oon 13 vuotias tyttö ja haluisin haastaa äitini oikeuteen pahoinpitelystä ja henkisestä kiusaamisesta.
se on useemman kerran tönässy mua pitäny ranteistakiinni lukinnu omaanhuoneeseen muka rauhottumaan... lisäks se rajaa mun elämää ja kavereita, vittuilee koulusta eikä vittuilakseen osta ees kunnon kamoja mulle... Oon ajatellu et kävisin valittaa koulu terkkarille mut en halua et joku lasten suojelu puuttuu asiaan koska en halua pois mun kotoa. Ongelma on mutsi... Faijan kans sujuu paljon parempi se ymmärtää mua ja oonkin miettiny jo pitkään et kaikki ois hyvin jos äiti vaan muuttas pois. Siks ajattelin oisko suora rikosilmotus poliisille tehokkaampi ja se ainaki sais iskän tajuumaan miten paha mun on asuu mutsin kans ja ehkä ne erois. Mul on myös pikkuveli 4 vuotias se on mutsin lellikki ja sitä ei pahoinpitele ja mua se kersa vituttaa ja ärsyttää, se kiusaa mua, tonkii tavarani eikä anna hetken rauhaa. Lisäks sillä on nyt joku vitun uhma niin että huutaa ja raivoo eikä mul oo edes koulu rauhaa siis esim lukee kokeisiin. Oon sata varma et mun elämä pelastuis jos mutsi ja broidi muuttas pois ja mä saisin jäädä asuu iskän kans. Oikeesti vihaan mun mutsia niin et välil jopa toivon et se kuolis ajais esim kolarin mut niin hyvä tuuri mulla nyt ei kuitenkaa käy... Kerran oon laittanu mutsille viestejä pre paid liittymästä toisen naisen nimissä siis et faija ois pettäny sitä.... Mut ei ne eronnu... Alan olla ihan loppu....
Kommentit (291)
Hyvä ap,
oletko parhaillaan koulussa, tunnilla? Miksi et seuraa opetusta vaan kirjoittelet tänne?
Tämä ei ratkaise sinun äitiongemaasi, mutta jos opettelisit äidinkieltäsi paremmin, sinulla olisi paremmat välineet käsitellä ongelmiasi. Sinut myös otettaisiin vakavammin.
Kieli on ajattelun väline. Voisit mm. itse eritellä mitä on ne "kunnon kamat", joita äiti ei sinulle hanki, ja mihin niitä tarvitset. Entä mitä on "vittuilu koulusta"? Tuolla ilmaisutaidolla tuskin olet mikään menestyjä. Onko sinusta vittuilua jos äitisi haastaa sinut näkemään enemmän vaivaa koulun eteen? Kaikkea tällaista voit eritellä kun sinulla on väline siihen.
Ja ihan lohduksi ja lopuksi muistutan, että murrosikäinen tyttö, jolla EI ole ole ongelmia äitinsä kanssa, on todella pulassa.
Vierailija kirjoitti:
No se on töniny ja pitäny ranteista koska mä oon sen mielestä mahdoton mut tiedän ettei se sais toimii niin koska oon ala ikänen ja lasten pahoinpitely sattuu oleen suomes laitonta.... eli mutsi joutus kuseen jos teen sen ilmotuksen mut en oo varma aiheuttasko se muuten mun haluumaa loppu tulosta.
Ranteista kiinnipitäminen ei ole pahoinpitely. Nuoria on joskus pakko rauhoittaa kiinnipitelemällä ja tekevät ihan kasvatuksen ammattilaiset ja hoitolaitoksien työntekijätkin.
Kysy itseltäsi mitä sinä teet ensin että tuollaisiin tilanteisiin ajaudutaan. Kirjoitustesi perusteella ongelma on sinussa ei äidissäsi. Väkivaltaa en hyväksy, et kerro että sinua olisi lyöty.
Saisit todellakin hävetä omaa käyttäytymistäsi ja miten äidistäsi kirjoitat.
Kertomasi perusteella se olet sinä joka siitä perheestä lähtee hoitoon ei kukaan muu.
Jos siitä tulis huomattavia seuraamuksia, että ottaa riehuvaa teiniä ranteista kiinni niin ois kuulkaa poliisiasemalla jonoa. Lastensuojelun täti siitä tulee käymään ja thats it. Ei siitä eroa tuu sun vanhemmille - saati linnatuomiota jos siitä haaveilet.
Eikä sun vanhemmat eroa vaikka syyttelivät äitiäsi. Ei vaikka et saisi muotivaatteita tai meikkejä. Ei poliisi sano sun isälle että jätä vaimosi. Eikä aikuiset ratkaise asioita ajattelemallasi tavalla. Kuulostaa jopa että sulla on kaikki hyvin, vain välit äitiin kireät ja ehkä äitikin loppu käytökseesi. Mene kouluterkkarille!
Sun tunteet menee ohi aikanaan, parikymppisenä taas ihailet äitiäsi ;)
Ps. Jos kaikki teinit ajattelee tällaista, niin halleluja kun mun tyttö pääsee teini-ikään
Vierailija kirjoitti:
Siis on mulla koulu tarvikkeet mut esim vaatteisiin se ei anna rahaa et saisin ostaa mitä itte haluun vaan ne pitää mennä ostaan nöyryyttävästi kimpas yhes sen kaa ja sillonki se valitsee sellasia vaatteita joita en haluu ja jotka on mun mielestä lapsellisia jopa rumia... Faija välil antaa mulle vaate rahaa mut ei kovin usein koska mutsi valittaa sille siitä.
Kenties voisit ehdottaa, että jos voisit tehdä jotain töitä (ikkunanpesu, lumien kolaaminen, lasten vahtiminen tm.) mistä saisit palkkaa, millä voisit ihan itse ostaa vaatteesi. Myös kesätöitä kannattaa ensi kesäksi hakea.
Oon nyt himas enkä koulus koska mul on flunssa. Ja ois pitäny arvaa et tääl puolustetaan pahoinpitelijä mutsia koska tääl on kai niin paljon äitejä. Erikoista miten vähän täs maas lapsilla on oikeuksia.....jos mä ja mutsi ei voida asuu saman katon alla miks se oisin minä joka lähtee eikä mutsi...saishan se mukaansa ton toisen kakaransa eli ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on töniny ja pitäny ranteista koska mä oon sen mielestä mahdoton mut tiedän ettei se sais toimii niin koska oon ala ikänen ja lasten pahoinpitely sattuu oleen suomes laitonta.... eli mutsi joutus kuseen jos teen sen ilmotuksen mut en oo varma aiheuttasko se muuten mun haluumaa loppu tulosta.
Ranteista kiinnipitäminen ei ole pahoinpitely. Nuoria on joskus pakko rauhoittaa kiinnipitelemällä ja tekevät ihan kasvatuksen ammattilaiset ja hoitolaitoksien työntekijätkin.
Kysy itseltäsi mitä sinä teet ensin että tuollaisiin tilanteisiin ajaudutaan. Kirjoitustesi perusteella ongelma on sinussa ei äidissäsi. Väkivaltaa en hyväksy, et kerro että sinua olisi lyöty.
Saisit todellakin hävetä omaa käyttäytymistäsi ja miten äidistäsi kirjoitat.
Kertomasi perusteella se olet sinä joka siitä perheestä lähtee hoitoon ei kukaan muu.
Kyllä minun mielestä on vikaa muissakin kuin tässä teinissä, isä ja äiti ovat myös syyllisiä. Olisi äärimmäisen tärkeää saada purettua ongelma osiin ja hakea apua koko perheelle.
"Se on useemman kerran tönässy mua pitäny ranteistakiinni lukinnu omaanhuoneeseen muka rauhottumaan..."
Ymmärrän toiminnan mikäli olet ollut mahdoton. Ranteista kiinni pitäminen ei ole mielestäni väkivaltaa. Väkivaltaa on lyöminen tai muuten satuttaminen. Jos äitisi on lyönyt ja tietoisesti yrittänyt satuttaa niin ota asia isän kanssa esille. Myös omaan huoneeseen hetkeksi lukitseminen ei mielestäni kuulosta pahalta jos tieni-ikänen riehuu ja on vaikea saada rauhoittumaan. Eri asia jos on jättänyt tunneiksi lukkojen taakse.
"Lisäks se rajaa mun elämää ja kavereita, vittuilee koulusta eikä vittuilakseen osta ees kunnon kamoja mulle... "
Antaisitko hieman esimerkkejä?
"Mul on myös pikkuveli 4 vuotias se on mutsin lellikki ja sitä ei pahoinpitele ja mua se kersa vituttaa ja ärsyttää, se kiusaa mua, tonkii tavarani eikä anna hetken rauhaa. Lisäks sillä on nyt joku vitun uhma niin että huutaa ja raivoo eikä mul oo edes koulu rauhaa siis esim lukee kokeisiin."
Ymmärrän että tuon ikäinen pikkuveli voi noin isolle lapselle käydä hermoille. Voisitko puhua asiasta vanhemmille? Esim jos vanhemmat voisivat laittaa pikkuveljen harrastuksiin/kaverille/mennä yhdessä vaikka leikkipuistoon aina tiettyihin kellonaikoihin jotta sinä saisit opiskella. Ja sillon kun ei onnistu niin voisithan mennä kirjastoon? Ja eikös tuon ikäinen pikkuveli ole päiväkodissa sillon kun tulet koulusta? Lue silloin? Ja tuleeko pikkuveli huoneesesi? Asentaa lukko niin veli ei häiriköi kun haluat omaa rauhaa.
Puhut kyllä itsekkin aika rumasti äisistäsi ja olet tehnyt rumia tekoja.
Mietin et ois pitäny tehdä niin päin sen puhelin episodin kans et syyttää mutsia pettämisestä ehkä se ois ollu tehokkaampaa mut raivoissani en malttanu hioo suunitelmaa tarpeeks pitkälle. Nyt oon miettiny et kirjotan isälle kirjeen miten paha mun on olla jos ne ei eroa ja mä en saa jäädä asuu iskän kans. Mä oon puhunu sille kyllä mut tuntuu ettei se ota tosissaan mun henkistähätää. Mietin sitäki et kirjottasin iskälle et mun tekeemieli harkita jotain tosi lopullista ratkasua ellei se ota eroa siitä akasta.... ehkä sit ottas tosissaan mut kunhan ei liian tosissaan ja pelästyy niin et joudun johki laitokseen mihin en haluu...voi ku tietäs miten edetä tässä...
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos tekisit äidinkielenläksysi ja kävisit koulusi muutenkin paremmin.
just tollasta vittuilua. ja pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt himas enkä koulus koska mul on flunssa. Ja ois pitäny arvaa et tääl puolustetaan pahoinpitelijä mutsia koska tääl on kai niin paljon äitejä. Erikoista miten vähän täs maas lapsilla on oikeuksia.....jos mä ja mutsi ei voida asuu saman katon alla miks se oisin minä joka lähtee eikä mutsi...saishan se mukaansa ton toisen kakaransa eli ihan reilua.
Sulle on ehdotettu keskustelua isäsi, kouluterveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin kanssa. Ja neuvottu miten välttää pelkäämäsi lasu, mutta mikään ei kelpaa. Joten olisikohan ongelma nyt sussa itsessäsi ja mahdottomissa vaatimuksissasi hajoittaa teidän perhe?
Pystytkö myös todistamaan tuon väitetyn pahoinpitelyn? Nyt on vain sun sanasi, eikä ne yleensä riitä oikeudessa.
Ap, olet kamala kakara. Toivon kaikk hyvää sun muulle perheellesi, sun pitäisi saada kova rangaistus noista teoistasi.
Millainen tytär levittää omista vanhemmistaanperättömiä pettämishuhuja? Järkyttävää! Tarvitset apua.
Myös se pikkuveli on sun isäs lapsi. Luuletko että isäs hylkää äidin ja oman lapsensa jotta saa olla pikkuprinsessan kanssa ihan kahden? Luuletko että isäs katselis hyvällä niitä perseen paljastavia shortseja jotka saisit sitten ostettua kun äiti ei olis kieltämässä?
Sun isäs osaa ajatella. Sulle viis vuotta, joka sun täysikäistymiseen vaaditaan, tuntuu ikuisuudelta. Sun isälle se on yks silmänräpäys. Se on ollut sun äidin kanssa yhdessä minimissään 14 vuotta. Sun pikkuveli asuu vanhempiensa kanssa vielä min. 14 vuotta ennen kuin on 18. Eli nyt sun isäs vertailee: 5 vuotta ihanan tyttären kanssa kaksin, tytär joka tapauksessa kasvaa ja jo parin vuoden kuluttua se on enemmän aikaa poikaystäviensä ja kavereidensa kanssa kuin kotona, jolloin isä on yksin, versus ihana tytär lastenkotiin ja pitkäaikaisen vaimon ja nuoremman lapsen kanssa yhteiseloa loppuelämä. Velikin aikuistuu mutta vanhuksena on sitten se rakas vaimo kuitenkin siinä vierellä. Mitä luulet, kumpi skenaario voittaa?
Miksi et voi puhua isäsi kanssa tästä asiasta?
Onko sulla joku muu tuttu luotettava aikuinen, jolle voisit puhua? Esim isovanhempi tai kummi?
Älä nyt suunnittele mitään epärehellisyyksiä, ihan typerää tuollainen prepaidista nimettömien viestien lähettäminen ja niissä valehtelu. Ei se isäsi äidistäsi eroa vaikka kuinka niin haluaisit, se ei ole sinun päätettävissäsi oleva asia vaan vanhempiesi välinen asia.
Joskus asiat tuntuvat olevan umpisolmussa, mutta umpisolmutkin saa aina auki kun on vaan kärsivällinen.
Mene ap koulussa jollekin juttelemaan, tarvitset / tarvitsette perheenä terapiaa. Teiniangstisi ampuu nyt yli, käsittelet niin paljon vihaa ettet pärjää ilman apua. Itsellä on samanlainen tausta, suunnittelin jopa äitini murhaa, hän oli mielestäni syyllinen aivan kaikkeen. Vihasin häntä niin että näin hänen kasvonsakin vääristyneinä. Hirveää aikaa.
Nyt olen ihan normaali perheellinen tantta ja äitini kanssa todella läheinen :)
Hae apua!
Huh huh, onneks et oo mun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on ehdotettu keskustelua isäsi, kouluterveydenhoitajan, kuraattorin ja koulupsykologin kanssa. Ja neuvottu miten välttää pelkäämäsi lasu, mutta mikään ei kelpaa. Joten olisikohan ongelma nyt sussa itsessäsi ja mahdottomissa vaatimuksissasi hajoittaa teidän perhe?
Pystytkö myös todistamaan tuon väitetyn pahoinpitelyn? Nyt on vain sun sanasi, eikä ne yleensä riitä oikeudessa.
Miks mun vaatimus ois niin mahdoton? En mä ole pyytäny tänne syntyä ihan ite ovat tehneet ja nyt mun mielenterveydellä ei oo mitää merkitystä? Mutsi oli broidin kans äskettäin 4 päivää reissus ja ne päivät ku sain olla faijan kans kaksin oli onnellisinta aikaa mitä ees muistan. oli ihanan rentoo eikä kukaan huutamassa nalkuttamassa vänisemässä jne. Enkä varmaan voi todistaa pahoinpitelyä kun mutsi tuskin tunnustaa mut saan kyl helposti provosoituu sen uudestaan munkimppuun ja sen vois sit salaa nauhottaa tai jotenki sillee et jäis enempi jälkiä ja kunnon mustelmat tai jtn...
" isä ei ota tosissaan mun hätää" :D anteeks nyt mut aika jännä. Luulis et aikuinen mies heivaa oman 4v lapsensa ja rakkaan vaimonsa, koska tytär on pahemman sortin teini-iässä ja sanoo että äiti on hirvee :,,,,,D
News Flash: ei se äiti oo hirvee. Sun ikä on. Se saa kaiken tuntumaan tolta ja se huokuu läpi sun tekstistä.
Saattaa kuitenkin olla, että oot varsinkin noilla tekstareilla vienyt ton vihaan pikkuveljeäni kun se penkoo tavaroita-jutun liian pitkälle. Ota itseäsi niskasta kiinni. Sä oot lapsi, sä et tiedä paremmin kuin aikuiset. Jos oot huolissas voinnistasi, niin mene kouluterkkarille. Muuten koita vaan kestää, vanhempien tehtävä on olla ärsyttäviä tossa iässä... Sun omaks parhaaks.
Ja tietkö miks täällä puolustetaan vanhempia? Koska me ollaan kaikki oltu sun asemassa, ja eletty se ikä. Ja tolta se just tuntuu. Se on ihan normaalia. Täällä suurin osa ihmisistä on jo kasvanut aikuiseksi ja huomannut kuinka se menee ohi.