Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?
Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.
Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.
Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.
Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.
Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa soimataan siitä, ettei ole kertonut riittävän selkeästi, mitä ei voi syödä, mutta minä puolestani ihmettelen, miksei kukaan vieraista ole vaivautunut kysymään tarkennusta? Kuitenkin varmasti tiesivät, että rajoitteita on.
Luultavasti siksi, että kyseessä taitaa olla joukko parikymppisiä (tai jopa alle) opiskelijoita, eikä juhlajärjestäjinä kokeneita perheenäitejä ja -isiä. Tämän päätelmäni tein sillä perusteella, että ap ja miehensä ovat kaveriporukan ainoa pariskunta ja heidän kaksionsa on suurin juhliin käytettävissä ollut asunto. Luulen, että tälle porukalle pääosassa on muutenkin ollut uutena vuotena se juomapuoli...
Mulla oli sitten varmaan omistuisia kavereita, kun opiskeluaikoina saatiin järjestettyä purtavaa niin allergikoille kuin vegaaneillekin...
Mutta onhan aloittajalla ja vierailla voinut olla myös erilainen käsitys nyyttäreistä, aloittaja on ajatellut että laitetaan yhdessä pöytä koreaksi kaikille ja vieraat ottaneet jotain pikkunaposteltavaa, mistä itse pitävät. Ikävä että nyt kävi näin, suuta vaan enemmän auki seuraavalla kerralla :)
Minäkin veikkaan, että tuo erilainen käsitys nyyttäreistä ja sen lisäksi ajattelemattomuus aiheuttivat tilanteen. Kyllähän jo täällä keskustelussakin huomaa, että ihmiset ajattelevat nyyttäreistä eri tavoin! Omassa kaveripiirissäni nyyttäreihin viedään juurikin yleisimmin karkkipussi tai sipsipussi dipin kanssa eli jotain pientä ja vaivatonta naposteltavaa. Yleensä viedään juurikin sitä, mitä itsellä tekee mieli, mutta tietenkin tarjottava laitetaan kaikille tarjolle eikä sitä rohmuta yksin.
Ap:n vieraat ovat varmaan ajatelleet, että kyllä joku toinen jotain maidotonta varmasti tuo. Ja esim. sipsejä ostaessa ei minullekaan olisi tullut mieleenkään, että niissä saattaisi olla maitoa (ei edes sour cream sipseissä, sillä kuvittelisin maun tulevan jostain aromimausteseoksesta). Nyt on käyny vaan todella huono tuuri, jos todellakin kaikki vieraat ovat tuoneet jotain maitoa sisältävää tai sitten ap on hieman kärjistänyt tilannetta.
Jos nyyttäriperiaatteella haluaa laittaa pyödän oikeasti koreaksi siten, että kaikkien allergiatkin varmasti huomioidaan, niin silloin pitää sopia aina tarkkaan, mitä kukakin tuo. Tyylillä "joku voisi tehdä juustokakku tällä ohjeella", "joku voisit tuoda tämän ja tämän ja tämän limsapullon", "joku voisi ostaa juuri tämän merkkisiä sipsejä tällä dipillä" jne. Jos isäntäpariskunta ei mitään tämänsuuntaista alkaisi ehdotella, niin kyllä miänkin varmaan nappaisin kaupasta vaan tuttuun tapaan jotain pientä naposteltavaa, jota itsellä erityisesti mieli tekee.
Maitoallergisen, aika pahasti sellaisen, pojan äitinä kerron, että se, jos kertoo, ettei joku voi syödä maitoproteeinia, on huonommin sanottu kuin se, ettei voi syödään mitään, missä on maitoa, kermaa tai herajauhetta pienessäkään määrin. Maitoproteeinista he vain katsovat, ai ei ole. Laktoosi-intoleranssi taas on sellainen, mihin ihmiset reagoivat eri tavalla. Itselläni se on ihan lääkärissä todettu pahaksi.
Silti voin oireitta syödä hapanmaitotuotteita ja pieniä määriä vaikkapa maitosuklaata. Helposti tuttavat olettvat, että muutkin voivat. Täällä av:lla on useampikin ihmetellyt, kuinka laktoosi-intoleranssi voi syödä juustoja, tietämättä, että kovista juustoista lähes kaikki ovat laktoosittomia luonnostaan. Veljelläni on sama vaiva, mutta hän voi syödä maitoon leivottua pullaa. Mutta kun joku oli tarjonnut leivoksen, missä oli kermavaahto päällä, hän tuli siitä tosi kipeäksi koko illaksi. Tää on siitä paha vaiva, että osa sietää maitotuotteita eri tavalla, niin sitten ei osaa ottaa huomioon. Sekin on tuttua, että maitoallergia sekoitetaan laktoosi-intoleranssiin, eli pojalle ollaan tarjoamassa laktoosittomia maitotuotteita herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, moukkia olivat ystäväsi. Mutta en ihmettele ollenkaan, jos joku tavan tallaaja ei ymmärrä esim. maidottoman päälle, kun eivät usein ymmärrä ruoka-alalla työskentelevätkään. Kuten joku tuolla aiemmin jo sanoikin, voi olla suurenkin vääntämisen takana saada esim. kahvilatyöntekijä ymmärtämään, että laktoositon (saati hyla) EI ole sama kuin maidoton.
Mutta että eivät tosiaan voineet tuoda mitään selkeästi maidotonta, esim. hedelmiä, kasviksia...
Bileistä ei olisi varmaankaan selvinnyt pussillisella banaaneja :)
Vihanneksia ja salsadippiä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, itsetehtyjä lehtikaalisipsejä, kyllähän näitä vaihtoehtoja löytyy.
Onko teidän mielestä reilua ettei pääsekään sovituin paikkaan poika ystävänkaa jos on juuri sovittu paikka ja kellon aika 👍🏻
Yleensä otetaan omat eväät.. Normaalia kuitenkin tuoda jotain kaikille sopivaa syötävää vähän