Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

No haistapa paska! 5 min googlaamisella sain selville monta tuotetta, jotka olisin voinut ap:lle ja hänen miehelleen tarjota. Kaikki sellaisia mitä löytyy normikaupasta samaan hintaan kuin "normaalitkin" tuotteet. Oletko vain tyhmä vai etkö osaa lukea, jos googlailu vie sinulta tunteja?

Vierailija
102/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette jonnekin ja kutsussa on maininta jostain. Tässä tapauksessa maidosta joskus vaikka vaatetuksesta tms. Niin sitten ette huomio sitä? Moukahkoa, sanoisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi ottaa laktoosipilleriä juhlien ajaksi?

Vierailija
104/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

No haistapa paska! 5 min googlaamisella sain selville monta tuotetta, jotka olisin voinut ap:lle ja hänen miehelleen tarjota. Kaikki sellaisia mitä löytyy normikaupasta samaan hintaan kuin "normaalitkin" tuotteet. Oletko vain tyhmä vai etkö osaa lukea, jos googlailu vie sinulta tunteja?

Mistä tiedät kaikki miehen allergiat? Ap:han sanoi muun muassa maito, ruis ja tomaatti.

Vierailija
105/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista olla huomioimatta. Sopii kuitenkin hienosti an:n ilmapiiriin, olla huomioimatta ja välittämättä. Täällä käytöstavat ovat hakusessa. On huolestuttavaa, jos aikuinen ihminen ei osaa ostaa laktoositonta tai maidotonta, rehellisesti kyseessä on viitsimättömyys. Pelottaa ajatella, että näistä ihmisistä tulee vanhempia, joiden lapsilla voi olla huomattavasti haastavampia sairauksia kuin maitoallergia, esim. diabetes. Kuinkakohan sen hoidon kävisi?

Vierailija
106/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät kaikki miehen allergiat? Ap:han sanoi muun muassa maito, ruis ja tomaatti.

No sillehän ei voi mitään, jos allergiasta ei ole kerrottu. Ei ihmiset ole ajatustenlukijoita. Mutta ne allergiat mitkä on maikittu, otetaan TIETENKIN huomioon. Käsittämättömän moukkamaisia vieraita!

Vierailija
107/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on normaalia, että jokainen tuo sellaista, mitä itse aikoo syödä. Jos joku on nirso tai hänellä on ruokarajoitteita, kannattaa omat sapuskat ja juomat hankkia itse. Eihän esimerkiksi laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkokaveria sekä maitoallergisia ja vegaaniruokaa syöviä kavereita jaksa moni "tavallinen sekasyöjä" huomioida. Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat), jättämällä pullat voitelematta kananmuna-allergian vuoksi ja siten myös ilman raesokeria... Ja keliaakikolle pitäisi olla omat jauhot! Menee liian monimutkaiseksi.

Naurettavaa, jos pitäisi huomioida jokaisen nirson tai allergisen rajoitteet. Toki ainahan toiveen voi esittää, että joku voisi tuoda tarjolle myös sellaista naposteltavaa, missä ei ole käytetty esim. jauhoja tai sokeria tai eläinperäisiä tuotteita tai maitoa jne... Mutta olisi ehkä vähän ilon pilaamista muilta, jos kaikki toisivat vain jauhottomia tai munattomia tai maidottoma tai sokerittomia herkkuja!

Vegaani ei halua luomumunia ja -maitoa. Vegaani ei käytä munia eikä maitoa. Pullat eivät edes tarvitse kananmunaa. 

Vierailija
108/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten huomioonottaminen ei tunnu olevan halussa. Ilmoitetut ruoka-allergiat otetaan tietysti huomioon. Kenelle tulee mieleen, ettei niitä tarvitse huomioida? Sellaiselle joka ei ajattele muita kuin itseään. ei se siitä väittelemällä muutu.

Jep. Ja toivottavasti huomioidaan sitten kaikkien kaikki toiveet, eli minä käytän vain luomutuotteita, ei liha- tai eläinperäisiä tuotteita. Vegaani kun olen.

Ei vaan: jokainen tuo, mistä itse tykkää. Niin on parempi. Kiva jonkun hommata luontaistuotekaupasta luomusipsejä ja tajuta sitten, etten minä syö lainkaan sipsejä!

Juuri näin! Ajatelkaa tilanne, jossa samoille nyyttäreille osallistuu yksi keliaagikko, yksi vegaani, yksi vain luomua syövä, yksi karppaaja, yksi lihatuotteista pitävä, yksi maitoallergikko, yksi suklaa-allergikko ja yksi sitrushedelmille ja joillekin muille hedelmille allerginen ja kaksi kaikkiruokaista ihmistä.

Jos nämä olisivat nyyttärit, tekisin tod näk vegaanisen menun keliakian ja allergiat huomioiden. Lisäksi tekisin ruuasta mahdollisimman karppisopivaa, sillä esim rieskoja voi tehdä kikhernejauhoon, raakakakut, siemenleivät, hummukset... Lihaa en osaa laittaa ja tämän sanon kyllä kaikille kylään tuleville sekaaneille. T. Vegaani, keliaakikko ja moniallergikko

Voi olla, että yleistän liikaa, mutta en usko, että kovinkaan moni opiskeleva sinkkumies (kaikki vieraathan olivat sinkkuja) alkaisi leipomaan rieskaa kikhernejauhoista uudenvuoden bileitä varten, kun vaihtoehtona on ostaa se sipsipussi. Toisekseen, nyyttäreille ei kukaan tee mitään erityistä menua, vaan menu muodostuu siitä, mitä kukakin sattuu tuomaan.

Toki varsinkin isommalla porukalla olisi ihan fiksua sopia edes jollain tasolla tuomisista, ettei käy niin, että tarjolla on kymmenen sipsipussia. Ihmettelenkin, miksei kyseisten bileiden isäntäpari huolehtinut tästä, vaan tiedotti ainoastaan omista tarjottavistaan. Siinähän olisi voinut luontevasti ehdottaa, kun Joonas sanoo tuovansa jotain sipsejä ja Jenni suklaata, että olisi kiva, jos ne olisivat sellaisia, että isäntäkin pystyy syömään.

Vierailija
109/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja järkevä kaveri olisi kysynyt siellä face-keskustelussa, että hei käykö nämä sipsit tai tämä suklaa! Tai että osaatko suositella jotaib hyvää maidotonta tuotetta tämän maidollisen tilalle. Normaaleilla käytöstavoilla varustettu ihminen tekisi näin, en tiedä mitä idiootteja ap:n tutut oikein on.

Vierailija
110/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on normaalia, että jokainen tuo sellaista, mitä itse aikoo syödä. Jos joku on nirso tai hänellä on ruokarajoitteita, kannattaa omat sapuskat ja juomat hankkia itse. Eihän esimerkiksi laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkokaveria sekä maitoallergisia ja vegaaniruokaa syöviä kavereita jaksa moni "tavallinen sekasyöjä" huomioida. Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat), jättämällä pullat voitelematta kananmuna-allergian vuoksi ja siten myös ilman raesokeria... Ja keliaakikolle pitäisi olla omat jauhot! Menee liian monimutkaiseksi.

Naurettavaa, jos pitäisi huomioida jokaisen nirson tai allergisen rajoitteet. Toki ainahan toiveen voi esittää, että joku voisi tuoda tarjolle myös sellaista naposteltavaa, missä ei ole käytetty esim. jauhoja tai sokeria tai eläinperäisiä tuotteita tai maitoa jne... Mutta olisi ehkä vähän ilon pilaamista muilta, jos kaikki toisivat vain jauhottomia tai munattomia tai maidottoma tai sokerittomia herkkuja!

Vegaani ei halua luomumunia ja -maitoa. Vegaani ei käytä munia eikä maitoa. Pullat eivät edes tarvitse kananmunaa. 

Eivät toki, mutta sitten niihin ei saa raesokeriakaan. Ja voihan ne vesitaikinaan leivotut, raesokerittomat pullat kyllä viedä nyyttäreihin tarjolle, mutta sitten ne eivät maistuisi enää itselleni. :) Eli aina joku häviää.

Vierailija
111/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliaita kavereita sinulla. En todellakaan kehtaisi mennä maitoallergikon juhliin ja viedä tuomisina jotain missä on maitoa. Ihan outo ajatuskin.

Vierailija
112/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät toki, mutta sitten niihin ei saa raesokeriakaan. Ja voihan ne vesitaikinaan leivotut, raesokerittomat pullat kyllä viedä nyyttäreihin tarjolle, mutta sitten ne eivät maistuisi enää itselleni. :) Eli aina joku häviää.

Itse voitelen kauramaidolla ja hyvin pysyy sokerit. Kananmunaa en laita pulliin ikinä, tulee pehmoisempia. t. vege

Vierailija
113/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.

Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.

Vierailija
114/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ärsyttävää jos juhlissa ei huomioida yhtään allergioita. Mun sisko on pahasti maitoallerginen ja kurkku turpoaa jos saa jotain jossa on vähänkin maitoa. Usein juhlissa ei ole mitään maidotona, niin sisko joutuu juomaan vaan kahvia, ehkä saa jotain keksejä. Laukussa hänellä aina mukana banaani.

Meidän perheessä se on itsestään selvää, että jos pidetään juhlia niin kaikki missä on maitoa, tehdään laktoosittomina ja lisäksi aina jotain maidotonta ja gluteenitonta tarjottavaa, eihän se ole kiva jos jotkut jäävät ilman.

Itse myös aina kyselen onko allergioita ja pyrin ostamaan sellaista mitä kaikki saa. Olen oppinut tämän tavan kotoa. Itse en ole allerginen millekään.

Vierailija
115/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla kaikki aika nuoria. Porukkaa kuvaa se, että joukossa yksi ainoa pariskunta, ja heidän kämppänsä on sitten isoin (kaksio).

On ihan ymmärrettävää, että nuoret ihmiset, joilla itsellään ei ruokavaliorajoituksia ole, eivät ymmärrä hönkäsen pölähtäväistä allergioista tai vastaavista. Toisaalta ymmärrettävää on sekin, että nuori isäntäpariskunta ei osaa ottaa huomioon tämmöisiä asioita nyyttäreitä suunniteltaessa: että on kerta kaikkiaan varminta emännän tehdä lista siitä mitä toivoisi tarjolla olevan, ja sitten selkeästi jakaa tuomiset tai antaa kunkin valita mitä tuo. Olihan jo onnistunut sekin jako, että jotkut tuo syötävää ja jotkut juotavaa.

Enpä lähtisi kuittailemaan kavereille tästä jos kekkerit muuten olivat onnistuneet. Toiste sitte viisaampina. Nuoruus on ongelma joka korjaantuu itsestään odottamalla :D

Vierailija
116/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.

Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.

Vierailija
117/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leivon hyvin usein kaikki leivokset maidottomina, ihan vaan jos tulee maidoll allerginen kylään niin on jotain tarjottavaa. Hyvin on kaikille kelvannut täytekakut, kääretortut, pullat, keksit... Kaikki. Eikä maussa sen kummemmin huomaa eroa, koska maidottomat tuotteet ovat nykyään hyviä.

Pari kertaa on ollut kylässä sellaisia jotka kovaan ääneen mesoavat että maidoton on paskaa, kyllä kermaa pitää olla kakussa. Sitten melkein samaan hengenvetäisyyn ollaan pyydetty reseptiä johonkin leipomaani juttuun, joka juurikin on ollut maidoton. Vähän menee välillä kiusalliseksi tunnelma, mutta eipä se haittaa.

Vierailija
118/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme viesti. Taisi mennä kokonaan ohi että kyse oli allergiasta. Moukka on se joka vie allergiselle juhlien järjestäjälle jotain mitä juhlien järjestäjä ei voi syödä.

Vierailija
119/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidatte olla kaikki aika nuoria. Porukkaa kuvaa se, että joukossa yksi ainoa pariskunta, ja heidän kämppänsä on sitten isoin (kaksio).

On ihan ymmärrettävää, että nuoret ihmiset, joilla itsellään ei ruokavaliorajoituksia ole, eivät ymmärrä hönkäsen pölähtäväistä allergioista tai vastaavista. Toisaalta ymmärrettävää on sekin, että nuori isäntäpariskunta ei osaa ottaa huomioon tämmöisiä asioita nyyttäreitä suunniteltaessa: että on kerta kaikkiaan varminta emännän tehdä lista siitä mitä toivoisi tarjolla olevan, ja sitten selkeästi jakaa tuomiset tai antaa kunkin valita mitä tuo. Olihan jo onnistunut sekin jako, että jotkut tuo syötävää ja jotkut juotavaa.

Enpä lähtisi kuittailemaan kavereille tästä jos kekkerit muuten olivat onnistuneet. Toiste sitte viisaampina. Nuoruus on ongelma joka korjaantuu itsestään odottamalla :D

Jättäisin menemättä sellaisen kaverin luo, joka antaa jälkikäteen negatiivista palautetta nyyttäritarjottavistani tai määrää, mitä kenenkin pitää tuoda. Ihan kuin kaikkien pitäisi voida syödä kaikkea. Koskaan ei kukaan minultakaan varmista, mitä haluan syödä juhlissa. Jos ei voi syödä jotain, jättää sen asian syömättä. Tietenkin kohteliasta on yrittää tuoda jotain, minkä arvelisi kelpaavan allergisillekin. Multiallergisen kannattaa silti ottaa omat eväät siltä varalta, etteivät kaikki osaa tuoda oikeanlaista sapuskaa. It's so simple.

Vierailija
120/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.

Mutta laktoosi-intolerantikko, kuten ap, voi vallan hyvin syödä muutaman kermaviilinmakuisen sipsin, vaikka ne sisältävätkin pienen määrän laktoosia. Eihän niitä tarvitse kourakaupalla syödä - eikä se olisi kohteliastakaan, jos pussi on tarkoitettu jaettavaksi koko porukan kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi