Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia?

AP

Kyllä ehdottomasti. En ole tosin tuo kirjoittaja, jota kommentoit. Mutta et nyt ilmeisesti ymmärrä, että jos ei ole jatkuvasti tottunut tuollaiseen ruokavalioon, niin on ihan oikeasti vaikea keksiä vierastarjottavaa, jossa kaikki nuo rajoitukset on otettu huomioon.

Eikö muuten mikään dipattava sopinut teille, vaikka dippikastikkeet eivät sopineetkaan?

Ei, koska dipattavana oli sipsejä jotka sisältävät maitoa. 

AP

Kyllähän sinä olisit voinut niitä sipsejä syödä.. Ja vieraidesi puolustukseksi täytyy sanoa, ettei minullakaan olisi tullut mieleen, että sipseissäkin voi olla maitoproteiinia.

Miten niin minä olisin voinut syödä niitä? Se on aika yksilöllistä että kuinka herkkä on. Saatat tuntea jonkun laktoosi-intolerantikon joka voi pienissä määrissä syödä vaikka vähälaktoosisia tuotteita, ja jonkun toisen joka jopa joskus käyttää tavallisia maitotuotteita ja kärsii seuraukset. Itse olen kuitenkin aika herkkä enkä halua kärsiä sitä epämukavuutta kun ylittää sen herkkyysrajansa, siksi en varmuuden vuoksi lähde varsinkaan juhlissa kokeilemaan kuinka paljon sipsit sisältävät maitoa.

Ja kuten avauksessa kirjoitin, ne olivat kermaviilisipsejä. Tarkoititko että et ajattelisi pussin oikeasti sisältävän kermaviiliä vaan jotain aromeja, vai miten et ajattelisi että kyseessä on maitoa sisältävä tuote?

Eihän niissä oikeaa kermaviiliä käytetäkään, vaan maitojauhetta.

Vierailija
82/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta juhlia suunniteltiin etukäteen Facebook-ryhmässä, niin näistä tarjoiluistakin olisi kannattanut keskustella tarkemmin. Itse olin äskettäin nyyttäriperiaatteilla järjestetyissä juhlissa, joissa monillakin oli erilaisia ruokarajoitteita, mutta onnistuimme Whatsapp-ryhmässä sumplimaan tarjoilupuolen niin, että jokaiselle oli ainakin jotain makeaa ja suolaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran fb:ssä sovitte nyyttäreistä, niin olisiko siinä voinut myös sopia että kuka tuo mitäkin? Ja silloin olisi voinut tarkentaa, millaiset ruuat kellekin käy. Me pidettiin ystävien kanssa nyyttärit, ja sovittiin ihan tarkasti, kuka tuo salaatin, juomat, piirakat, hedelmät ym. Silloin tuli kaikille sopivia. Sitten sai itsekukin tuoda vielä ihan mitä halusi, jos halusi vaikka sipsiä, enemmän juomaa, pähkinää ym.

Vierailija
84/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta yrittää huomioida isäntäväen ja muiden rajoitteet. Yrittäisin vieraana valita sellaisen herkun, jossa ei ole tiedossani olevia kaverien allergiaruokavalioihin sopimattomia raaka-aineita. Toisaalta voisin viedä sellaistakin syötävää, joka maistuu suurimmalle osalle, mutta ei välttämättä sovi ihan kaikille. Ehkä veisin juuri sipsejä ja vaikkapa viinirypäleitä.

Jos järjestäisin kotonani nyyttärit, en kehtaisi vaatia vieraita tuomaan laktoosittomia tai munattomia tuotteita. Asiasta numeroa tekemättä söisin tarjolla olevista herkuista niitä, mitkä sopivat ruokavaliooni. Yleensä tarjolla on jotain, mikä sopii itselleni.

Olisin toki pettynyt, jos kukaan ei huomioisi vaikkapa maitoallergiaa, vaikka tietäisivät minun tehneen kaikille sopivia herkkuja.

Vierailija
85/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikö vieraanne teidän olevan maitoallergisia? Olistte voineet kutsussa esittää toiveen maidottomille jutuille, kun olette itse allergisia. Tosin se olisi saattanut mennä vieraille vaikeaksi ja he olisivat voineet kokea sen törkeänä, että teidänkö pillinne mukaan on sitä ruokaa kokonaan kuskattava. Itselleni ei vastaavassa tilanteessa olisi ongelmaa viedä maidottomia juttuja nyyttäreille, luonnollisesti siksi, etten itsekään käytä hirveästi maitotuotteita ja olen tämän vuoksi perehtynyt maidottomaan kokkailuun ja ruokien ostoon. Mutta monille muille, maitotuotteiden estottomille käyttäjille, tämä voisi olla jonkin asteinen ongelma tai ei niin helposti toteutettavissa.

Mielestäni harmistumisenne on ihan ymmärrettävää tuossa kuvailemassasi tilanteessa. Olisin itsekin saattanut harmistua.

Vierailija
86/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on minusta vähän epäkohteliasta. Kyllä itse ainakin otan ruokarajoitteet huomioon ja yritän tehdä ruokaa niin että kaikki voivat sitä syödä tai vaihtoehtoisesti allergiselle kokonaan omat ruuat.

Vierailija
87/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

Kirjoitin Googleen maidoton suklaa, löytyi kuvallinen lista sopivista. Meniköhän puoli minuuttia.

Ja kun klikkailet auki linkkejä, huomaat osan tuotteista olevankin mm. venäjänkielisiä ja osan olevan "huom!82%ei ole maidoton!" ja osaa ei löydy joka kaupasta.

Ja ne, mitä löydät omasta lähikaupasta, on maustettu pähkinällä tms., mikä ei moniallergiselle sovi. Ja jos löydätkin vaikka minttusuklaan, niin ko. henkilö ei tykkää mintusta. Jos otat tavallista tummaa suklaata, niin se jää syömättä, koska siitä on saanut jouluna tarpeekseen, koska se on ainoa suklaa, jota tiedetään ko. henkilön voivan syödä.

Vierailija
88/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi kuin pähkinäallergisen lapsen jollekin tutullenne. Mulla oli töissä yks kaikille ilkeä työkaveri, oli tuonut meille kaikille piirasta eikä yhtään muistanut mainita lapussa, että siinä on tonnikalaa. (Jo aiemmin oli kertonut, millaista humpuukia allergiat on). siinä sitten epipeniä mulle ja ambulanssi adrenaliinin kanssa paikalle, sairaalassa valmistautuivat elvyttämään. Allerrgioissa parasta on, errä voivat iskeä milloin tahabsa kelle tahansa ja hyvinkin voinakkaasti. Karma strikes;D

Tämä oli ehkä vähän aiheen sivusta. Tässä tuskin kukaan on ollut tahallaan ilkeä. Ikävä juttu tuollainen tonnikala-allergiakin, mutta luulisi kyllä hengenvaarallisesti allergisen itse kysyvän mahdollisen tonnikalasisällön jokaisesta käsin leivotusta piiraasta.

Vierailija
89/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on syy miksi en nykyään enää leivo töihin vietäväksi tai vie jääneitä leipomuksia.

Vielä vuosia sitten oli näitä rajoitteisia muutama, jolle kelpasi laktoositon, nykyään ei muita olekaan kun allergisia, maitovammaisia, keliaakikkoja jne. lista voisi jatkua vaikka kuinka pitkään...

Usein leivoin esimerkiksi kohta vanhaksi menevistä tuotteista pullaa ja käytin kaapin aineksia. No nyt ei voi viedä kun pitäisi täyttyä kymmenen kohdan vaatimuslista, vaatii aina kaupassakäynnin ja tulee tosi kalliiksi huomioida kaikki ruokavammaiset.

Voi niitä aikoja kun vaan leivoit huviksi pullaa ja kahvitunnilla oli kiitollisia työkavereita.

Vierailija
90/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraasi olivat ajattelemattomia. Itse ottaisin huomioon isäntäväen ruokarajoitteet, tai emäntänä olettaisin vieraiden huomioivan moiset seikat myös.

Ei kaikkien tarvitse ostaa vain asioita joita kaikki voivat syödä, mutta sen verran vaivaa voisi nähdä, että toisi edes jotain ruokarajoitteiselle sopivaa. Jos maidottomam dipin (esim maustamaton soijajugurtti, johon maidoton dippijauhe tai omat mausteet) hommaaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin edes sipsien kohdalla voisi sen verran tuoteselostetta lukaista, että valitsee maidottoman version.

Ensi kerralla ilmaise selkeämmin, että toivotte vieraiden valitsevan tuomisikseen maidottomia, rukiittomia jne tuotteita, ja että mielelläsi annat tarkempia vinkkejä jos moisten löytäminen on muuten vaikeaa.

Vierailija
91/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä oli ongelma? Ettekö varanneet itse jotain laktoositonta ja maidotonta? Itse olen maitoallerginen ja varaan kyllä itelleni jotain, jos _omassa kodissani_ bileet järkkään. Iso sipsipussi on 2e. Jos vieraat ei toisi mitään syötävää, ottaisin omasta hätävarasta. Moni vieraiden tuoma sopii ihan varmasti jokatapauksessa minullekin. Mua ei haittaa jos joku tuo Fazerin sinistä ja muut syö sitä. Se on varmasti parempaa kuin maidoton, joten miksi KAIKEN pitäisi olla kaikille sopivaa?

En käskisi ketään leipomaan minulle sopivaa maidotonta piirakkaa, jos tiedän että siinä on jokin olennainen kuten juusto, joka tekee siitä parempaa maultaan. Jos kuitenkin tietäisin vieraallani olevan monta allergiaa, näkisin itse vaivaa. Parempaa suunnittelua ensi kerralla. Viestini on siis että emäntänä joudut itse vastaamaan omista ja vieraiden rajoitteista, se on kohteliasta.

Ps. Kannattaa laktoosi-intolerantikkona jemmata laktaasikapseleita kaiken varalta tilanteisiin jossa olet joko vieraana tai kutsujana. Ei tuu outoja tilanteita.

Vierailija
92/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

Kirjoitin Googleen maidoton suklaa, löytyi kuvallinen lista sopivista. Meniköhän puoli minuuttia.

Ja kun klikkailet auki linkkejä, huomaat osan tuotteista olevankin mm. venäjänkielisiä ja osan olevan "huom!82%ei ole maidoton!" ja osaa ei löydy joka kaupasta.

Ja ne, mitä löydät omasta lähikaupasta, on maustettu pähkinällä tms., mikä ei moniallergiselle sovi. Ja jos löydätkin vaikka minttusuklaan, niin ko. henkilö ei tykkää mintusta. Jos otat tavallista tummaa suklaata, niin se jää syömättä, koska siitä on saanut jouluna tarpeekseen, koska se on ainoa suklaa, jota tiedetään ko. henkilön voivan syödä.

Vaikutat melko pahansuovalta henkilöltä. Aiempi taas haluaa välttämättä nähdä aina ongelman. Vaikka lähi-ärrältä saa Pandan tummasuklaan niin pitäisi saada se venäjänkielinen.

Vierailija
93/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat)

Se vegaani ei kyllä halua mitään munia eikä maitoa.

Vierailija
94/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni peruskohteliaisuuteen kuuluu tuoda sellaista, jota myös isäntäväki pystyy syömään. Av:llähän näin ei ajatella, koska allergiat ja nirsous = sama asia. Kaikki mistä aiheutuu extravaivaa kuten vaikka maidottomien ruisnachojen valinta sour cream & onion -sipsien sijaan (tai molempien tuominen, hui!) on aivan liian vaivalloista, kun se ei liikuta omaa pyllyä.

Ruis ei käynyt isäntäväelle jos luet myöhempiä vastauksia...

Vierailija
95/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse tottunut käyttämään aina maitoa, niin on tosi vaikea keksiä maidotonta vierastarjottavaa, varsinkin, jos on vielä muitakin rajoituksia. Näissä tapauksissa kannattaa menetellä niin, että hankkii itse jotain sopivaa syötävää ja antaa sitten muille vieraille tehtäväksi tuoda juomat ym. jutut. Lisäksi voi parille lähimmälle kaverille kertoa ihan selväsanaisesti jonkin sopivan tuotteen tuotavaksi.

Öh? Maidottomuus on valio helpoimmasta päästä. Käytännössä kaiken saa nykyään kaupasta maidottomana ja leivonnassakin maitotuotteet on tosi helppo korvata. Kermaviilit, suklaat yms saa kaikki nykyään maidottomina. Tosi tympeitä vieraita ap:lla! Itse en koskaan kehtaisi käyttäytyä noin! Itseasiassa säikähdin ensin, että oliko ap minun kaverini sillä myös minun kaverillani oli eilen nyyttärit ja isäntäpairskunta on maidoton. Itse leivoin maidottomia kinkkumuffinsseja ja kaikki muutkin vieraat olivat kyllä allergian ottaneet ilman erillistä pyyntöäkin huomioon. Ap, sun kaverit on törppöjä!

Vierailija
96/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraasi olivat ajattelemattomia. Itse ottaisin huomioon isäntäväen ruokarajoitteet, tai emäntänä olettaisin vieraiden huomioivan moiset seikat myös.

Ei kaikkien tarvitse ostaa vain asioita joita kaikki voivat syödä, mutta sen verran vaivaa voisi nähdä, että toisi edes jotain ruokarajoitteiselle sopivaa. Jos maidottomam dipin (esim maustamaton soijajugurtti, johon maidoton dippijauhe tai omat mausteet) hommaaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin edes sipsien kohdalla voisi sen verran tuoteselostetta lukaista, että valitsee maidottoman version.

Ensi kerralla ilmaise selkeämmin, että toivotte vieraiden valitsevan tuomisikseen maidottomia, rukiittomia jne tuotteita, ja että mielelläsi annat tarkempia vinkkejä jos moisten löytäminen on muuten vaikeaa.

Itse en pystyisi edes syömään jotain soijajogurtti"dippiä". Jos tarkoituksena oli tuoda parin tai muutaman euron tarjottavat mukanaan, niin tavallinen dippi sopii paljon todennäköisemmin mahdollisimman monelle ihmiselle 10 hengestä kuin jokin kasvisjogurtti, johon on laitettu omia mausteita. Ja huom! Olen itse kasvissyöjä. Harvalle tuollainen "dippi" maistuu.

Tuskin vieraat arvasivat isännän olevan niin herkistynyt maidolle, ettei tavallisia sipsejäkään voi syödä. Tuskin kukaan ilkeyttänsä tuo tavallisia sipsejä. Kyse on ehkä ajattelemattomuudesta ja siitä, ettei osata eläytyä vaikeasti allergisten tilanteeseen. Ei osata kuvitella, että sipseissä on maitoproteiinia, minkä vuoksi joku ei voikaan syödä sitä. Ja harva noin allerginen maidolle on, ettei voi sipsejä syödä. Tai ehkä ei vaan keksitä mitään "fiksua" viemistä perussipsien tilalle.

Vierailija
97/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten huomioonottaminen ei tunnu olevan halussa. Ilmoitetut ruoka-allergiat otetaan tietysti huomioon. Kenelle tulee mieleen, ettei niitä tarvitse huomioida? Sellaiselle joka ei ajattele muita kuin itseään. ei se siitä väittelemällä muutu.

Jep. Ja toivottavasti huomioidaan sitten kaikkien kaikki toiveet, eli minä käytän vain luomutuotteita, ei liha- tai eläinperäisiä tuotteita. Vegaani kun olen.

Ei vaan: jokainen tuo, mistä itse tykkää. Niin on parempi. Kiva jonkun hommata luontaistuotekaupasta luomusipsejä ja tajuta sitten, etten minä syö lainkaan sipsejä!

Juuri näin! Ajatelkaa tilanne, jossa samoille nyyttäreille osallistuu yksi keliaagikko, yksi vegaani, yksi vain luomua syövä, yksi karppaaja, yksi lihatuotteista pitävä, yksi maitoallergikko, yksi suklaa-allergikko ja yksi sitrushedelmille ja joillekin muille hedelmille allerginen ja kaksi kaikkiruokaista ihmistä.

Jos nämä olisivat nyyttärit, tekisin tod näk vegaanisen menun keliakian ja allergiat huomioiden. Lisäksi tekisin ruuasta mahdollisimman karppisopivaa, sillä esim rieskoja voi tehdä kikhernejauhoon, raakakakut, siemenleivät, hummukset... Lihaa en osaa laittaa ja tämän sanon kyllä kaikille kylään tuleville sekaaneille. T. Vegaani, keliaakikko ja moniallergikko

Vierailija
98/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kurjaa, jos yhden tai kahden vuoksi pitäisi jättää pullat leipomatta tai valmistaa ne kalliilla raaka-aineilla: hankkimalla laktoositonta maitoa ja voita (ja ai niin, se vegaani halusikin luomutuotannon kasvirasvaa ja luomumaitoa sekä luomumunat)

Se vegaani ei kyllä halua mitään munia eikä maitoa.

Niin, eli siksipä ei pulliakaan varmaan saisi aloittajan logiikalla viedä nyyttäreihin, jos vieraaksi tulee vegaani?

Vierailija
99/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni ei esimerkiksi ole hajuakaan mitä tarkoittaa maitoproteiini, joten varmaan tekisin vääränlaista sapuskaa..

Vierailija
100/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten huomioonottaminen ei tunnu olevan halussa. Ilmoitetut ruoka-allergiat otetaan tietysti huomioon. Kenelle tulee mieleen, ettei niitä tarvitse huomioida? Sellaiselle joka ei ajattele muita kuin itseään. ei se siitä väittelemällä muutu.

Jep. Ja toivottavasti huomioidaan sitten kaikkien kaikki toiveet, eli minä käytän vain luomutuotteita, ei liha- tai eläinperäisiä tuotteita. Vegaani kun olen.

Ei vaan: jokainen tuo, mistä itse tykkää. Niin on parempi. Kiva jonkun hommata luontaistuotekaupasta luomusipsejä ja tajuta sitten, etten minä syö lainkaan sipsejä!

Juuri näin! Ajatelkaa tilanne, jossa samoille nyyttäreille osallistuu yksi keliaagikko, yksi vegaani, yksi vain luomua syövä, yksi karppaaja, yksi lihatuotteista pitävä, yksi maitoallergikko, yksi suklaa-allergikko ja yksi sitrushedelmille ja joillekin muille hedelmille allerginen ja kaksi kaikkiruokaista ihmistä.

Jos nämä olisivat nyyttärit, tekisin tod näk vegaanisen menun keliakian ja allergiat huomioiden. Lisäksi tekisin ruuasta mahdollisimman karppisopivaa, sillä esim rieskoja voi tehdä kikhernejauhoon, raakakakut, siemenleivät, hummukset... Lihaa en osaa laittaa ja tämän sanon kyllä kaikille kylään tuleville sekaaneille. T. Vegaani, keliaakikko ja moniallergikko

Mutta vegaanihan voi ostaa kaupasta lihapullia, -pasteijoita ym. vierailleen. Koska kaikkien ruokavalio ja toiveet kannattaa humioida. Vai olisikohan parempi, että jokainen tuo nyyttäreihin tarvittaessa omia, itselle ja ehkä parille muullekin sopivia tarjottaviaan...? Niin ei vegaanin tarvitsisi ostaa vieraitaan varten, arvojensa vastaisesti tehotuotettua lihaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi