Kun mulla on sellainen etätyö, etten tarvitse kuin tietokoneen, enkö voisikin "muuttaa" maasta toiseen ilman mitään lupia?
Siis mietin vaikka näin että 3 kk Kanada, 3 kk USA, 3 kk Meksiko, 3 kk Kuuba jne minne vaan? Suomalainen työnantaja siis on kyseessä, enhän silloin tarvitse mitään työlupia vaan turistiviisumilla voisin majailla tuon 3kk tai mikä nyt missäkin maassa on se maksimi?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan lupa pitää tietty olla ettei nuo oleta että tulet päivän varoitusajalla johonkin palaveriin.
Mä en ole käynyt puoleentoista vuoteen työpaikalla, joten kovin usein ei ole mitään face to face palavereja.
Mä voin paljastaa yhden maalla asuvan erakkotyypin. Hän tekee kuvitustöitä, vissiin vähä maalailee, mutta kuvittaminen on se päätyö. Eli piirtää työkseen, kirjoihin, missä on yleensä jotain kuvia. Lastenkirjoihin kai myös, mutta onhan niitä muitakin, esim. luonto-aiheiset kirjat, käsityölehdet. Käsityöohjeiden suunnittelijana voisi myös kuvitella, että ei tarvitse asua työpaikalla. Mulle tulee kyllä vaikka mitä mieleen.
Mä tein vähän aikaa juuri tuollaista etätyötä, mutta osoittautui huonoksi työskentelytavaksi mulle. Työ- ja vapaa-ajan rajat hämärty liikaa, ja lopulta tuntu että en ollut koskaan oikeesti vapaalla.
Mutta ehdottomasti suosittelen kokeilemaan jos mahdollisuus tulee, kyllä siinä vapaudessa oli puolensakin :D Mulle vaan näköjään sopii paremmin rento toimistotyö (joka jää sinne työpaikalle). Elä ja opi.
Tuo turistiviisumilla kiertäminen on hyvä idea. Ja todellakin kotimajoitus voi tulla halvaksi. Rahaa voi jäädä jopa säästöön. Vakuutukset kannattaa vaan pitää ajan tasalla, erityisesti matkavakuutus. Täytyy laittaa mietintämyssyyn.
Itsekin haaveilen samasta. Lapsi estää, joten ehkä 6 vuoden päästä. Nyt siis hyvää aikaa säästellä, koska mihinkään asuntoihin en aio rahojani laittaa.
Vitsi ootte salaperäisiä niiden töidenne kanssa :)
Mä oon joskus jopa katsellut niitä puhelinmyyjäksi Thaimaahan- ilmoituksia, kun on niin tehnyt mieli päästä talveksi pois. En oo mikään luova kirjailija/taiteilija-tyyppi, mutta kirjanpito varmasti onnistuisi. En kyllä tiedä kuka minut palkkaisi, kun ainoa kokemus kirjanpidosta on 5op kurssi yliopistolla... Noh, täytyy miettiä.
t.nro10
Minulle suurin este työn tekemiselle muissa maissa on vakuutus. Turistiviisumilla tai turistina oleskeluna maassa on eri asia kuin jos tekee työtä maassa. Jos käy huono mäihä ja vaikka joutuu sairaalaan, korvaako Kela kustannukset, vai työnantaja?
Itse tein keikkahommaa euromaissa, löysin partnerin ja tulin raskaaksi. Yllättäen Kela (jonka piiriin silloin kuuluin) maksoi lääkärikulut takaisin vasta kuitit saatuaan, eli minä ensin maksoin ja sitten odottelin Kelan päätöstä ja rahoja kuukausia.
Työstä riippumatta, perusturva kannattaa huolehtia kuntoon, ja varautua takapakkeihin. Vakuutus voi korvata jälkikäteen, mutta jos hoitoon pääseminen vaatii käteistä juuri nyt, on asiaan syytä varautua jos reissaa paljon.
Plus, jos on tarpeeksi pitkään ilman siteitä Suomeen, putoaa pois Kelan listoilta. Takaisinhakeminen saattaa viedä vuosia.
Esim USAssa ei saa työskennellä turistiviisumilla. Jos jäät kiinni sut karkotetaan ja et saa palata. Kannattaa tarkistaa noi työskentelyluvat hyvin tarkkaan. Sekä esim. viisumit ja sosiaaliturvat.
Kyllä tästä maasta täytyy pois päästä, hinnalla millä hyvänsä. Valtio hölmöilee niin paljon, että en enää siedä. Haluaisin kokea, millaista on elää vapaammassa valtiossa, normaalissa länsimaisessa demokratiassa. Koen Suomen erittäin tukahduttavaksi valtioksi.
Vierailija kirjoitti:
Esim USAssa ei saa työskennellä turistiviisumilla. Jos jäät kiinni sut karkotetaan ja et saa palata. Kannattaa tarkistaa noi työskentelyluvat hyvin tarkkaan. Sekä esim. viisumit ja sosiaaliturvat.
Ota asioista selvää ennen kun kommentoit! Tottakai saa tehdä töitä jos suomeen työsoppari.
Vierailija kirjoitti:
Oi kuinka ihanaa kuulla :) Nyt täytyy alkaa säästää rahaa ja odottelemaan että tuo jälkikasvu lentää pesästä niin mamma lähtee maailmalle! Ei siihen montaa vuotta pitäisi mennä, joku 5? ap
Meillä sama tilanne:) Molempien työt pääosin koneella, miehellä lisäksi työmatkoja jotka voisi hoitaa putkeen vaikka 2-3 kk välein. Vielä 4-5 vuotta ja sitten mennään:D
Aikaerostakaan ei ole haittaisi koska yleensä ne tiedustelut mitä pääkonttoriin ja emoyhtiölle tehdään ei kuitenkaan vastaa heti ja äärimmäisen harvoin puhelimitse. Toisaalta itse haaveillaan ihan vaan etelä Euroopasta. Palavereistakin tiedetään viikkoja etukäteen
Meidän työpaikalla voi tehdä etänä, ainoastaan puhelinta pitää käyttää , jonka takia nettipuhelut eivät laadultaan ole vielä tätä päivää , eikä asiakkaat halua ulkomaille soittaa.
Mutta pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No ei taida kuule ihan koskea turistia, joka tekee omia töitään oman kotimaansa lafkalle.
Eri asia sitten jos ap ottaisi jotain keikka- tai pätkätöitä vastaan kohdemaasta.
Sama juttu ja se päivänkin etämahdollisuus on ollut aikamoinen saavutus - periaatteessa on ok, mutta sitten kuitenkin kyräillään. Ja ihan teen sellaista työtä, että voisin tehdä vaikka joka päivä etänä. Edellyttää toki hyvän nettiyhteyden päässä ja kolleegoiden kanssa samalla aikavyöhykkeellä olemista koko ajan, joten en ehkä lähtisi ulkomaille ainakaan näitä hommia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vautsi! Tosi huikeita suunnitelmia! Mitä työtä teette te, joilla on mahdollisuus noin vapaaseen etätyöskentelyyn? :) Minä teen yleensä yhden etäpäivän viikossa. En siis ole vielä muuttamassa ulkomaille...
Keksikö kukaan mitä työtä nämä salaperäiset tekevät?
Kuulostaa hyvältä.
Meillä on yrityksessä määrätty maat ja aika joissa voi etätyöskennellä.
Jos teillä ei ole niin ensin joudut eka selvittämään veroasiat, ennakkopidätykset, vakuutukset, sosiaalituvan ym jutut firman kanssa.
Mut varmasti onnistut.
Joo, onnistuu. Meillä paljon porukka tekee ulkomailta. Paljon on Espanjassa, pari ollut Balilla ja Thaimaassa jotkut talvella. Siinä kai pitää hieman tsekata lainsäädäntö puolta. Jos jotain sattuu, niin miten toimia. Jos vaikka tarvitsisi kalliita terveydenhuollon palveluita. Eli toimiiko matkavakuutus tilanteessa tai toimiiko yrityksen mikään vakuutus. Sanooko kohdemaan lainsäädäntö mitään, jos oletkin mennyt tekemään sinne etätöitä.
Miten otatte nettiyhteyden ulkomailla työpaikalle?
Kannattaa tosiaan selvittää salliiko työnantaja etätyön ulkomailla ja onko siinä rajoituksia, sillä joskus näin on. Jos sallii niin luultavasti pystyt toteuttamaan suunnitelmasi. Monia muitakin asioita on kuitenkin hyvä selvittää ennalta. Onnea matkaan!
Vautsi! Tosi huikeita suunnitelmia! Mitä työtä teette te, joilla on mahdollisuus noin vapaaseen etätyöskentelyyn? :) Minä teen yleensä yhden etäpäivän viikossa. En siis ole vielä muuttamassa ulkomaille...