Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
1/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, pyysittekö vieraita huomioimaan allergianne. Jos ette pyytäneet, niin ihan normaalia. Aika moni kuitenkin kaipaa suklaata ja kermaviilidippiä.

Vierailija
2/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitteko allergioista kutsussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sun miehen allergia kaikkien tiedossa. ?

Vierailija
4/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että mitä hyvänsä olisivatkaan vieraat tuoneet, olisit täällä vinkumassa. Täysin mahdotonta ottaa allergioita huomioon niin, että allergikot olisivat tyytyväisiä.

Vierailija
5/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniallergisia on vaikea huomioida, jos itse on kaikkiruokainen. Jos esimerkiksi itse allergittomana henkilönä menisin moniallergisen nyyttäreihin, toivoisin saavani sieltä selkeät ohjeet ruokaviemisiksi, jos haluavat itsekin maistella. Muutoin minulla ei ole noista asioista hajua.

Vierailija
6/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsin kutsussa muiden käytännön asioiden yhteydessä, siten että kerroin että meillä on nämä ja nämä rajoitteet. Oletin että porukka tajuaisi yrittää tuoda jotain mitä mekin voimme syödä. En suoraan kirjoittanut auki että "tämä tarkoittaa siis sitä että haluaisimme että tuotte maidottomia tuotteita", siksi mietinkin nyt että olenko minä vain olettanut liikaa vierailta.

AP

Vierailija
7/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että mitä hyvänsä olisivatkaan vieraat tuoneet, olisit täällä vinkumassa. Täysin mahdotonta ottaa allergioita huomioon niin, että allergikot olisivat tyytyväisiä.

Miten niin? En ole koskaan kuullut tällaisesta. Paitsi toki sellaisissa tilanteissa että esimerkiksi mies on ilmoittanut olevansa allerginen maitoproteiinille ja hänelle annetaan laktoositon tai vähälaktoosinen ruoka. Kun mies ei tätä voi syödä, ihmetellään kun mikään ei kelpaa.

AP

Vierailija
8/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on varmaan ajatelleet, että ehkä joku muu tuo isäntäväellekin sopivaa purtavaa... Aika tympeää kyllä.

Vierailija
9/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä se allergikko tuo itse omat eväät ja muut sitten itselleen sopivaa syötävää= nyyttärit

Vierailija
10/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on normaalia, että jokainen tuo sellaista, mitä itse aikoo syödä. Jos joku on nirso tai hänellä on ruokarajoitteita, kannattaa omat sapuskat ja juomat hankkia itse. Eihän esimerkiksi laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkokaveria sekä maitoallergisia ja vegaaniruokaa syöviä kavereita jaksa moni "tavallinen sekasyöjä" huomioida. Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat), jättämällä pullat voitelematta kananmuna-allergian vuoksi ja siten myös ilman raesokeria... Ja keliaakikolle pitäisi olla omat jauhot! Menee liian monimutkaiseksi.

Naurettavaa, jos pitäisi huomioida jokaisen nirson tai allergisen rajoitteet. Toki ainahan toiveen voi esittää, että joku voisi tuoda tarjolle myös sellaista naposteltavaa, missä ei ole käytetty esim. jauhoja tai sokeria tai eläinperäisiä tuotteita tai maitoa jne... Mutta olisi ehkä vähän ilon pilaamista muilta, jos kaikki toisivat vain jauhottomia tai munattomia tai maidottoma tai sokerittomia herkkuja!

Vierailija
11/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniallergisia on vaikea huomioida, jos itse on kaikkiruokainen. Jos esimerkiksi itse allergittomana henkilönä menisin moniallergisen nyyttäreihin, toivoisin saavani sieltä selkeät ohjeet ruokaviemisiksi, jos haluavat itsekin maistella. Muutoin minulla ei ole noista asioista hajua.

Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia? Koska listasin tietenkin rajoitteet, en itse muista ulkoa kaikkia suht läheistenkään kavereiden allergioita ainakaan niin varmasti että uskaltaisin kysymättä viedä mitään.

AP

Vierailija
12/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö nälkä?

Vierailija
13/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä se allergikko tuo itse omat eväät ja muut sitten itselleen sopivaa syötävää= nyyttärit

Nyt se meni kyllä niin että muut söivät hyvällä halulla meidän eväät ja sen jälkeen omansa, koska me olimme valmistaneet juttuja vähän isommalla vaivalla. Meidän ruoat menivät ensin, sitten naposteltiin loppuilta niitä juttuja mitä itse ei voitu syödä.

AP

Vierailija
14/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse tottunut käyttämään aina maitoa, niin on tosi vaikea keksiä maidotonta vierastarjottavaa, varsinkin, jos on vielä muitakin rajoituksia. Näissä tapauksissa kannattaa menetellä niin, että hankkii itse jotain sopivaa syötävää ja antaa sitten muille vieraille tehtäväksi tuoda juomat ym. jutut. Lisäksi voi parille lähimmälle kaverille kertoa ihan selväsanaisesti jonkin sopivan tuotteen tuotavaksi.

Vierailija
15/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olisin tuonut jotain maidotontakin, toki varmaan myös niitä maitoa sisältäviä. Olen itse laktoosi-intolerantikko, joten kaikki tarjottavat olis olleet joko vähälaktoosisia tai laktoosittomia. Lisäksi olisin siis huomionut myös miehesi. Ei se lopulta paljoa vaadi, pientä viitseliäisyyttä ja muiden huomioimista. Kaikki ei vaan tajua tai eivät viitsi nähdä vaivaa. Ajattelevat kai että muut tuokoon, mun ei tarvi.

Vierailija
16/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olivat kyllä epäkohteliasta porukkaa.

Jos porukalla lähdetään syömään, niin toki turvallisinta on, että jokainen allergikko muistuttaa muita ruokarajoitteistaan, mutta olisihan se nyt kaikkein kohteliainta ruoan valmistajan/tuojan kysyä muilta onko jotain rajoituksia.

Näin ainakin omassa kaveriporukassani tehdään, eli nyyttärimeiningillä jos on tarkoitus syödä, niin kysytään onko niitä allergioita kun suunnitellaan ruokia.

...Whatsappin ryhmäkeskustelu on tähän tarkoitukseen tosi kätevä! 👌🏼

Vierailija
17/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pullan voinut leipoa veteen ja on paljon sipsejä joissa ei maitoa ole. Ehkä olette aika nuoria ja vieraillanne ei vaan ole käsitystä juuri mistään.

Vierailija
18/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on normaalia, että jokainen tuo sellaista, mitä itse aikoo syödä. Jos joku on nirso tai hänellä on ruokarajoitteita, kannattaa omat sapuskat ja juomat hankkia itse. Eihän esimerkiksi laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkokaveria sekä maitoallergisia ja vegaaniruokaa syöviä kavereita jaksa moni "tavallinen sekasyöjä" huomioida. Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat), jättämällä pullat voitelematta kananmuna-allergian vuoksi ja siten myös ilman raesokeria... Ja keliaakikolle pitäisi olla omat jauhot! Menee liian monimutkaiseksi.

Naurettavaa, jos pitäisi huomioida jokaisen nirson tai allergisen rajoitteet. Toki ainahan toiveen voi esittää, että joku voisi tuoda tarjolle myös sellaista naposteltavaa, missä ei ole käytetty esim. jauhoja tai sokeria tai eläinperäisiä tuotteita tai maitoa jne... Mutta olisi ehkä vähän ilon pilaamista muilta, jos kaikki toisivat vain jauhottomia tai munattomia tai maidottoma tai sokerittomia herkkuja!

Kaikkia on tosiaan mahdoton miellyttää samalla kertaa jos on paljon rajoitteita. 

Itse olen kuitenkin ajatellut että jos esimerkiksi isäntäpariskunta, joka oletettavasti panostaa enemmän, on kumpikin viljattomia, en itse vie sinne viljoja vaikka en olekaan vilja-allergikko. Näin olen toiminut kasvissyöjien, karppaajien, keliaakikoiden ja allergisten kohdalla ja luullut että se olisi yleinen kohteliaisuussääntö koska muutkin ovat niin usein tehneet. 

Mutta hyvä kun saan nyt muita näkökulmia, siksi tämän keskustelun teinkin.

Vierailija
19/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten olette kehdanneet laittaa kutsuun allergiamaininnat? Vanhat tutut varmasti tietäisivät jo etukäteen ruokarajoitteista ja joku varmaan toisi sellaistakin naposteltavaa, minkä arvelisi sopivan rajoitteisillekin.

Kun nyt kerran oletitte vieraiden huomioivan herrasväen toivomukset, niin kai teidänkin herkut olivat kaikkien vieraidenne toiveiden ja rajoitusten mukaisia? Eli olittehan etukäteen pyytäneet listan vieraiden ruoka-aineallergioista ja muista heidän välttelemistään tuotteista, ettekä laittaneet niitä tarjolle? Ja tarjolla oli karppaajalle sopivia herkkuja, eläinperäisiä E-koodeja vältteleville syötävää ja juotavaa? No niinpä. ;)

Vierailija
20/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia?

AP

Kyllä ehdottomasti. En ole tosin tuo kirjoittaja, jota kommentoit. Mutta et nyt ilmeisesti ymmärrä, että jos ei ole jatkuvasti tottunut tuollaiseen ruokavalioon, niin on ihan oikeasti vaikea keksiä vierastarjottavaa, jossa kaikki nuo rajoitukset on otettu huomioon.

Eikö muuten mikään dipattava sopinut teille, vaikka dippikastikkeet eivät sopineetkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä