Harvinaisin eläin, jonka olet nähnyt Suomen luonnossa villinä ja vapaana?
Kommentit (196)
Minulle harvinaisia näkemiäni eläimiä: Kettuemo ja pennut, harmaahaikara, harmaahylje, merikotka, korppi, minkki, lumikko ja metsäpeura
Liito-orava. Mutta en keskellä luontoa vaan keskellä Espoota...
Vierailija kirjoitti:
Leijona Ruokolahdella kesä 1992.
Tää oli tiettävästi nuori Putin, eksynyt rajan taa. Mutta joo, harvinainen eläin.
Siilin näin. Oli söpö. Joo pk seutu.
Olen nähnyt pienen susilauman, se oli mieleen painuva kokemus.
En tiedä sitten onko joku muu minkä olen nähnyt oikeasti vielä harvinaisempi, esim. harjalinnun olen kerran nähnyt Suomessa. Töyhtötiaisia ja hömötiaisia on omassakin pihassa koko ajan, tänäänkin. Pyrstötiaisia näkee syksyisin. Merikotkalla ja kalasääskellä on pesät 1 km päässä molemmilla. Saukkokin viihtyy aina talvella tuossa virtapaikassa. Lumikon näkee pari kertaa vuodessa. Pohjantikkoja ja pikkutikkoja on metsässä.
Mäyrään on tullut törmättyä, ilvekseen myöskin. Vaskitsasta on aikaa. Huuhkajia ja muita pöllöjä näkee aina välillä. Viimeksi helmipöllö istui oksalla ja silmät seisoi päässä.
Lepakoista olen nähnyt harvinaisiakin mutta en muista nyt niitten nimeä. Joku viiksisiippa tms.? Kehrääjän olen nähnyt ja kiiltomatoja.
Ai niin, ja olen tietysti nähnyt saimaannorpan ja myös itämerennorpan.
Naalin haluaisin vielä nähdä. Olen nähnyt sen kyllä luonnossa mutta en Suomen puolella.
Lajeja, joita olen nähnyt usein lapsena ja nuorena, mutten sattunut enää sen jälkeen Suomessa näkemään useinkaan, joten minulle ne ovat harvinaisia:
selkälokki
törmäpääsky
piisami
kyy
vaskitsa
rantakäärme
kalasääksi
palokärki
metsäjänis
punatulkku
hirvi
karhu
suruvaippa
neitoperhonen
tilhi
sisilisko
merilokki
Sen sijaan stadin alueella olen nähnyt näitä ihan viime vuosikymmenen aikana, joten nämä eivät luultavasti ole stadissakaan harvinaisia:
kettu
rusakko
sepelkyyhky
tukkakoskelo
silkkiuikku
meriharakka
pikkutikka
joku pieni haukka
mandariinisorsa
Ahma, kettu, rantakäärme, kauris, liito-orava, hylje, muuttohaukka, kärppä, minkki
Sinkkumies
Saukko,liito-orava,harmaa haikara,supikoira, valkohäntä peura :)
Hilleri, Riihimäki.
Kärppä, Helsinki.
(Kameleontti, Jerusalemin ulkopuolella n 12 km, maantie)
Iso rupikonna :D
Olen vain kerran elämässäni nähnyt kunnon konnan, rupisen ja isokokoisen. Ei edes hyppinyt kuin sammakko vaan möyri erikoisesti. Rupisia nystyröitä siinä oli ja piti muistaakseni erikoista ääntä.
Oletteko muut näitä nähneet, kuinka yleisiä ovat?
Mäyrän lähietäisyydellä metsässä
Haikara, hauki, katka, medusa
Sinkkumies
Harjalintu tepasteli mökkimme pihassa kerran. Oli komea!
Vierailija kirjoitti:
Simppu
Sinkkumies
Simppu ja kampela, siinä kaksikko joka todistaa että jos Jumala on olemassa ja oli osallisena eläinten luomisprosessissa, niin sillä on aika kieroutunut huumorintaju. Tai silloin oli krapulapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Saukko,liito-orava,harmaa haikara,supikoira, valkohäntä peura :)
Ainiin ja unohdin ketun ja kalasääksen. :)
En oo nähnyt kovin harvinaisia eläimiä. Varmaan kauriit on harvinaisempia kuin hirvet, joten voin luetella kauriin, sitten jotain pöllöjä, mutta en nyt yhtäkkiä muista mitä. Tässä meidän pihapiirissä saalisteli iltaisin joku pöllö, mutten muista mikä, lähimetsässä olen nähnyt viirupöllön ja Lapissa jonkun ison pöllön, mutta en valitettavasti senkään lajia muista. Suomen oloissa kait mustavaris on sen verran harvinainen, että senkin voin mainita, mutta ei se niissä paikoissa, joissa mä oon siihen törmännyt, niin harvinainen ole. Lumikkoja ja kärppiä näkee toisinaan. Kyitä ja rantakäärmeitä joskus. Täällä suht lähellä voi nähdä majavia, mutta vielä en ole päässyt näkemään! Tartossa oon nähnyt majavan.
Miksiköhän eläinaktivistit ei koskaan käy vapauttamassa lehmiä, sikoja tai kanoja, vaan aina käyvät niiden turkiseläinten kimppuun?