Onko mielestänne oikein, että kirkkoon kuulumaton käyttää kirkon palveluita?
Tiedän monia perheitä, jotka täysin häpeilemättä vievät lapsensa seurakunnan rientoihin: konsertteihin, kerhoihin ym. tapahtumiin jatkuvasti.
Kyse ei ole varattomuudesta näissä tapauksessa. Kyllä olisi varaa tämä pieni prosenttiosuus laittaa palkastaan. Sillä tuetaan tätä toimintaa ja diakoniaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kukaan ei tosissaan kuvittele/usko Breivikin edustavan kristittyjä sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Terv ateisti joka tuntee kunnioitettavia vakaumuksellisia kristittyjä.
Breivik, tuo omien sanojen mukaan sataprosenttisen krisitty, edustaa kristittyjä niin paljon kuin kaikki muutkin kristityt. Kaikki kristityt tekevät syntiä ja synti on Jumalalle sama, oli se sitten näpistys tai joukkomurha. Näin sanoo Raamattu.
Omien sanojensa mukaan kuka tahansa voi olla vaikka mitä. Nyt vetelet mutkia suoriksi ja rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuuluuko esimerkkiperheessä lapset kirkkoon? Mun lapsuudenperheessä esim vanhemmat eivät kuuluneet (juuri verojen vuoksi) mutta me lapset kuuluttiin. Ja kyllä käytiin leireillä jne. Toisaalta jos lapsetkaan ei kuulu niin musta olisi ihan älytöntä sitten laittaakaan niitä sellaisen seurakunnan leirille mihin ei itse usko. Kuinka moni mihinkään kirkkoon kuulumaton laittaisi lapsensa vaikka islamistisen kirkon leirille jos sellaisia olisi tarjolla ja se olisi halpa/ilmainen?
Itse kuulun kyllä kirkkoon mutta olen ajatellut eroamista. En ole uskonut vuosiin mutta pidän silti kirkkoa ihan hyvänä organisaationa joka tekee hyvää työtä niin suomessa kuin maailmallakin ja siksi ole halunnut tukea. Jos eroan niin lahjoitan sitten vähän enemmän muille tahoille. Ainut kirkon palvelu mitä olen käyttänyt ja aijon käyttää on kauneimmat joululaulut joulun alla. Niissä laitan aina muutaman euron kolehtia mutta itse tilaisuushan ei mitään maksa. Jos lapseni isompana haluaa seurakunnan leirille niin hän sinne pääsee vaikkei kirkkoon enää kuuluttaisikaan.
Minä vuonna olet syntynyt? Minun vanhempani erosivat kirkosta (verojen vuoksi) vuonna 1990, kun oli lama, raha oli kortilla ja itse synnyin juuri samaisena vuonna.
Minut kuitenkin kastettiin seurakuntaan, mutta ilmeisesti minut on "erotettu" kirkosta tai en ole sitten siihen vain saanut kuulua, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulunut kirkkoon ja näin ollen maksaneet kirkollisveroa. Olen joutunut sitten myöhemmin uudestaan itse liittymään 15-vuotiaana kirkkoon kun halusin rippikoulun käydä. Ilmeisesti tästä käytännöstä on kuitenkin luovuttu jossakin vaiheessa, mutta en minä vaan lapsena saanut kuulua seurakuntaan ilman maksavia vanhempia. Näin olen asian itse käsittänyt, miksi muutenkaan olisin joutunut uudestaan liittymään seurakuntaan.
Että sillai: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni", kunhan muistaa sen, että "kun raha kirstuu kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" :)
Ilmeisesti vanhempasi ovat erottaneet myös sinut kirkosta samalla kuin ovat itsekin eronneet. Automaatisesti lapsia ei vanhemman tai vanhempien erotessa eroteta. Alaikäiset lapset eivät myöskään voi ilman vanhempien suostumusta itse erota kirkosta, mutta alle 12 vuotiaan lapsen vanhemmat voivat erottaa kirkosta ilman lapsen suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Kirkothan toimii pyhällä hengellä, ei silloin rahaa tarvita :D
uskovien tulisi elää Pyhän Hengen johdatuksessa ja voimassa mutta harva kirkko niin tekee, tuskin yksikään ev.lut.
Mun lapseni käy seurakunnan kerhossa, koska kaupungin kerho on liian kallis meille. Sanoisin, että oma käsitykseni luterilaisesta seurakunnasta on tämän kerhoilun myötä tullut huomattavasti myönteisemmäksi, koska kerho on tosi hyvä. Erosin jossain vaiheessa kirkosta, koska uskon erilailla joiltain osin. Mieheni erosi myöhemmin, maksoi kyllä veroa vielä tälle seurakunnalle, muuttojen takia seurakunnat vaihtuneet. Silloin ei käytetty palveluja ollenkaan, jos tämä jotakuta lohduttaa, vaikka nyt ei maksetakaan. Jos kirkko näin valitsee, se on mielestäni ok ja jos asiaan haluaa vaikuttaa, ottaa yhteyttä päättäjiin tai pyrkii itse seurakuntavaltuustoon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia perheitä, jotka täysin häpeilemättä vievät lapsensa seurakunnan rientoihin: konsertteihin, kerhoihin ym. tapahtumiin jatkuvasti.
Kyse ei ole varattomuudesta näissä tapauksessa. Kyllä olisi varaa tämä pieni prosenttiosuus laittaa palkastaan. Sillä tuetaan tätä toimintaa ja diakoniaa.
Ei ole oikein. En oikein ymmärrä yhtälöä. Kirkollisverollahan juuri tuetaan tällaista kerhotoimintaa etc.
Siksi kuulun itse vielä kirkkoon.
Sanon suoraan kyllä jos kuulen jonkun ratsastavan muiden maksamilla kirkollisveroilla: Maksa vetosi ja saat palveluita.
No itse en käytä, tai kukaan muukaan perheestämme. Olen useaan otteeseen saanut kuulla, että pitäisi, koska kirkon palveluista kieltäytyminen on hankalaa esimerkiksi päivähoidon ja koulun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. En oikein ymmärrä yhtälöä. Kirkollisverollahan juuri tuetaan tällaista kerhotoimintaa etc.
Siksi kuulun itse vielä kirkkoon.
Sanon suoraan kyllä jos kuulen jonkun ratsastavan muiden maksamilla kirkollisveroilla: Maksa vetosi ja saat palveluita.
Yksin armosta, opetti Luther. Kovin kuulostaa tuo tekstisi samalta, kuin "raha kirstuun kilahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa".
Kerhot, Jumalanpalvelukset, Kauneimmat Joululaulut yms. kuukuu olla kaikille avoimia ja esim. kirkossa järjestävät konsertit kaikille saman hintaisia riippumatta siitä kuuluuko seurakuntaa vai ei. Siten voidaan miettiä kuuluuko kirkollisveroa seurakunnanjäsenille saman hintaista perheneuvontaa tai vaikka leirejä (lasten tai aikuisten) kuin seurakuntaan kuulumattomille yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuuluuko esimerkkiperheessä lapset kirkkoon? Mun lapsuudenperheessä esim vanhemmat eivät kuuluneet (juuri verojen vuoksi) mutta me lapset kuuluttiin. Ja kyllä käytiin leireillä jne. Toisaalta jos lapsetkaan ei kuulu niin musta olisi ihan älytöntä sitten laittaakaan niitä sellaisen seurakunnan leirille mihin ei itse usko. Kuinka moni mihinkään kirkkoon kuulumaton laittaisi lapsensa vaikka islamistisen kirkon leirille jos sellaisia olisi tarjolla ja se olisi halpa/ilmainen?
Itse kuulun kyllä kirkkoon mutta olen ajatellut eroamista. En ole uskonut vuosiin mutta pidän silti kirkkoa ihan hyvänä organisaationa joka tekee hyvää työtä niin suomessa kuin maailmallakin ja siksi ole halunnut tukea. Jos eroan niin lahjoitan sitten vähän enemmän muille tahoille. Ainut kirkon palvelu mitä olen käyttänyt ja aijon käyttää on kauneimmat joululaulut joulun alla. Niissä laitan aina muutaman euron kolehtia mutta itse tilaisuushan ei mitään maksa. Jos lapseni isompana haluaa seurakunnan leirille niin hän sinne pääsee vaikkei kirkkoon enää kuuluttaisikaan.
Minä vuonna olet syntynyt? Minun vanhempani erosivat kirkosta (verojen vuoksi) vuonna 1990, kun oli lama, raha oli kortilla ja itse synnyin juuri samaisena vuonna.
Minut kuitenkin kastettiin seurakuntaan, mutta ilmeisesti minut on "erotettu" kirkosta tai en ole sitten siihen vain saanut kuulua, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulunut kirkkoon ja näin ollen maksaneet kirkollisveroa. Olen joutunut sitten myöhemmin uudestaan itse liittymään 15-vuotiaana kirkkoon kun halusin rippikoulun käydä. Ilmeisesti tästä käytännöstä on kuitenkin luovuttu jossakin vaiheessa, mutta en minä vaan lapsena saanut kuulua seurakuntaan ilman maksavia vanhempia. Näin olen asian itse käsittänyt, miksi muutenkaan olisin joutunut uudestaan liittymään seurakuntaan.
Että sillai: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni", kunhan muistaa sen, että "kun raha kirstuu kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" :)
Ilmeisesti vanhempasi ovat erottaneet myös sinut kirkosta samalla kuin ovat itsekin eronneet. Automaatisesti lapsia ei vanhemman tai vanhempien erotessa eroteta. Alaikäiset lapset eivät myöskään voi ilman vanhempien suostumusta itse erota kirkosta, mutta alle 12 vuotiaan lapsen vanhemmat voivat erottaa kirkosta ilman lapsen suostumusta.
Eivät ole, äitini mukaan. Hän väittää kyllä kiven kovaan että v. 1990 minä en saanut jäädä seurakunnan jäseneksi kun molemmat vanhemmistani erosi kirkosta. Vai onko hänelle sitten seurakunnassa valehdeltu? Toinen vaihtoehto on nimenomaan sitten se, että hänelle on seurakunnassa valehdeltu ja minut on erotettu sen vuoksi. Sekin kertoo vain kirkon ahneudesta, että pieni vauva ei saa kuulua kirkkoon koska hänellä ei ole (kirkollisveroa) maksavia vanhempia.
Meillä kukaan ei kuulu kirkkoon, emmekä käytä mitään kirkon tarjoamia palveluita. Minusta tuntuisi kummalliselle viedä lapset juuri seurakunnankerhoihin tai tapahtumiin, koska emme ole edes tapauskovaisia, saati ole seurakunnan jäseniä. Tapahtumia ja lapsiperhepalveluita saa muualtakin.
Eihän kirkkoon kuulumaton edes saa käyttää kirkon palveluja ilmaiseksi.
Lasta jonka kumpikaan vanhempi ei kuulu kirkkoon ei kasteta.
Kirkkoon kuulumaton ei saa toimia kummina.
Jos lapsi jonka kumpikaan vanhempi ei kuulu kirkkoon, haluaa seurakunnan päiväkerhoon, häet otetaan vain jos on tilaa ryhmässän taitaa maksaa.
Pyhäkoulu ja rippukoulu on tarkoitettu vain kirkkoon kuuluville lapsille.
Jos kirkkoon kuulumaton haluaa naimisiin kirkossa se maksaa ymmärtääkseni.
Hautaamisen kulut taas peritään yhteisöverosta, lisäksi hautapaikka maksaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, äitini mukaan. Hän väittää kyllä kiven kovaan että v. 1990 minä en saanut jäädä seurakunnan jäseneksi kun molemmat vanhemmistani erosi kirkosta. Vai onko hänelle sitten seurakunnassa valehdeltu? Toinen vaihtoehto on nimenomaan sitten se, että hänelle on seurakunnassa valehdeltu ja minut on erotettu sen vuoksi. Sekin kertoo vain kirkon ahneudesta, että pieni vauva ei saa kuulua kirkkoon koska hänellä ei ole (kirkollisveroa) maksavia vanhempia.
Voi olla että 1990 on ollut vielä voimassa laki, jonka mukaan lapsi eroaa vanhempien mukana kirkosta jos molemmat vanhemmat eroavat. Laki on muistaakseni tältä osin muuttunut jossain vaiheessa nykyiseen muotoon, jossa lapsi ei automaattisesti eroa vanhempien mukana. Toinen vaihtoehto on sitten, että kirkosta annettiin ymmärtää, että lapsen tulee erota samalla myös, vaikka laki ei olisikaan sitä vaatinut.
Onko oikein, että arkkipiispalle maksetaan puoli miljoonaa vuodessa ?
Eikö lamatalkoot kosketa häntä ?