Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsettomiin häihin lapsesi?

Vierailija
27.01.2016 |

Etenkin jos perusteluna "en ajatellut sen koskevan meidän lasta..."

Kommentit (261)

Vierailija
221/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat "lapsettomat häät"? Tosi junttia jakaa perhe kahtia jonkun juhlien takia. Perhe on ihan oma pakettinsa, jätä lapsiperheet kutsumatta jos lapset noin hirveästi haittaavat. So simple. Ps. Onneksi omassa piirissä ei ole tuollaisia wt-häitä.

Junttia sekin, että isi menee yksin baariin? Ens kerralla sitten koko perhe mukaan omana pakettina, lapsetkin, ettei perhe vaan jakaannu.

Meillä ei ole tapana käydä baarissa, kyllä se on junttia. Kaikki eivät läträä alkoholilla kuten sinä, sorry :)

No kuulostat ihan siltä, ettet sitten ymmärrä tuota lapsettoman häät juttua. Kyllä minä ainakin voisin tupakoimattomana, raittiina mennä aivan huoleti lapsettomiin häihin jos saisin lapsenkaitsijan siksi aikaa. En minä haluaisi omien lasten näkevän kännisiä, räkäposkella, kenties alastomia örveltäjiä, huutajia ja ties mitä lasten nähtäväksi. Eihän se olisi edes turvallinen ympäristö lapselle ollenkaan! Sen verran yrittäisin omia lapsia ajatella, vaikkei oikeasti niitä itselläni olekkaan. Jos lapsenkaitsijaa en saisi niin ilmottaisin etten pääse häihin sen takia. Ei se ole niin vaikeaa. ( jos itseä taas ei moinen kiinosta voi vain jättää tulematta ).

Vierailija
222/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häitä järjestetään nykyään myös monissa ulkomaan hotelleissa ja ravintoloissa esim Välimerellä, ja niissä saattaa olla kaikinpuolin K-18 ikärajana. Eli noloa jos joku sukulaisperhe tunkee sinne lapsineen, jotka eivät pääse seurueelle varattuun hotelliin eivätkä merenrannalle vihkipaikka-ravintolaan lasten mukanaolon vuoksi. Tämäkin kannattaa siis huomioida ja nuo hotellithan eivät tee poikkeuksia kenenkään lasten kohdalla, vaikka koko perhe seisoisi päällään ja itkisi.

Etelä-Euroopassa häät ovat perhejuhla ja ravintoloihin pääsevät lapset, toisin kuin Suomessa.

Häät ovat perhejuhla silloin kun ko. hääpari niin päättää. Mikään sääntö ei sano, että häät ovat perhejuhla! Jokainen järjestää häistänsä perhejuhlan tai lapsettomat häät tai häät vain mies- tai naisvieraille.

Hääpari siis päättä mitkä juhlat heidän häänsä ovat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun en juo itse, en käy juhlissa, jotka on vain aikuisille. Minulle on tärkeämpää käydä lenkillä ja salilla, kalastaa ja talvella hiihtää. Se että satun olemaan parin koululaisen äiti, antaa minulle hyvän syyn olla menemättä ns. aikuisten juhliin.

Miten ehdit yksien lapsettomien häiden aikana kalastamaan, käymään salilla hiihtämään ja vielä kirmaamaan lenkille???

Pointtini on siinä, että eivät nämä yhdet lapsettomat häät pois sulje mainitsemiasi aktiviteetteja muuna aikana.

Vierailija
224/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häitä järjestetään nykyään myös monissa ulkomaan hotelleissa ja ravintoloissa esim Välimerellä, ja niissä saattaa olla kaikinpuolin K-18 ikärajana. Eli noloa jos joku sukulaisperhe tunkee sinne lapsineen, jotka eivät pääse seurueelle varattuun hotelliin eivätkä merenrannalle vihkipaikka-ravintolaan lasten mukanaolon vuoksi. Tämäkin kannattaa siis huomioida ja nuo hotellithan eivät tee poikkeuksia kenenkään lasten kohdalla, vaikka koko perhe seisoisi päällään ja itkisi.

Etelä-Euroopassa häät ovat perhejuhla ja ravintoloihin pääsevät lapset, toisin kuin Suomessa.

Häät ovat perhejuhla silloin kun ko. hääpari niin päättää. Mikään sääntö ei sano, että häät ovat perhejuhla! Jokainen järjestää häistänsä perhejuhlan tai lapsettomat häät tai häät vain mies- tai naisvieraille.

Hääpari siis päättä mitkä juhlat heidän häänsä ovat!

Asia on jurri näin maksaja sanelee loppujen lopuksi pelisäännöt.

Harmillista vain on se että monet kuvittelevat maailman pysähtyvän häiden ajaksi, eivätkä hyväksy sitä ettei joku kutsuttu osallistu. Oli syy ihan mikä tahansa.

Vierailija
225/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset ovat tulleet minusta ulos. Lapsillani on samat oikeudet kuin minulla. Häät ovat perhejuhla ja onnettomat jos paikalla ei ole lapsia.

Siis ei..EI! Senkin itsekäs ääliö!

Vierailija
226/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muistan lapsena kun minut raahattiin mukaan aikustenjuhliin. Ainoa paraskohta oli herkkujen syöminen. Muuten koko höskä oli tuskaa. Kauheasti istumista ja paikallaan oloa. Inhosin sitä. Kauhea ihmismäärä ja häly ärsyttivät minua. Montakertaa huokailin että koska tämä on ohi. Pukeutuminen oli aivan kamalaa kun ei kiinostanut yhtään. Hirveää tappelemista. Kiitos pakottavat vanhemmat. Tämäntakia olen aina inhonnut kaiken maailman kekkereitä, missä pitää olla niin hirveän fiini, en halua enää mennä paikkoihin missä on kauheasti väkeä. Olisi joidenkin vanhempien hyvä ajatella niitä omia lapsiaankin kuin vain itseään... ( tämä viesti siis niille jotka väkisin tunkevat lapsensa jopa lapsettomiin häihin ja eritoten niille jotka vielä vinkuvat kun eivät sovellu lapsille  ).

Vierailija
227/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä ivasi lapsuuttani, jonka kohokohta oli kummini häät. Kyllä, lapsuuteni oli köyhä, siksi mummo varmasti ompeli sen mekon, eikä ostettu. Isän firma meni konkurssiin 90-luvun alussa ja elettiin velkahelvetissä, muistan käyneeni kerran paikallisessa ravintolassa. Mukavaa, että köyhyytemme tuo sinulle hyvän mielen:) meille se oli jatkuvaa taistelua, epävarmuutta ja häpeää.

Lässynlässyn. Oli omakin lapsuuteni 80-luvulla aika niukka mutta en vedä tähän keskusteluun mitään minä raukka -korttia. Nyt eletään tätä aikaa ja jokaisella on oikeus kutsua häihinsä ketä haluaa. Tai olla kutsumatta.

Vierailija
228/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi nyt kiva lukea niitä kommentteja ja perusteluja miksi jotkut ovat vieneet lapsensa lapsettomiin häihin.

Meidän häihin lapset olivat tervetulleita ja meillä oli vieraana jopa viisi vauvaa häissä (vauvat oli iältään 6kk-2v). Jokainen osasi käyttäytyä eikä ollut mitään itku-potkuraivareita.

Ymmärrän kyllä, jos jotkut pitävät lapsettomat häät. Kyllähän ne lapset pitää ottaa huomioon esim. pöytäsuunnittelussa. Yhtälailla he tarvitsevat pöydästä paikan kuin aikuinen eikä heitä voi istuttaa nurkkaan...

Itse en veisi omia lapsia lapsettomiin häihin. Serkkuni piti viime vuonna lapsettomat häät eikä sinne sukulaisista päässyt kuin tädit ja enot. Harmi serkulle.. Meille oli mahdottomuus saada 6kk vauva hoitoon ja matkustaa yhteensä 450km edestätakaisin kotona hääpaikkakunnalle...

Vierailija
229/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset ovat tulleet minusta ulos. Lapsillani on samat oikeudet kuin minulla. Häät ovat perhejuhla ja onnettomat jos paikalla ei ole lapsia.

Tällainen asenne pistää kyllä vihaksi. Häät ovat juuri sellainen juhla kuin isäntäväki on niiden halunnutkin olevan. Jos kutsuja haluaa että häät eivät ole perhejuhla, silloin ne eivät sitä ole. Kannattaa opetella ihan perusasiat alkaen muiden kunnioittamisesta, niin todennäköisesti suakin arvostettaisiin enemmän. :p

Vierailija
230/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä ivasi lapsuuttani, jonka kohokohta oli kummini häät. Kyllä, lapsuuteni oli köyhä, siksi mummo varmasti ompeli sen mekon, eikä ostettu. Isän firma meni konkurssiin 90-luvun alussa ja elettiin velkahelvetissä, muistan käyneeni kerran paikallisessa ravintolassa. Mukavaa, että köyhyytemme tuo sinulle hyvän mielen:) meille se oli jatkuvaa taistelua, epävarmuutta ja häpeää.

En ole sen viestin kirjoittaja. Mutta. Ei kai kukaan köyhyyttäsi ivannut, se kun oli 90-luvulla aika yleistä. Eikä vaatteiden itse tekeminen köyhyydestä kerro, voi olla esimerkiksi harrastus.

Mutta se pointti. Eli tekstistäsi sai käsityksen, että SINUN kokemuksesi oli tärkeämpi, kuin kummitätisi mahdolliset toiveet omista häistään. Koska häät olivat SINULLE niin tärkeät, ei hän olisi saanut pitää lapsettomia häitä, vaikka olisi niin halunnut. (en siis väitä, että olisi halunnut, lähinnä puhun mahdollisuudesta)

Vierailija
231/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mockba kirjoitti:

Kutsukaa tai olkaa kutsumatta.

Huono tekosyy toi alkoholitarjoilu sinänsä.

Alkaa saavuttaa uskomattomat mittasuhteet tämä uraohjusten hedonismi, nuorena ne ajelee Baijerilaisella syvällä kuppipenkissä lippis silmillä kuin maantien omistajat.

Jotenkin käsittämätöntä ajattelua. No Suomi on erittäin lapsivastainen yhteiskunta. Esim. lainsäädäntö on hurjan takapajuinen. Sosiaalivakuutukset (lakisääteinen tapat. vakuutus) ei koske lapsia. Vasta kun henkilökunta oireilee, toimijan (kunta,valtio) on ryhdyttävä toimenpiteisiin.

Lakisääteinen TYÖtapaturmavakuutus korvaa, jos tapaturma sattuu työssä, työmatkalla tai yritettäessä pelastaa työnantajaa tai tämän omaisuutta. Näin määriteltiin ennen työtapaturma. Taitaa vielä olla nykylaissa tuo työssä tai työmatkalla sattunut tapaturma. Lapset eivät ole työssä, joten jokainen vakuuttakoon pentunsa ihan itse.

Vierailija
232/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomia häitä on ollut ystävillä, joiden yleisesti arvellaan/tiedetään kärsivän lapsettomuudesta. Heille lapset häissä

Olisivat varmaankin olleet liian kova pala muistuttamassa siitä, mitä heiltä puuttuu:(

Mitäköhän niiltä lapsettomilta hääpareilta puuttuu, jotka eivät halua sen enempää lapsia häihinsä kuin hankkiakaan niitä? Joillekin ihmisille on mahdotonta ymmärtää, että kaikki lapsettomat eivät ole vailla yhtään mitään, vaan lapsettomuus on nimenomaan sitä että saa haluamansa - vapaaehtoisen, itse valitun lapsettomuuden. On tietenkin niitä, jotka eivät asiaa suoraan sano, koska juuri nämä asiaa ymmärtämättömät ottavat itseensä ja kokevat jonkun toisen valinnan olla hankkimatta lapsia (joka on täysin samanlainen valinta kuin hankkia lapsia) jollakin kummallisella logiikalla henkilökohtaisena loukkauksena. 

Ja lapsettomat hääthän eivät tarkoita, että hääpari EI saisi tai haluaisi lapsia, he vain haluavat lapsettomat HÄÄT, joissa pääosassa ovat aviopari ja avioitumisen juhliminen. Tämähän ei tietenkään sovi niille, joiden kaiken keskipiste on jessicajukka ja oletus/vaatimus on, että koko muukin maailma ajattelee samoin.

Vierailija
233/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran lapsena lapsettomissa häissä kun ei vanhempieni onnistunut hankkia lastenhoitajaa. Morsian oli äidin kummityttö joten poiskaan eivät vanhempani kehdanneet jäädä. Ei mua poiskaan ajettu, mutta äidin ja isän läheisyydestä ei järjestynyt istumapaikkaa. Jouduin sitten istumaan täysin vieraitten ihmisten kanssa. Noutopöydästä sai itse hakea herkut. Se oli ihan kivaa. Kasasin lautaseni kukkuroilleen herkkuja mutta tuskin puoliakaan jaksoin syödä. Mummo yritti toppuutella, mutta isä käski sitä olla puuttumatta ruokailuuni. Ikää oli silloin 6 eikä traumoja jäänyt. Niissä häissä ei tarjottu alkoholia tai aikuisviihdettä.

Itse en menisi häihin, jonne lapseni eivät ole tervetulleita!

Vierailija
234/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yök just joku random sukulaiskersa kiertelemään sinne aikuisten jalkoihin ja keräämään lautasensa täyteen mitä ei sitten jaksa syödä puoliakaan. Just nämä tapaukset halutaan pitää poissa hääjuhlasta.

Nyt alan miettimään..jos hääpari tunnistaa, että kutsuvieraissa on näitä hankalia lapsiperheitä, joissa vanhemmilla ei ole aivoja tai käytöstapoja mutta vastapainona säätävät ihan sikana niin suoraan vaan jättää kutsumatta edes vanhempia. Säästyy paljon vaivaa kaikilta!

Vierailija
235/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekin nähty, että tulee kutsu ilman avecia kun ei oikein pidetä siitä kumppanista. En mennyt sitten minäkään. Ainakaan oma kunniakäsitys ei kerta kaikkiaan anna tuossa myöten. Jos olen valinnut viettää elämäni jonkun kanssa niin siihen väliin on turha lyödä kiilaa tällaisilla "kutsuilla".

Vierailija
236/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat "lapsettomat häät"? Tosi junttia jakaa perhe kahtia jonkun juhlien takia. Perhe on ihan oma pakettinsa, jätä lapsiperheet kutsumatta jos lapset noin hirveästi haittaavat. So simple. Ps. Onneksi omassa piirissä ei ole tuollaisia wt-häitä.

Jos kutsussa lukee Minna ja Mikko niin sillon sinne on kutsuttu Minna ja Mikko eikä myös Miro-Petteri ja Mirvaliina. Jos taas kutsutaan Minna ja Mikko perheineen niin sillon Miro-Petteri ja Mirvaliina on tervetulleita.

Vierailija
237/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kerran lapsena lapsettomissa häissä kun ei vanhempieni onnistunut hankkia lastenhoitajaa. Morsian oli äidin kummityttö joten poiskaan eivät vanhempani kehdanneet jäädä. Ei mua poiskaan ajettu, mutta äidin ja isän läheisyydestä ei järjestynyt istumapaikkaa. Jouduin sitten istumaan täysin vieraitten ihmisten kanssa. Noutopöydästä sai itse hakea herkut. Se oli ihan kivaa. Kasasin lautaseni kukkuroilleen herkkuja mutta tuskin puoliakaan jaksoin syödä. Mummo yritti toppuutella, mutta isä käski sitä olla puuttumatta ruokailuuni. Ikää oli silloin 6 eikä traumoja jäänyt. Niissä häissä ei tarjottu alkoholia tai aikuisviihdettä.

Itse en menisi häihin, jonne lapseni eivät ole tervetulleita!

Siis ne häät ovatkin mielestäsi lasten juhla, eivät hääparin? Tottakai sinulla on oikeus olla menemättä, aivan kuten hääparilla on oikeus kutsua ketä haluavat, heidän häänsähän ne ovat ja he päättävät, ketä kutsuvat ja millaiset häät haluavat. Fiksumpaahan onkin olla menemättä kuin ängetä sinne lasten kanssa. Tietenkin on mahdollista, että hääpari olisi halunuut juuri sinut vieraakseen ja pettyvät; jotkut kun voivat yhä ajatella sinua omana persoonanasi eikä vain pirjopetterin äitinä.

Ei ollut vielä 10 vuotta sitten tällaista mouhoamista siitä, jos jonnekin juhliin ei kutsuttu lapsia. Nykyään tuntuu, että lapsista on tullut vanhemmilleen jotakin ihmeellistä ja erikoislaatuista, jota on tyrkytettävä niin kaupan kassalle, kahvilan viereisen pöydän asiakkaalle kuin lapsettomiin häihinkin, sillee ihailkaa ja huomioikaa-tyyliin. Lapset on monille vanhemmille lakanneet olemasta ns. normaaleja, tavallisia ihmisiä ihmisten joukossa. Olen kuullut sättimistä jopa kaupassa kun vieras asiakas ei huomioinut jonkun mamman pirjopetteriä ostoksia tehdessään, oli "tyly täti" jne.

Vierailija
238/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuis musta alkoi tuntumaan, että joillain on kova pää, eikä etiketti tahdo upota.

Vierailija
239/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat nykyään yleisesti ottaen jo menettäneet merkityksen. Kauhea hypetys ja suunnittelu ja pari eroaa vuoden päästä, kun saavat ekan lapsen.

Pelleilyksihän koko hääkulttuuri on jo mennyt

Vierailija
240/261 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änkeekö vanhemmat pirjopetterin kaverin synttärikutsuille, vaikka vain pirjopetteri on kutsuttu? Eipä änkeä. Olisi se melkoinen näky, kun vanhemmat istuisivat lattialla, kun ei tuolit riitä, ryystäisivät pillillä mehua, joka loppuu kesken, kuten kakkukin. :D