Kyllä nyt "pieni" asia voi ärsyttää! Äitini osti lapselle suklaakalenterin
Elikä äitini osti lapselleni (4 v) suklaakalenterin kysymättä meiltä mitään. Tietysti antoi suoraan käteen lapselle, eli en sitä voi poiskaan repiä. Mun mielestä täysin tarpeetonta ostaa suklaata, lapsi olisi ollut tosi iloinen kuvakalenterista eikä niitä suklaita kaivannutkaan. Eli aivan turhaa päivittäistä herkuttelua ja karkinsyöntiin opettamista. Lapsi on muutenkin täysi herkkuhullu, niin pitää niitä sitten tähänkin tyrkyttää.. Ihan kuin joulukuussa ei muutenkin saisi ihan riittävästi herkkuja?! Nyt lapsi ihailee tuota kalenteria ja arvuuttelee mitä luukkujen takana on, en ole kertonut että suklaata.
Tiedän että nyt aletaan mua haukkua niuhoksi ja että lapselle toi on niin kiva jne.. Musta on ihan ok jos vanhemmat haluaa lapselleen suklaakalenterin ostaa, mutta äitini kun tuppaakin olemaan välittämättä siitä mitä minä olen mieltä. Eli pännii sekä äitini, että tuo suklaa.
Kommentit (110)
Omille lapsille olen ostanut sekä kuva- että suklaakalentereita, ja he ovat yleensä olleet paljon innostuneempia kuvakalentereista, siinähän yleensä on joku "juju" joka paljastuu luukkua avaamalla, ja joka on eri joka päivä kun taas suklaakalenterista tulee aina se sama suklaapala.. Ja eihän suklaapala päivässä mitään huonoakaan tee, mutta kun noi suklaakalentereiden suklaa on yleensä sitä halvinta huonointa laatua niin antais mieluummin jotain parempaa.
Ap: ymmärrän hyvin turhautumistasi, meillä anopilla on samanlainen tapa, yllättää aina lapset karkkipusseilla kun tulee vierailulle. Eli jotain 300g karkkia/lapsi. Jos olisi oma äiti niin voisi varmaan tästä valittaakin mutta anoppiin ei ole ihan sellaista suhdetta..
Ei mulla näköjään mitään ratkaisua ollut, sympatiaa vain :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä, ennen normi oli kuvakalenteri ja nyt jotkut ajattelee että lapsella kuuluu olla suklaakalenteri. Suklaa myytiin ennen pienissä levyissä, nyt jättilevyissä, limsat jättipullossa jne. Elintasosairaudet tappiin, onhan se nyt tärkeää että jo lapselle on suklaata heti aamusta.
Moi, ihan vaan tiedoksi, että kyllä minulla (ja monella muullakin) oli suklaajoulukalenteri jo 1980-luvun alussa..Ei se mikään viime vuosien juttu ole..
Oletpas sinä wanha kun oikein 1980-luvulle muistat!
toki saa ärsyttää (muakin ärsyttäis), mutta nyt asialle ei enää voi mitään ilman jonkinsortin mielipahaa. ehkä nyt kannattais vaan hyväksyä että lapsi syö pienen suklaapalan joka aamu joulukuussa. (tai esimerkki mun lapsuudesta kun sain veljeni kanssa suklaakalenterin joltain sukulaiselta, saimme avata luukut joka aamu ja kiikutimme suklaan pieneen kuppiin josta saimme syödä kertyneet suklaat lauantaisin. tosin syynä oli laktoosi-intoleranssi eli äiti ei halunnut että meillä olisi ollut mahat kipeenä joka pvä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin joulukuussa ei muutenkin saisi ihan riittävästi herkkuja?! .
Vähennä itse niiden muiden herkkujen antamista, vai onko syy vain kaikissa muissa?
Miten tää niinkuin käytännössä onnistuu?
Kaikki sidosryhmät järjestää pikkujoulut, koulussa/tarhassa annetaan vimppana päivänä JA joulujuhlassa herkkupussi, vieraita käy ja itse vieraillaan ehkä normi kk enenmmän, sitten on vielä kaverisynttärit ja mummun nimipäivä... joulun herkkujen ja lahjaherkkujen jälkeen tulee vielä uusivuosi.
Aika paljon helpompaa jättää edes se suklaakalenteri hankkimatta tuon ikäiselle joka ei ole niistä kuulutkaan ja ilahtuu kuvakalenteristakin.
Ja joskus olisi kiva äitinäkin hemmotella omaa lasta herkuilla... mutta kun kaikilla muilla tuntuu olevan siihen etuoikeus ja äidin osaksi jää vain marmattaa ruoka-ajoista ja järsittävistä juureksista,
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä, ennen normi oli kuvakalenteri ja nyt jotkut ajattelee että lapsella kuuluu olla suklaakalenteri. Suklaa myytiin ennen pienissä levyissä, nyt jättilevyissä, limsat jättipullossa jne. Elintasosairaudet tappiin, onhan se nyt tärkeää että jo lapselle on suklaata heti aamusta.
Minä oon jo 40v. ja jo mun lapsuudessa oli suklaakalenterit ihan normi juttu jouluisin. Jopa siinä mun lapsuuteni tuppukylässä. Joten aika kaukana on tää sun kuvakalenteriaika. Mut joo, ennen kaikki oli tietty niin paljon paremmin, siitä huolimatta että kuoltiin nuorempina ja sairastettiin enemmän. Mut kaikki oli silti niin paljon paremmin kuin nykyään, jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele ap, jos se ois ollu anopin ostama. Sua ois ketuttanu kymmenen kertaa enemmän.
No enpä usko, luulen että jopa vähemmän. Äidilleni tällainen on niin tyypillistä, että ketuttaa taas enemmän.ap
Todellakin ap teet elämäsi vaikeeks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ne suklaat pois ja lisää sinne jotain muuta tilalle? Tarroja esim? Ja vaikka kaikkiin lauantai-luukkuihin ja jouluaatolle jätät ne suklaat?
Tätäkin ylänuolitetaan? En voi ymmärtää.
Kyseessähän on petos lasta kohtaan. Lapsi sai lahjan!
Jos äiti ei tätä lahjaa hyväksy, niin ainakin sanoo aivan rehellisesti, että tämä lahja laitetaan pois. Kyllähän tämä äiti saattaa kysyä, että maistuiko suklaat kalenterista ja kaikille kiusallista.
Mitään ei pidä tehdä lapsen selän takana huiputtumalla. Ihan sitten avoimesti ottaa kalenterin pois, jos sen tärkeänä kokee. Ihmettelen kyllä äitiä, joka näin toimisi mummin antaman lahjan suhteen. Yksi pikkupala suklaata..... Halojaa?
-
Kokolailla 100% konflikteista lastenlasten suhteen syntyy tuosta sinun ansiokkaasti esittämästäsi ajatusmallista, jonka mukaan muilla kuin lapsen vanhemmilla olisi jotain sanaa missään tämän kaltaisessa asiassa.
-
Puheesi petoksesta on täysin naurettava. Alta 5-vuotiaan joulukalenteri on 100% sellainen kuin vanhemmat päättää sen olevan.
-
Mummoa voi kiittää lahjasta ja sanoa, että ihana, mutta vaihdettiin sinne täytteet kun meillä ei vielä syö pienet suklaata.
-
"Yksi pikkupala suklaata..... Halojaa?" Yksi suklaan murenakin on vanhempien päätös eikä kenenkään muun päätös. Mikä ihme siinä on, ettei jokaisen vaan voisi antaa tehdä näitä pieniä päätöksiä omien lastensa suhteen ITSE ????????????
-
Jos kuulostan kypsältä niin joo. Sain jumaliuta itse tapella pari vuotta niin älyttömästä asiasta kuin että meidän 0-2-vuotias EI TARVITSE mehua. Iso asia? Näemmä aivan helvetin iso koska MIKÄÄN sanominen ei mennyt jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Ap: ymmärrän hyvin turhautumistasi, meillä anopilla on samanlainen tapa, yllättää aina lapset karkkipusseilla kun tulee vierailulle. Eli jotain 300g karkkia/lapsi.
Viet vastalahjana anopille (80kg?) 1,5kg karkkia ja sanot että miettii pystyykö/haluaako itse syödä sellaisen määrän joka viikko. Suhde on sama kuin iso pussi 15 kiloiselle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Omille lapsille olen ostanut sekä kuva- että suklaakalentereita, ja he ovat yleensä olleet paljon innostuneempia kuvakalentereista, siinähän yleensä on joku "juju" joka paljastuu luukkua avaamalla, ja joka on eri joka päivä kun taas suklaakalenterista tulee aina se sama suklaapala.. Ja eihän suklaapala päivässä mitään huonoakaan tee, mutta kun noi suklaakalentereiden suklaa on yleensä sitä halvinta huonointa laatua niin antais mieluummin jotain parempaa.
Ap: ymmärrän hyvin turhautumistasi, meillä anopilla on samanlainen tapa, yllättää aina lapset karkkipusseilla kun tulee vierailulle. Eli jotain 300g karkkia/lapsi. Jos olisi oma äiti niin voisi varmaan tästä valittaakin mutta anoppiin ei ole ihan sellaista suhdetta..
Ei mulla näköjään mitään ratkaisua ollut, sympatiaa vain :D
Ai kun kivat karkkipussit :D Ehkä menisi, jos anoppi ei kävisi usein :D.. ap
Minua ärsyttää mummon ostama suklaakalenteri siksi, että meidän lapsi on maitoallerginen ja vielä se suklaa on pahaa.
Eli koska siitä tulee sitten jokapäivä jouluun asti allergiaoireita, niin olisi nyt sitten edes jotain oikeasti hyvän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ne suklaat pois ja lisää sinne jotain muuta tilalle? Tarroja esim? Ja vaikka kaikkiin lauantai-luukkuihin ja jouluaatolle jätät ne suklaat?
Tätäkin ylänuolitetaan? En voi ymmärtää.
Kyseessähän on petos lasta kohtaan. Lapsi sai lahjan!
Jos äiti ei tätä lahjaa hyväksy, niin ainakin sanoo aivan rehellisesti, että tämä lahja laitetaan pois. Kyllähän tämä äiti saattaa kysyä, että maistuiko suklaat kalenterista ja kaikille kiusallista.
Mitään ei pidä tehdä lapsen selän takana huiputtumalla. Ihan sitten avoimesti ottaa kalenterin pois, jos sen tärkeänä kokee. Ihmettelen kyllä äitiä, joka näin toimisi mummin antaman lahjan suhteen. Yksi pikkupala suklaata..... Halojaa?
Ei, kyllä niissä on joka luukun takana suklaata, ei vain yhdessä.
Mun pojalla oli maitoproteiiniallergia pienenä. Kummasti löytyi myös maidottomia kalentereita. Ei kai kukaan syötä oikeasti allergiselle allergisoivaa syötävää?!?
No just ärsyttää sama asia täällä! Ja syy miksi ärsyttää on se, että viime kun mummo toi kalenterit, niin vanhempi suklaanhimoissaan tyhjensi sekä omansa että pikkuveljen kalenterin jo ennen itsenäisyyspäivää! Tällaisten setviminen jää yllätys yllätys sitten minun niskaani, ei sen mummon.
Suomeksi: minua vituttaa, kun en voi yksin määrätä lapsesta. En ole aikuistunut kunnolla, joten aivan erityisesti vituttaa se, että äitini on kehittänyt itsenäisen suhteen lapsenlapseensa, eikä asioi hänen kanssaan vain minun välitykselläni ja minun ehdoillani. Jos olisin katkonut napanuoran, asia ei olisi samalla lailla valtakamppailua, ja tajumiin, että myös isovanhemmat haluavat hemmotella lasta eikä pelkästään vanhemmat. Ja pikkuinen suklaa päivässä ei lapsen terveyttä tuhoa, jos emme me vanhemmat kaada samaan aikaan "herkuttelijallemme" kahmalottain muuta. Ensi vuotta varten sovitaan, millainen kalenteri on paras, viisivuotias osaa sitten jo arvostaa vaikka legokalenteriakin.
Tulipa tätä lukiessa mieleen... että xylitolpastilli tai -purkkakalentei olis kätevä. Muistais lapsi ottaa ne ruuan jälkeen ilman muistutteluja edes 1 kk ajan :)
Vierailija kirjoitti:
No just ärsyttää sama asia täällä! Ja syy miksi ärsyttää on se, että viime kun mummo toi kalenterit, niin vanhempi suklaanhimoissaan tyhjensi sekä omansa että pikkuveljen kalenterin jo ennen itsenäisyyspäivää! Tällaisten setviminen jää yllätys yllätys sitten minun niskaani, ei sen mummon.
Huom, siis ei lasten vanhempi vaan vanhempi lapsi :D Minähän en sitä kalenterisuklaata syö.
Ihme haukkujaporukkaa täällä. Minustakin on tosi outoa ja tyhmää opettaa lapsi haluamaan epäterveellisiä asioita, joita hän ei omin avuin tajuaisi pyytääkään. Minulle syötettiin lapsena aivan järkyttävää kuraa, karkkia ja eineksiä joka ikinen päivä, ja vihasin itseäni koko lapsuuteni ajan kun koin olevani lihavana niin ruma. Aikuisena, kun sain vallan päättää oman ruokakomeroni sisällön, aloin taistella sokeririippuvuudestani eroon, ja oli muuten tosi hankalaa. Nyt elimistö kiittää valinnastani, mutta olisipa ollut paljon helpompaa ja terveempää, jos minua ei alunalkaenkaan olisi opetettu niille tavoille.
Lapsi ei osaa vielä itse välttää karkkia, vaan syö kyllä aina hyvin mielin, kun vain saa. On auktoriteettien tehtävä opettaa lapsi terveille tavoille. Ei yksi suklaakalenteri tietenkään ole vielä niin järkyttävän paha asia, mutta se on silti turhaa ja ylimääräistä! Siis haloo, 4-vuotias, joka olisi tyytyväinen pelkkään kuvakalenteriinkin! Ei ole tarvetta päivittäiselle suklaalle.
Nyt on vielä aikaa, joten mitäs jos ap kävisit salaa ronkkimassa kalenteria? Saako siitä otettua yhden sivun siististi auki ja vedettyä kaikki suklaat kerralla ulos ilman, että luukkuja tarvitsisi avata? Tai sitten avaat luukut yksitellen ja varot taivuttamasta niitä, laitat vain siististi kiinni kun olet valmis. Laita suklaan tilalle jotain muuta kivaa, vaikka tarroja tai palapelin paloja, niin että 24. päivä saa palapelin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
No just ärsyttää sama asia täällä! Ja syy miksi ärsyttää on se, että viime kun mummo toi kalenterit, niin vanhempi suklaanhimoissaan tyhjensi sekä omansa että pikkuveljen kalenterin jo ennen itsenäisyyspäivää! Tällaisten setviminen jää yllätys yllätys sitten minun niskaani, ei sen mummon. [/quoteai että yllätys yllätys, lapsen moraalinen kasvatus ( ettei sisaruksen tavaroita tai herkkuja saa ottaa) on VANHEMPIEN tehtävä...
Ei ongelmaa. Vaihda luukkujen taakse vaikka pikkukolikoita yms. Sitten paperiliimalla takas kiinni.