Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsettomiin häihin lapsesi?

Vierailija
27.01.2016 |

Etenkin jos perusteluna "en ajatellut sen koskevan meidän lasta..."

Kommentit (261)

Vierailija
201/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on ihan OK, mutta niissä on yleensä sama kaava eli juhlitaan kavereitten kanssa. Sukulaisia on mukana siksi, että tarvitaan maksajat.

Ennen avioliitto oli yhteisön asia, nykyisin pariskunnan. Toivoisi, että kaverihäiden järjestäjät oivaltaisivat, että ne kaverit ovat sitten se yhteisö, joka auttaa lastenhoidossa, lainaa autoa ja takaa asuntolainan. Ei ole reilua olettaa, että kavereiden kanssa pidetään hauskaa, mutta ongelmatilanteissa apuun itketään sukua.

Siis eikai kukaan naimisiin menevä, aikuinen ihminen odota sukulaisiltaan mitään auton lainauksia tai häiden maksua?? :D

Kyllä me ainakin maksettiin OMAT häämme ihan itse, omaa autoa käytetään, omaan asuntolainaan säästettiin ja lapsia ei tehty, mutta jos niitä olisi, niin päivähoidosta maksettaisiin itse.

Vierailija
202/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on ihan OK, mutta niissä on yleensä sama kaava eli juhlitaan kavereitten kanssa. Sukulaisia on mukana siksi, että tarvitaan maksajat.

Ennen avioliitto oli yhteisön asia, nykyisin pariskunnan. Toivoisi, että kaverihäiden järjestäjät oivaltaisivat, että ne kaverit ovat sitten se yhteisö, joka auttaa lastenhoidossa, lainaa autoa ja takaa asuntolainan. Ei ole reilua olettaa, että kavereiden kanssa pidetään hauskaa, mutta ongelmatilanteissa apuun itketään sukua.

OT nyt, mutta pankit ei ymmärtääkseni enää suosittele henkilötakauksia lainoihin vaan haluavat muita vakuuksia. 

Niin ja hääpari on kyllä nykyään se, joka häämenonsa maksaa itse, ellei kyse ole juuri ja juuri täysi-ikäisistä. En tiedä minkä ikäisiä tässä tarkoitit, mutta nykyään mennään n. kolmikymppisenä vihille ja eiköhän siihen mennessä parilla ole se ikioma autokin. 

Häälahjaksi halutaan silti rahaa, jolle on selkeä kohde eli auto, remontti jne. ja sukulaisille kerrotaan, että 500 e on hyvä summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun en juo itse, en käy juhlissa, jotka on vain aikuisille. Minulle on tärkeämpää käydä lenkillä ja salilla, kalastaa ja talvella hiihtää. Se että satun olemaan parin koululaisen äiti, antaa minulle hyvän syyn olla menemättä ns. aikuisten juhliin.

Toivottavasti olet tyytyväinen elämääsi ylipäätään, mutta minua kiinnostaa tietää, että millainen kasvatus on ollut ihmisellä jolta puuttuu intohimo uusia kokemuksia kohtaan? En nyt oikeasti yritä sinua väheksyä ja vilpittömästi toivon sinulle parasta, mutta elämäntyylisi kuulostaa niin harmaalta ja tylsältä minusta. Enkä nyt tarkoita alkoholin juomista tai juomattomuutta.

Mitä ihmeen uusia kokemuksia? Varmaan tullut koluttua 20 vuotta sitten tarpeeksi monet ryyppyhäät ja todennut että tylsää ja sitä samaa. Matkustan työn vuoksi 50-70 päivää vuodessa, joten vapaa-ajallani olen onnellisin rauhassa. Hiihtäminen on sitä paitsi ihanaa!!! Välillä ollaan käyty Lapissa hiihtelemässä ja laskettelemassa. Ja ei, lapsuudenperheeni ei harrastanut hiihtoa tai hikoillut kuntosalilla, olen ihan itse päättänyt harrastuksistani ja etten viihdy aikuisten juomabileissä.

Vierailija
204/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT nyt, mutta pankit ei ymmärtääkseni enää suosittele henkilötakauksia lainoihin vaan haluavat muita vakuuksia. 

Niin ja hääpari on kyllä nykyään se, joka häämenonsa maksaa itse, ellei kyse ole juuri ja juuri täysi-ikäisistä. En tiedä minkä ikäisiä tässä tarkoitit, mutta nykyään mennään n. kolmikymppisenä vihille ja eiköhän siihen mennessä parilla ole se ikioma autokin. 

Häälahjaksi halutaan silti rahaa, jolle on selkeä kohde eli auto, remontti jne. ja sukulaisille kerrotaan, että 500 e on hyvä summa.

Jos häälahjapyyntönä on rahaa niin antavathan ne kaveritkin sitten sitä, joten yhtä lailla kaveritkin sponssaavat sitä autoa, matkaa (joka taitaa olla autoa yleisempi kohde), remonttia jne.  

Ja sen rahalahjan ajatushan on, ettei vie mitään "turhaa" lahjaksi ihmisille, joilla on jo kippoja ja kuppeja ja äiti tyrkänny "ennakkoperinnöksi" ruman vanhan kahviastiastonsa. 

Vierailija
205/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin jos perusteluna "en ajatellut sen koskevan meidän lasta..."

En tuo lapsettomiin häihin edes itseäni. Kerran näin on käynyt. Ilmoitin vastauksena kutsuun etten pääse paikalle koska minulla on lapsia.

Lapsesi rajoittaa elämääsi epätavallisen paljon. Et voi mennä töihin, koska sinulla on lapsia. Kaveriporukan mökkiviikonloppu ei onnistu, koska sinulla on lapsia. Et voi lähteä teatteriin, koska sinulla on lapsia. Pikkujouluihin et pääse, koska sinulla on lapsia jne.

Oletko nyt ihan varma ettet itse ole lapsi?

Tietenkin pääsen kaikkialle minne itse haluan mennä.

Jos joku ei halua lapsia häihinsä se on minulle 100% OK. Lienee yhtä lailla 100% OK jos en itse silloin tule?

Jos häät ovat lapsettomat ja kutsu on osoitettu vain vanhemmille, eikä toinen tai molemmat vanhemmat ole lähdössä häihin, niin silloin vain ilmoitus asiasta hääparille kutsussa mainittuun pvmäärään menneessä.  Ei ongelmaa siloin.

Vain kerran olen tosiaan joutunut laittamaan viestiä etten pääse koska mulla on lapsi. Onneksi ei tuttavapiiristä löydy enempää ääliöitä. Ehkä se johtuu siitä ettei ääliöiden tuttavan viitsi muutenkaan olla.

Sinulle kutsun lähettäneet ovat varmasti kiittäneet Luojaansa, kun ovat ilmoituksesi vastaanottaneet. Juurikin tuon itse viimeiseksi kirjoittamasi lauseen takia. Ääliön tuttavana ei viitsi muutenkaan olla!

Vierailija
206/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI kukaan haluaisi ottaa lapset mukaan aikuisten juhlaan? Tätä en tule koskaan ymmärtämään. Ehkä jos tosiaan ei ole ketään lapsenvahtia, mutta ehkä silloin lähdetään ajoissa pois...? Toissa kesänä näin vielä vuorokauden vaihduttua näitä 7-15 -vuotiaita lapsia telmimässä yöttömässä yössä kännisten aikuisten keskellä :( Ennemmin olisin vaikka lähipubiin vienyt.

Missä vaiheesa häistä on tullut kännisten aikuisten konttausbileet? Itse en ole ollut yksissäkään häissä jossa olisi ollut K-18 biletystä. Meidän suvun ja kaveriporukan osaavat juhlia myös lasten kanssa, niin että lapset eivät häiritse juhlia eivätkä aikiset porsastele 🐖

Oletko trolli vai onko sinulle oikeasti ongelma se, että hääpari ottaa alkoa mielummin aikuisten kesken kun katsoo lapsivieraita? :D 

Häät on turhan arvokas juhla tuhlattavaksi ikimuistoisiin ryyppäjäisiin, joista kukaan ei muista mitään tai ei tahdo muistaa... 😨

Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
207/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI kukaan haluaisi ottaa lapset mukaan aikuisten juhlaan? Tätä en tule koskaan ymmärtämään. Ehkä jos tosiaan ei ole ketään lapsenvahtia, mutta ehkä silloin lähdetään ajoissa pois...? Toissa kesänä näin vielä vuorokauden vaihduttua näitä 7-15 -vuotiaita lapsia telmimässä yöttömässä yössä kännisten aikuisten keskellä :( Ennemmin olisin vaikka lähipubiin vienyt.

Missä vaiheesa häistä on tullut kännisten aikuisten konttausbileet? Itse en ole ollut yksissäkään häissä jossa olisi ollut K-18 biletystä. Meidän suvun ja kaveriporukan osaavat juhlia myös lasten kanssa, niin että lapset eivät häiritse juhlia eivätkä aikiset porsastele 🐖

Oletko trolli vai onko sinulle oikeasti ongelma se, että hääpari ottaa alkoa mielummin aikuisten kesken kun katsoo lapsivieraita? :D 

Häät on turhan arvokas juhla tuhlattavaksi ikimuistoisiin ryyppäjäisiin, joista kukaan ei muista mitään tai ei tahdo muistaa... 😨

Mutta kukin tavallaan.

Häät, varsinkin vihkiminen ja kakun leikkaaminen on liian arvokas hetki pilattavaksi JessicaKaroliinan tai NicoPetterin raivariin, juoksenteluun tai hoilaamiseen. Vaikka muistais, ei kuule.

Vierailija
208/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kukin tavallaan.

Häät, varsinkin vihkiminen ja kakun leikkaaminen on liian arvokas hetki pilattavaksi JessicaKaroliinan tai NicoPetterin raivariin, juoksenteluun tai hoilaamiseen. Vaikka muistais, ei kuule.

Harmi että sukusi ja ystäväsi eivät lapsistaan huolehdi ja heitä kasvata, meillä 150 hengen häät sujuivat ilman aikuisten tai lasten örvellystä, vaikka molempia oli paikalla.

Vierailija
209/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kukin tavallaan.

Minusta hääjuhla on tarpeeksi arvokas juhla juhlia se hääparin valitsemalla tavalla ;) ja siihen ei välttämättä sitten lapset kuulu ja ei en ole mikään lapsivihaaja, mutta tässä pienessä elämässä saa tehdä asioita ihan tarpeeksi muiden tahdon mukaan, joten edes tärkeänä päivänään saa olla itsekäs.

Vierailija
210/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa on niistä lapsiperhevieraista hääparille?

Istuvat pöydässä ja koittavat hillitä puheiden ja pitkän ruokailun ajan muksuja maissiraksuilla, rusinoilla ja ties millä. Pöytä kuin sikolätti, sitä sun tätä harsoa, syöttötuolia, kippoa, kuppoa, padia, rapisevaa lelua, vinkuvaa lelua, unirättiä, pilttipurkkia (joiden lämpöhauduttaminen sysätään pitopalvelun niskaan)  jne. pitkin poikin. Jos edes tajuavat siis hillitä kitinää ja riehumista. On vaunuja nurkissa, samoin kaukaloita.

Sen jälkeen alkaa joko a) juoksentelu ympäri juhlatilaa (muiden vielä ruokaillessa/ohjelmaa seuratessa) tai äidit vetäytyvät pilttiensä kanssa pihalle tai syrjään vaipanvaihtoon, imettämään, röyhtäyttelemään, hyssyttelemään ja nukuttamaan vauvaa. Tunnin parin päästä käyvät juhlatilassa kurkkaamassa mikä tilanne ja viittilöimässä, että isän vuoro tulla taltuttamaan jälkikasvua.

Perhe lähtee kakun tai häävalssin jälkeen kun sokerihumalaiset (tai nälkäiset, koska juhlisssa ei ollutkaan nauravia nakkeja) lapset pitää saada nukkumaan.

Koko konkkaronkan ruoat ja muut kulut osallistumisesta on maksaneet usein paljon, meillä n. 40€/nenä. Sen lisäksi esim. viisihenkinen perhe vie tilaa kolmelta ystävältä. Sellaiselta henkilöltä, joiden läsnäolo olisi myös tuonut juhliin jotain positiivista lisää.

Niin että kysyn vielä uudestaan: mikä on se lisäarvo minkä nämä lapsiperhevieraat tuovat hääparille...? Älä vastaa "lasten ilo" tai "perhejuhlan tuntu", koska itseäni ei kiinnosta maksella pelkästään yksipuolisesta ilosta useita kymppejä. Perhejuhla on yhtä typerä vastaus, koska häät eivät ole mikään perhejuhla. Häät ovat hääparin juhla. Ne voivat olla naamiaiset, uudenvuoden juhlat, saunabileet tai ihan mitkä vain hääparin päätöksellä. Sinä, vieras äiti, et voi päättää onko teemana perhejuhla.

AAMEN. Juuri näin. Miten voi olla niin vaikea näiden "elämäntehtäväni on olla äiti"-ihmisten tajuta, että on olemassa tilaisuuksia, joihin ne omat penikat eivät yksinkertaisesti ole tervetulleita. Nämä sinun maailmasi navat, söpöt höpsöliinit ja pikkuvintiöt <3 eivät muiden silmissä ole usein lainkaan ihastuttavia.

Lapsi ei muuten ole mikään ruumiinosa, jonka on kiinteästi seurattava kaikkialle mukana. Eli mitään pysyvää vammaa tai elämänlaatua alentavaa haittaa ei jää jos napanuoraa venyttää yhdeksi illaksi. Tietysti jos synnytti aivonsa istukan mukana, on näitä asioita vaikeampi hahmottaa. Jotain taideterapiaa ja kuntoutusta tähänkin vaivaan on varmasti mahdollista hakea, kannattaa kysellä neuvolasta. Et ole yksin, voimia <3

Vierailija
211/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun lukeneena ei voi todeta kuin että on täällä paljon ihmisiä joiden itsetunto on heikko, vaaditaan muita tekemään niin kuin itse halutaan, jotenkin ei kestetä tilannetta että joku "ei tottele".

Olen ehdottomasti sitä mieltä että jos vain vanhemman on kutsuttu niin vain vanhemmat menevät, jos menevät. Ja jos eivät mene niin ei siinä kutsujan kannata nokkaansa ryppyyn laittaa. Minä ainakin elän omaa elämääni ja osaan tarvittaessa kieltäytyä menoista vaikka sen vuoksi että lapsia ei ole kutsuttu. Riippuu täysin omasta tilanteestani mihin menen ja mitä jätän välistä. Ei se elämä kaadu vaikka johonkin ei osallistu.

Vierailija
212/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti jaksanut lukea koko ketjua mutta sanon mielipiteeni silti :) Musta on täysin ok pitää lapsettomat häät (katsoin muutaman sivun ja sitä joku jo ehti kritisoimaan). Hääpari saa minusta päättää ihan täysin itse ketä kutsuvat häihinsä, se on heidän suuri juhlansa, kunhan ilmoittaa kutsussa tarkat toiveensa.

Toisaalta ei missään nimessä ole luvallista loukkaantua jos pariskunta ei häihin osallistu. Lapset kuuluvat perheeseen, ja jos ei hoitopaikkaa löydy, niin sitten jätetään menemättä. Tiedän näitä loukkaantujia myös, ei taida olla mitään käsitystä siitä että pieniä lapsia ei vain voi jättää kotiin keskenään ja lähteä juhlimaan. Ihan älytöntä ettei sitä ymmärrä ja sitten vedetään herneet nokkaan... Toisaalta en ymmärrä yhtään niitäkään, ketkä lähtee häihin lapsen kanssa, vaikka on kielletty. Ei voi ymmärtää, mitä sellaistenkin ihmisten päässä liikkuu.

Vierailija
213/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat "lapsettomat häät"? Tosi junttia jakaa perhe kahtia jonkun juhlien takia. Perhe on ihan oma pakettinsa, jätä lapsiperheet kutsumatta jos lapset noin hirveästi haittaavat. So simple. Ps. Onneksi omassa piirissä ei ole tuollaisia wt-häitä.

Menettekö töihin, baariin ja sänkyynkin pakettina?

Vierailija
214/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäisiä lapsia ap tarkoittaa? Ei kai kukaan taaperoikäistä ja vanhempaa tuo lapsettomiin häihin. Mutta ainakin minun kokemuksen mukaan vauvoja tuodaa lapsettomiin häihin. Ihan käytännönsyistä, koska vauvaa on hankala jättää hoitoon pitkäksi aikaa.

Vierailija
215/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat "lapsettomat häät"? Tosi junttia jakaa perhe kahtia jonkun juhlien takia. Perhe on ihan oma pakettinsa, jätä lapsiperheet kutsumatta jos lapset noin hirveästi haittaavat. So simple. Ps. Onneksi omassa piirissä ei ole tuollaisia wt-häitä.

Tai voi jättää menemättä häihin jos ei pysty käymään missään ilman lapsia. Jokaisella on sellaiset häät minkä itse haluavat.

Vierailija
216/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lestadiolaisperhe tulis aika kalliiksi kutsua häihin. Monta sataa euroa yhden perheen takia, joiden mukulat eivät merkitse hääparille mitään.

En kutsuis.

Vierailija
217/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menettekö töihin, baariin ja sänkyynkin pakettina?

Kiinnostaisi myös tietää käyttääkö tämä pakettiperhe uimahallissa naisten vai miesten pukuhuoneita, kun sinne pakettina menette? Muut perheethän juntisti jaetaan kahtia uimahalleissa.

Vierailija
218/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun lukeneena ei voi todeta kuin että on täällä paljon ihmisiä joiden itsetunto on heikko, vaaditaan muita tekemään niin kuin itse halutaan, jotenkin ei kestetä tilannetta että joku "ei tottele".

Olen ehdottomasti sitä mieltä että jos vain vanhemman on kutsuttu niin vain vanhemmat menevät, jos menevät. Ja jos eivät mene niin ei siinä kutsujan kannata nokkaansa ryppyyn laittaa. Minä ainakin elän omaa elämääni ja osaan tarvittaessa kieltäytyä menoista vaikka sen vuoksi että lapsia ei ole kutsuttu. Riippuu täysin omasta tilanteestani mihin menen ja mitä jätän välistä. Ei se elämä kaadu vaikka johonkin ei osallistu.

Olisipa elämä näin helppoa. Kun on pieni (siis muutaman viikon ikäinen) vauva ja saat kutsun häihin jotka lapsettomat, lisäksi tiedät että kutsujalla menee "nokka ryppyyn" niin mitä siinä tilanteessa kuuluu tehdä? Tahallaan ei haluaisi ketään suututtaa mutta ei omaa pienokaista halua hoitoonkaan jättää.

Itse jätin menemättä ja nyt on "nokka rypyssä".

Vierailija
219/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävä "velojen" avautumisketju :D

Vierailija
220/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä ivasi lapsuuttani, jonka kohokohta oli kummini häät. Kyllä, lapsuuteni oli köyhä, siksi mummo varmasti ompeli sen mekon, eikä ostettu. Isän firma meni konkurssiin 90-luvun alussa ja elettiin velkahelvetissä, muistan käyneeni kerran paikallisessa ravintolassa. Mukavaa, että köyhyytemme tuo sinulle hyvän mielen:) meille se oli jatkuvaa taistelua, epävarmuutta ja häpeää.