Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. En "torppaa", olen jopa kiittänyt uudesta näkökulmasta. Sen sijaan vastaan sellaisiin juttuihin missä ei olla osattu ottaa koko tilannetta huomioon. Esimerkiksi tämä ajatus että kaikki tuovat omansa - jo aloituksesta käy ilmi että oltiin sovittu että kuka tuo juomaa ja kuka ruokaa, eikö sen pitäisi vihjata että kaikki syövät kaikkea? 

Ja sille joka käski olla tarjoamatta ruokaa - olimme laittaneet pöydän valmiiksi, isäntäpari kun olemme. Olisiko pitänyt korjata ruoka pois ja sanoa että ette saakaan syödä tätä kun meille ei jää mitään muuten? 

Ja kysymykseen siitä miten panostimme, niin sekä rahallisesti että vaivannäöllä. Olimme fb-keskustelussa ilmoittaneet mitä tarjoamme eli vieraat tiesivät sen.

Olisivathan hekin voineet ilmoittaa fb-ryhmässä etukäteen, mitä tuovat. Mutta miten se olisi muuttanut sen seikan, että te ette pysty syömään kaikkea muiden tuomaa? Vai oletitteko, että kaikki vieraanne kehtaavat fb:ssa etukäteen ilmoittaa, että aikovatko vai eivätkö aio syödä teidän tarjottavianne? Ja tekö olisitte kertoneet, että tietyt sipsit eivät sovi teille ja pulla tai suklaakaan eivät käy?

Itse en ainakaan jaksa tehdä numeroa syömisistä. Jos en itse voi syödä muiden ruokia, pidän huolen siitä, että on omaa ruokaa mukana. En viitsi ilmoittaa tavallisia sipsejä tai keksejä tuovalle, että tarvitsen gluteenittomia herkkuja.

Vierailija
62/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäreiden idea on mun mielestä se, että jokainen  tuo yhteiseen pöytään jotakin ja ruokia syödään yhdessä. Aina on rajotteita, allergioita tms., mutta nyyttärituomiset voi sopia niin, että kaikki voivat syödä suurinta osaa tarjolla olevista ruuista. Sehän olisi tosi noloa, jos jokainen toisi omat eväät ja söisi vain niitä. Mutta anteliaisuus ja vieraanvaraisuus ovat suomalaisille vaikeita asioita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

En olisi kehdannut viedä suklaata, jonka tiedän sopimattomaksi isäntäparille. Olisin vienyt sitten vaikka jotain karkkeja. 

Vierailija
64/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta allergian omaavien pitää itse huolehtia omista eväistään. Nyyttäreihinhän tuodaan mitä sattuu, ideahan on vain että jokainen tuo jotain mitä haluaa. Moni tuo siis sitä mitä itse ainakin syö. Ja jokainen sitten päättää määrästä itse.

Vierailija
65/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten huomioonottaminen ei tunnu olevan halussa. Ilmoitetut ruoka-allergiat otetaan tietysti huomioon. Kenelle tulee mieleen, ettei niitä tarvitse huomioida? Sellaiselle joka ei ajattele muita kuin itseään. ei se siitä väittelemällä muutu.

Vierailija
66/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

Miten voi mennä tunteja ottaa sieltä hyllystä jotain maidottomia perussipsejä tai tuoda rypäleitä/muita hedelmiä, kasviksia (muita kuin tomaattia), pähkinöitä, karkkeja, jotain leipää tai leivonnaisia joka ei sisällä maitotuotteita tai ruista? Tai tehdä vaikka jotain pasta-/perunasalaattia ilman tomaattia ja maitotuotteita? En ymmärrä.

T. Yksi, joka ottaa ystäviensä ruokavaliot huomioon, jotta kaikki voivat syödä YHDESSÄ samoja tarjottavia.

Justhan tuossa yllä oli esimerkki siitä, jos joku haluaisi viedä suklaata tai suklaita. Ois muuten hauskaa, kun jokainen vieraista veisi samoja hedelmiä. :D Hyvällä organisoinnilla asiat järjestyvät, eli sopimalla asioista etukäteen siten, ettei tulkinnanvaraa jää.

Vierailija
67/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin vieraitasi, minulla on laktoositon ruokavalio ja lapsellani maidoton, eli täysin vastaava tilanne kuin teillä. Meillä on lapselle aina omat eväät, mentiinpä minne tahansa, koska normaaliruokavalion omaavat ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä miten monessa asiassa on maitoa. (sitä on voissa, karkeissa, sipseissä jne....) sama juttu on laktoosin kanssa "eihän tässä ole kuin tilkka tavan maitoa, ei kai siitä mitään oireita kenellekään tule"

Ja tämä ajattelemattomuus, tai miksi sitä haluaa kukakin kutsua johtuu täysin siitä, etteivät normaali ruokavaliolla olevat ole joutuneet ajattelemaan ruokarajotteita sen enempää, eli täysin normaalia toimintaa.

Vierailija
68/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

Kirjoitin Googleen maidoton suklaa, löytyi kuvallinen lista sopivista. Meniköhän puoli minuuttia.

Ja kun klikkailet auki linkkejä, huomaat osan tuotteista olevankin mm. venäjänkielisiä ja osan olevan "huom!82%ei ole maidoton!" ja osaa ei löydy joka kaupasta.

Vierailija
69/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten huomioonottaminen ei tunnu olevan halussa. Ilmoitetut ruoka-allergiat otetaan tietysti huomioon. Kenelle tulee mieleen, ettei niitä tarvitse huomioida? Sellaiselle joka ei ajattele muita kuin itseään. ei se siitä väittelemällä muutu.

Jep. Ja toivottavasti huomioidaan sitten kaikkien kaikki toiveet, eli minä käytän vain luomutuotteita, ei liha- tai eläinperäisiä tuotteita. Vegaani kun olen.

Ei vaan: jokainen tuo, mistä itse tykkää. Niin on parempi. Kiva jonkun hommata luontaistuotekaupasta luomusipsejä ja tajuta sitten, etten minä syö lainkaan sipsejä!

Vierailija
70/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juhlimme eilen suurella porukalla uutta vuotta ystäväperheen luona. Kukin perhe toi jotakin syötävää nyyttärihengessä.

Mulle oli itsestään selvyys, että otin tuomisissani huomioon muiden osallistujien allergiat ja ruokarajoitteet. Etenkin kun kyse on lapsista, mun mielestä olisi ollut julmaa jättää heidät näppejä nuolemaan.

Omalta osaltani haluan kaikkien nauttivan juhlista ja saavan samat tarjoilut, mitä ns. kaikkiruokaiset.

Mun ajatusmaailmaani vaikuttaa mieheni keliakia. Se on tehnyt musta myötätuntoisen muita ruokarajoitteisia kohtaan.

Vierailija
71/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tuonut sipsejä ja dippejä, ajatellen että sipsit varmaan käy ja kermaviiliä ottavat ne ken kykenevät. Jos ei nyyttäreihin ole tarkempaa ohjeistusta, vien mitä itse söisin ja jonka oletan maistuvan muillekin.

Noin yleisesti moniallergikon kannattaa kyllä aina varautua tilaisuuksiin omin eväin ja olla vain iloinen, jos joku on osannut ottaa oikealla tavalla hänenkin ruokavalionsa huomioon.

Vierailija
72/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vieraanne olivat melko piittaamattomia, mutta työnjako oli myös sovittu huonosti. Kun kaikki tuovat jotain, on järkevää sopia etukäteen, mitä kukin tuo, jotta tulee hyvä kokonaisuus ja jotain oikeaa ruokaakin on pöydässä. Erittäin ankea pöytä, jos tarjolla on vain pullaa ja viime hetken hätäostoksia kuten suklaata ja sipsejä.

Luultavasti vieraanne luottivat siihen, että joku muu ottaa huomioon allergiat. Kun kaikki ilmoitetaan etukäteen, on helppo nähdä mitä vielä tarvitaan. Kaikki tuojat eivät tietenkään voi tuoda rajoitteiden mukaista ruokaa. Silloinhan ei nyyttäreille voisi tuoda vaikkapa lihapullia jos on yksikin kasvissyöjä tai patonkia jos on yksikin karppaaja yms.

Suunnitelkaa seuraavalla kerralla kunnolla. Juhlat vaatii aina emännän/isännän, vaikka olisittekin sopineet järjestämisestä yhdessä.

Vierailija
73/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

En ole kyllä koskaan joutunut miettimään tunteja mitä veisin jonnekin. Joku viinirypälepakkauskin on mielestäni helppo viedä jos ei muuta keksi. 

Mutta tässä on nyt tosiaan kyse siitä että kaverit ovat halunneet juhlat meille ja ollaan yhdessä sovittu että kaikki osallistuvat tarjottaviin. Kun kaikkien allergiat on jopa listattu keskusteluun, on minusta ihan järkevää olettaa että ne otettaisi huomioon jotenkin. Tai jos ei, niin ei ainakaan syödä sitä ainoaa allergisille sopivaa ruokaa loppuun ennen kuin kosketaan omiin tarjottaviin.

"En ole kyllä koskaan joutunut miettimään tunteja mitä veisin jonnekin. Joku viinirypälepakkauskin on mielestäni helppo viedä jos ei muuta keksi." Niinpä, SINÄ, SINÄ, SINÄ et ole joutunut miettimään mitä veisin minnekin. Koska olet moniallergikko, minä en ole. Asia on vähän eri, jos yksi kerrallaan tuotteet joita itse haluaisi viedä (ja normaalisti veisi) yksi kerrallaan osoittautuvatkin kelvottomiksi. Ehkä ne viinirypäleet jossain kohtaa tarttuisivat mukaan jonkun maidollisen syötävän kera.

Vierailija
74/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja toivottavasti huomioidaan sitten kaikkien kaikki toiveet, eli minä käytän vain luomutuotteita, ei liha- tai eläinperäisiä tuotteita. Vegaani kun olen.

Ei vaan: jokainen tuo, mistä itse tykkää. Niin on parempi. Kiva jonkun hommata luontaistuotekaupasta luomusipsejä ja tajuta sitten, etten minä syö lainkaan sipsejä!

Kyllä mä ainakin omassa kaveripiirissäni otan huomioon ystävieni vegaaniuden/laktoosi-intoleranssin/kasvissyöjyyden/kelakian/viljattomuuden ja pyrin tekemään sellaista mistä kaikki (myös minä itse) tykkäävät ja mitä kaikki voivat syödä. Ystävyyteen kuuluu mielestäni myös pieni vaivannäkö toisen takia.

Vierailija
75/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikko (av-slangilla itsekäs ja nirso diiva) tässä hei!

Mielestäni ystävienne käyttäytyminen oli ajattelematonta ja aika typerää. Kysymys ei välttämättä ole edes allergiakysymyksestä vaan jotkut ihmiset nyt vaan sattuvat olemaan itsekkäitä ja laiskoja mitä tulee yhteisen tekemisen järjestämiseen. Olen itse kamppaillut vuosia parin kaverin kanssa jotka eivät koskaan tuo nyyttäreihin muuta kuin kaljat itselleen mutta syövät ja juovat kuitenkin hyvällä omatunnolla muiden tuomisia. Nämä ihmiset eivät myöskään itse järjestä koskaan mitään. Joskus tuntuu että ainoastaan Suomessa on mahdollista olla niin epäkohtelias...

Omat ystävät ovat vuosien varrella oppineet että olen ihan oikeasti sairas enkä voi syödä gluteiinia. Minä sanon ihan pokkana niille jotka keliakiamaininnasta huolimatta tuovat vaikka keksejä juhliini kiitos, mutta tiedäthän että minä en näitä voi syödä. Sen jälkeen laitan keksit esille muiden syötäväksi, onhan kyseessä kuitenkin juhlat myös muille kuin minulle. Harva kuitenkaan ilkeyttään tuo sopimatonta syötävää, moni ei vaan omissa ruoanlaittorutiineissaan tajua tätä.

Itse rohkaistuisin tuosta meiningistä niin että laittaisin siihen FB-kutsuun näin jälkikäteen kiitokset eilisestä ja konstailemattoman kuittauksen ruokajutuista maininnalla että btw, emme voineet syödä mitään nyyttäriruoista ja ensi kerralla olisi kiva jos maitoon leivotun pullan sijaan tuotaisiin vaikka hedelmiä. Kyllä omia ystäviä saa ja ehkä tuleekin valistaa eikä siitä tarvitse tuntea huonoa omatuntoa, parempi ilmaista asia ja unohtaa kuin antaa katkeruuden kasvaa hiljaa sisällä.

Vierailija
76/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika ikävää, jos isäntäpari on pähkinäallergisia, niin sitten viedään pähkinöitä nyyttäreille..

Vierailija
77/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pullat, keksit, sipsit, suklaat, dippikastikkeet ym. ovat tavallisia tarjottavia. Sopivat suurimmalle osalle. Jos ette voi syödä mitään tavallisia ruokia ja haluatte syödä kaikkea, kannattaa kutsussa painottaa, että jokaisen on tuotava TÄYSIN maidotonta herkkua tms.

Moni vieras varmasti ajatteli, että kyllä joku tuo jotain karkkia tms. joka varmasti sopii teille.

Ensi kerralla varmistakaa, että kaikille on päivänselvää, mikä sopii ja mikä ei. Tai sopikaa, että teillä on ihan omat syötävät, jos muut tuovat tavallisia sipsejä ja pullia yms.

Vierailija
78/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ajatelkaa tilanne, jossa samoille nyyttäreille osallistuu yksi keliaagikko, yksi vegaani, yksi vain luomua syövä, yksi karppaaja, yksi lihatuotteista pitävä, yksi maitoallergikko, yksi suklaa-allergikko ja yksi sitrushedelmille ja joillekin muille hedelmille allerginen ja kaksi kaikkiruokaista ihmistä.

Vierailija
79/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika ikävää, jos isäntäpari on pähkinäallergisia, niin sitten viedään pähkinöitä nyyttäreille..

Toisaalta pähkinät ovat monien lempinaposteltavia ja aika moni haluaa viettää uuden vuoden julansa lempiherkkujensa äärellä.

Vierailija
80/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaadi kuin pähkinäallergisen lapsen jollekin tutullenne. Mulla oli töissä yks kaikille ilkeä työkaveri, oli tuonut meille kaikille piirasta eikä yhtään muistanut mainita lapussa, että siinä on tonnikalaa. (Jo aiemmin oli kertonut, millaista humpuukia allergiat on). siinä sitten epipeniä mulle ja ambulanssi adrenaliinin kanssa paikalle, sairaalassa valmistautuivat elvyttämään. Allerrgioissa parasta on, errä voivat iskeä milloin tahabsa kelle tahansa ja hyvinkin voinakkaasti. Karma strikes;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan