Tuttavani nostaa työttömyyskorvausta Thaimaassa, haluan "käräyttää" mutta miten?
Tähän keskusteluun tulee aivan varmasti komenttia siitä kuinka puutun muiden asioihin ja olen kateellinen, ja vaikka mitä, mutta hei, ihan oikeesti en välitä! Kysymys ei ole kateudesta, vaan ihan ihan pelkästään ärsytyksestä että noin voi varastaa rahaa yhteiskunnalta. Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa. Mun puolestani saa asua siellä tai ihan missä vaan, mutta tehköön töitä elantonsa eteen, minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä. Mihin siis otan yhteyttä, Kelan sivuilta en ainakaan mitään lomaketta löydä???
Kommentit (273)
Thaimaa rules kirjoitti:
Kun sitten nostaa ns ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyden aikana tältä yksityiseltä kassalta se ei TODELLAKAAN rasita valtion kassaa vaan päinvastoin tämä sinun "LUSMU" tuttavasi maksaa siitäkin tuestaan 20 pinnaa veroa valtiolle. - - Selvitähän faktat kateellinen urpo ja keksi elämällesi jotain sisältöä ettet vihreäksi muutu.
Faktaa sinulle:
Vuonna 2014 työttömyyskassojen maksamat etuudet olivat yhteensä noin 2 827 miljoonaa euroa. Näistä menoista valtio rahoitti noin 36,9 %, työttömyysvakuutusrahasto 57,6 % ja työttömyyskassat noin 5,5 %.
Ap:n mielestä työttömän kuuluu istua masentuneena himassa täyttämässä miljoonia työhakemuksia ja loppuajan syödä nuudeleita ja hävetä olemassaoloaan.
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ei se mikään rikos eikä petos ole, kun vuoden 2012 heinäkuun työttömyysturvalakimuutoksen jälkeen (jos tahdot tutkia kyseistä lakia tarkemmin, kysy TE-toimistosta tai oikeusaputoimistosta lain tarkkaa nimeä ja sen löytymispaikkaa lakikirjasta ja/tai netistä, minulla ei ole riittävästi siitä osaamista joten en voi auttaa eksaktimmin, sorry) on saanut oleskella työttömänä ihan vapaasti ja kenenkään estämättä vaikkapa nyt siellä Thaimaassa. Itsekin yritän kuumeisesti miettiä, mihin alemman hintatason maahan voisin lähteä, mutta pieni omistusyksiöni (sen ostaminen oli vikatikki, mutta tehty senhetkisten olosuhteiden mukaan) tuottaa minulle ongelmia ja on ikäänkuin pallona jalassani, kun puolestaan asumistuki on asuinpaikkaperuste(/-a-)inen etuus.
En kuitenkaan itse Thaimaahan haluaisi enkä uskaltaisi missään tapauksessa lähteä, vaan pikemminkin jonnekin tuonne Puola / Tshekki / Venäjä -osastolle. Tai jos onnistun saamaan jonkun osapäivä tai -viikkotyön, tai pätkätyön, ja jos onnistun vielä pitämäänkin sen ja pääsemään aamutuimaan sängystä ylös, ilman että unirytmini menee sielläkin sattumanvaraisesti kellon ympäri, niin sitten kiinnostukseni aiheina olisivat lähinnä Saksan, Ranskan, Espanjan taikka Yhdysvaltain kaltaiset maat.
Lyhyitä automatkoja olen tehnyt kyllä.
Ap: et voi mitään. Opettele nielemään ärsytyksesi. Sitä taitoa tarvitaan elämässä. Ja kuten tuossa alkusivulla (en päässyt ensimmäistä sivua pitemmälle, kunnes jo tuli tämä tarve osallistua itsekin) joku kirjoitti, ala suunnata voimiasi ja aktiviteettiasi oman elämäsi parantamiseen sensijaan, että äkseeraat itsesi näännyksiin yrittämällä tehdä matalamielistä kiusaa lähimmäisellesi. Tuo Sinun tapasi reagoida toisen onneen - tai edes siedettävään "joten kuten" -elämään - on olemukseltaan negatiivinen ja luonteeltaan destruktiivinen. Se on nimenomaan sitä kateutta, ihan ihteään, eikä mitään muuta, kun tuo ahkerointisi ei edes teoriassa voi parantaa omaa elämäntilannettasi eikä elintasoasi mitenkään. Haluat vain pois toiselta.
Ja tuohon vielä:
"minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä"
sen verran, että jos tarkoitat veronmaksua ja verovarojen kohdentamista, niin kyllä: minä ainakin - silloin kun olen työllinen - maksan paljon mieluummin hänen ja muiden samanlaisten kaiffareitten juopottelun hyväksi veroja kuin Sinunlaisesi vihamielisen olennon hyväksi minkäänlaisen "yhteisen hyvän" muodossa. En tunne solidaarisuutta enkä yhteisyyttä kaltaisesi paskasakin kanssa.
Onko se ap:n tuttu edes sellainen että sillä on jotain realistisia mahdollisuuksia työllistyä täällä jos on tukia nostanut jo vuositolkulla? parempi pysyä siellä missä on kuin tulla tänne örisemään jonnekin puiston penkille.
Mikään ei estä ap:ta tekemästä samoin.
"Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa."
Tyypillistä suomalaista; sen sijaan, että olisit valtiolle vihainen ja vaatisit muutoksia vaikka verotukseen äänestämisen kautta, onkin sinut saatu käännytettyä toisia ihmisiä, tässä tapauksessa kaveriasi vastaan.
Tiedät varmaan, että valtio voi toimia siten, että pitääkseen itsensä puhtoisena ja vapaana vastarinnasta, se voi asettaa ihmiset toisiaan vastaan välttyäkseen kansalaisten kiukulta. Olet kävellyt juuri tähän ansaan, jota Suomen valtio on harjoittanut iät ajat. Syyllisiä vuoroin, paitsi tietenkin valtio, ovat olleet työttömät, pienyrittäjät, ylempi keskiluokka jne. Myös kaikenlainen muu kateudenlietsonta on aina kuulunut vahvasti Suomen valtion käyttämään keinovalikoimaan, jotta ihmiset eivät kiinnostuisi valtion toimista.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että työttömyysturvalla saa oleilla muussa maassa, mutta jos esim. keräät mustikoita myyntiin, menetät työttömyysturvan. Katsotaan kuulema, että jos kerää tietyn määrän marjoja päivässä, niin ei voi olla työmarkkinoiden käytettävissä. Marjat pitää kerätä esim. vasta klo 16.00 jälkeen, jolloin siihen asti on työmarkkinoilla. Ja sitten ulkomailla voi olla monta kuukautta! Sielläkö on sitten paremmin käytettävissä, eikö marjametsästä nopeammin pääse lähtemään johonkin kuin ulkomailta? On tosi reilu peli...
Lakihan salllii nykyisin työttömän tienata 300€/kk, ilman, että vaikuttaa työttömyyskorvauksiin. Joku pari kolme vuotta ollut voimassa.
Meidän työkkärissä oli aikoinaan asiakas, joka lähti talveksi Algarveen. Teki hienosti osoitteenmuutoksen Kelaan että tännepäin postit. Kelan täti soitti meille työkkäriin että onko meille ilmoittanut että meinaa nostaa korvaukset Portugalissa? No eipä ollut ilmoitellut.
Tästä otti toimiston johtaja nokkiinsa kertaksikkisan ja määräsi että tästä lähtien tämän asiakkaan työnhaku uusitaan kerran viikossa henkilökohtaisella käynnillä. Rahat oli siis maksussa viikon kerrallaan ja jos ei ilmottautunut joka keskiviikko henkkarit kädessä niin maksu keskeytyi.
Olin silloin työkkärissä töissä ja kävin kattomassa välillä että mitenkä asiakkaalla menee. Kyllä se jonkun aikaa jaksoi sitä ilmottautumista. Sitten näkyi että jäi sairaslomalle. Eikä enää sit ilmottautunutkaan uudelleen.
Koko tämä keskustelu osoittaa sen miksi Suomi on k¤&#%%a. Hiton turhauttavaa. Hyvä juttu, että kaikenmaailman lusmuja ihannoidaan ja puolustetaan mitä ihmeellisemmillä verukkeilla... Ei näin.
Ei kyse ole mistään kateudesta vaan siitä että noudatetaan sääntöjä ja niitä periatteita minkä mukaan työttömyyspäiväraha on nykyisen suuruinen.
Jos tosiaankin työtön voi olla myös ulkomailla ja saada työttömyspäivärahan niin lähden myös itse vaikka eteläeurooppaan jossain vaiheessa.Miksi olisin tässä tympeässä ja masentavassa maassa.
Voi olla tosiankin että säännöt on vapautuneet maahanmuuton seurauksena, kun heille on haluttu tarjota hövelisti rahaa taskut täyteen niin samalla kantasuomalaiset on saaneet myös joitain uusia vapauksia.
Ajatellaan että Virolainen saa päivärahaa ollessaan Virossa niin on vaikea perustella että miksi Suomalainen ei saisi ulkomaille.
Aina kun lähdin reissuun liiton rahoilla eli työttömänä työnhakijana omille lomille laitoin postikortin Helsingin työkkäriin mun virkailijalle, joka laittoi mulle karenssin. Kortin allekirjoitin että Guess Who. Aina muistin muistuttaa että pidä korvaukset maksussa vaan mä olen nyt talven thaimaassa\goalla\kanarialla.
Voi luoja. Av:n mukaan opiskelijat kitisee turhasta tukien pienuutta, ja opiskelija on saatanasta koska on opiskelija ja saa tukea. Mutta työtön kyllä on oikeutettu saamaan tukia, vaikka homehduttaa persettään aurinkotuolissa Thaimaassa, koska työtön on työtön, ja tuellaan saa tehdä mitä haluaa. Voi luoja, sanon minä.
Jos ap saat käräytettyä tämän palkallisen lomalaisen niin tee se, keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työkkärissä oli aikoinaan asiakas, joka lähti talveksi Algarveen. Teki hienosti osoitteenmuutoksen Kelaan että tännepäin postit. Kelan täti soitti meille työkkäriin että onko meille ilmoittanut että meinaa nostaa korvaukset Portugalissa? No eipä ollut ilmoitellut.
Tästä otti toimiston johtaja nokkiinsa kertaksikkisan ja määräsi että tästä lähtien tämän asiakkaan työnhaku uusitaan kerran viikossa henkilökohtaisella käynnillä. Rahat oli siis maksussa viikon kerrallaan ja jos ei ilmottautunut joka keskiviikko henkkarit kädessä niin maksu keskeytyi.
Olin silloin työkkärissä töissä ja kävin kattomassa välillä että mitenkä asiakkaalla menee. Kyllä se jonkun aikaa jaksoi sitä ilmottautumista. Sitten näkyi että jäi sairaslomalle. Eikä enää sit ilmottautunutkaan uudelleen.
Ja tässä tilanteessa voittaja oli????
- ei kukaan, kaikki hävisivät ja rahaa paloi, helvetin fiksua toimintaa
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään kateudesta vaan siitä että noudatetaan sääntöjä ja niitä periatteita minkä mukaan työttömyyspäiväraha on nykyisen suuruinen.
Jos tosiaankin työtön voi olla myös ulkomailla ja saada työttömyspäivärahan niin lähden myös itse vaikka eteläeurooppaan jossain vaiheessa.Miksi olisin tässä tympeässä ja masentavassa maassa.
Voi olla tosiankin että säännöt on vapautuneet maahanmuuton seurauksena, kun heille on haluttu tarjota hövelisti rahaa taskut täyteen niin samalla kantasuomalaiset on saaneet myös joitain uusia vapauksia.
Ajatellaan että Virolainen saa päivärahaa ollessaan Virossa niin on vaikea perustella että miksi Suomalainen ei saisi ulkomaille.
Tympeä ja masentava maa? Siis ihan oikeestiko?
Mulla on sellainen kuva että netissä jos liikkuu niin voi saada tuollaisen käsityksen että "kaikki" tässä maassa ovat torveloita. Mutta täällä elävässä elämässähän ihmiset ovat oikeen mukavia. Ja mikä täällä masentais?
Elikä selitä nyt mulle, mitä sä tarkoitat?
Ja mitä helvetin haittaa siitä on että tyyppi on Thaimaassa? Ei niin yhtään mitään, jos pakotetaan työhaastatteluun niin sitten tulee tai lätkäistään karenssi. Oma valintansa. Meille ei siitä mitään haittaa ole!
Me työssäkäyvät jotka maksamme 30-40% veroa tuloistamme, emme nyt ole kovin innoissamme tästä suomalaisesta tyypillisestä lusmujen hyysäämisestä. Sen rahan kun voisi mieluummin laittaa teiden kunnostamiseen jottei meidän uudet katseetkääntävät autot kärsisi, jos me veronmaksajat siis saisimme kerrankin vastinetta niille verorahoillemme.
Jos kaikki työttömyyskorvauksia nostavat mutta muualla lomailevat henkilöt käräytettäisiin, niin valtio säästäisi varmaan miljoonia euroja. Jokainen työkaveri tai tuttu tuntee ihmisiä jotka tekee näin, joten tuskin on harvinaista.
Senkin rahan voisi sitten ennemmin sijoittaa koululaisten ruuan tason parantamiseen tai petihoitoon heitettyjen vanhusten kuntouttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Me työssäkäyvät jotka maksamme 30-40% veroa tuloistamme, emme nyt ole kovin innoissamme tästä suomalaisesta tyypillisestä lusmujen hyysäämisestä. Sen rahan kun voisi mieluummin laittaa teiden kunnostamiseen jottei meidän uudet katseetkääntävät autot kärsisi, jos me veronmaksajat siis saisimme kerrankin vastinetta niille verorahoillemme.
Miten tää kaveri eroaa tavallisesta työttömyystuen nostajasta? Kyllä niitä työtä pakoilevia Suomessakin on, kaikille ei kuitenkaan töitä riitä niin ihan sama missä nää majailevat ja itse asiassa paljon parempikin että majailee siellä thaikkulassa
EU alueella voi saada päivärahan ulkomaille kun hakee työtä siitä maasta mihin menee.
Virolaiset ovat ulkomailla töissä ja palaavat kotimaahansa. Hiukan eri juttu.
Kelan ohjeistuksen mukaan päivärahaa voidaan maksaa ulkomaille ( mitään maata rajaamatta ) tietyn ajan ja olla tyonhakijana Suomessa.
http://www.kela.fi/etuuksien-maksu_tyottomyysturva
Kuitenkin on niin että kela ei päätä sitä että onko henkilö työmarkkinoiden käytettävissä vaan TE- keskus.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/esitteet/tyottomyysturva_esite.pdf
"Työnhaun voimassaolo (edellytys päivärahalle ) edellyttää että työnhakija asioi Te-toimiston kanssa sovitulla tavalla ja sovitussa ajassa ".
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki työttömyyskorvauksia nostavat mutta muualla lomailevat henkilöt käräytettäisiin, niin valtio säästäisi varmaan miljoonia euroja. Jokainen työkaveri tai tuttu tuntee ihmisiä jotka tekee näin, joten tuskin on harvinaista.
Senkin rahan voisi sitten ennemmin sijoittaa koululaisten ruuan tason parantamiseen tai petihoitoon heitettyjen vanhusten kuntouttamiseen.
Ei sitä rahaa voida mihinkään osoittaa kun ei sitä rahaa ole. Voidaan ottaa velkaa vähemmän.
Outoa, että työttömyysturvalla saa oleilla muussa maassa, mutta jos esim. keräät mustikoita myyntiin, menetät työttömyysturvan. Katsotaan kuulema, että jos kerää tietyn määrän marjoja päivässä, niin ei voi olla työmarkkinoiden käytettävissä. Marjat pitää kerätä esim. vasta klo 16.00 jälkeen, jolloin siihen asti on työmarkkinoilla. Ja sitten ulkomailla voi olla monta kuukautta! Sielläkö on sitten paremmin käytettävissä, eikö marjametsästä nopeammin pääse lähtemään johonkin kuin ulkomailta? On tosi reilu peli...