Amk-insinööriksi, mutta mikä ala valita?
Vaihtoehdot lähinnä tietotekniikka, kone ja sähkö. En osaa päättää. Onko opiskeluissa ja työllistymisessä minkä verran eroja?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Valitse se mikä kiinnostaa.
En tiedä. Kaikki kiinnostaa tällä hetkellä, enkö ehkä tiedä tarpeeksi noiden eroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kaikki kiinnostaa tällä hetkellä, enkö ehkä tiedä tarpeeksi noiden eroista.
No sitten ala googlettelemaan vaikka.
Tietotekniikka insinöörejä on koulutettu aivan liikaa. Teet insinöörinä nykyään niitä samoja tukihommia mitä tehtiin 10 vuotta sitten ammattitutkinnon kanssa.
Jos olet hyvä koodari, niin et tarvitse mitään koulutusta. Osaajalle löytyy hommia aina.
Koneinsinöörien työllistymisestä en osaa nykypäivänä enää sanoa mitään. Tehtäviä on siirretty paljon ulkomaille. Sähköinsseille löytyy aina kysyntää, joten itse valitsisin nyt tämän.
Itse olen ict-inssi ja pitkäaikaistyötön.
Vaikket sanonut, talotekniikka tai raksa. Suunnittelijana saa töitä, palkka on pienempi kuin hoitajilla ainakin jos lisät lasketaan, mutta konsulteille riittää raksalla hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikka insinöörejä on koulutettu aivan liikaa. Teet insinöörinä nykyään niitä samoja tukihommia mitä tehtiin 10 vuotta sitten ammattitutkinnon kanssa.
Jos olet hyvä koodari, niin et tarvitse mitään koulutusta. Osaajalle löytyy hommia aina.
Koneinsinöörien työllistymisestä en osaa nykypäivänä enää sanoa mitään. Tehtäviä on siirretty paljon ulkomaille. Sähköinsseille löytyy aina kysyntää, joten itse valitsisin nyt tämän.
Itse olen ict-inssi ja pitkäaikaistyötön.
Ai en tiennyt tuota ict-puolen työllisyystilanteesta. Kiitos, tämä auttoi siis ehkä sulkemaan sen pois. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vaikket sanonut, talotekniikka tai raksa. Suunnittelijana saa töitä, palkka on pienempi kuin hoitajilla ainakin jos lisät lasketaan, mutta konsulteille riittää raksalla hommaa.
Tätä vaihtoehtoa en ollut tullut ajatelleeksi. Täytyykin tutkia. Ap.
Saa tosiaan ehdottaa vielä muitakin inssialoja.
Rakennusinsinööri (korjausrakentamiseen..). Töitä riittää.
Tieto-ja viestintätekniikka, mutta suuntaa kyberturva/tietoturvapuolelle. Töitä riittää.
Sähkö ja automaatiotekniikka. Osaajista puutetta ja liksat hyvät.
IT ala on tekoälymurroksessa, pidä huoli että jäät voittajien puolelle. Sitten on vaikka merenkulkuala, jossa saa panna merenneitoja kaikissa satamissa.
Tosiaan tuo tietoturvapuoli tai sitten sähkö ja automatiikkatekniikka.
Tietoturvapuoli on vaativa ala ja työaika on 24/7, maailma ei koskaan pysähdy. On kuin ohjelmointi, ei sovellu kaikille. Lisäksi pienikin rikos estää työnsaannin, kun turvaselvitys ei mene läpi.
Itse en voi työskennellä alalla, kun minulla on huumetuomio.
Suunnittelupuolelle tarvitaan koneinsinöörejä, mutta palkkataso on tosiaan insinööriksi alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Tietoturvapuoli on vaativa ala ja työaika on 24/7, maailma ei koskaan pysähdy. On kuin ohjelmointi, ei sovellu kaikille. Lisäksi pienikin rikos estää työnsaannin, kun turvaselvitys ei mene läpi.
Seuraako tuo tuomio maailman tappiin saakka noissa turvaselvityksissä vai vanheneeko joskus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraako tuo tuomio maailman tappiin saakka noissa turvaselvityksissä vai vanheneeko joskus?
Kai se joskus vanhenee, mutta voihan sitä saada taas uuden tuomion kun festareilla tai jossain jää kiinni. Itse sen vuoksi mielummin tähtään tehtäviin missä turvaselvitys ei ole tarpeellinen.