oli se, että halusin nimenomaan tietää minkälaisia (taloudellisia) ongelmia matkalle lähdöstä voisi seurata sosiaalitoimen tai TE-toimiston osalta.

Kyllähän sen matkan voi perua - tottakai - mutta silloin jo maksetut liput ja ensimmäisen viikon yöpymismaksu olisi mennyt "kankkulan kaivoon". Lisäksi jos mieheni tekee nyt keikkatöitä ja oon itse työtön olisi hyvä sauma lähteä koska ihan totta se on että aika harva voi lähteä monen viikon matkoille jos opiskelee tai käy töissä. Jos pääsen syksyllä opiskeleen niin ei sillon lähdetä matkalle ihan koska vaan enää tulevassa ja jos mieheni saa vaikka vuoden aikana vakityön niin tuollainen 6viikon loma on vain kaukaista unelmaa siinä kohtaa. Tällä hetkellä ei ole koulua tai sellaista työpaikkaa joka estäisi matkan, myöhemmin voi hyvinkin olla. Ja matkat on tosiaan jo maksettu. Peruuttaahan ne voi, muttei niistä rahoja takaisin saa.

Totta puhuen en kyllä touko-kesäkuussa eli sadekaudella lähtisi Thaimaaseen edes ilmaiselle matkalle, etenkään jos matkassa olisi joku vanha sukulaissetä. Majapaikkoja on suljettuna, laivavuorot perutaan paikoin sadekauden ajaksi ja osa meriluonnonpuistoista on suljettu.

Vierailija
122/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot että lähdet ulkomaille niin et saa tukia siltä ajalta. Ekasta kieltäytymisestä voidaan leikata max. 20% kahdeksi kuukaudeksi tt-tuen perusosasta, jatkossa 40%. Voit tietysti yrittää puhua ettei sinua määrätä kuntouttavaan.

Joillain paikkakunnilla on työttömien palvelukeskus tms., joiden asiakkaisiin kohdistetaan jatkuvasti toimenpiteitä, itse vain kieltäydyin siitä muutama vuosi sitten  ja sain olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tottakai täällä me ollaan kateellisia sille, että joku pääsee 6 lomamatkalle, jonka toinen kustantaa.

mutta eihän se ollut tämän koko sun jutun pointti, eihän? :D

sun pitää varmaan lähteä sille reissulle sitten, kun olet sen jo päättänyt talous seurauksista välittämättä..mutta älä sitten oikeasti itke, kun sossusta tulee vinopino selvityspyyntöjä, jotta saisit tukia/ tai tulee 3kk karenssi.

Miksi ette pyydä sukulaismiestä siirtämään vuodella matkaa? kai sen vielä voi perua kun siihen on aikaa?

lähdette sitten ensi vuonna, jos olet koulussa ja saat opintotukea...(otat vaan omaa lomaa koulusta ja vaikka jotain tehtäviä thaimaahan mukaan)

opintotuen kanssa on paljon helpompi matkustaa, kuin sossun ja työkkärin.

Ei juu ole tämän jutun pointti mutta osa kommenteista taitaa olla kateuden vuoksi niin syyllitäviä, vai mitä? :)

Kyllä mä sinne matkalle ajattelin melko vahvasti lähteä mutta tottakai syy keskustelun tekoon oli se, että halusin nimenomaan tietää minkälaisia (taloudellisia) ongelmia matkalle lähdöstä voisi seurata sosiaalitoimen tai TE-toimiston osalta.

Kyllähän sen matkan voi perua - tottakai - mutta silloin jo maksetut liput ja ensimmäisen viikon yöpymismaksu olisi mennyt "kankkulan kaivoon". Lisäksi jos mieheni tekee nyt keikkatöitä ja oon itse työtön olisi hyvä sauma lähteä koska ihan totta se on että aika harva voi lähteä monen viikon matkoille jos opiskelee tai käy töissä. Jos pääsen syksyllä opiskeleen niin ei sillon lähdetä matkalle ihan koska vaan enää tulevassa ja jos mieheni saa vaikka vuoden aikana vakityön niin tuollainen 6viikon loma on vain kaukaista unelmaa siinä kohtaa. Tällä hetkellä ei ole koulua tai sellaista työpaikkaa joka estäisi matkan, myöhemmin voi hyvinkin olla. Ja matkat on tosiaan jo maksettu. Peruuttaahan ne voi, muttei niistä rahoja takaisin saa.

Niin, on se jännää, että vakityössä 6 viikon loma on vain kaukaista unelmaa, mutta kitkuttelet pienipalkkaisessa keikkatyössä ja sosun rahoilla, niin voit lähteä kuudeksi viikoksi maailman toiselle puolelle ihan tuosta vaan...

Totta mutta en itse joudu tosiaan ropoakaan matkasta maksamaan. Se on täysi totuus. Harvinaista kyllä, mutta täysin totta. Eikai se minun "syytäni" ole jos joku haluaa minulle matkan maksaa kokonaisuudessaan täysin omasta pussistaan? Eihän mun "kitkutteluni" silloin liity asiaan mitenkään. EI mulla olisi omilla rahoilla varaa lähteä tollaseen matkaan totta.

Vaikka ei joutuisi ropoakaan matkasta maksamaan, niin useimpia meistä kirpaisisi kuuden viikon palkaton jakso niin paljon, että matka olisi "kaukainen unelma vaan"...

Vierailija
124/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanot että lähdet ulkomaille niin et saa tukia siltä ajalta. Ekasta kieltäytymisestä voidaan leikata max. 20% kahdeksi kuukaudeksi tt-tuen perusosasta, jatkossa 40%. Voit tietysti yrittää puhua ettei sinua määrätä kuntouttavaan.

Joillain paikkakunnilla on työttömien palvelukeskus tms., joiden asiakkaisiin kohdistetaan jatkuvasti toimenpiteitä, itse vain kieltäydyin siitä muutama vuosi sitten  ja sain olla rauhassa.

Eihän se tukien saamattomuus ole ongelma, eikä se, että mies ei saa palkkaa, koska AP ja miehensä ei tarvitse senttiäkään rahaa tuon kuuden viikon aikana, kuulemma.

Vierailija
125/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan tuo yllä oleva sitten muuttaa asiaa? Emme siis aio hakea toimeentulotukea matkamme aikana lainkaan. Mieheni saa viimeisen palkkansa juuri silloin kun lähdemme reissuun ja siittä palkasta hän pystyy maksamaan vuokran ja muut laskut jotka kertyvät reissumme aikana. Toimeentulotukemme muutenkin on mennyt aina ruokaan, mieheni palkalla pystymme kaikki laskut ja lääkkeet ym. maksamaan.

Toimeentulotukea hakisimme siis vasta heinäkuussa kun olemme jo palanneet takaisin Suomeen matkalta.

Mies saa toukokuun alussa palkan(huhtikuun työt?), jolla maksetaan touko- kesä - ja heinäkuun vuokrat ja muut laskut. Aika iso palkka. Töitä tekee taas heinäkuussa ja palkkaa saa elokuun alussa. Mitä syötte heinäkuussa.

Miten elätte matkalla?

Mies tekee keikkatyötä... Silloin palkkakin on keikkaluonteista. Mitään ei tule ellei tee töitä

Provoisss toki kaikki on mahdollista

Vierailija
126/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi sossusta tarkoittaa -40% perutoimeentulotukeen on noin 280€ kk sitten käteen sen jälkeen.

Vierailija
127/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa nyt ensin.Tämä sukulainen maksaa matkan ja ruoat yms.Thaimaassa (sinne menossa) ei ole kaikkialla sadekausi kesällä,sinne voi mennä vuoden ympäri,kun miettii minne.

Ap.Yritä välttää se tukitoimi.Jos eionnistu,niin sitten sanot että et mene,mutta koita nyt keksiä syy miksi et voisi.Et saa karenssia,eihän sulle makseta työttömyyskorvausta.Menetät hetkellisesti toimeentulotuesta osan.

Järkevintä olisi,että yrität saada tuöt alkamaan heti matkan paluun jälkeen.Mikä vain työ ja määräaikainen tai ei.Jos ei onnistu,niin nyt säästäkää vähän (tai jos menette Thaimaahan,niin sielläon halpaa) ja kompensoitte sillä sen sossun leikkaaman osan.

Toivottavasti kuitenkin matka onnistuu.

Vierailija
128/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita, että olet tuolloin työsuhteessa henkilökohtaisena avustajana. Voittehan te sopia miehen kanssa nimellisestä palkastakin ( ainakin paperilla).

Vierailija
129/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi syödä kakkua ja säästää sitä.

Voi AP, sulla on kyllä kamalat defenssit päällä asian suhteen. Taidat itsekin hävetä tukihuijaustasi, mikä on toisaalta ihan hyvä (omatunto pelaa). Teet mitä teet, ymmärrät varmasti ettet voi voittaa.

Vierailija
130/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minne hait yhteishaussa? Pääsykokeet ovat yleensä juuri silloin, kun olet matkalla...

Vierailija
131/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työttömällä ole oikeus lähteä ulkomaille työnhakuun? Ja työttömyyskorvaus vielä maksetaan siihen lisäksi...

1) Tuo ei koske Thaimaata

2) Ulkomaille työnhakuun lähdettäessä on ilmoittauduttava paikalliseen työkkäriin ja oltava heidän käytettävissään, ts. ottaa vastaan mahdolliset työtarjoukset.

Ja lisäksi ei koske työmarkkinatukea, jota tosin sitäkään ap ei saa...

Vierailija
132/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten muistaa lahjaveroasiat myös.

Vierailija
133/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos menee kuntouttavaan työtoimintaan niin sehän on työkkärinjuttu, ei sillon sossun. eli ap siirtyy sossusta työkkäriin, tavallaan...

ja saa tällöin työkkärin tukia ja ehkä harkinnanvaraista tukea sossusta.( jota ei saa, kun he katsovat tuon maksetun matkan olevan jotain lahjaa/perintöä tms.

Kaupunkini sosiaalitoimesta saan kuukausittain toimeentulotuenmuodossa muutaman satasen, loput tulos ovat mieheni palkkatuloja keikkatöitä. Oikeutta minulla ei ole työmarkkinatukeen koska olen alle 25vuotias enkä valmistunut ammattiin.

Ai  "loput tulosta" tulevat miehen töistä ja loput maksaa sossu? Nytkkö sitten ajattelit pokkana selittää sossussa, että tarvitsette sitten vähän enemmän tukia, koska mies on vaatimattomat 6 vk putkeen lomailemassa eikä voi tehdä töitä :D Vaikka hänellä ei olisikaan joka viikko keikkaa Suomessa, niin tuskin sentän kuuden viikon täysin työtöntä putkea on ollut tähän asti kertaakaan?

Vierailija
134/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kummisetä hiukan vajaa, kun varailee tuollaisia matkoja kysymättä ensin teiltä, sopiiko se. Kun kerran halusi palkita teitä, niin miksei maksanut rahana ja pimeästi? Ai niin, mutta kun hänhän halusi myös sinne matkalle eikä ilman teitä voi lähteä.

Vierailija
135/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pääset siihen sovittuun tapaamiseen, niin voit toki yrittää vältellä sitä kuntouttavaan työtoimintaan joutumista. Voit esimerkiksi selitellä jotain minne aiot hakea töihin, tai esim. sanoa että olet miettinyt jonkun toisen alan opiskelua. (Vaikka näin ei olisikaan.)  En usko että lomamatkasta kannattaa mainita suoraan. 

Voit myös ehdottaa, että aloitat kuntouttavan työtoiminnan syksyllä/loppukesästä, jos et siihen mennessä ole saanut töitä/ päässyt opiskelemaan.

Matka on kerran jo maksettu niin mielestäni saisit kyllä mennä sinne.

Vierailija
136/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo. Mies, jonka keikkatuloilla ei yleensä pärjätä ilman, että ttt:ea joutuu hakemaan useita satasia kuukaudessa, saakin nyt juuri sopivaan aikaan niin ison potin, että sillä maksetaan kolmen kuukauden vuokra + sähköt + muut mahdolliset kiinteät kulut kuten netti ja kännyliittymät (touko-kesäkuu kun olette matkalla ja heinäkuu kun ei vielä ole tuloja mistään). Lisäksi siitä riittää vielä teille käyttörahaa, varaa matkavakuutuksiin, rokotuksiin jne.

Jos miehesi niin hyvää palkkaa keikkatöistä saa, niin mihin te ttt:ea tarvitsette? Palkka maksetaan kuukausittain (vähintään), joten ainakin pari tonnia hänen pitää tuolla laskuopilla saada käteen.

Vierailija
137/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan sossusta ja tuista niin kuin ne olisi jonkilaiset itsestäänselvät rahanjakeluinstanssit jonne raha on ilmestynyt tyhjästä ja sitä saa ja pitää huijata itselle mennen tullen.

Ne on toisten ihmisten verorahoja, erityisesti muistuttaisin että pienpalkkaisten selkänahoista revittyjä.

OT mutta olkoon.

Vierailija
138/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse jäin työttömäksi lähdin viikon kuluessa omalla autolla Eurooppaa kiertämään.

Matka kestikin melkein puoli vuotta, kerran ajelin kodin ohi ja jatkoin matkaa kuukaudeksi Lappiin.

Hermoloma oli tarpeessa, töitä tuli tehtyä ennen työttömyyttä vähintäänki reilusti. Puolisen vuotta  ylityövapaita ja vuoden lomat jäi käyttämättä. Silloisessa tilanteessa ei uusi työ olisi tullut mitenkään kysymykseen, ainakaan pariin ensimmäiseen kuukauteen.

Työkkäriin ilmoitin sähköpostin yhteydenottotavaksi, ja korostin että tulen ottamaan puolen vuoden päästä uuden työn vastaan, jos heiltä ei löydy mitää koulutusta vastaavaa sitä ennen. Sanoivat jo suoraan, jotta eivät varmasti löydä - eikun tervemenoa lomalle.

Puolen vuoden päästä soittivat ja varmistivat päivämäärän milloin työttömyys loppuu.

Ylläoleva ei aiheuttanut karenssia, tapauksen kerron ihan vaan esimerkkinä noille karenssihokijoille.

Vierailija
139/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita, että olet tuolloin työsuhteessa henkilökohtaisena avustajana. Voittehan te sopia miehen kanssa nimellisestä palkastakin ( ainakin paperilla).

Siitä palkasta vain pitäisi maksaa verot. Ja työnantajan pitäisi maksaa palkan sivukulut.

Vierailija
140/181 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse jäin työttömäksi lähdin viikon kuluessa omalla autolla Eurooppaa kiertämään.

Matka kestikin melkein puoli vuotta, kerran ajelin kodin ohi ja jatkoin matkaa kuukaudeksi Lappiin.

Hermoloma oli tarpeessa, töitä tuli tehtyä ennen työttömyyttä vähintäänki reilusti. Puolisen vuotta  ylityövapaita ja vuoden lomat jäi käyttämättä. Silloisessa tilanteessa ei uusi työ olisi tullut mitenkään kysymykseen, ainakaan pariin ensimmäiseen kuukauteen.

Työkkäriin ilmoitin sähköpostin yhteydenottotavaksi, ja korostin että tulen ottamaan puolen vuoden päästä uuden työn vastaan, jos heiltä ei löydy mitää koulutusta vastaavaa sitä ennen. Sanoivat jo suoraan, jotta eivät varmasti löydä - eikun tervemenoa lomalle.

Puolen vuoden päästä soittivat ja varmistivat päivämäärän milloin työttömyys loppuu.

Ylläoleva ei aiheuttanut karenssia, tapauksen kerron ihan vaan esimerkkinä noille karenssihokijoille.

No sulla oli lomaan aihetta, AP ei vaikuta siltä että on turhaan itseään työllä stressannut :D haluaa lomaa lomailusta ja vielä tuet päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi