Miksi ihmisten pitää väkisin ängetä bussin takaosaan, jos keskellä vaunuja+taaperoita ja edessä olisi tilaa??
Joka kerta sama homma. itsellä vaunuissa vauva ja mukana taapero, joka myös vaunujen vieressä. Ja yleensä vaunupaikat täynnä ja on ahdasta. Niin miksi helvetissä ihmisten pitää väkisin ängetä sinne taakse, jos edessä on tilaa??? ja vielä vihaisella asenteella? Tänään viimeksi oli tilanne, että olin bussissa, keskiosassa kolmet vaunut, niin yksi mies väkisin ryysi melkein päältäni ison reppunsa kanssa ja raivosi samalla minulle. Edessä oli monta tyhjää paikkaa. Nämä kokemukset siis pk seudulta.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistin tänään kerrassaan ihanaa tilannetta. Menin bussiin koirani kanssa, keskikokoinen rotu, tottunut kulkemaan bussissa, eikä todellakaan riehu, kulkee nätisti vieressä tai tässä tapauksessa takana, bussin käytävällä kun ei mahdu kulkemaan vierekkäin. Jään koiran kanssa aina "vaunuvälikköön", koska koira ei mahdu normipaikkojen jalkatilaan. Parin pysäkin päästä kyytiin tulee äiti vaunujen kanssa, mahtuu enemmän kuin hyvin siihen välikköön ja tilaakin jää vielä. Katsoo minua, koiraani ja toteaa, että voisimme kyllä siirtyä. Kysyn, onko hän mahdollisesti allerginen. Nainen vastaa, että ei, mutta on epämukavaa, kun koira läähättää. Mietin hetken, olenko piilokamerassa, mutta koska mamma vaan tuijottaa mua tuima ilme naamallaan, päättelen, että on tosissaan. Naurahdan ja sanon, että minustakin vauvat on epämukavia, mutten vaadi sinua siirtymään. Kyllä hiljeni.
Ilmeisesti oli yksittäis tapaus, vai tapahtuuko joka päivä? Ja ei ollut ihan vakio vaunuttelija, jossakin ehkäpä mutteri hitusen löysällä. Jos koiran läähätys risoo, niin kulkekoon taksilla. Mutta jos olet koirasi kanssa tottunut bussissa kulkija, niin varmaan ei tollaisia kokemuksia aivan hirveesti löydy.
Täytyy sanoa, että jos olisi vaunuineni siellä vieressäsi, olisin nauranut mamman pyynnölle siirtyä poispäin läähätyksen vuoksi ja nostanut peukkua palautteellesi. Varsinkin kuten sanoit, tilaa oli molemmille riittävästi.
En kulje bussilla joka päivä, joten ei, ei tapahdu päivittäin. Mutta on ollut parjaamista ennenkin, milloin pitäisi antaa niiden vaunuasukkien repiä koiraa korvista, kun "eihän se haittaa" ja milloin nukkuva koira on pelottanut lasta. Onneksi nää nyt kuitenkin on yksittäistapauksia, enkä vihaa kaikkia vaunumatkustajia.
Hienoa ettet vihaa. Ja on väärin äidin antaa lapsen repiä koiraa korvasta ja tuumata et eihä haittaa, en voi kuvitellakkaan miten kukaan antaisi tollaista tehdä. Puututhan heti tuollaiseen käytökseen?! Jos olisin ikinä nähnyt kenenkään tekevän tuollaista olisin kyllä äläissyt et lopettaa heti. Onneksi en ole törmännyt tuollaiseen koskaan aiemmin.
-vaunuttelija +2 koiraa
Puutun ja puutuin ja sain äidin marmatukset, miten lapsi vaan silitti. Niin, mitäs sitten, kun mun koiraa olisi sattunut ja puolustuksena olisi näykännyt sitä lasta? Kyllä sitten itkettäisiin.
Ikinä en ole ymmärtänyt ihmisiä, jotka antavat lapsensa koskea toisen koiraan ilman omistajan lupaa ja todellakin on turha itkeä tuommoisen käytöksen jälkeen jos koira itseensä puollustaa.
-vaunuttelija +2 koiraa
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta sama homma. itsellä vaunuissa vauva ja mukana taapero, joka myös vaunujen vieressä. Ja yleensä vaunupaikat täynnä ja on ahdasta. Niin miksi helvetissä ihmisten pitää väkisin ängetä sinne taakse, jos edessä on tilaa??? ja vielä vihaisella asenteella? Tänään viimeksi oli tilanne, että olin bussissa, keskiosassa kolmet vaunut, niin yksi mies väkisin ryysi melkein päältäni ison reppunsa kanssa ja raivosi samalla minulle. Edessä oli monta tyhjää paikkaa. Nämä kokemukset siis pk seudulta.
Pk-seudulla liikkuvana tiedät varmaan myös, että sääntöinä ovat "käytävällä eteenpäin" ja "keski- ja takaovista ulos". Jos teitä oli kolmet vaunut keskellä, se mies varmaan joutui ihan syystä ryysimään melkein päältäsi = tilaa ei ollut ohittaa, vaikka pitäisi olla, ihan turvallisuussyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistin tänään kerrassaan ihanaa tilannetta. Menin bussiin koirani kanssa, keskikokoinen rotu, tottunut kulkemaan bussissa, eikä todellakaan riehu, kulkee nätisti vieressä tai tässä tapauksessa takana, bussin käytävällä kun ei mahdu kulkemaan vierekkäin. Jään koiran kanssa aina "vaunuvälikköön", koska koira ei mahdu normipaikkojen jalkatilaan. Parin pysäkin päästä kyytiin tulee äiti vaunujen kanssa, mahtuu enemmän kuin hyvin siihen välikköön ja tilaakin jää vielä. Katsoo minua, koiraani ja toteaa, että voisimme kyllä siirtyä. Kysyn, onko hän mahdollisesti allerginen. Nainen vastaa, että ei, mutta on epämukavaa, kun koira läähättää. Mietin hetken, olenko piilokamerassa, mutta koska mamma vaan tuijottaa mua tuima ilme naamallaan, päättelen, että on tosissaan. Naurahdan ja sanon, että minustakin vauvat on epämukavia, mutten vaadi sinua siirtymään. Kyllä hiljeni.
Ilmeisesti oli yksittäis tapaus, vai tapahtuuko joka päivä? Ja ei ollut ihan vakio vaunuttelija, jossakin ehkäpä mutteri hitusen löysällä. Jos koiran läähätys risoo, niin kulkekoon taksilla. Mutta jos olet koirasi kanssa tottunut bussissa kulkija, niin varmaan ei tollaisia kokemuksia aivan hirveesti löydy.
Täytyy sanoa, että jos olisi vaunuineni siellä vieressäsi, olisin nauranut mamman pyynnölle siirtyä poispäin läähätyksen vuoksi ja nostanut peukkua palautteellesi. Varsinkin kuten sanoit, tilaa oli molemmille riittävästi.
En kulje bussilla joka päivä, joten ei, ei tapahdu päivittäin. Mutta on ollut parjaamista ennenkin, milloin pitäisi antaa niiden vaunuasukkien repiä koiraa korvista, kun "eihän se haittaa" ja milloin nukkuva koira on pelottanut lasta. Onneksi nää nyt kuitenkin on yksittäistapauksia, enkä vihaa kaikkia vaunumatkustajia.
Hienoa ettet vihaa. Ja on väärin äidin antaa lapsen repiä koiraa korvasta ja tuumata et eihä haittaa, en voi kuvitellakkaan miten kukaan antaisi tollaista tehdä. Puututhan heti tuollaiseen käytökseen?! Jos olisin ikinä nähnyt kenenkään tekevän tuollaista olisin kyllä äläissyt et lopettaa heti. Onneksi en ole törmännyt tuollaiseen koskaan aiemmin.
-vaunuttelija +2 koiraa
Puutun ja puutuin ja sain äidin marmatukset, miten lapsi vaan silitti. Niin, mitäs sitten, kun mun koiraa olisi sattunut ja puolustuksena olisi näykännyt sitä lasta? Kyllä sitten itkettäisiin.
Ikinä en ole ymmärtänyt ihmisiä, jotka antavat lapsensa koskea toisen koiraan ilman omistajan lupaa ja todellakin on turha itkeä tuommoisen käytöksen jälkeen jos koira itseensä puollustaa.
-vaunuttelija +2 koiraa
Jep. Sanon kyllä aina suoraan, että koiraa ei saa silittää, se saattaa purra. Ikinä ei ole ollut aggressiivinen ketään kohtaan, mutta eläimestä en voi sanoa satavarmaksi, etteikö purisi. Varsinkin, kun monet lapset ei tajua, miten eläimeen voi ja ei voi koskea.
Vierailija kirjoitti:
Enenvanhaan busseissa ei ollut matalaa lattiaa. Silloin vaunut oikein nostettiin bussiin siitä keskeltä. Tapasin seistä siinä keskellä nykyisellä vaunupaikalla. Joten mennen tullen useimmiten autoin äitejä siinä hommassa.
Lopulta alkoi pikkuhiljaa kyllästyttämään tuo palveleminen ja viimeinen niitti oli. kun bussiin tuli äiti teinityttärensä kanssa. Tuo tytär ei tehnyt elettäkään nostaakseen vaunuja. No minä nostin, viimeisen kerran.
Siitä lähtien istuin takapenkillä, enkä auttanut enää yhtäkään mammaa.
Tällä keromuksella ei ole yhtäkään opetusta, paitsi, että se vaunujen kanssa kulkeminen oli tuolloin monimutkaisempaa.
Aivan, ja VR:n lähijunat oli vielä monin verroin ikävämpiä nousta kyytiin ja pois :/ Aina pelko perssiissä, että auttaako kukaan ja ehtiikö oikealla asemalla ulos.
t. Täti muistelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse istun aina keskiosasta taaksepäin jos siellä on tilaa, eikä se kuulu yhdellekään The Mammalle pätkän vertaa. Kuljepa valittajamamma omalla autolla, jos vaivaa noin kovasti muiden ihmisten olemiset ja paikat julkisissa kulkuneuvoissa, äläkä todellakaan yritä määrätä kuka siellä saa istua ja missä. Olisit jättänyt lisääntymättä jos on noin vaikeaa matkustaa bussillakin! Sinä et pentusi kanssa ole minkäänlainen Arvokansalainen sen enempää kuin kukaan muukaan. Pidä huoli omista asioistasi.
Katoaako ne aivot joillakin todella noin tehokkaasti prosessissa, vai mikä ikinä saa mamman luulemaan itsestään noin liikoja...
Ehkeipä arvokansalainen, mutta tasa-arvoinen ihmisenä. Sun viestistä suorastaan paistaa halveksunta lapsen hankkineita kohtaan, et rauhoitus nyt, käytäppä päätä vaikka kylmässä vesiämpärissä laske tuhanteen ennen kuin jatkat tuolla linjalla. Onko asiallinen tyyli keskustella vaikeaa?
Tämä aloitushan ei kuule henkinyt minkäänlaista tasa-arvoa, vaan suorastaan härskiä hyökkäysvaunujyräämistä, mikä ei kerta kaikkiaan käy päinsä. Sitä lajia on nähty tarpeeksi. Minulla ei todellakaan ole mitään mukavia tai neutraalilla tavalla käyttäytyviä äiti- tai isäihmisiä vastaan, mutta tuollaista aloittajan edustamaa edut ja tilan kahmivaa minäminälajiketta vastaan on. Se ei käy, se ei vaan mene noin. Piste. Te ette todellakaan kahmi noin vain leijonan osaa kaikesta, jo elintilastakin, pelkästään koska pullautitte keisarijälkeläisenne maailmaan. Noin siinä käy, kun oikein itsekeskeinen nainen lisääntyy, mutta se ei todellakaan ole ok meille kaikille muille ihmisille.
Siis oikeesti, nappaa nyt joku pilleri tasapainottamaan tota sun tuultas. Pyrin juuri olemaan huomioon ottava ja mahdollisimman vähän häiriöksi ja en kyllä millään tosta aloituksesta saanut sitä kuvaa, et kyseessä olisi ollut minäminä ihminen, kun aptä risoi, koska hänelle huudetaan ahtaassa tilassa, jossa hänen on pakko olla, kun vaunuille ei ole montaa paikkaa. En itsekään olisi pitänyt siitä. En ehkäpä tänne olisi asiasta kirjoittanut, kun tiedän täällä nykyisin asuvia minäminä keisariaikuisia kirjoittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla liikkuvana tiedät varmaan myös, että sääntöinä ovat "käytävällä eteenpäin" ja "keski- ja takaovista ulos". Jos teitä oli kolmet vaunut keskellä, se mies varmaan joutui ihan syystä ryysimään melkein päältäsi = tilaa ei ollut ohittaa, vaikka pitäisi olla, ihan turvallisuussyistä.
Ja huutaminen on oikeutettu koska?... Tilan saamisen kysyminen on mahdottomuus?
....koska takaa saa paremmat kyydit
Istun kyllä bussissa ihan missä itse haluan. Ei niillä lastenvaunuilla ole mitään syytä eikä oikeutta estää muita kulkemasta käytävällä.
Takaa täytetään, eteen jätetään paikat vanhuksille ja sairaille. Siksi sen koko bussin läpi on pakko kävellä. Ja meillähän on tämä läpiravausongelma vain ja ainoastaan siitä syystä, että Suomessa on typerä käytäntö nousta busseihin pelkästä etuovesta. Jos matkustajalla on lippu valmiina, ei ole mitään syytä kiertää kuljettajan nenän edestä vaan bussin takaosaan voisi nousta vaikka suoraan takaovesta. Näin toimitaan monessa maassa ja se helpottaa ruuhkassa ihan älyttömästi. Eihän meilläkään esim. sporassa kukaan vaadi etuovea käyttämään, miksi ihmeessä bussi on eri asia? Idioottimaista.
Vierailija kirjoitti:
Bussiin EI saa ottaa kun 2 vaunut !! Turvallisuusriski. Ei mikään ihme jos saatte vihaisia katseita !!
Voi olla ehkä niin, mutta olenpa ollut bussissa, jossa on olleet ainakin 3 tai jopa 4 vaunut siinä keskiosassa! Kaiken lisäksi mammat vielä vihaisina mulkaisten katsoivat jokaista toista bussimatkustajaa, joka halusi tai jonka täytyi kulkea siitä kohtaa bussia ohi.
Terveet menevät taakse siksi että vanhukset pääsevät eteen, luulisi olevan itsestään selvää.
Niitä vankkureita ei tarvitse ajaa koko bussia täyteen.
Vaunujen paikka on vaunupaikoilla(joita on 2-3, bussista riippuen). Jos ne ovat tukkimassa käytävää, ne eivät ole siellä missä niiden kuuluisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Takaa täytetään, eteen jätetään paikat vanhuksille ja sairaille. Siksi sen koko bussin läpi on pakko kävellä. Ja meillähän on tämä läpiravausongelma vain ja ainoastaan siitä syystä, että Suomessa on typerä käytäntö nousta busseihin pelkästä etuovesta. Jos matkustajalla on lippu valmiina, ei ole mitään syytä kiertää kuljettajan nenän edestä vaan bussin takaosaan voisi nousta vaikka suoraan takaovesta. Näin toimitaan monessa maassa ja se helpottaa ruuhkassa ihan älyttömästi. Eihän meilläkään esim. sporassa kukaan vaadi etuovea käyttämään, miksi ihmeessä bussi on eri asia? Idioottimaista.
Runkolinjoilla 550 ja 560 onnistuu onneksi jo, olen kyllä samaa mieltä että saisi tulla kaikkiin busseihin.
Meinaakos aloittaja että koko bussin takaosa pitää jättää tyhjäksi jos keskiosan blokkaa pari läskiä mammaa kakaroineen? Olisiko ehkä helpompi päästää muutkin kulkemaan?
Jos ei ahtaudu sinne ihan pimeimpään ja syrjäisimpään nurkkaan, niin joku istuu taatusti heti viereen vaikka olisi reilusti vapaita kahden paikkoja jäljellä. Sitten pitää loppumatka istua kuin silli purkissa ja jalkojen lihakset täristen pitää niitä samassa asennossa. Sama homma on esimerkiksi kirjastossa tai lounasravintoloissa, on ihan tyhjää ja hyvillä mielin ajattelee, että nyt en mene ihan nurkkaan, vain vähän sivumpaa, kun kerta on ihan tyhjää. Parin minuutin päästä tulee toinen asiakas, joka istuu tietysti mahdollisimman lähelle naama sinua päin. Sitten ahdistuspaniikkihäiriöpäissä vituttaa, kun ei tullut mentyä sinne ihan nurkkapöytään. Välillä sekään ei tepsi, vaan joku tulee väkisin sinnekin viereen. Etupenkit ovat myös tarkoitettu näkövammaisille ja vanhuksille.
Haluan piereskellä ja kaivella munia takana aivan rauhassa. Tulee muuten etupenkkien mummoilta pahoja katseita..
Kyllä mua lapsettomana ainakin suuresti ärsyttää kaiken maailman vaunut ja rattaat tukkimassa bussit, kaupat (onko jättimäisten vaunujen kanssa aivan välttämätöntä tulla shoppailemaan ahtaaseen vaateliikkeeseen), kadut ja kaiken muunkin. Parhaimassa tapauksessa mukula vielä huutaa taukoomatta yhtä soittoa. Se jos joku kiristää hermoja.
Ja kyllä mä ymmärrän, että bussilla kulkeminen ja ruokakaupassa ym. asioilla käynti on joskus pakollista lapsenkin kanssa. Enkä mä lapsia vihaa, vaikka ärsytääkkin. En voi sille mitään, että silti risoo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua lapsettomana ainakin suuresti ärsyttää kaiken maailman vaunut ja rattaat tukkimassa bussit, kaupat (onko jättimäisten vaunujen kanssa aivan välttämätöntä tulla shoppailemaan ahtaaseen vaateliikkeeseen), kadut ja kaiken muunkin. Parhaimassa tapauksessa mukula vielä huutaa taukoomatta yhtä soittoa. Se jos joku kiristää hermoja.
Ja kyllä mä ymmärrän, että bussilla kulkeminen ja ruokakaupassa ym. asioilla käynti on joskus pakollista lapsenkin kanssa. Enkä mä lapsia vihaa, vaikka ärsytääkkin. En voi sille mitään, että silti risoo.
Minulla on kaksi lasta, mutta olen samoilla linjoilla sinun kanssa. En vain tajua, miksi pitää lähteä tuplarattailla keskelle kalamarkkinoita tms. Varmasti tietää ja näkee, että tori on täynnä porukkaa ja kojujen välissä on valmiiksi hankala kulkea. Ja sitten sitten pitää väkisten änkeä niillä jättirattailla. Ja tietenkin mulkoillaan vihaisesti, kun väylä ei aukene heille sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, mutta olen samoilla linjoilla sinun kanssa. En vain tajua, miksi pitää lähteä tuplarattailla keskelle kalamarkkinoita tms. Varmasti tietää ja näkee, että tori on täynnä porukkaa ja kojujen välissä on valmiiksi hankala kulkea. Ja sitten sitten pitää väkisten änkeä niillä jättirattailla. Ja tietenkin mulkoillaan vihaisesti, kun väylä ei aukene heille sekunnissa.
Vitsi, että saan mielihyvää teistä fiksuista vanhemmista, jotka lastenkin syntymän jälkeen tajuaa, ettei kaikki elä, eikä haluakaan elää, paskavaippojen hajuisessa Hop Lopissa (tälleen kärjistettynä). Ootte sankareita mulle :D
Tämä aloitushan ei kuule henkinyt minkäänlaista tasa-arvoa, vaan suorastaan härskiä hyökkäysvaunujyräämistä, mikä ei kerta kaikkiaan käy päinsä. Sitä lajia on nähty tarpeeksi. Minulla ei todellakaan ole mitään mukavia tai neutraalilla tavalla käyttäytyviä äiti- tai isäihmisiä vastaan, mutta tuollaista aloittajan edustamaa edut ja tilan kahmivaa minäminälajiketta vastaan on. Se ei käy, se ei vaan mene noin. Piste. Te ette todellakaan kahmi noin vain leijonan osaa kaikesta, jo elintilastakin, pelkästään koska pullautitte keisarijälkeläisenne maailmaan. Noin siinä käy, kun oikein itsekeskeinen nainen lisääntyy, mutta se ei todellakaan ole ok meille kaikille muille ihmisille.