Harvinaisin eläin, jonka olet nähnyt Suomen luonnossa villinä ja vapaana?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Av-mammojen luontotietämys huipussaan :D villisiat muka harvinaisia ja huuhkajan ulkonäköä ei tunneta, lisää näitä! Kaivan popparit
Kehä ykkösen sisäpuolella näkee enemmän hirviä ja mäyriäkin kuin villisikoja. Niitä ei ole ihan joka paikassa, vaikka teillä olisikin pihalla elättinä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua on kiva lukea. Sen vaan haluaisin sanoa, ettei kannata välittää niistä jotka naureskelevat sille jos ei tiedä jonkun lajin yleisyydestä tai levinneisyydestä. Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja lajisto muuttuu jatkuvasti - esim. uhanalaisten lintulajien lista on kasvanut vuosina 2000-2016 35stä 87ään ja nykyisin listaan kuuluvat mm. hömö- ja töyhtötiainen (statuksella vaaraantuneet). Vastaavasti esim. jo ketjussa mainittu nokkavarpunen on runsastunut samassa ajassa huomattavasti. Lisäksi pitää muistaa että lajit jotka ovat tavallisia Etelä-Suomessa voivat olla harvinaisia pohjoisessa ja päinvastoin. Iloitkaa siis havainnoistanne, oli kyseessä sitten harvinainen tai tavallinen laji :)
T. biologi
Nämä harvinaisuudet minäkin olen nähnyt, mutta viime vuosina entistä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä kysytty onko nähnyt harvinaisia eläimiä. Onko aikuisten? ihmisten äly tosiaan tätä luokkaa, ettei ymmärettä selkeää kysymystä?
Tämä on ihan oikeasti kauhistuttavaa minusta.
Anteeksi, selitäpä nyt meille muille, miten pitäisi vastata tähän otsikon kysymykseen: "Harvinaisin eläin, jonka olet nähnyt Suomen luonnossa villinä ja vapaana?"
Me emme ihan tarkkaan tiedä, mikä on harvinaisin ja siksi pohdiskelemme useampaa eläintä, vaikka kysymys oli yksikössä. Sitä paitsi harvinaisuus vaihtelee eri aikoina eikä siitä vielä kovin pitkä aika ole, kun joutsenia ei nähty joka vuosi. Nykyään metsähanhia ei juuri näe, jos ei satu muuttoreiteille.
Suomessa mansikkamaallakin voi olla villejä ja vapaita eläimiä ja jopa undulaatti voi olla hetken sekä villi että vapaa.
En minä sitä kritisoinut, että pohditaan eläinten harvinaisuutta. Harva osaa suoralta kädeltä sanoa kaikkien lajien levinnäisyyttä.
Kritisoin sitä, että vastataan kysymykseen kieltosanalla. Sama kuin kysymys kuuluisi: mikä on suurin seteli, jota olet pitänyt käsissäsi.
Ja vastaisi en ole pitänyt suurta seteliä... Jos se on ollut femma, niin vastaus on femma eikä pohdiskelua, mikä on Suomen suurin seteli.
Mutta nyt lopetan tästä jankutuksen. Ei mene perille ei...
Karhun on pari kertaa nähnyt, se taitaa olla harvinaisin näkemäni eläin.
Yksi harvinainen hyönteinen, en nyt muista että mikä.
Merikotka.
Onko ahma harvinainen?
Vierailija kirjoitti:
En nähnyy Suomessa, mutta Kanarialla, harjalinnun. Se oli komea. Olen ihaillut sitä.ja kuningaskalastajaa lapsesta asti lintukirjoista. Suomessa miin harvinaisia, etten varmaan täällä tapaa.
Keväällä 1986, toukokuussa, harjalintu majaili pihallamme kolme päivää. Oli mukava seurattava. Joitakin yksilöitä eksyy Suomeen vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Merikotka ja kalasääksi, mutta en tiedä, kumpi on harvinaisempi.
Nämä kaksi olen myös minä nähnyt. Komeita ilmestyksiä molemmat. Lisään listaan vielä mäyrän ja lumikon. Ja ketturepolaisen. Harvoin sitäkään pääsee villinä näkemään.
Semmoinen tosi iso pöllö. Noin puoli metriä korkea. En tunnistanut mutta ei niin isoja montaa suomesta löydy.
Joku väitti nähneensä viisaan politikon mutta luultavammin se oli hallusinaatio.
Massakissa! Oli niin komea urosyksilö, että otin lemmikiksi.
Heh, kuljen vissiin luonnossa niin metelöiden ja silmät kiinni, etten näe eläimiä. Ainakaan harvinaisia. Pohjoisen ihmiselle ensimmäinen kyy oli tosin jopa pelottava kokemus. Sen lisäksi en ole nähnyt kuin "peruseläimiä". Tai en ole osannut niihin kiinnittää huomiota.
Saukon olen nähnyt kotipihassa. Onneksi ei ole enää nykyään niin harvinainen.
Olen nähnyt kettupoikueen leikkimässä yhtenä kesäaamuna. Sain seurata niiden leikkiä ihan läheltä, eivät aluksi huomanneet. Mulla oli koira mukana, joka myös niitä hievahtamatta katseli. Lopulta yksi pennuista aisti meidät ja vinkui muille, menivät kaikki kasaan ja hetken päästä juoksivay hippulat vinkuen törmän taakse. Missä lie äiti ollut. Olivat sellaisia luovutusikäisen koiranpennun oloisia.
Lumikko,salamannopea pikku vipeltäjä,tuntuu että sama pää kurkkii eri paikoissa samaan aikaan.
Utelias elukka kun tapaa ihmisen.
Maakotka myös nähty pari kertaa.
Tätä ketjua on kiva lukea. Sen vaan haluaisin sanoa, ettei kannata välittää niistä jotka naureskelevat sille jos ei tiedä jonkun lajin yleisyydestä tai levinneisyydestä. Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea, ja lajisto muuttuu jatkuvasti - esim. uhanalaisten lintulajien lista on kasvanut vuosina 2000-2016 35stä 87ään ja nykyisin listaan kuuluvat mm. hömö- ja töyhtötiainen (statuksella vaaraantuneet). Vastaavasti esim. jo ketjussa mainittu nokkavarpunen on runsastunut samassa ajassa huomattavasti. Lisäksi pitää muistaa että lajit jotka ovat tavallisia Etelä-Suomessa voivat olla harvinaisia pohjoisessa ja päinvastoin. Iloitkaa siis havainnoistanne, oli kyseessä sitten harvinainen tai tavallinen laji :)
T. biologi