Onko asperger pahin diagnoosi
Mitä voit kuvitella omalle lapsellesi? Siis ei-fyysinen diagnoosi.
Kommentit (85)
On. Seksin saanisen voi unohtaa ainakin, jos on mies
Muistan kun eräs sukulaistäti itki kun poikansa sai as-diagnoosin. Hän olisi ennemmin halunnut hänestä joko vaikeasti kehitysvammaisen tai liikuntakyvyttömän. Hänen mukaansa as-ihmiset ovat niin rasittavia, hävettäviä ja eivät tule koskaan pääsemään työelämään. No, pojasta tuli fyysikko.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaislapsi on as. On täysin tunteeton ja raivohullu. Eli näitäkin on.
Ei selity aspergerilla mikään raivohulluus. Jotain muutakin on vialla. Veikkaan ettei saa oikeanlaista tukea erityispiirteidensä edellyttämiin asioihin ja raivoamalla purkaa turhautuneisuuttaan ja pahaa oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun eräs sukulaistäti itki kun poikansa sai as-diagnoosin. Hän olisi ennemmin halunnut hänestä joko vaikeasti kehitysvammaisen tai liikuntakyvyttömän. Hänen mukaansa as-ihmiset ovat niin rasittavia, hävettäviä ja eivät tule koskaan pääsemään työelämään. No, pojasta tuli fyysikko.
Koska kehitysvammaiset on aina niin aurinkoisia ja ihania, varsinkin downit. Tällaista oon kuullut adhd-ihmisenä muiden suusta ja sitten jotain älykkääksi todettua aspergeria tai adhd:ta pidetään rasittavana. Mä oon sentään käynyt lukiota ja ammattikorkeakoulun. Moniko kehveli moiseen pystyyn?
Mielestäni se on paras diagnoosi. Tosin riippuu vakavuudesta. T.assin äiti
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla annetaan aspergerista aika ihmeellinen kuva, aivan niin kuin kaikki asperger-henkilöt olisivat vähintäänkin raivohulluja kehitysvammaisia. Asperger-henkilöt ovat yksilöitä siinä missä kaikki muutkin, ja jos ihminen esimerkiksi sattuu olemaan keskimääräistä älykkäämpi ja hänen aspergerpiirteensä ovat sieltä lievemmästä päästä, niin asperger voi olla hänelle jopa vahvuus.
Oikaisen: sen oudon kuvan antaa Antti Asperger itse jankuttaessaan neljä päivää putkeen yhtä ja samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla annetaan aspergerista aika ihmeellinen kuva, aivan niin kuin kaikki asperger-henkilöt olisivat vähintäänkin raivohulluja kehitysvammaisia. Asperger-henkilöt ovat yksilöitä siinä missä kaikki muutkin, ja jos ihminen esimerkiksi sattuu olemaan keskimääräistä älykkäämpi ja hänen aspergerpiirteensä ovat sieltä lievemmästä päästä, niin asperger voi olla hänelle jopa vahvuus.
Oikaisen: sen oudon kuvan antaa Antti Asperger itse jankuttaessaan neljä päivää putkeen yhtä ja samaa.
Tämä.
Adhd on rasittavampi, voisivat joskus olla vaan ihan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään, mutta se sähläyksen ja säädön määrä - myös ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että omalla lapsellani olisi lievä asperger. Ovat hienoja ihmisiä.
Kiitos tästä kommentista. Itselläni yksi kolmesta lapsestani on as. En voi koskaan kenellekään kertoa, miten onnellinen olen siitä, että hän on lievä as. Se on tuonut mukanaan niin upeita piirteitä hänen luonteeksensa, mutta lievänä on aiheuttanut vain vähän haittaa. En mistään hinnasta antaisi tätä lahjaa pois.
Vierailija kirjoitti:
49: siskon diagnoosi taitaa olla pielessä. Ei asperger oikein osaa olla sarkastinen, yleensä ainakaan. Tuollaiset tunneilmaisut myös kuulostavat kummallisilta. Enemmän kuulostaa joltain muulta, tervettä ei toki ole. Asperger ei useinkaan osaa olla kateellinen ja moni ei ymmärrä niitä kavereita edes kaivata.
Osa aspergereista haluaa saada ystäviä, mutta ei tiedä miten. He kokevat yksinäisyyttä ja masentuvat helposti.
Aspergerit voivat myös ymmärtää sarkasmia ja olla hyvinkin huumorintajuisia ja nokkelia.
Juice Leskinen sai aikuisena asperger-diagnoosin, eikä hän ole lainkaan ainoa taiteilija, kenellä on kyseinen diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on asperger.
Hän on hyvin älykäs, empaattinen ja luotettava 😊
Vierailija kirjoitti:
Adhd-lapsi voi olla luova, reipas ja rohkea. Mainitkaa nyt se menestynyt kehveli. Yliopiston ja amk:n käyneitä adhd-ihmisiä tiedän ammattikoulun käyneiden lisäksi. Yksi amiksen käyneistä tekee lähihoitajan töitä, on kohtuullisen lievä adhd.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Diagnosoituna naisena olen saanut nuoruusvuosista saakka säännöllistä seksiä. Viimeiset yli 20 vuotta aviomieheltäni.
No ei varmasti. Itse tunnen yhden, enkä kyllä tule oikein hänen kanssaan juttuun. On paha suustaan, möläyttelee ilkeitä asioita ja on muutenkin kömpelö keskusteluissa. Ei tunnu ymmärtävän mitä hänelle sanotaan, ei ymmärrä vitsiä tai sarkasmia ollenkaan. On aina pätemässä ja haastamassa riitaa jonkun kanssa, luulee olevansa kaikessa oikeassa. Piti minulle kerran pitkän tuomitsevan luennon siitä, kuinka huono ihminen olen kun pidän kissaa lemmikkinä (isossa) kerrostaloasunnossa. Sanoi, ettei tyttöystävänsä todellakaan saa ottaa kissaa lemmikiksi vaikka haluaa. Ovat nykyään eronneet ja naisella on se kauan toivomansa kissa lemmikkinä.
En todellakaan yleistä, sillä tämä on vain yksi kokemus monista ja ennen kaikkea minun kokemukseni tästä ihmisestä. Siihen vaikuttaa varmasti myös se, millainen ihminen on ylipäätään perusluonteeltaankin, millainen kasvatus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään, mutta se sähläyksen ja säädön määrä - myös ihmissuhteissa.
Miehelläni on todettu nuorempana ADHD, nykyisin aikuisiällä muotoa ADD. Myönnän, että hän osaa joskus käydä hieman hermoilleni kun sählää vaikkapa kotitöiden tai siisteyden kanssa, mutta suoriutuu kyllä ihan kiitettävästi useimmista asioista. Joskus etenkin suhteemme alussa oli tosi vaikea ymmärtää, miten jotkut yksinkertaisetkin asiat voivat olla hänelle niin hankalia, kun itselleni ne ovat niin itsestäänselviä. Ajan kanssa olen oppinut ymmärtämään paremmin ja vaikka edelleen välillä menetän hermoni häneen, rakastan häntä ja hänessä on niin paljon hyviä puolia jotka kompensoivat tuota ajoittaista sähläämistä. On hieman impulsiivinen, muttei kyllä säädä ihmissuhteissa ollenkaan. Ja kun joku sanoi, että ovat rasittavia ja voisivat joskus olla vain hiljaa, mieheni ainakin osaa. Hän on diagnoosistaan huolimatta melko introvertti ja kaipaa omaa tilaa paljon, rasittuu jos joutuu olla jatkuvasti sosiaalisissa tilanteissa. Minun kanssani kyllä juttua lentää välillä paljonkin, mutta osaa olla hiljaakin ja ihan pyytämättäkin. Yksi tosi hyvä piirre joka tuli mieleeni, on se, että kun jokin asia on hänelle tärkeä, hän todella panostaa siihen täysillä. Tuollaisia asioita hänelle ovat esimerkiksi meidän suhteemme ja harrastukset. Ihailen tuota piirrettä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti. Itse tunnen yhden, enkä kyllä tule oikein hänen kanssaan juttuun. On paha suustaan, möläyttelee ilkeitä asioita ja on muutenkin kömpelö keskusteluissa. Ei tunnu ymmärtävän mitä hänelle sanotaan, ei ymmärrä vitsiä tai sarkasmia ollenkaan. On aina pätemässä ja haastamassa riitaa jonkun kanssa, luulee olevansa kaikessa oikeassa. Piti minulle kerran pitkän tuomitsevan luennon siitä, kuinka huono ihminen olen kun pidän kissaa lemmikkinä (isossa) kerrostaloasunnossa. Sanoi, ettei tyttöystävänsä todellakaan saa ottaa kissaa lemmikiksi vaikka haluaa. Ovat nykyään eronneet ja naisella on se kauan toivomansa kissa lemmikkinä.
En todellakaan yleistä, sillä tämä on vain yksi kokemus monista ja ennen kaikkea minun kokemukseni tästä ihmisestä. Siihen vaikuttaa varmasti myös se, millainen ihminen on ylipäätään perusluonteeltaankin, millainen kasvatus jne.
Ongelmahan tuossa on se aspergerien kaksinaamaisuuden puute. Monet ihmiset ajattelevat esimerkiksi lemmikeistä noin ja salaavat sen "normielämässä", mutta auta armias kun päästään vaikka netin anynoomipalstalle. Aspergerien mielipiteet taas pysyvät samana, oli ympäristö mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kehitysvammaiset on aina niin aurinkoisia ja ihania, varsinkin downit. Tällaista oon kuullut adhd-ihmisenä muiden suusta ja sitten jotain älykkääksi todettua aspergeria tai adhd:ta pidetään rasittavana. Mä oon sentään käynyt lukiota ja ammattikorkeakoulun. Moniko kehveli moiseen pystyyn?
Oliko tämä sarkasmia? Oma kokemukseni heistä on kyllä ihan päinvastainen noin 99 prosentissa tapauksia.
ei tietenkään ole XD