Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eihän tuolla HSL:llä uskalla matkustaa kuin vain hyvissä ajoin ostetulla wanhan ajan paperilipulla... Ylen juttu

Vierailija
26.06.2026 |

YLE: Espoolaismies koki tulleensa HSL:n lipuntarkastajien väijytykseen: ”Sama kuin katujengi ryöstäisi sata euroa”

HSL:n kanta on, että mahdollinen häiriö puhelimen tai sovelluksen toiminnassa ei poista matkustajan vastuuta matkalipun hankkimisesta.

Matkalippujen tarkastus -yksikön päällikön mukaan lipun oston hitaus sovelluksessa johtuu käytännössä aina asiakkaan laitteen heikosta verkkoyhteydestä tai ongelmista valitun maksutavan palvelussa. Sovellus voi toimia hitaasti myös vanhassa älypuhelimessa.

HSL:n oma tekniikkakaan ei ole idioottivarmaa. Erään hallinto-oikeuteen päätyneen tapauksen selvityksessä ilmeni, että HSL-sovelluksessa oli ollut järjestelmävirhe. Lipun voimassaoloajassa oli virhe sen takia. Juttu raukesi HSL:n itseoikaisun myötä, ja tarkastusmaksu peruttiin.

 

https://yle.fi/a/74-20233136

 

Ja satunnaisen matkailijan kannattaa mielenosoituksena ottaa polkupyörä mukaan, jotta voi suosia sitä HSL:n sijasta. Tai sitten taksia.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ei vaan ymmärrä, että kulkuneuvon kyytiin ei nousta, jos lippua ei sovelluksessa näy. Aikuisen pitäisi osata mennä asemalle ajoissa ja tilata lippu ennen kulkuneuvon saapumista, eikä kiukutella.

Vierailija
2/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Mutta jutussahan mainitaan myös ongelmatilanteista matkakortilla maksaessa. HSL:lle matkakorttia käyttävät kanta-asiakkaatkin ovat lähtökohtaisesti rikollisia huijareita.

Vierailija
4/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kannattaa odottaa, että se lippu on varmasti voimassa ennen kuin nousee liikennevälineen kyytiin.

Vierailija
5/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ei vaan ymmärrä, että kulkuneuvon kyytiin ei nousta, jos lippua ei sovelluksessa näy. Aikuisen pitäisi osata mennä asemalle ajoissa ja tilata lippu ennen kulkuneuvon saapumista, eikä kiukutella.

Näin on. Sitä ei tilata enää siinä bussin sisällä jonoa tukkimassa. 

Vierailija
6/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kannattaa odottaa, että se lippu on varmasti voimassa ennen kuin nousee liikennevälineen kyytiin.

Ja sitten myöhästyt töistä, kun sovellus ei skulaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä on hankkia oma auto. Ei tarvitse alistua HSL:n fasismiin.

Vierailija
8/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Matkakortti on eilisen vastaus tämän päivän ongelmiin ja sellaista ei pitäisi olla enää kellään.

Maksu puhelimella tai suoraan debit-kortilla, tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Kohtahan et voi enää ladata sitä matkakorttia missään. Kaikki pakotetaan sovelluksen käyttäjiksi. Itse nimenomaan olen tykännyt siitä matkakortista. Ei vaikuta puhelimet eikä verkkojen toimimattomuus. 😁 Kyllä pitäisi olla vaihtoehtoja maksamiseen.

Vierailija
10/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Matkakortti on eilisen vastaus tämän päivän ongelmiin ja sellaista ei pitäisi olla enää kellään.

Maksu puhelimella tai suoraan debit-kortilla, tietenkin.

Ai niin, hittolainen. Nykyään on se lähimaksukin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ei vaan ymmärrä, että kulkuneuvon kyytiin ei nousta, jos lippua ei sovelluksessa näy. Aikuisen pitäisi osata mennä asemalle ajoissa ja tilata lippu ennen kulkuneuvon saapumista, eikä kiukutella.

Jos sovelluksessa on ollut häikkää, olen sanonut siitä kuskille ja yleensä vaan kohauttavat olkapäitään ja ottavat kyytiin. Ei heitä kiinnosta. Busseissa ei yleensä tarkastajia onneksi, toisin kuin junassa. 

Vierailija
12/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Matkakortti on eilisen vastaus tämän päivän ongelmiin ja sellaista ei pitäisi olla enää kellään.

Maksu puhelimella tai suoraan debit-kortilla, tietenkin.

Et näe mistään kuinka kauan tuo on voimassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kannattaa odottaa, että se lippu on varmasti voimassa ennen kuin nousee liikennevälineen kyytiin.

Juuri näin ja itse otan vielä kuvan lipusta, niin ei tarvitse mennä sovellukseen, jos tarkastaja osuu paikalle. Onko niin, että joku laskee niin sekunnilleen sen milloin lippu kannataa ostaa, jotta "säästää" sitten sen 5 minuuttia siinä kuinka kauan lippu on voimassa? 

Vierailija
14/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin kerran viestiä HSL:lle että juna pysähtyi kesken matkaa eikä jatkanut, joten jouduin ostamaan uuden lipun bussia varten. 
Vastaus oli: Emme palauta rahojanne sillä ylsi lippu on tarkoitettu pääosin yhdensuuntaiseen matkaan. 
Ovat nyt keksi nyt tuollaisenkin selityksen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ei vaan ymmärrä, että kulkuneuvon kyytiin ei nousta, jos lippua ei sovelluksessa näy. Aikuisen pitäisi osata mennä asemalle ajoissa ja tilata lippu ennen kulkuneuvon saapumista, eikä kiukutella.

Sen lipun voi edelleen ostaa kulkuvälineeseen astuttuaan lähimaksulla. Aivan varmasti jokaiselta tänä päivänä löytyy lähimaksukortti.

Vierailija
16/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kannattaa odottaa, että se lippu on varmasti voimassa ennen kuin nousee liikennevälineen kyytiin.

Juuri näin ja itse otan vielä kuvan lipusta, niin ei tarvitse mennä sovellukseen, jos tarkastaja osuu paikalle. Onko niin, että joku laskee niin sekunnilleen sen milloin lippu kannataa ostaa, jotta "säästää" sitten sen 5 minuuttia siinä kuinka kauan lippu on voimassa? 

Kyllä. Voin kertoa että työttömänä en huvikseni osta 5 euron lippua. 

Vierailija
17/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa aina kysyä lipuntarkastajalta, onko hänellä oikeutta kysyä sinulta lippua. Hänen pitää näyttää lipuntarkastajan lupa. Kerron tarinan 80-luvulta. Olin metrossa Itähelsingistä menossa Hakaniemeen, tarkastajat tulivat "virkapuku" päällä ja kysyin "onko sinulla lupa kysyä minulta matka korttia? No tarkastaja vilautti alle 1sek "en ehtinyt nähdä luvan haltijan nimeä  ja lupaa" No, minä viisaana näytin voimassa olevaa kuuausikorttia sen alle 1sek. Olimme tasoissa.  No koko hässäkän lopputulos oli "poliisit" paikalle ja olisin joutunut itse haastamaan oikeuteen vartijat ja matkalipun tarkastajat vapauden riistosta. Ei ollut siihen aikaan yleisen syyttäjän asia. sain kuitenkin kaikkien asianosaisten nimet. Opetuksena, jos tullaan kysymään matkalippua, niin varmista, että kyseisellä henkilöllä on oikeus tuohon kysymykseen. Voihan olla tulleet naamiaista ja kiusata rehellisiä matkustajia. Mene ja tiedä.

Vierailija
18/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hsl on niin paska nykyään, vielä 10-15 vuotta sitten oli ihan hyvää palvelua. Kertslippu n. 2 euroa. Se oli kohtuullista. 

Vierailija
19/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin kerran viestiä HSL:lle että juna pysähtyi kesken matkaa eikä jatkanut, joten jouduin ostamaan uuden lipun bussia varten. 
Vastaus oli: Emme palauta rahojanne sillä ylsi lippu on tarkoitettu pääosin yhdensuuntaiseen matkaan. 
Ovat nyt keksi nyt tuollaisenkin selityksen!

Höpöhöpö. Siinä lipussa on aikaraja, jona saat käyttää sitä kaikissa HSL kulkuvälineissä. Voi ajella vaikka edestakaisin sillä niin kauan kunnes aikaraja tulee täyteen

Vierailija
20/33 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpompi hommata matkakortti, niin ei tarvitse sen puhelimen kanssa puljata?

Kohtahan et voi enää ladata sitä matkakorttia missään. Kaikki pakotetaan sovelluksen käyttäjiksi. Itse nimenomaan olen tykännyt siitä matkakortista. Ei vaikuta puhelimet eikä verkkojen toimimattomuus. 😁 Kyllä pitäisi olla vaihtoehtoja maksamiseen.

On teillä mummoilla elämä sitten VAIKEAA😩

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän