Kyllä nyt "pieni" asia voi ärsyttää! Äitini osti lapselle suklaakalenterin
Elikä äitini osti lapselleni (4 v) suklaakalenterin kysymättä meiltä mitään. Tietysti antoi suoraan käteen lapselle, eli en sitä voi poiskaan repiä. Mun mielestä täysin tarpeetonta ostaa suklaata, lapsi olisi ollut tosi iloinen kuvakalenterista eikä niitä suklaita kaivannutkaan. Eli aivan turhaa päivittäistä herkuttelua ja karkinsyöntiin opettamista. Lapsi on muutenkin täysi herkkuhullu, niin pitää niitä sitten tähänkin tyrkyttää.. Ihan kuin joulukuussa ei muutenkin saisi ihan riittävästi herkkuja?! Nyt lapsi ihailee tuota kalenteria ja arvuuttelee mitä luukkujen takana on, en ole kertonut että suklaata.
Tiedän että nyt aletaan mua haukkua niuhoksi ja että lapselle toi on niin kiva jne.. Musta on ihan ok jos vanhemmat haluaa lapselleen suklaakalenterin ostaa, mutta äitini kun tuppaakin olemaan välittämättä siitä mitä minä olen mieltä. Eli pännii sekä äitini, että tuo suklaa.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just ärsyttää sama asia täällä! Ja syy miksi ärsyttää on se, että viime kun mummo toi kalenterit, niin vanhempi suklaanhimoissaan tyhjensi sekä omansa että pikkuveljen kalenterin jo ennen itsenäisyyspäivää! Tällaisten setviminen jää yllätys yllätys sitten minun niskaani, ei sen mummon.
Eikös se kasvatus vähän niinkuin kuulu sulle? Ketä sä sitten syyttäisit jos lapsi olis avannut sen kuvakalenterin luukut? Tuo lasten riitojen ym. sotkujen selvittäminen nyt vaan kuuluu vanhemmille, ne on sitä kasvattamista ja elämää. Ihan riippumatta kuka osti ja mitä. Noita tulee vaikkei mummo ostai yhtään mitään lapsille.
Hei hei.. hieman meni asiat sekaisin, taisin kiireessä kirjoittaa epäselvästi. Tottakai lasten riitojen selvittäminen kuuluu vanhemmille, en sitä kritisoi. Vaan se vituttaa, että kun viime vuonna kävi noin enkä aikonut tänä vuonna suklaakalentereita antaa, niin mummo kerkesi ne jo hakea, vaikka tiesi asiasta. Että sori nyt kun kirjoitin oudosti.
No, jospa se vanhinkin olis oppinut läksynsä eikä tänä vuonna söis nuoremman kalenteria tyhjäksi. Ja jos tekee niin sitten kasvatus jatkuu, mä ainakin ottaisin toisella kertaa tiukemmat otteet.
Se on muuten kumma, että meillä lapset (jotka kuitenkin on hyvin persoja herkuille) eivät ole ikinä avanneet kalentereita (edes omaansa) etuajassa. Muistan kuinka itse moiseen lapsena sorruin, mutta ilmeisesti mun lapsilla on sitten parempi tahdonvoima :) Vai onko nuo vaan niin tyhmiä, etteivät edes tajua että niin vois tehdä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun pitää Varmaan tyhjentää ne luukut ja laittaa tilalle Vaikka rusina.
Sitten voit olla tyytyväinen.
Itse en vain voi käsittää mikä siinä pienessä suklaanpalassa on niin paha. Lapsille se voi olla valtavan iso juttu.Kuvakalenteri olisi minunkin mielestäni 4-vuotiaalle ihan tarpeeksi iso juttu, ilman että mennään tähän kulutus- ja karkkituputukseen mukaan, ennen kuin lapsi edes tajuaa niitä pyytää.
Ja on se nyt "paha", jos joka päivä opetetaan syömään suklaata.
Jaa, kyllä mun molemmat lapset tietää, että vaikka joulukalenterista saa joka päivä suklaan ei se jatku enää joulun jälkeen. Ei lapset ole mitään idiootteja eikä joulukalenterin suklaat ole heroiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just ärsyttää sama asia täällä! Ja syy miksi ärsyttää on se, että viime kun mummo toi kalenterit, niin vanhempi suklaanhimoissaan tyhjensi sekä omansa että pikkuveljen kalenterin jo ennen itsenäisyyspäivää! Tällaisten setviminen jää yllätys yllätys sitten minun niskaani, ei sen mummon.
Eikös se kasvatus vähän niinkuin kuulu sulle? Ketä sä sitten syyttäisit jos lapsi olis avannut sen kuvakalenterin luukut? Tuo lasten riitojen ym. sotkujen selvittäminen nyt vaan kuuluu vanhemmille, ne on sitä kasvattamista ja elämää. Ihan riippumatta kuka osti ja mitä. Noita tulee vaikkei mummo ostai yhtään mitään lapsille.
Hei hei.. hieman meni asiat sekaisin, taisin kiireessä kirjoittaa epäselvästi. Tottakai lasten riitojen selvittäminen kuuluu vanhemmille, en sitä kritisoi. Vaan se vituttaa, että kun viime vuonna kävi noin enkä aikonut tänä vuonna suklaakalentereita antaa, niin mummo kerkesi ne jo hakea, vaikka tiesi asiasta. Että sori nyt kun kirjoitin oudosti.
Siis että MITÄ?
Sulla on saatana lapset tehneet tuon saman viime vuonnakin, etkä ole niille saanut nuijittua perustavaa pelisääntöä, että pikkusisarukselta EI oteta herkkuja? Ja se on nyt sun mielestä sun äitisi vika, että olet kasvattajana täysin selkärangaton urpo?
Ohis
En ole se jolle vastasit, mutta ymmärsin että viime vuonna tekivät noin, eivät tänä vuonna. Tänä vuonna mummo oli tuonut uudet kalenterit, vaikka tiesi ettei äiti(?) aikonut tänä vuonna suklaakalentereita antaa. Mistä päättelit että tänä vuonna oli lapsi oli tehnyt saman tempun?
Ei munkaan kolme lasta ole syöneet toisten tai omia kalentereita etukäteen. Meillä karkki ei ole koskaan ollut mikään peikko tai erikoisherkku mitä saa vain kynnellisen tai pakkotilanteessa kylässä.
Ja todellakin tykkäävät kaikesta mässystä laidasta laitaan. Ehkä ap:n pitäisi mennä itseensä ja huomata tekevänsä jotain väärin tai sitten muuttaa kasvatustapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vain voi käsittää mikä siinä pienessä suklaanpalassa on niin paha. Lapsille se voi olla valtavan iso juttu.Kuvakalenteri olisi minunkin mielestäni 4-vuotiaalle ihan tarpeeksi iso juttu, ilman että mennään tähän kulutus- ja karkkituputukseen mukaan, ennen kuin lapsi edes tajuaa niitä pyytää.
Voi jessus sentään. Kerran vuodessa, kuukauden ajan, pieni pala suklaata ei opeta syömään "joka päivä".
No kyllä lapsi äkkiä tottuu. Kolmantena aamuna jo 3-vuotiaskin alkaa kysellä suklaan perään.
Mun serkkulta kiellettiin pienenä karkit yms.herkut. Nykyisin on ylipainoinen aikuinen. Se on se kielletty heldelmä.
Kohtuus kaikessa sopii tähänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus sentään. Kerran vuodessa, kuukauden ajan, pieni pala suklaata ei opeta syömään "joka päivä".
No kyllä lapsi äkkiä tottuu. Kolmantena aamuna jo 3-vuotiaskin alkaa kysellä suklaan perään.
Ei meillä vain ole koskaan kyselty.
Tosin meillä ei karkki ole mikään mörkö jota saa joskus ja jouluna ja silloinkin yhden karkin verran.
Meillä on käynyt niin, että mitään karkkipäiviä ei ole, karkkia on syöty jos on haluttu ja tämän tuloksena lapset, nyt teinit, ei välitä karkista ollenkaan. Eivätkä pienempinäkään syöneet sitä paljon. Karkki ei ole koskaan ollut heille mikään ihmeellinen juttu. Yleensä meillä lentää karkit lopuksi roskiin (tai biojäteastiaan) kun ovat vanhoja ja kovettuneita.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkkulta kiellettiin pienenä karkit yms.herkut. Nykyisin on ylipainoinen aikuinen. Se on se kielletty heldelmä.
Kohtuus kaikessa sopii tähänkin
Jos et saa syödä lapsena kudujumupinssivitkuttimia niin sun sydämeen jää reikä, jota myöhemmin täytät kudujumupinssivitkuttimia etsien?
Epäilen ettei älysi riitä edes ymmärtämään miten sulle vinoilen....
Mun lapset haluavat my little pony ja frozen tavarakalenterit, ikää 3 ja 5vuotta. Voisivat pahasti pettyä kuvakalenteriin, saati suklaakalenteriin. Minkälainen 4vuotias valitsee kaupasta kuvakalenterin? Alistettu? Käpylehmillä leikkivä?
Syömishäiriö edessä jos suklaakalenteri kaataa maailman ja karkki on lähtökohtaisesti alamaailmasta. Herkuista tulee kielletty hedelmä, jota on pakko saada hinnalla millä hyvänsä. Oikeasti, eiköhän elämässä ole ongelmia jo muutenkin tarpeeksi niin ettei niitä tarvitse itse kehittää vielä lisää. Älä osta lapsillesi herkkuja jos et halua, mutta turha murehtia tuota kalenteria maailman tappiin asti. Sairasta semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt niin, että mitään karkkipäiviä ei ole, karkkia on syöty jos on haluttu ja tämän tuloksena lapset, nyt teinit, ei välitä karkista ollenkaan. Eivätkä pienempinäkään syöneet sitä paljon. Karkki ei ole koskaan ollut heille mikään ihmeellinen juttu. Yleensä meillä lentää karkit lopuksi roskiin (tai biojäteastiaan) kun ovat vanhoja ja kovettuneita.
Tiedän monta tällaista perhettä jossa lapset syö karkkia aina kun tykkää, ja yleensä niissä kyllä teinitkin vielä ahmii, on lihavia ja itsehillintä syömisten suhteen puuttuu. Että en nyt sinuna tuota teidän tapaa muille tuputtaisi.
No oma ilmiönsä on tuo, että mummot herkästi yrittävät ostaa lastenlasten suosion antamalla juttuja, joita kotona ei sallita, tai sitten muuten vaan hemmottelevat överiksi, eikä siinä kyllä pätkääkään lapsen etua ja iloa ajatella, omaa itsetuntoa vain.
Toinen asia on tuo suklaakalenteri, joka minusta on täysin ok tuon ikäiselle lapselle. Se suklaamäärä on ainakin näkemissäni kalentereissa aivan naurettavan pieni. Kukaan ei vaaranna sillä käytännössä terveyttään ellei ole allerginen. Mitä se taas elämästä ja syömisestä noin laajemmin opettaa niin sen, että maailma ei ole mustavalkoinen. Joskus voi ihan hyvin syödä herkkuja hallitusti ja siitä voi jopa nauttia. Usein on niin, että mitä niuhommat vanhemmat, sitä enemmän niitä herkkuja sitten mätetään kun silmä välttää. Meillä lapset saavat joka päivä sekä lounaan että päivällisen jälkeen suklaapalat tms. koska minäkin otan kahvin kanssa. Eivät ole majoittuneet synttäreillä herkkupöydän viereen vaan enemmän leikkineet eivätkä nyt alakoululaisina juokse välituntisin viereiseen kauppaan ostamaan herkkuja (kuten hyvin moni tekee, ja ihmettelen kyllä, että tuo voi olla koulussa sallittua). Kyllä ne herkut ovat sitä varten, että niistä nautitaan, kuten kai elämä ylipäänsäkin. Herkkujen mättäminen kaksin käsin taas ei liity nauttimiseen mitenkään, jos ei ehdi enää maistaakaan mitään, ja sehän nyt on jo terveydellekin vahingollista. Ja joka tapauksessa xylitol-pastilllit kannattaa muistaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa sopii tähänkinJos et saa syödä lapsena kudujumupinssivitkuttimia niin sun sydämeen jää reikä, jota myöhemmin täytät kudujumupinssivitkuttimia etsien?
Epäilen ettei älysi riitä edes ymmärtämään miten sulle vinoilen....
Auts!!!! Nyt on sellanen sanaseppo linjoilla!
Ap, oon nyt kyllä aika paniikissa turhasta asiasta. Meillä lapset syö terveellisesti ja karkkipäivä on tasan kerran viikossa, edes mehuja jne. ei juoda viikolla.
Mutta suklaakalenteri kuuluu joulunodotukseen!! Voi sitä riemua, minkä se mitättömän pieni suklaapala heissä aiheuttaa! IKINÄ, edes aivan pienenä, he eivät ole 24. päivän jälkeen puhuneet sanallakaan kalenterista tai olleet vaatimassa aamuisin suklaata. Pieni suklaapala ei todellakaan opeta käyttämään herkkuja arjessa, eikä ole terveydelle mitenkään vaarallinen. Ja kun sen syö aamupalan yhteydessä niin hampaitakaan se ei tuhoa.
Antaisin nyt viisaan neuvon: relax ja nauti, kun näet, minkä ILON se pieni suklaapala aamuisin lapsessasi aiheuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset haluavat my little pony ja frozen tavarakalenterit, ikää 3 ja 5vuotta. Voisivat pahasti pettyä kuvakalenteriin, saati suklaakalenteriin. Minkälainen 4vuotias valitsee kaupasta kuvakalenterin? Alistettu? Käpylehmillä leikkivä?
Vaikka sun lapset on itsekeskeisiä, materialistisia ja hemmoteltuja, ei tarkoita että kaikki on.
Mikä vika on käpylehmissä? Eikö ne oo tarpeeksi my little pony?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap:n lapsi tajuaa pyytää, on herkkuhullu kuten vanhampansa asian ilmaisi. Tulee mieleen että tässä taas oiva tapaus kun lapselle ei opeteta kohtuutta. Karkista tehdääm paha saatana jota täytyy välttää viimeiseen hengenvetoon saakka. Ja sekös silloin lasta kiinnostaa. Kaikki ajatukset ovat vain kielletyssä ja himoitussa karkissa, kun sitä ei koskaan saa riittävästi tai edes kohtuudella. Ei, se yksi rusina on paljon parempi, tai pahvilta maistuva maissimaksu.
Ap, anna lapselle kalenteri, ei se tee hänestä ylipainoista tai herkuista riippuvaista. Paljon tärkeämpää on se miten toimit 11 muuta kuukautta vuodessa. Älä tee karkista peikkoa tai himoittua aarretta,
heh! Meillä 4-vuotiaalle on ostettu 2 suklaakalenteria vaikka muuten ei makeaa syödäkään. Joulu on lapselle ihan älyttömän jännittävää aikaa, miksi ei voisi saada pientä herkkua kalenterin luukusta? Itse muistan vieläkin omasta lapsuudesta joulukalenterit! Tuttavan lapselta on kaikki herkut kielletty ja voi kuinka kieroon se lapsi on kasvanut, varmaan tulee vielä joku ahmimishäiriö sen tuloksena!
En puhunut ristiin. Raa'an valkoisen sokerin koukutukselle ei pärjää mikään. Aivan vakavasti otettavat lääkärit ovat verranneet sitä jopa heroiiniin. Kyllä sinäkin tiedät (jos sinulla tosiaan lapsia on) että, karsuun totutettu lapsi valitsee hedelmän sijaan sen karsun jos laitat ne vierekkäin pöydälle. 2,5-vuotias on juurikin vielä siinä iässä, että pahojen tapojen kanssa ei ole pointtia alkaa leikkimään.
-
Mutta mysteeri tämä minulle kyllä on. Mikä ihme siinä ihmistä VOI juilia jos meidän lapsen "karkki" on esimerkiksi banaani? Selitä hyvä ihminen koska en vaan tyhmän ymmärrä. Kerro mitä minun lapseltani nyt puuttuu, kun hän ei syö kaupan karkkien atsovärejä, raakaa sokera ja erilaisia lisäaineita.? Jääkö 2,5-vuotiaalta nyt joku kehitysvaihe väliin kun ei saa syödä lakua ja suklaata, joita ei edes osaa kaivata??