Kun mulla on sellainen etätyö, etten tarvitse kuin tietokoneen, enkö voisikin "muuttaa" maasta toiseen ilman mitään lupia?
Siis mietin vaikka näin että 3 kk Kanada, 3 kk USA, 3 kk Meksiko, 3 kk Kuuba jne minne vaan? Suomalainen työnantaja siis on kyseessä, enhän silloin tarvitse mitään työlupia vaan turistiviisumilla voisin majailla tuon 3kk tai mikä nyt missäkin maassa on se maksimi?
Kommentit (58)
EU:n alueella on vapaa liikkuvuus ja sairasvakuutusjärjestelmä kattaa EU:n kansalaiset. Etelää löytyy täältäkin ja edullisia elinkustannuksia.
Meillä ei saa tehdä etätöitä ulkomailta käsin.
Olisi kyllä hienoa, jos saisi.
Muuttaminen maksaa. Kuka sen kustantaa? Kuka maksaa lentoliput? Missä majoitut? Paljonko majoitus maksaa? Kuka kustantaa majoituksen? Toimiiko sama nettiliittymä myös missä tahansa maailmalla? Ei. Jokaisessa maassa pitäisi avata oma erillinen liittymä joka kerta erikseen yhä uudelleen ja uudelleen.
Tietoturvahuolet tulee ekana mieleen, mutta kysy työnantajaltasi.
Mä tein netin välityksellä töitä ulkomailta käsin 2004-2016 noin 3kk per maa turistiviisumilla. Zero problems koko ajalla. Ainoa mitä suosittelisin välttämään on jättää välistä joka ikinen ns. kehitysmaa.
Et välttämättä. Joudut käyttämään nettiä ja vaikka yrityksen verkkoa varten olisi Cisco AnyConnect VPN niin joudut silti kysymään yritykseltä luvan missä maissa saat yhdistää tuolla VPN:llä yritysverkkoon. Se on tietoturvariski aina jos teet firman hommia ulkomailla vaikka tuo VPN on käytössä.
T. IT-alalla töissä
Googleen hauksi 'working as a digital nomad' niin saat lisätietoa asiasta.
Onko noissa alkupään viesteissä ammattina / alana copywriter?
Vierailija wrote:
Muuttaminen maksaa. Kuka sen kustantaa? Kuka maksaa lentoliput? Missä majoitut? Paljonko majoitus maksaa? Kuka kustantaa majoituksen? Toimiiko sama nettiliittymä myös missä tahansa maailmalla? Ei. Jokaisessa maassa pitäisi avata oma erillinen liittymä joka kerta erikseen yhä uudelleen ja uudelleen.
No, itsehän ne tottakai kustannetaan. Vuokrataan lyhytaikainen kämppä, air bnb tai hotelli. Siinä samalla tarkistetaan, että kämpästä löytyy riittävän nopea netti. Hotelleista ja air bnb:ssä tämä yleensä on hanskassa, koska ne ymmärtää, että ihmiset sellaista tarvitsee. Muuttaminen pariksi kuukaudeksi ei ole kuin matkalaukkujen pakkaamista. Paikan päältä voi ostaa tarpeellisen. Ei muuta olennaista töitä varten kuin kannettava ja puhelin. VPN-yhteydet mahdollistaa työn teon ihan samalla tavalla kuin kotoakin.
Voisi olla myynnissä sellainen nettiliittymätyyppi, joka toimii ihan missä tahansa maassa samalla nopeudella ja samalla vakaudella sekä hinnalla. Ei tarvitsisi aina uudelleen aukaista ja sopia paikallista liittymää ja taas sulkea ja taas aukaista.
Millä rahalla? Täytyy olla säästöjä.
Vierailija wrote:
Monessa maassa on huomattavasti halvempaa asuminen kuin Suomessa. Omistusasunto vaikka vuokralle jollekin toiselle tai sitten jos itse asuu vuokralla Suomessa niin kamat varastopalveluun matkailun ajaksi niin ei tarvitse asuntoa Suomessa. Hotelleissa ja Airbnb:ssä on yleensä aina nettiyhteys ja voi työskennellä vaikka coworking spacessa missä hyvät tilat työskentelyyn.
Jos laittaa Suomen-kodin vuokralle tai luopuu siitä kokonaan, niin eihän tuo nyt erityisen kallista ole.
Vierailija wrote:
Et välttämättä. Joudut käyttämään nettiä ja vaikka yrityksen verkkoa varten olisi Cisco AnyConnect VPN niin joudut silti kysymään yritykseltä luvan missä maissa saat yhdistää tuolla VPN:llä yritysverkkoon. Se on tietoturvariski aina jos teet firman hommia ulkomailla vaikka tuo VPN on käytössä.
T. IT-alalla töissä
Nykypäivänä monessa yrityksessä se ”yritysverkko” on pilvessä, eikä sinne pääsy monelle vaadi edes mitään VPN:iä, vaan kaikki palvelut on käytettävissä mistä päin maailmaa ihan ilman VPN:ää. Eikä palvelut edes nykyisin ole Suomessa, vaan jossain muualla. Ja jos tarvitsee VPN:ää ja työnantajalle on ok, että lähdet vaikka Thaimaahan töihin, niin kyllä sitten konfataan, että saat sieltä sen VPN:n auki.
Olin Saigonissa etätöissä, aivan satumaista olemista, ihmiset ystävällisiä, asuminen ei maksanut juuri mitään luksus huoneistossa, ruoka hyvää ja edullista, ja ylipäätänsä siellä oli kaikkea mitä halusi. Enemmän jopa kuin Suomessa. Talvikuukaudet siellä auringossa ja etätyö onnistui erinomaisesti. Tosin turistina voi Vietnamissa olla viisumivapaasti vain 15pv, mutta lisäaika ei paljon maksanut. Menen uudelleen loskaa ja räntää pakoon.
Itse olen tehnyt koronan alusta asti pelkästään etätöitä, yhteensä kolmen eri työnantajan palveluksessa. Yksikään näistä ei olisi sallinut etätöiden tekemistä ulkomailta käsin, juurikin mm. vakuutusten ja tietoturvan takia. Varmasti on niitäkin työnantajia, joille on ihan sama, missä työntekijä istuu, mutta aina niin ei ole. Kannattaa siis jutella sen työnantajan kanssa hyvissä ajoin.
Kai se riippuu työnantajasta. Itse teen etänä töitä, mutta saan tehdä ulkomailla töitä enintään 4 viikkoa vuodessa korkeintaan 2 viikkoa kerrallaan.
Nettiyhteydet pitää olla kunnossa. Kuubassa oli ainakin tosi huonot ja hitaat nettiyhteydet ja sähkökatkoja myös silloin kun olin siellä.
Joku varavirtapankki ainakin mukaan ja pitää valita majapaikka siten, että olisi edes jotenkuten siedettävä netti. Käytiin erikseen yhdessä hotellissa netin takia, mutta sekin oli sietämättömän hidas, hitaampi kuin tämä sivusto uudistuksen jälkeen oli.