Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
121/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä leivon hyvin usein kaikki leivokset maidottomina, ihan vaan jos tulee maidoll allerginen kylään niin on jotain tarjottavaa. Hyvin on kaikille kelvannut täytekakut, kääretortut, pullat, keksit... Kaikki. Eikä maussa sen kummemmin huomaa eroa, koska maidottomat tuotteet ovat nykyään hyviä.

Pari kertaa on ollut kylässä sellaisia jotka kovaan ääneen mesoavat että maidoton on paskaa, kyllä kermaa pitää olla kakussa. Sitten melkein samaan hengenvetäisyyn ollaan pyydetty reseptiä johonkin leipomaani juttuun, joka juurikin on ollut maidoton. Vähän menee välillä kiusalliseksi tunnelma, mutta eipä se haittaa.

Sama täällä! Oma mieskin aina mesoaa, että kyllä pitää olla oikeaa voita ja kermaa ja kyllä maistuu että on tehty voihin. No eipä ole, kun maidottomaan margariiniin :D Juhlin kesällä isosti synttäreitäni ja tein kaikki tarjoilut maidottomina. Kakkujen ohjeita kyseltiin vielä viime kuussakin, ja kyselijä oli aivan pöyristynyt kuultuaa, ettei juustokakussa ollutkaan Philadelphia-juustoa (juurikin näitä kermaa sen olla pitää -mesoajia).

Vierailija
122/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.

Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.

Mutta laktoosi-intolerantikko, kuten ap, voi vallan hyvin syödä muutaman kermaviilinmakuisen sipsin, vaikka ne sisältävätkin pienen määrän laktoosia. Eihän niitä tarvitse kourakaupalla syödä - eikä se olisi kohteliastakaan, jos pussi on tarkoitettu jaettavaksi koko porukan kesken.

Mutta tässä ei ollut kyse pelkästään ap:stä, vaan hänen maitoallergisesta miehestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo lääkäri kirjoittikin juuri siitä laktoosi-intoleranssista! Allergia ( esim. Maitoproteiiniallergia) on erikseen! Luetun ymmärtäminen?

Allergikot tosiaan harvemmin pitävät itsestään meteliä. Toista ovat juuri nämä laktoosi-intolerantikot, jotka eivät mistään muusta jaksa puhua. Ja gluteiiniherkkyydestään tms. Itsekeskeisiä ja mt- ongelmaisia suurin osa. Tosiasiassa pienen määrän nauttiminen ei tee mitään oiretta, paitsi juuri sen psykosomaattisia kun henkilö itse tietää, että ruuassa on mahdollisesti ollut laktoosia. Jos samaa tavaraa syöttää laktoosittomia niin hups, mitään oireita ei ole.

Vierailija
124/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo lääkäri kirjoittikin juuri siitä laktoosi-intoleranssista! Allergia ( esim. Maitoproteiiniallergia) on erikseen! Luetun ymmärtäminen?

Allergikot tosiaan harvemmin pitävät itsestään meteliä. Toista ovat juuri nämä laktoosi-intolerantikot, jotka eivät mistään muusta jaksa puhua. Ja gluteiiniherkkyydestään tms. Itsekeskeisiä ja mt- ongelmaisia suurin osa. Tosiasiassa pienen määrän nauttiminen ei tee mitään oiretta, paitsi juuri sen psykosomaattisia kun henkilö itse tietää, että ruuassa on mahdollisesti ollut laktoosia. Jos samaa tavaraa syöttää laktoosittomia niin hups, mitään oireita ei ole.

Ja ap:n mies on maitoallergikko. Että mites se luetunymmärtäminen?

Vierailija
125/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.

Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.

Mutta laktoosi-intolerantikko, kuten ap, voi vallan hyvin syödä muutaman kermaviilinmakuisen sipsin, vaikka ne sisältävätkin pienen määrän laktoosia. Eihän niitä tarvitse kourakaupalla syödä - eikä se olisi kohteliastakaan, jos pussi on tarkoitettu jaettavaksi koko porukan kesken.

Mutta tässä ei ollut kyse pelkästään ap:stä, vaan hänen maitoallergisesta miehestään.

Miksi ap sitten sanoo, että "me emme voineet syödä mitään tarjottavista", jos tarkoittaa ainoastaan miestään?

Vierailija
126/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap sitten sanoo, että "me emme voineet syödä mitään tarjottavista", jos tarkoittaa ainoastaan miestään?

Miksi takerrut tuollaiseen sanamuotoon? Olisiko mielestäsi ollut pienempi paha, jos vain isäntäparin mies olisi jäänyt ilman ruokaa? Vieraat ovat olleet ajattelemattomia moukkia enkä ymmärrä mistä tuollaisia löytyy. Meidän kaveripiirissämme on vegaaneja, maitoallergisia, keliaakikkoja ja myös dieettaajia. Aina on huomioitu toistemme allergiat oli sitten kyseessä nyyttärit tai muut bileet.

Vierailija
127/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä viraiden olisi pitänyt osata tuoda isäntäväen moniallergiaan sopivat ruoat?

"Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti."

Laktoosiongelmainen joko kestää omat pörinänsä tai hankkii apteekista laktaasientsymiä sisältävän kaplselin, jonka jälkeen pystyy syömään myös laktoosia sisältäviä tuotteita.

Vierailija
128/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä viraiden olisi pitänyt osata tuoda isäntäväen moniallergiaan sopivat ruoat?

"Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti."

Laktoosiongelmainen joko kestää omat pörinänsä tai hankkii apteekista laktaasientsymiä sisältävän kaplselin, jonka jälkeen pystyy syömään myös laktoosia sisältäviä tuotteita.

Siitä että noista jutuista oli kerrottu kutsussa!

Vierailija
129/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs se maitoallergikko sitten?

Luitko edes ketjua? Ap kertoi, että allergioista on mainittu juhlien facebook-ryhmässä. Vieraat ovat niistä tienneet mutta eivät viitsineet käyttää paria minuuttia kallisarvoisesta ajastaan selvittääkseen, mitä ruokaa isäntäpariskunta voi syödä. Juntteja vieraira, ei voi mitään.

Vierailija
130/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidatte olla kaikki aika nuoria. Porukkaa kuvaa se, että joukossa yksi ainoa pariskunta, ja heidän kämppänsä on sitten isoin (kaksio).

On ihan ymmärrettävää, että nuoret ihmiset, joilla itsellään ei ruokavaliorajoituksia ole, eivät ymmärrä hönkäsen pölähtäväistä allergioista tai vastaavista. Toisaalta ymmärrettävää on sekin, että nuori isäntäpariskunta ei osaa ottaa huomioon tämmöisiä asioita nyyttäreitä suunniteltaessa: että on kerta kaikkiaan varminta emännän tehdä lista siitä mitä toivoisi tarjolla olevan, ja sitten selkeästi jakaa tuomiset tai antaa kunkin valita mitä tuo. Olihan jo onnistunut sekin jako, että jotkut tuo syötävää ja jotkut juotavaa.

Enpä lähtisi kuittailemaan kavereille tästä jos kekkerit muuten olivat onnistuneet. Toiste sitte viisaampina. Nuoruus on ongelma joka korjaantuu itsestään odottamalla :D

Jättäisin menemättä sellaisen kaverin luo, joka antaa jälkikäteen negatiivista palautetta nyyttäritarjottavistani tai määrää, mitä kenenkin pitää tuoda. Ihan kuin kaikkien pitäisi voida syödä kaikkea. Koskaan ei kukaan minultakaan varmista, mitä haluan syödä juhlissa. Jos ei voi syödä jotain, jättää sen asian syömättä. Tietenkin kohteliasta on yrittää tuoda jotain, minkä arvelisi kelpaavan allergisillekin. Multiallergisen kannattaa silti ottaa omat eväät siltä varalta, etteivät kaikki osaa tuoda oikeanlaista sapuskaa. It's so simple.

Ymmärrän että jälkeenpäin annettu negapalaute harmittaa. Mutta en kyllä ymmärrä mitä pahaa siinä on että neuvotellaan tai sovitaan mitä kukin tuo. Monen vuoden nyyttäriperiaate (mökkiviikonloput, vappubileet ja juhannusjuhlat) on meillä toiminut hyvin ja tuntuu ainoalta järkevältä tavalta. Joku (yleensä emäntä) ottaa päävastuun suunnittelusta, muutkin saavat ehdottaa toki asioita. Näin pyritään varmistamaan että jokaiselle on jotakin eikä kenenkään taakka kasva liian suureksi. Etukäteen toki sitten tiedetään mitä on tarjolla, ja hommat hoidetaan yhdessä.

Tämän keskustelun perusteella tuntuu että palstalla viihtyy pelkästään pikkumukuloita tänään... vai oletteko te oikeesti ihan aikuisisa ihmisiä täällä?

Vierailija
131/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vieraiden rajoittaa omaa ruokavaliotaan kahden ihmisen perusteella eli vieraatkin ovat moniallergisia? Jotain rajaa... ruoan tuoja määrittää itse mitä itselleen ruoaksi tuo.

Vierailija
132/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi takerrut tuollaiseen sanamuotoon? Olisiko mielestäsi ollut pienempi paha, jos vain isäntäparin mies olisi jäänyt ilman ruokaa? Vieraat ovat olleet ajattelemattomia moukkia enkä ymmärrä mistä tuollaisia löytyy. Meidän kaveripiirissämme on vegaaneja, maitoallergisia, keliaakikkoja ja myös dieettaajia. Aina on huomioitu toistemme allergiat oli sitten kyseessä nyyttärit tai muut bileet.

Kuinka uusavuton moniallerginen isäntä pitää olla, ettei saa omaan kotiinsa hommattua itselleen sopivia ruokia?

Vierailija
133/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on järkyttävää, että niin monet ihmiset ei ymmärrä mikä ero on maitoallergialla ja laktoosi-intoleranssilla. Monesti kahvilassa kun on kysynyt että onko teillä mitään maidotonta tulee vastaukseksi "kaikki on laktoosittomia kyllä" ja kun on kysynyt sitten että onko maidotonta on tullut vastaukseksi "eikö ne oo sama asia?" Ja monesti ravintoloissa ei olla uskottu kun on sanonut että pitää olla täysin maidoton. Ei mitään kastiketta jossa on mitään maidosta.

Sitten on kiikutettu "maidoton" annos pöytään ja hetken päästä pitänyt soittaa ambulanssi tai jostakin kaivaa piikki kun kurkku turpoaa kiinni. Luulisi että ruoan kanssa töitä tekevä ymmärtäisi allergioiden vakavuuden.

Vierailija
134/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka uusavuton moniallerginen isäntä pitää olla, ettei saa omaan kotiinsa hommattua itselleen sopivia ruokia?

En mä ainakaan näe tässä isoimpana ongelmana sitä, etteikö jotain ruokaa kaapista olisi löytynyt niin ettei allergikon tarvitse nälkään kuolla. Omasta mielestäni pointti on se, että vieraat ovat käyttäytyneet huonosti! Nyyttäreihin tuodaan ruokia syötävksi kaikille. Jos valitsee tietoisesti ja tahallaan sellaista ruokaa, jota isäntäpari ei voi syödä, se on töykeää. Maidottoman vaihtoehdon valinta ei rajoita ketään, koska kaiken saa nykyään myös maidottomana.

Vierailija
135/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vieraiden rajoittaa omaa ruokavaliotaan kahden ihmisen perusteella eli vieraatkin ovat moniallergisia? Jotain rajaa... ruoan tuoja määrittää itse mitä itselleen ruoaksi tuo.

Miten niin rajoittaa? Nykyään saa maidottomana kaiken.

Vierailija
136/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo 50v. ja en ole tottunut huomioimaan mitään ruokarajoitteita. En osaa ja kokisin sen liian vaikeaksi eli haluaisin suoraan tietää tuotteen tai sitten toisin mitä tahansa.

Toki sinä osaat koska olet itsekkin ruokarajoitteinen.

Lapsen kaverilla oli allergia ja koin että parempi kuin syö kotonansa. Tuli yllärinä kylään ja osannut edes mitenkään varautua.

Ilmeisesti sinun olisi pitänyt nimetä ihan tuotteita ja tee se jatkossa. Eivät ne tahallansa tuota tehneet ja eivät vaan osanneet.

Vierailija
137/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on nyyttärit, ja vielä muut on ehdottaneet että pidetään se ap:n luona, niin miks ap olis hommannut sinne sekä muille että itselleen ja miehelle sopivat ruuat, ja muut tuo vaan itselleen sopivat eikä ota huomioon isäntäparia? Mä ap:nä en ainakaan järjestäis enää nyyttäreitä vaan seuraavan kerran ne vois pitää jonkun muun luona ja toisin sinne vaan itselleni ja miehelleni sopivia ruokia enkä antais muiden syödä niitä ollenkaan!

Vierailija
138/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on järkyttävää, että niin monet ihmiset ei ymmärrä mikä ero on maitoallergialla ja laktoosi-intoleranssilla. Monesti kahvilassa kun on kysynyt että onko teillä mitään maidotonta tulee vastaukseksi "kaikki on laktoosittomia kyllä" ja kun on kysynyt sitten että onko maidotonta on tullut vastaukseksi "eikö ne oo sama asia?" Ja monesti ravintoloissa ei olla uskottu kun on sanonut että pitää olla täysin maidoton. Ei mitään kastiketta jossa on mitään maidosta.

Sitten on kiikutettu "maidoton" annos pöytään ja hetken päästä pitänyt soittaa ambulanssi tai jostakin kaivaa piikki kun kurkku turpoaa kiinni. Luulisi että ruoan kanssa töitä tekevä ymmärtäisi allergioiden vakavuuden.

Juuri tästä syystä luulisi isännän huolehtivan itse itselleen tarjottavat.

Vierailija
139/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä syystä luulisi isännän huolehtivan itse itselleen tarjottavat.

Ja niinhän ap oli tehnyt, vieraat vaan söivät nämä allergikolle sopivat ruoat.

Vierailija
140/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan näe tässä isoimpana ongelmana sitä, etteikö jotain ruokaa kaapista olisi löytynyt niin ettei allergikon tarvitse nälkään kuolla. Omasta mielestäni pointti on se, että vieraat ovat käyttäytyneet huonosti! Nyyttäreihin tuodaan ruokia syötävksi kaikille. Jos valitsee tietoisesti ja tahallaan sellaista ruokaa, jota isäntäpari ei voi syödä, se on töykeää. Maidottoman vaihtoehdon valinta ei rajoita ketään, koska kaiken saa nykyään myös maidottomana.

Niinkö saa maidottomana, millainen on maidoton kermaviili? Kuuluu ilmeisesti ihan yleisisvistykseen ja tämän pitäisi kaikkien tietää vai onkohan niin että moniallerginen itse tietää vastauksen ja olettaa kaikkien muidenkin tietävän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi