Tuttavani nostaa työttömyyskorvausta Thaimaassa, haluan "käräyttää" mutta miten?
Tähän keskusteluun tulee aivan varmasti komenttia siitä kuinka puutun muiden asioihin ja olen kateellinen, ja vaikka mitä, mutta hei, ihan oikeesti en välitä! Kysymys ei ole kateudesta, vaan ihan ihan pelkästään ärsytyksestä että noin voi varastaa rahaa yhteiskunnalta. Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa. Mun puolestani saa asua siellä tai ihan missä vaan, mutta tehköön töitä elantonsa eteen, minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä. Mihin siis otan yhteyttä, Kelan sivuilta en ainakaan mitään lomaketta löydä???
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee noita ap:n (?) myöhempiä kommentteja niin selviää että taitaakin olla hömppää koko tarina. Tai hän luulee tietävänsä jotain asiasta josta ei mitään tiiä. Että joku asuu 7v ulkomailla ja saa suomen työttömyysetuutta? Ei onnistu. Ei varmaan tossa ajassa oo selvinnyt että oleilee muualla. Ja ei varmaa tossa ajassa oo kertaakaan joutunu asioimaan työkkäris?
Törkeästi on näitä,jotka kusettaa. Tavalla tai toisella, mun tutut kyllä tekee mitä vaan saadakseen maksimituet.
Herää todellisuuteen nyt. Maailma on epäreilu paikka. Monesti se hiljainen puurtaja kärsii, ja muut juhlivat hänen kustannuksellaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Tuki loppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun hän putoaa työmarkkinatuelle. Kelan muiden tukien ulkopuolelle hän putoaa vuoden ulkomailla oleskelun jälkeen.
"Jos työtön muuttaa tai oleskelee ulkomailla
Jos olet lähdössä ulkomaille työttömänä ollessasi, muista ilmoittaa asiasta Kelaan.
Työttömät voivat hakea työtä toisesta EU/ETA-maasta ja Sveitsistä kolmen kuukauden ajan. Työtön voi saada tältä ajalta Suomesta samansuuruista peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista päivärahaa kuin mitä hänelle maksettaisiin työnhaun tapahtuessa Suomessa. Työmarkkinatukea ei makseta ulkomaille. Työtön kuuluu Suomen sosiaaliturvaan sinä aikana, kun hänelle maksetaan työttömyyspäivärahaa Suomesta. Muissa tilanteissa Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen ratkaistaan sen mukaan, katsotaanko ulkomaille muutto vakinaiseksi vai tilapäiseksi."
Löytyy myös tällainen kohta:"
Työttömyysetuuden maksu Suomesta tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta
Työttömäksi työnhakijaksi Suomessa rekisteröitynyt voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen. Edellytyksenä on, että työnhakija katsotaan edelleen vakinaisesti Suomessa asuvaksi. Lisäksi työnhakijan tulee ulkomailla oleskelusta huolimatta pystyä palaamaan nopeasti Suomeen, jos hänelle osoitetaan työtä tai työhaastattelu. Pääsääntöisesti henkilön katsotaan asuvan edelleen Suomessa, jos aiottu ulkomailla oleskelu kestää enintään vuoden. Esimerkiksi kolmen kuukauden aika ulkomailla siten, että oikeus työmarkkinatukeen säilyy, on siis mahdollinen." Toisin sanoen, sikäli kun oikein ymmärrän,sitä rahaa voi nostaa jopa vuoden oleskelun ajan mutta jos ilmoittautuu työttömäksi ulkomailla, työmarkkinatukea ei voi saada sinne". Eli lonkkaa saa vetää mutta ei hakea töitä työttömyysturvalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Mitään laitonta ei tosin tapahdu.
Ei mikäli kyseinen henkilö on ilmoittanut Kelalle oleskelevansa Thaimaassa ;)
Ei sinne Kelaan tarvitse mitään ilmoitella.
Miksei, nythän näyttää siltä että kuuluu Suomen sairausvakuutuksen piiriin. Tulee Thaimaasta Suomeen paikkaamaan legot. Vuoden kait saa olla ulkomailla, sitten lentää pois sairausvakuutuksesta. Onpa kinkkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ole huoleti, kyllä hänellä lakkaa työttömyysturva juoksemasta ellei ilmesty paikalle saadessaan työtarjouksen tai kutsun käymään te-toimistossa. Ei ole siis mahdollista että saisi kovin pitkään tukea ellei ole valmis tulemaan Suomeen.
Paikalle minne? Ei työkkärissäkään tarvitse enää kun kaikki voi hoitaa netin kautta.
Esimerkiksi työhaastatteluun jos sellaiseen kutsu tulee. Ja kyllä täällä ainakin on siellä työkkärissä käytävä paikan päällä toisinaan jos pidempään on työtön ollut.
Eipä ole tarvinnut minun käydä miltei 2 vuoden sisään. Ja pelkoa työhaastattelusta tuskin on koska nekään jotka tosissaan hakevat ja yrittävät eivät niitä töitä saa..
Täällä ainakin tasan laitetaan kursseille, työkokeiluihin tai vastaaviin, ei voi loputtomiin maata kotona. Mut laitettiin puolen vuoden työttömyyden jälkeen työkokeiluun, ja sitä ennen piti ihan käydä työkkärissä. Mulla kävi sentään tuuri kun tuo työkokeilupaikka on nykyään vakituinen työpaikka mulle.
Hyvät sulle ja onnea työpaikasta! Minä olen saanut 3 työtarjousta, hakenut luonnollisesti kaikkiin (niiden 300 muun lisäksi) ja siinä se! Haastattelua ei tule. Työkkäristä ei ole ollut minulle mitään apua. Haen töitä, mutta kun niihin hakee paljon paljon muitakin!
Mitäs jos harkitset opiskelua (työttömyysturvalla?) tai tuollaista työkokeilua. Saattaa tuntua turhalta, mutta näyttää paremmalta mahdollisen työnantajan silmissä kuin kotona oleiltu aika.
Olen nyt jo kouluttautunut liikaa ja työkkärin kanta on, että hae vaan töitä, että kyllä se jossain vaiheessa tärppää... en oikeasti ole saanut sieltä mitään konkreettista apua. Työkokeilukaan ei kuulemma ole tarpeen, mutta sitä taidan nyt yrittää kuitenkin seuraavaksi, äh tämä on todella masentavaa...:(
Kannattaa sitä edes yrittää. Valitse paikka itse, älä anna työkkärin laittaa sua paikkaan josta ei varmasti koskaan tule olemaan mitään hyötyä. Tsemppiä työnhakuun, kyllä se vielä tärppää!
Kiitti :)
Jos ei lomaketta ilmoittamiselle löydy, niin voi aina laittaa nimettömän kirjeen, jossa kertoo asiasta (mukaan lukien kyseise ihmisen tiedot).
Näin voi tehdä missä tahansa asiassa, missä haluaa viranomaisille tiedottaa, muttei halua omaa henkilöllisyttään ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Mitään laitonta ei tosin tapahdu.
Ei mikäli kyseinen henkilö on ilmoittanut Kelalle oleskelevansa Thaimaassa ;)
Ei sinne Kelaan tarvitse mitään ilmoitella.
Miksei, nythän näyttää siltä että kuuluu Suomen sairausvakuutuksen piiriin. Tulee Thaimaasta Suomeen paikkaamaan legot. Vuoden kait saa olla ulkomailla, sitten lentää pois sairausvakuutuksesta. Onpa kinkkistä.
mistä sen todellisen keston tietää jos on koko ajan Suomessa kirjoilla? ei ole pakko ilmoitella kenellekään mitään maastapoistumisia ja tänä aikana on yks hailee missä on kun netti yhdistää. Työtarjouksetkin tulee Netpostiin tai Kansalaisen asiointitilille, samoin kuin muu virallinen posti ja kännykkä kulkee mukana.
Millä tavalla ap:n elämää muuttaa se että käräyttää tuttavansa? Kannattaa varmaan lähteä siitä kohden miettimään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ap:n elämää muuttaa se että käräyttää tuttavansa? Kannattaa varmaan lähteä siitä kohden miettimään asiaa.
Älähän nyt; jos kaikki ilmoittaisivat yhteisten verorahojen mahd väärinkäytöstä, auttaisi se monella tavalla. useita ihmisiä.
Suomessa saa liian helposti tukia, ja mielestäni työttömyyskorvauksen voisi aivan hyvin sitoa tiukasti Suomen rajojen sisäpuolelle, kuten muitakin tukia, joista monia sopisi tarkastella uudelleen.
Eräs tuttu oli aikoinaan työttömänä Suomessa mutta lähti USAhan au-pairiksi jonkun tuttavaperheen luokse muistaakseni vähän yli puoleksi vuodeksi. Hänen äitinsä täytti sitä Kelan päivittäistä työttömyyskaavaketta hänen puolestaan sen ajan eli tämä huijasi valtiolta puolen vuoden työttömyyspäivärahat! Arvatkaa tekikö mieli käräyttää mutta olisi varmaan arvannut meistä muutamista että ketkä sen olisi saattaneet tehdä, joten ei viitsitty.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ihmiset on niin syvältä. Tuttu kaveri oli intiassa työttömänä ja toinen täytti hänen puolesta laput. Joku itku iines sitten käräytti sen. Suomessa sitten nostaa työkkärin rahat, asumistuen ja vielä soskusta loput. Halvemmaksi olisi tullut sillä pelkällä työttömyyskorvauksella mutta se kateus.
Tämä voi kuulostaa hieman epäilyttävältä. Jos vapaaehtoisesti menisi esim. intiaan. Sinne maksettaisi vaikka 500 e kuukaudessa niin tulisi paljon halvemmaksi kuin maksaa suomessa tonni. Se ei vaan käy koska sääntösuomi. Perus pirkolla ja timolla hajoaa pää jos työtön saa loikoilla auringossa vaikka se tulisi halvemmaksi.
Sen verran voisin vaikka tinkiä että 400 e niin silläkin pärjäisi. Ei vaan onnistu vaikka halvemmaksi tulisi.
Ei se tule koskaan havelmmaksi koska kuluttavat rahansa ulkomailla.
mistä sen todellisen keston tietää jos on koko ajan Suomessa kirjoilla? ei ole pakko ilmoitella kenellekään mitään maastapoistumisia ja tänä aikana on yks hailee missä on kun netti yhdistää. Työtarjouksetkin tulee Netpostiin tai Kansalaisen asiointitilille, samoin kuin muu virallinen posti ja kännykkä kulkee mukana.
Eiköhän Thaimaassa oleskeluun tarvita viisumi, jos siellä vuosikausia viettää, eli kyllä se on viranomaistiedostoissa milloin on ollut siellä ja milloin Suomessa.
Asuin paikkakunnalla jossa oli kova pula asunnoista ja muistan miten moni kaupunkiin muualta tullut opiskelija jäi ilman asuntoa syksyllä kun koulut alkoivat. Osa joutui ruinata rahaa kotoa jotta pystyivät asua hotelleissa siihen saakka kunnes odottelivat asuntojen vapautumisia.
Kaverin isoveli seurusteli naisen kanssa joka muutti hänen luokseen lapsineen, mutta tämä nainen jätti vuokra-asuntonsa eli 3h+k nimiinsä jottei menettäisi kaikkia tukia itselleen ja lapselleen, se koko vuokrakin maksettiin hänelle eli ei menettänyt tuossa yhtään omaa rahaa kun piti. Leuhki vielä asiasta meille. Kävi vaan hakemassa sieltä asunnolta postit pari kertaa viikossa ja laittamassa valoja päälle ja pois jotta näyttäisi siltä että siellä asutaan. Minusta tuollainen tukien hyödyntäminen on tosi härskiä tyhjän kämpän nimissä, ja kun ajatteli vielä tuota opiskelijoiden tilannetta niin se teki tilanteesta todella ärsyttävän! Tuokin asunto olisi ollut sopiva esim. kahdelle opiskelijalle.
Tosin en tiedä että onko nuo yh-tuet edelleen noin hyviä kuin siihen aikaan mutta tuolloin valtio tuntui olevan erittäin antelias.
Vierailija kirjoitti:
Asuin paikkakunnalla jossa oli kova pula asunnoista ja muistan miten moni kaupunkiin muualta tullut opiskelija jäi ilman asuntoa syksyllä kun koulut alkoivat. Osa joutui ruinata rahaa kotoa jotta pystyivät asua hotelleissa siihen saakka kunnes odottelivat asuntojen vapautumisia.
Kaverin isoveli seurusteli naisen kanssa joka muutti hänen luokseen lapsineen, mutta tämä nainen jätti vuokra-asuntonsa eli 3h+k nimiinsä jottei menettäisi kaikkia tukia itselleen ja lapselleen, se koko vuokrakin maksettiin hänelle eli ei menettänyt tuossa yhtään omaa rahaa kun piti. Leuhki vielä asiasta meille. Kävi vaan hakemassa sieltä asunnolta postit pari kertaa viikossa ja laittamassa valoja päälle ja pois jotta näyttäisi siltä että siellä asutaan. Minusta tuollainen tukien hyödyntäminen on tosi härskiä tyhjän kämpän nimissä, ja kun ajatteli vielä tuota opiskelijoiden tilannetta niin se teki tilanteesta todella ärsyttävän! Tuokin asunto olisi ollut sopiva esim. kahdelle opiskelijalle.
Tosin en tiedä että onko nuo yh-tuet edelleen noin hyviä kuin siihen aikaan mutta tuolloin valtio tuntui olevan erittäin antelias.
En tiedä mistä kumpuaa ajatus, että yh-tuet ovat jotenkin suurempia kuin muiden. Se on oikeasti muutama kymppi lapsilisään enemmän, siinä se! Enkä kyllä millään ymmärrä sitäkään, että miten kenenkään kannattaisi pitää tyhjää asuntoa tukien vuoksi? Asumistuessakin kun on se omavastuu. Miten voisi mitenkään olla kannattavaa, ellei siinä asunnossa asu sitten joku pimeästi ja maksa vuokraa..?
Oon järkyttynyt näistä kommenteista. Siis oikeesti se on ihan ok, että mun ja sun rahoilla tyypit asustelee ties missä? Mun mielestä ei olis mitään oikeutta asua missään muualla kuin Suomessa, jos nostaa ilmaista rahaa Kelalta/sossusta jne. Tästä tyypistä, joka ulkomailla asuu ei ole mitään hyötyä Suomelle, pelkkä kuluerä. Mikä oikeus hänellä on saada tukea valtiolta, jossa ei edes asu?
Sanokaa nyt puolustelijat, miksi saa asua missä lystää, jos nostaa tukia SUOMEN valtiolta? Tuen pitäisi olla ainakin suhteutettu sen maan elinkustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt puolustelijat, miksi saa asua missä lystää, jos nostaa tukia SUOMEN valtiolta? Tuen pitäisi olla ainakin suhteutettu sen maan elinkustannuksiin.
Ei täällä kenenkään tarvitse mitään puolustella. Korvauksien maksamiseen/saamiseen on tietyt edellytykset/ehdot/velvoitteet, jotka on esitetty ketjussa jo sata kertaa.
Tuleeko kaikkien kotihoidontukea saavien mammojen hoitaa kokonaan, ilman miehen apua se koti? ; )
Pöljä! ensinnäkin työttömyyskorvauksen nostaminen ulkomaille ei ole kiellettyä ja saa nostaa ilman mitään ilmoitusta mihinkään suuntaan 3 kk ja sen jälkeen kunhan ilmoittaa TE-toimistolle suunnitelmistaan ja käytettävyydestään. Ja sitten tohon sun väittämään että eletään toisten kustannuksella ja yhteiskunnan varoillea; on olemassa sellainen taho kuin yksityiset työttömyyskassat johon jokainen työtekijä maksaa verojen lisäksi aika kivan summan kuukausittain ja näin ollen turvaa aikanasa työttömänä. Kun sitten nostaa ns ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyden aikana tältä yksityiseltä kassalta se ei TODELLAKAAN rasita valtion kassaa vaan päinvastoin tämä sinun "LUSMU" tuttavasi maksaa siitäkin tuestaan 20 pinnaa veroa valtiolle. Näitä päiviä saa nostaa 500 ennen kuin siirtyy KELAn piiriin. Tämänkin seikan varmaan tietäisit jos itse olisit järkevästi liittynyt kassan kun kerran töitä niin kovin paiskot niin sinunkin kohdallasi olisi työttömyysaika taloudellisesti turvattu. Selvitähän faktat kateellinen urpo ja keksi elämällesi jotain sisältöä ettet vihreäksi muutu.
Kirjoita a4 lapulle käräytettävän nimi ja osoite kaikki mahdollinen tieto synt.aika ja postita kelalle yleiseen osoitteeseen. Sitten selvitellään :)
Jos vaikka olisikin laitonta niin en käräyttäisi. Turha olla moraalivartija, ja niin kuin moni jo huomauttanut, niin saman verranhan henkilö maksaa yhteiskunnalle aivan siitä riippumatta missä hän fyysisesti on.
Raukat teot kostautuvat.
Itse voit toimia omalta osaltasi hyvänä esimerkkinä, elää ja toimia oman moraalisi mukaan, mutta siihen se sitten saa jäädäkin.
Kannattaa sitä edes yrittää. Valitse paikka itse, älä anna työkkärin laittaa sua paikkaan josta ei varmasti koskaan tule olemaan mitään hyötyä. Tsemppiä työnhakuun, kyllä se vielä tärppää!