Onko mielestänne oikein, että kirkkoon kuulumaton käyttää kirkon palveluita?
Tiedän monia perheitä, jotka täysin häpeilemättä vievät lapsensa seurakunnan rientoihin: konsertteihin, kerhoihin ym. tapahtumiin jatkuvasti.
Kyse ei ole varattomuudesta näissä tapauksessa. Kyllä olisi varaa tämä pieni prosenttiosuus laittaa palkastaan. Sillä tuetaan tätä toimintaa ja diakoniaa.
Kommentit (53)
On seihan oikein.
Seurakunnan tapahtumat ovat nimenomaan mainoksia kristilliselle kulttuurille. Raamatun mukaan Jeesus on opettanut, että antakaa lasten tulla tyköni. Kristillinen usko ei ole pahasta, ja sitä kannattaa tukea ja levittää, eli kysymys on myös ilähetystehtävästä, mikä kirkolle kuuluu.
Eli kysymys on selkokielellä sanottuna piruntorjuntaan liittyvästä propagandasta, joka ei toimi jos kohderyhmää ei saada houkuteltua paikalle.
Oma tytöni on käynyt niin Ev.Lut kirkon t, Vapaakirkon , kuin Nuorten kotkien kerhoissakin. Nyt on meneillää 4H kerhon aktiviteetit.
Paletista puuttuu vielä ainakin partio liike, helluntailaisten suviseurat ja mormonien perhe-illat.
Jehovan todistajista ollaan yritetty pitää tyttöä irti, koska ko uskonnon suuntaus harrastaa vakavaa henkistä väkivaltaa. Tämä siitä huolimatta, että mm. serkkupoikani on ko. uskossa ja itse olen havainnu ko. uskonnon edustajat mukaviksi ja tunnollisiksi työkavereiksi.
Suviseuroille mennään vielä varmaan tutustumaan koko perheen voimin, on sinnekkin päin suhteita, enkä usko, että hekään torjuvat meitä syntisiä.
Partio toimintaan tyttö tuskin enää ehtii, kun lastenkin aika on rajallista, Uskoisin kuitenkin, että on silti saanut riittävän laajan näkemyksen, että pystyy aikuisena muodostamaan oman käsityksensä ilman ennakkoluuloja.
Itse maksan veroa kirkolle, ja näin maksajana en pahoita lainkaan mieltäni, jos joku muukin käyttää maksamiani palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia perheitä, jotka täysin häpeilemättä vievät lapsensa seurakunnan rientoihin: konsertteihin, kerhoihin ym. tapahtumiin jatkuvasti.
Kyse ei ole varattomuudesta näissä tapauksessa. Kyllä olisi varaa tämä pieni prosenttiosuus laittaa palkastaan. Sillä tuetaan tätä toimintaa ja diakoniaa.
Erosimme mieheni kanssa vasta vuosi sitten kirkosta ja maksoimme siis yli 20 vuotta sinne veroja. Emme käyttäneet mitään palveluja, meitä ei vihitty kirkossa, lapsia ei ole kastettu, kerhoissa ei ole käyty. Nyt tyttäret laulaa kirkon kuorossa ja se on mielestäni ihan fine.
Meillä myös mies erosi kirkosta maksettuaan ensin liki 20 vuotta kirkollisveroja (ei koskaan käyttänyt kirkon palveluita). Minä taasen en ole koskaan kuulunut kirkkoon.
Oikein hyvillä mielin lapset ovat käyneet mm. seurakunnan kerhoa. Eiköhän niillä maksetuilla kirkollisveroilla nuo kerhot ole kuitattu.
Jotkut vaan on niin hölmöjä että maksavat kirkollisveroa. On tämmöinen ajatus että taivaspaikka tulee kirkon jäsenyyden myötä ja kynnys erota kirkosta on tämän takia suuri ja kirkko käyttää tätä hyväkseen ja koko ajan lisää kaikenlaisen hötön tarjontaa näiden onnettomien piikkiin.
Kirkkohan on niin maallistunut että enää kaikenlainen puuhastelu on sitä pääasiallista toimintaa. Maallistuneet "leipäpapit" ei usko sanomaansa itsekkään niin kaikki toiminta kallistuu maalliselle puolelle. Papitkin saarnaa työttömyydestä enemmän kuin työvoimaministeri.
Tekisi hyvää, että kirkot olisi lahjoitus varoilla ylläpidettäviä, niin kuin monessa maassa ja Suomessakin osa.
Vierailija kirjoitti:
No kuuluuko esimerkkiperheessä lapset kirkkoon? Mun lapsuudenperheessä esim vanhemmat eivät kuuluneet (juuri verojen vuoksi) mutta me lapset kuuluttiin. Ja kyllä käytiin leireillä jne. Toisaalta jos lapsetkaan ei kuulu niin musta olisi ihan älytöntä sitten laittaakaan niitä sellaisen seurakunnan leirille mihin ei itse usko. Kuinka moni mihinkään kirkkoon kuulumaton laittaisi lapsensa vaikka islamistisen kirkon leirille jos sellaisia olisi tarjolla ja se olisi halpa/ilmainen?
Itse kuulun kyllä kirkkoon mutta olen ajatellut eroamista. En ole uskonut vuosiin mutta pidän silti kirkkoa ihan hyvänä organisaationa joka tekee hyvää työtä niin suomessa kuin maailmallakin ja siksi ole halunnut tukea. Jos eroan niin lahjoitan sitten vähän enemmän muille tahoille. Ainut kirkon palvelu mitä olen käyttänyt ja aijon käyttää on kauneimmat joululaulut joulun alla. Niissä laitan aina muutaman euron kolehtia mutta itse tilaisuushan ei mitään maksa. Jos lapseni isompana haluaa seurakunnan leirille niin hän sinne pääsee vaikkei kirkkoon enää kuuluttaisikaan.
Minä vuonna olet syntynyt? Minun vanhempani erosivat kirkosta (verojen vuoksi) vuonna 1990, kun oli lama, raha oli kortilla ja itse synnyin juuri samaisena vuonna.
Minut kuitenkin kastettiin seurakuntaan, mutta ilmeisesti minut on "erotettu" kirkosta tai en ole sitten siihen vain saanut kuulua, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulunut kirkkoon ja näin ollen maksaneet kirkollisveroa. Olen joutunut sitten myöhemmin uudestaan itse liittymään 15-vuotiaana kirkkoon kun halusin rippikoulun käydä. Ilmeisesti tästä käytännöstä on kuitenkin luovuttu jossakin vaiheessa, mutta en minä vaan lapsena saanut kuulua seurakuntaan ilman maksavia vanhempia. Näin olen asian itse käsittänyt, miksi muutenkaan olisin joutunut uudestaan liittymään seurakuntaan.
Että sillai: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni", kunhan muistaa sen, että "kun raha kirstuu kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" :)
On oikein. Saavat käydä vaikka minun kirkollisverorahoillani, kun en itse kirkossa käy kuin häissä ja hautajaisissa.
Yritysten verosta on jo luovutta, mutta jatkossa valtio tilittää kirkolle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se Jeesus sanoikaan? Antakaa lasten tulla minun tyköni. Onko sinun tehtäväsi tuomita? Mikäs kristitty sinä kuvittelet olevasi, kun et omia uskonkappaleitasi tunne.
Viekää niitä lapsianne sunnuntaisiin jumalanpalveluksiin. On vapaa pääsy......ihminen ei elä ainoastaan leivästä.....
Suomi ei kaipaa abrahamilaisten radikalisoitumista. Lasten olisi parempi pysyä poissa kirkosta, emme tarvitse breivikläistä toimintaa maahamme.
Eli siis kirkon kerhot ja konsertit yms ilmaistapahtumat ovat hyvä juttu ja sallittu kaikille mutta jumalanpalvelus on paha..
Vierailija kirjoitti:
Tekisi hyvää, että kirkot olisi lahjoitus varoilla ylläpidettäviä, niin kuin monessa maassa ja Suomessakin osa.
Täysin vapaaehtoista pitäisi olla tosiaan. Eli tuet pois.
Ne, jotka eivät kirkkoon kuulu niin haudatkoon raatonsa ihan muualle ja muutenkaan ei asiaa kirkon piiriin millään tavoin.
Ei ole oikein, minulla oli ikkunat etelään ja pakko nukkua kesällä parvekkeen ovi auki ja silti oli kuuma ja joka krapula sunnuntaina sain nauttia niistä kirkon kelloista.
Kajareista ne äänet kai nykyään tulee, eikö voisi siirtää tuon joksikin kännykkä sovelukseksi, joka olisi vain maksaville jäsenille, että ei tarvitsisi herätä karpulassa ei jäsenmaksua maksavien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on oikein, se on sitä lähimmäisen rakkautta. Enemmänkin voisi olla, nykyisin on kaakaokirkkoja lapsille, voisi olla jouluna jouluglögiä, pipareita, ruokailua koko perheelle, ilmaiseksi, valtion piikkiin.
Ymmärrän, että diakoniatyötä tehdään katsomatta verohalukkuutta.
Mutta miksi kirkon pitäisi tuottaa esim. ilmaisia lastenhoitopalveluita varakkaille perheille? Mitä tekemistä sillä on lähimmäisenrakkauden kanssa?
Sehän on kirkon asia, jos kirkko haluaa näin toimia.
Halutessaan kirkko voisi rajata tarjoamansa palvelut vain jäsenilleen. Syystä tai toisesta kirkko ei kuitenkaan näin ole päättänyt toimia, vaan palvelut ovat avoimia myös ei-jäsenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se Jeesus sanoikaan? Antakaa lasten tulla minun tyköni. Onko sinun tehtäväsi tuomita? Mikäs kristitty sinä kuvittelet olevasi, kun et omia uskonkappaleitasi tunne.
Viekää niitä lapsianne sunnuntaisiin jumalanpalveluksiin. On vapaa pääsy......ihminen ei elä ainoastaan leivästä.....
Suomi ei kaipaa abrahamilaisten radikalisoitumista. Lasten olisi parempi pysyä poissa kirkosta, emme tarvitse breivikläistä toimintaa maahamme.
Eli siis kirkon kerhot ja konsertit yms ilmaistapahtumat ovat hyvä juttu ja sallittu kaikille mutta jumalanpalvelus on paha..
Kukas tuolla tavalla implikoi? Hyvä olisi, jos kirkkoon kuulumattomia ei pakottaisi maksamaan kirkollisveroa. Ja koska kaikki maksavat sitä veroa muodossa tai toisessa, mitään kirkkojen ilmaistapahtumia ei ole olemassa.
Kirkothan toimii pyhällä hengellä, ei silloin rahaa tarvita :D
Vierailija kirjoitti:
No kuuluuko esimerkkiperheessä lapset kirkkoon? Mun lapsuudenperheessä esim vanhemmat eivät kuuluneet (juuri verojen vuoksi) mutta me lapset kuuluttiin. Ja kyllä käytiin leireillä jne. Toisaalta jos lapsetkaan ei kuulu niin musta olisi ihan älytöntä sitten laittaakaan niitä sellaisen seurakunnan leirille mihin ei itse usko. Kuinka moni mihinkään kirkkoon kuulumaton laittaisi lapsensa vaikka islamistisen kirkon leirille jos sellaisia olisi tarjolla ja se olisi halpa/ilmainen?
Itse kuulun kyllä kirkkoon mutta olen ajatellut eroamista. En ole uskonut vuosiin mutta pidän silti kirkkoa ihan hyvänä organisaationa joka tekee hyvää työtä niin suomessa kuin maailmallakin ja siksi ole halunnut tukea. Jos eroan niin lahjoitan sitten vähän enemmän muille tahoille. Ainut kirkon palvelu mitä olen käyttänyt ja aijon käyttää on kauneimmat joululaulut joulun alla. Niissä laitan aina muutaman euron kolehtia mutta itse tilaisuushan ei mitään maksa. Jos lapseni isompana haluaa seurakunnan leirille niin hän sinne pääsee vaikkei kirkkoon enää kuuluttaisikaan.
Kirkollisvero menee pääasiassa kirkon henkilöstön palkkoihin ja kirkkojen ja muiden kiinteistöjen ylläpitoon. Hyväntekeväisyyteen kirkollisverorahoja ei juurikaan anneta, vaan ne tulevat muista keräyksistä, ja kirkko toimii vain jakelijana.
Toivon että kukaan ei tosissaan kuvittele/usko Breivikin edustavan kristittyjä sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Terv ateisti joka tuntee kunnioitettavia vakaumuksellisia kristittyjä.
Mun mielestä melkein kaikki kirkon jutut pitäisi olla vain jäsenille. Jossei halua tukea rahallisesti tai usko siihen toimintaan, niin ei sitten pitäisi käyttää palveluitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kukaan ei tosissaan kuvittele/usko Breivikin edustavan kristittyjä sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Terv ateisti joka tuntee kunnioitettavia vakaumuksellisia kristittyjä.
Breivik, tuo omien sanojen mukaan sataprosenttisen krisitty, edustaa kristittyjä niin paljon kuin kaikki muutkin kristityt. Kaikki kristityt tekevät syntiä ja synti on Jumalalle sama, oli se sitten näpistys tai joukkomurha. Näin sanoo Raamattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas tuolla tavalla implikoi? Hyvä olisi, jos kirkkoon kuulumattomia ei pakottaisi maksamaan kirkollisveroa. Ja koska kaikki maksavat sitä veroa muodossa tai toisessa, mitään kirkkojen ilmaistapahtumia ei ole olemassa.
Pointti taisi olla ihmetys siitä että kerhot yms joihin ei ole sisäänpääsymaksua tulisi olla avoimet kaikille, kirkkoon kuulumattomille ja ei-uskoville mutta jumalanpalvelukset ovat vaarallisia lapsille=aiheuttavat radikalisoitumista ja sinne ei ketään saisi viedä. Eli halutaan ikäänkuin poimia rusinat pullasta.
Erosimme mieheni kanssa vasta vuosi sitten kirkosta ja maksoimme siis yli 20 vuotta sinne veroja. Emme käyttäneet mitään palveluja, meitä ei vihitty kirkossa, lapsia ei ole kastettu, kerhoissa ei ole käyty. Nyt tyttäret laulaa kirkon kuorossa ja se on mielestäni ihan fine.