Harvinaisin eläin, jonka olet nähnyt Suomen luonnossa villinä ja vapaana?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-mammojen luontotietämys huipussaan :D villisiat muka harvinaisia ja huuhkajan ulkonäköä ei tunneta, lisää näitä! Kaivan popparit
Kyllä se villisika on harvinaisin eläin minkä Suomessa olen luonnossa nähnyt ja sitähän tässä kysyttiin.
Kannattais liikkua enemmän luonnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supikoiran näin kerran saaressa, se on ollut harvinaisin eläin jonka olen villinä nähnyt 🙈
No etpä oo paljon luonnossa liikkunut jos supikoira on sun harvinaisin tapaus. Millonkohan joku sanoo että lehmä. Ainiin paitsi lehmät ei pesikään vapaana vaan niitä kidutetaan vankeudessa, niin ne kaikki eläinaktivistit sanoo joten se on totuus
Supikoiria on täällä taajamassakin. Olen nähnyt Munkkivuoren ulkoilualueella. Täällä on vahva city-eläinten kanta. Esim. kettuja näen monta kertaa vuodessa, samoin peuroja, yksi hirvikin oli kerran eksynyt Keskuspuiston puolelta tänne.
Nokkavarpunen ja valkoselkätikka ovat harvinaisimmat näkemäni, mutta en ole varma, kumpi niistä on harvinaisempi. Varmaan tästäkin joku suuttuu, kun en tiedä varmaksi. :D
Millä mittarilla harvinaisin? Harvinaisin eläin maailmassa, Suomessa, vai meidän omilla mailla? Esim. poroja näkee joka mökkireissulla, eli meille niiden näkeminen ei ole lainkaan harvinaista, toisin kuin ehkä jollekin, joka ei ole koskaan käynyt Jyväskylää pohjoisempana. Ketun olen nähnyt vain kerran, vaikka se taitaa olla yksi maailman yleisimpiä petoeläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jei kirjoitti:
Meillä oli joskus harjalintu vierailulla mansikkamaalla, about 20 vuotta sitten. Metsäpeuroja olen myös nähnyt, tietty hirviä ja kettuja jne. mutta ne ei ehkä ole niin harvinaisia.
Ei tässä kysytty onko nähnyt harvinaisia eläimiä. Onko aikuisten? ihmisten äly tosiaan tätä luokkaa, ettei ymmärettä selkeää kysymystä?
Tämä on ihan oikeasti kauhistuttavaa minusta.
Minusta on paljon kauhistuttavampaa, että aikuiset? Ihmiset eivät ole tienneet että Suomessa on villisikoja.
Sekin tietysti on, mutta se on kuitenkin vain tietoa. Logiikan ja ymmärryksen puute on esteenä tiedonhankkimiselle. Siksi se on mielestäni vielä vakavampaa.
Vääristää muun muassa gallupeja ja näin ollen tuloksena on disinformaatiota mediaan.
Albino hirvi varmaan harvinaisin mihin olen törmännyt.
Satakieli? En tiedä kuinka harvinainen, ei varmaan.
Merikotkan olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Merikotkan olen nähnyt.
Vaihdetaan vielä tuo sana "törmännyt" parempaan muotoon eli "minkä olen nähnyt".
En ole oikeasti törmännyt yhteenkään hirveen.
Vierailija kirjoitti:
Nokkavarpunen ja valkoselkätikka ovat harvinaisimmat näkemäni, mutta en ole varma, kumpi niistä on harvinaisempi. Varmaan tästäkin joku suuttuu, kun en tiedä varmaksi. :D
Valkoselkätikka, niitä pesii kai noin 100 paria. Nokkavarpunen on runsastunut reilusti viimeisten 10-15 v aikana.
Joku pöllö. Arveltiin 3 pikkuveljen kanssa, että olisi ollut joko viirupöllö tai lehtopöllö. Oli vaan kovin huonot kiikarit käytössä ja siinäpä tulkkaat innostuneen pikkupojan selityksiä ja yrität kattoa lintukirjasta oikean otuksen..
Kettu kipitteli muina miehinä maalla pihojen poikki, pinkaisi kyllä pakoon kun sille vihelsi.
Cityjäniksiä näkyy harva se viikko meidänkin pihalla. Oikea "harvinaisuus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jei kirjoitti:
Meillä oli joskus harjalintu vierailulla mansikkamaalla, about 20 vuotta sitten. Metsäpeuroja olen myös nähnyt, tietty hirviä ja kettuja jne. mutta ne ei ehkä ole niin harvinaisia.
Ei tässä kysytty onko nähnyt harvinaisia eläimiä. Onko aikuisten? ihmisten äly tosiaan tätä luokkaa, ettei ymmärettä selkeää kysymystä?
Minusta on paljon kauhistuttavampaa, että aikuiset? Ihmiset eivät ole tienneet että Suomessa on villisikoja.
Tämä tapaus sattui joskus 1990 ja olin aika nuori silloin. Käsittääkseni villisikoja ei ole vieläkään Keski-Suomessa jossa asuin tuolloin. "Nykyinen Suomen villisikakanta on kasvanut jo lähemmäs tuhatta yksilöä, joista suurin osa elää Kaakkois-Suomen ja itäisen Uudenmaan alueella." Joten harvinaisia ne on edelleen täälläpäin. Kuinka monta villisikaa sinä olet nähnyt luonnossa?
Lapsena näkemäni joutsenet, olivat silloin paljon harvinaisempia kuin kotkat ja kalasääsket, joita pesi lähiseudulla.
Nisäkkäistä ehkä saukko ja lumikko.
Vierailija kirjoitti:
Merikotkan olen nähnyt.
Näistä albiino hirvi, sitten merikotka (joku 350 paria). Satakieli on tavallinen, mutta sehän vähennä lajin viehätystä :)
Ahma, oliko se nyt Ranuan eläintarhassa kun sen lapsena näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jei kirjoitti:
Tämä tapaus sattui joskus 1990 ja olin aika nuori silloin. Käsittääkseni villisikoja ei ole vieläkään Keski-Suomessa jossa asuin tuolloin. "Nykyinen Suomen villisikakanta on kasvanut jo lähemmäs tuhatta yksilöä, joista suurin osa elää Kaakkois-Suomen ja itäisen Uudenmaan alueella." Joten harvinaisia ne on edelleen täälläpäin. Kuinka monta villisikaa sinä olet nähnyt luonnossa?
Kaksi, ja jälkiä vielä useammin. Toki niitä ei voi laskea näköhavainnoiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoselkätikka, niitä pesii kai noin 100 paria. Nokkavarpunen on runsastunut reilusti viimeisten 10-15 v aikana.
Kiitoksia tarkemmasta tiedosta! Nokkavarpusen näkemisestä on kyllä 9 v aikaa - sikäli kun sillä on vaikutusta asiaan. (Valkoselkätikan näin viime vuonna.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jei kirjoitti:
Kaksi, ja jälkiä vielä useammin. Toki niitä ei voi laskea näköhavainnoiksi
No mä tein 6 havaintoa kerralla. Emakko ja 5 porsasta. Sellainen näky että muistan sen lopun ikäni.
Berliinissä villisikoja vilisi pitkin puistoja ja olivat oikea maanvaiva. Tuhoavat kasvillisuutta ja voivat olla hyvinkin aggressiivisia niin koiria kuin ihan ihmisiäkin kohtaan.
Paikalliset päivystykset paikkaavat usein villisian runtelemia ihmisparkoja. On kesyyntyvää sorttia toisin kuin vaikkapa rusakko eli ei sovi kaupunkialueelle lainkaan. Täällähän se on voimakkaasti lisääntymään päin ja saattaa kohta jo saapua taajaman liepeille.
Tässä on juttua kiinnostuneille:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/37761-erikoinen-sota-saksassa-villisik…
Mutta sudistahan ihmiset ovat täällä vain hädissään, vaikka yhdenkään suden koskaan ja kuunaan ei ole todistettavasti nähty ihmisen kimppuun käyvän.
Kolibri