Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuiset ihmiset käyttäytyvät näin?

Vierailija
28.01.2016 |

Lainaan tähän kuvauksen eilen aloitetusta keskustelusta:
"Odotin bussia ja kolmen naisen ryhmä alkoi irvailla minulle ja matkia. Minulla on eräs sairaus joka aiheuttaa nykimistä ja pakkoliikkeitä raajoissa ja lisäksi saattaa päästä äännähdyksiä. Nuo naiset alkoivat matkimaan minua ja ilveilemään, ja ähkimään. Olen kyllä tottunut tuohon yläaste-ajoiltani mutta nuo naiset olivat arviolta 25-30-vuotiaita."

Ja toinen esimerkki samanlaisesta käytöksestä: Nainen matkusti bussissa. Kolme aikuista naista alkoi kovaan ääneen arvostelemaan tämän ulkonäköä, lähinnä hänen karsastustaan.

Mikä on mennyt pieleen kun aikuinen ihminen ei osaa hävetä luokattoman huonoa käytöstä? Mitä vanhemmat voi tehdä estääkseen sen että omista lapsista ei tule tuollaisia? Jossain vaiheessahan vertaisryhmä tulee niin tärkeäksi että ei sillä minkälaisia arvoja vanhemmat yrittävät lapsilleen opettaa, oo sitten enää mitään merkitystä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen tälläkin vihapalstalla, kuinka sairas suomalaisen naisen mieli oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen tälläkin vihapalstalla, kuinka sairas suomalaisen naisen mieli oikeasti on.

Johtuu patriarkaatista. Niin kauan kuin se vallitsee sorretut on toisiaan vastaan. Niin kauan naiset voi huonosti. Kun se murretaan niin ne jotka tappelee ja haukku toisiaan ei ole naiset!

Vierailija
4/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu patriarkaatista. Niin kauan kuin se vallitsee sorretut on toisiaan vastaan. Niin kauan naiset voi huonosti. Kun se murretaan niin ne jotka tappelee ja haukku toisiaan ei ole naiset!

ahaa tuosta voi jo päätellä että kohta tää käännetään jotenkin miesten syyksi...

Vierailija
6/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

Vierailija
7/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahaa tuosta voi jo päätellä että kohta tää käännetään jotenkin miesten syyksi...

Sun ajatuksissa mies on naista vastaan aina ja nainen miestä. Se on sun perusjuttu, jota ei ilmeisesti voi muuttaa.

Vierailija
8/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Oma anoppi on joissain tilanteissa juuri tuollainen että saa monttu auki tuijottaa. Vaipuu ihan 5-vuotiaan tasolle. Tosin oma 5-vuotiaani ei ikinä pilkkais ketään noin julmasti. Kai se on vaan sitä oman itsensä korottamista.

Vierailija
9/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta? Johan se tuossa käännettiin miehen syyksi. Viisi yläpeukkua kertoo myös että palstalla hengailee näin aamupäivästä lähinnä feministiaktivistit. Ehkä naistutkijoilla ei ole luentoja aamusta tai jotain?

Vierailija
10/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenköyhyyttä!!!

Pelko kai tuollaista tekee. Ja kun nykyajan arvomaailma on niin minäkeskeinen. Nähdään oma itse sellaisena kun kaikkien pitäisi olla. Jos joku ei sovi siihen (hyvin ahtaaseen) muottiin on se väärin. Jos joku näyttää, kuulostaa, käyttäytyy, puhuu erilailla on se väärin. "MINÄ olen sitä mieltä että... (blaa blaa blaa)" Suu suoltaa mitä mieli keksii ja sitä pidetään maailman tärkeimpänä asiana ikinä. Harvoin jäädään miettimään että olenkohan oikeassa. Ajatellaan että jos se on omasta suusta tullut, sen täytyy olla totta. Ja lampaat seuraa.

Vierailija
11/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa, tuollainen on törkeää ja noloa.

Ja olet oikeassa siinäkin, että viiteryhmällä on merkitystä. Joukossa tyhmyys tiivistyy siis. Kun lapsi kasvaa, erilaisten yhteisöjen hyväksynnällä alkaa olla yhä isompi merkitys ja yksilö voi luopua aika tärkeistäkin arvoista päästäkseen kulloisenkin ryhmän joukkoon.

Mutta en minä nyt ihan sanoisi, ettei kasvatuksella ole mitään merkitystä. On sillä!

Kotoa opitaan tapa, miten muita kommentoidaan. Jos vanhemmat haukkuvat lasten kuullen muiden ihmisten ulkonäköä ja tapoja, lapsi oppii sen negatiivisen kommentoinnin suoraan vanhemmiltaan. Iso vastuu siis vanhemmilla.

Itse olen aivan tietoisesti pyrkinyt välttämään tuollaista. Taputin itseäni henkisesti harteille, kun olin viisivuotiaani kanssa taannoin uimahallissa. Samassa tilassa oli suihkussa saippumoimassa todella, todella lihava nainen. Jos lapseni olisi oppinut minulta, että lihavia kommentoidaan läskeiksi, siinä olisi varmasti viisivuotiaalta tullut kirkkaalla äänellä yhtä sun toista.... Mutta ei. Ihana tyttäreni sanoi vain ihailevasti, että "onpa mahtavan paljon vaahtoa!" Johon minä, että "niinpä, ja mukavan tuoksuista, eikö vaan..."

Nyt tuo viisivuotias on teini ja omaa hyvät empatiataidot. Hän harrastaa samaa kuin minä eli kommentoi ääneen kanssaihmisistään mukavia asioita - niin, että kohde kuulee ja saa hyvän mielen. "Onpa tuolla naisella hienon näköinen laukku, mahtava värikin..."

MUTTA ei negatiivisia juttuja. Jos jostakin ei tykkää, sitä ei tarvitse julistaa julki. Näin siis makuasioissa.

Ja mitä tulee muiden ihmisten sairauksiin ja vaikkapa vammaisuuteen, niin vain henkisesti köyhä ihminen pyrkii pätemään mollaamalla muita. Ketä KIINNOSTAA, onko bussipysäkillä jollain ticsejä? Paranevatko ne siitä, että muut irvivät? No juu ei. Kyllä ne kaikki näkevät, ei niitä tarvitse erikseen nostaa esille, eikä niillä ole sivullisille mitään merkitystä.

Ja tällä en tarkoita, että pitäisi kaunistella tai valehdella. Mutta jokainen voi valita, mitä nostaa esille. Ja tuoda kielteisen kantansa esille makuasioissa vain, jos sitä erikseen kysytään. Että "en itse ostaisi juuri tuollaista laukkua, tykkään enemmän semmoisista pelkistetyistä nahkalaukuista". 

Vierailija
12/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertonee ihmisen huonosta itsetunnosta ja omakuvasta. Huono lapsuus, vääristynyt äiti/isäsuhde? Huono suhde, ja pettävä poikakaveri ?

Vierailija
13/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta? Johan se tuossa käännettiin miehen syyksi. Viisi yläpeukkua kertoo myös että palstalla hengailee näin aamupäivästä lähinnä feministiaktivistit. Ehkä naistutkijoilla ei ole luentoja aamusta tai jotain?

Kaikkihan on miesten syytä näitten tiettyjen naisten mielestä, omien virheiden myöntäminen on niin vaikeaa joillekin. Jos tuollainen vaikka eksyisi metsään, niin sekin olisi miesten syytä kun ovat tehneet niin vaikean metsän patriarkaattia ajatellen. Monikin mielenkiintoinen ketju on mennyt pilalle, kun tuo patriarkaattipakkomielteinen tulee häiriköimään niitä asiaan liittymättömillä viesteillään.

Vierailija
14/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia toimintaa normaaleilta menestyviltä ihmisiltä.

Naiset pilkkaavat ja halveksuvat puutteita ja vikoja (ja somessa sanovat toimivansa aivan päinvastoin, koska sillä saa huomiota ja kunnioitusta), ja miehet katsovat että kuinka varakkaan ja miehekkään näköinen on ja kuinka vahva on. Ja jos ei ole tai poikkeaa vähänkin siitä musta toppatakki-siniset farkut-yhdistelmästä niin homottelu alkaa heti.

Tällainen tämä maa on. Paska.

Vierailija
15/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikynät ovat oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön. Osta itsellesi vaikka sellainen aikuisten värikirja, jos on tylsää tai lasten, jos menee liian vaikeaksi.

Vierailija
16/19 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olin tulossa kirjoittamaan, johan se käännettiin miesten syyksi heti alkuunsa. Tuo on kylläkin pitkälti oman nurkkaan kusemista: antaa kuvan siitä ettei naisista ole kantamaan vastuuta. Vallan käyttö ja vastuunkanto liittyvät vahvasti toisiinsa.

Vierailija
17/19 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/19 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/19 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kasvatuksen upeita kukkasia nuo pilkkaajat. Mitenhän he reagoisivat, jos heitä röykytettäisiin samalla tavalla? Kyllä siihen varmaan kutsuttaisiin jo erinäinen määrä juoru- ym. lehtiä toteamaan, miten "viatonta kansalaista" kohdellaan noin huonosti. Takavuosina Karpo olisi jo ollut paikalla!