Seinäjoen teinimurhaaja yritti ensin myrkyttää kaverinsa, oli suunnitellut sitä jo kuukauden
Kommentit (995)
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että oliko taustalla jotain muutakin kuin vain tuo ihastus samaan poikaan? Koska eihän kukaan nyt (ei edes 15-v) ole niin tyhmä, etä kuvittelee saavansa poijan itselleen raivaamalla tän toisen tytön pois tieltä... Luuliko tekijä oikeasti, että pääsee kuin koira veräjästä? Ei taida olla kaikki muumit lapsokaisella laaksossa?
Ei tuossa välttämättä ole ajateltu, että sitten itse sen saisi, vaan mieluumminkin ehkä tyyliin "Jos minä en saa, niin ei kyllä saa tuokaan". Mustasukkaisille se ajatus siitä, että toinen saa jonkun on juuri se kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei usko, että esim. osa koulukiusaajista kiusaa kiusaamisen ilosta. Tekoja yritetään ulkopuolelta selittää aina niin, että kiusaajakin on osittain uhri. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan kiusaaja on oikeasti vain ilkeä. Tässä casessa uskon valitettavasti olevan samoin. Teko on tehty täydessä ymmärryksessä ilman mitään mielenhäriötä. Mielentilatutkimuksen tulos tulee ilmi varmaan vasta myöhemmin, mutta en ihmettele jos siinä ei todeta mitään poikkeavaa. Ennemminkin uskon kyseessä olevan älykäs ja kylmähermoinen tyttö psykopaattisin piirtein. Aiemminhan poliisikin on tiedottanut, miten rauhallinen, hyvätapainen ja nimenomaan älykäs tyttö on. Älykkyys on valitettavan usein tunteettomien tappajien perusominaisuus.
Mut eihän tuossa murhassa ole mitään älykästä. Tenavat katsoo takuulla jotain CSI:ta, yksikään älykkö tuon ikäinen ei ole niin tyhmä että kuvittelee että lasinpesuneste jää huomaamatta uhrin elimistössä. Puhumattakaan puukotuksesta omassa kodissa. Veikkaan että ei ehkä ole syyntakeinen ollut, jopa.
Samaa mieltä. Ei kuulosta älykkäältä jälkiseuraamuksia ajatellen. Eihän tuollaista voi peittää. Suunitelmalliselta kyllä.
Mistäs kertoo se, että soitti isälleen, mutta ei lähtenyt pakoon? Vakaasti harkitun surman toteutuksen jälkeen järjissään oleva ottaa hatkat.
Miksi ottaisi hatkat? Alaikäinen, kyllä hän on tiennyt ettei tuosta mitään kunnon seuraamusta tule. Käy niinkuin Eveliinan murhaajalle. Pari vuotta jossain laitoksessa, missä saa opiskella normaalisti. Sitten uusi henkilöllisyys ja uusi elämä.
Kuvittele mitä kuvittelet. Kukaan (Valjakkalaa lukuunottamatta) ei todellakaan halua vankilaan. Vaikka olot on mukavat, fakta on, että ei siellä loppujen lopuksi mukavaa ole. Osa on yksin eristettyinä muista (ettei muut vahingoita), elämä on hyvin rajoitettua jne. Ei ne mitään lomahoitoloita ole, vihjeeksi vain.
No tiedän erään, joka istui osan tuomionsaan (taposta) avovankilassa. Hänellä oli oma rivitaloasunto. Ilmaiset ruoat. Vieressä joki, jossa sai kalastella. Naisia sai vierailla kylässä jne. Todella ankea paikka joo...
Pistää hiljaiseksi, vaikka on, vaikka, hulluutta nähnyt. Tuollaiset teot vaativat omanlaisensa luonteen. Ei käy keneltä tahansa. Menee kylmät väreet selkäpiissä.
Vierailija kirjoitti:
Murhaajatyttö on aivan saman näköinen kuin poikaystävänsä murhannut amerikkalaistyttö Jodi Arias. Pistää kyllä miettimään näitä lukiessa onko joku vaan yksinkertaisesti syntynyt pahaksi.
TAAS sinä? Aivan järjettömiä nämä sinun kommenttisi.
P.S eivät ole edes samannäköisiä.
Muutama vuosikymmen sitten vanhemmilla oli käsitys, että oma lapsi on vähän huonompi kuin muut ja oli tärkeintä, että lapsi on hiljaa ja kiltti.
Nykyään vanhemmilla on käsitys, että oma lapsi on parempi kuin muut ja hiljaa ollaan ylpeitä, kun oma ei jää jalkoiihin, ottaa paikkansa, pärjää, ja hiljaisia lapsia ja toisia ajattelevia ei enää ole. En tiedä, onko tällaista muualla näin vahvasti, että tärkeintä että pärjää ja se on ihan sama, onko kiusaaja vai mikä.
Tämän takia pidän todennäköisenä, että kasvatus on ollut ennemmin tätä mulle kaikki tähän heti nyt, koska toisenlaista on korkeintaan ehkä lastenkodeissa enää, jos sielläkään.
Häpeää ei saa lapsi enää tuntea mistään, eikä syyllisyyttä, vaan vika on aina vanhemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei usko, että esim. osa koulukiusaajista kiusaa kiusaamisen ilosta. Tekoja yritetään ulkopuolelta selittää aina niin, että kiusaajakin on osittain uhri. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan kiusaaja on oikeasti vain ilkeä. Tässä casessa uskon valitettavasti olevan samoin. Teko on tehty täydessä ymmärryksessä ilman mitään mielenhäriötä. Mielentilatutkimuksen tulos tulee ilmi varmaan vasta myöhemmin, mutta en ihmettele jos siinä ei todeta mitään poikkeavaa. Ennemminkin uskon kyseessä olevan älykäs ja kylmähermoinen tyttö psykopaattisin piirtein. Aiemminhan poliisikin on tiedottanut, miten rauhallinen, hyvätapainen ja nimenomaan älykäs tyttö on. Älykkyys on valitettavan usein tunteettomien tappajien perusominaisuus.
Mut eihän tuossa murhassa ole mitään älykästä. Tenavat katsoo takuulla jotain CSI:ta, yksikään älykkö tuon ikäinen ei ole niin tyhmä että kuvittelee että lasinpesuneste jää huomaamatta uhrin elimistössä. Puhumattakaan puukotuksesta omassa kodissa. Veikkaan että ei ehkä ole syyntakeinen ollut, jopa.
Samaa mieltä. Ei kuulosta älykkäältä jälkiseuraamuksia ajatellen. Eihän tuollaista voi peittää. Suunitelmalliselta kyllä.
Mistäs kertoo se, että soitti isälleen, mutta ei lähtenyt pakoon? Vakaasti harkitun surman toteutuksen jälkeen järjissään oleva ottaa hatkat.
Miksi ottaisi hatkat? Alaikäinen, kyllä hän on tiennyt ettei tuosta mitään kunnon seuraamusta tule. Käy niinkuin Eveliinan murhaajalle. Pari vuotta jossain laitoksessa, missä saa opiskella normaalisti. Sitten uusi henkilöllisyys ja uusi elämä.
Kuvittele mitä kuvittelet. Kukaan (Valjakkalaa lukuunottamatta) ei todellakaan halua vankilaan. Vaikka olot on mukavat, fakta on, että ei siellä loppujen lopuksi mukavaa ole. Osa on yksin eristettyinä muista (ettei muut vahingoita), elämä on hyvin rajoitettua jne. Ei ne mitään lomahoitoloita ole, vihjeeksi vain.
No tiedän erään, joka istui osan tuomionsaan (taposta) avovankilassa. Hänellä oli oma rivitaloasunto. Ilmaiset ruoat. Vieressä joki, jossa sai kalastella. Naisia sai vierailla kylässä jne. Todella ankea paikka joo...
Taisi olla valtion asunto.
Vierailija kirjoitti:
Olin jotakuinkin tuon ikäisenä ihastunut poikaan johon myös kaverini oli ihastunut. Olin salaa raivoissani asiasta ja yksinäni itkeskelin asiaa. Ei tullut todellakaan mieleeni että yrittäisin myrkyttää tai muulla tavalla ottaa hengiltä hänet!
Samoin. Oltiin usein ihastuneita samoihin poikiin kavereiden kanssa. Luulen, että se on jopa aika yleistä tyttöjen keskuudessa teinarina, mutta ikinä, ei kuuna päivänä olis voinu kuvitella kenenkään tekevän moista. Teini olin tosin 25 vuotta sitten. Mikä ihmisiä ja etenkinn nuoria vaivaa? Surutta tapetaan ja murhataan. Ihan kipeetä.
Muistan miten murhaajan kaverit kommentoivat somessa että tyttö on viaton ja joku tuntui syyllistävän uhriakin jne. Ovatko jatkaneet samalla linjalla?
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää että joku on niin munan perään että pitää tappaa joku. Huoran alku.
moi emilia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin arvata, on kyseessä ollut lapsi, joka on kasvanut tunneköyhässä ja kontrolloidussa ympäristössä, jossa on jotain huomiota saadakseen aina tarvinnut pärjätä erinomaisesti. Epäonnistumisia ei ole sallittu, mutta menestyminenkään ei ole aiheuttanut toivottua reaktiota. Lapsi kasvaa ajatuksessa, että kaiken saa jos vain yrittää tarpeeksi. Sitten on tullut poika, jota ei olekaan saanut ja silloin syntyy tunne, että tiellä olevat esteet täytyy työntää sivuun, koska muuten kaikki ympärillä kaatuu. Psykopatiaa tässä on, huolestuttavaa sinäänsä, koska sehän ei katoa mihinkään. Teko on ollut hyvin päättäväinen, eikä ole loppunut, vaikka ensimmäinen suunnitelma myrkyttämisestä menikin mönkään. Hyvin huolestuttavaa. Ei ole kellekään helppo tilanne...paitsi tekijälle, joka tuskin katuu laisinkaan.
En usko. Koska ennen siis 70-luvulla kaikki tytöt kasvatettiin näin. Ja silloin 99,99 prosenttia väkivaltateoista ja tapoista tekivät pojat. Kukaan ikäiseni ei ole kai tappanut ketään ja noin silloin kasvatettiin kaikki, täälläkin ollut ketju tunneköyhyydestä 60-70-luvulla.
Off topic, mutta eihän nyt sentään 70-luvulla (tai aiemminkaan) noin yleisesti tyttöjä, tai poikiakaan kasvatettu noin rakkaudettomissa kodeissa. En minä ja minun kaverini ja sukulaiseni nyt niin harvinaisia onnekkaita voi olla.
vm.-73
Ei tosiaankaan. vm -64
Samaa sanoo täällä v. 1965 syntynyt. Isä oli jopa kolme vuotta sodassakin sen kauhuja todistamassa, ja niin kilttiä isää kuin minulla oli, ei monella ole ollut. Eikä äitiäkään käy moittiminen.
Oho. Mun (s. 1966) isä on syntynyt 1940. Ja sun papa jo palasi sodasta.
Tämän rikospaikan naapurissa tapahtui 21.2.1992 perhesurma. Aika omituista, että muuten normaalilta vaikuttavalle alueelle keskittyy näitä vakavia väkivaltarikoksia.
Vierailija kirjoitti:
OT
Se joka kyseli siitä siskosta, jonka veli tappoi kirveellä heidän vanhempansa ja haavoitti siskoja. Blogin nimi on Onneksi on aamut.
Anteeksi offtopic, mutta itseäni tuo blogi on koskettanut ja kiehtonut valtavasti. Mässäilyä jonkun mielestä, mutta minulle se on tuonut uusia ajatuksia.
Tuo tapaus on jäänyt minunkin mieleen. Olen usein miettinyt että miten ne tytöt pärjäävät. Blogin perusteella ainakin tuo kirjoittaja voi suhteellisen hyvin.
Puukkoa syvemmälle, niinkö tässä kävi? Suljetut ovet ja suojelua palkkioksi murhasta. Ei taida todellakaan Suomessa olla enää oikeudenmukaista oikeuslaitosta. Kenenköhän etua tässäkin oikein ollaan taas ajamassa?
Tietenkin tällaiset tapaukset, joissa on ollut vaaraa ja hengenlähtö viattomille pitää käsitellä avoimesti. Miten muuten voimme oppia mitään tai jatkossa estää vastaavat?
Rikollisten suojelu on mennyt mittasuhteisiin, joista on pelkästään vahinkoa tavallisille lainkuuliaisille ihmisille - jotka kuitenkin kaiken verojen kautta maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälle tekijälle on käynyt omassa elämässään, että suoritti noin sairaan teon? Huomasikohan vanhempansa hänessä koskaan psykopaattisia piirteitä tms? Jopa nuorisokin on nykyään niin sairasta. Toivon tekijälle hidasta ja tuskallista kuolemaa vaikka syöpään ilman kivunlievitystä.
Vaikutat tekijääkin vaarallisemmalta tapaukselta ja olet sentään (kai) aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset osaa olla ihan järkyttävän raakoja... Miten se tuntuukin, että naiset tekee aina ne raaimmat jutut? Ihan nainen olen itsekin, mutta tuolta se tuntuu.
Miksi susta tuntuu siltä? Mustasukkaisuusmurhista on kuitenkin 90 % miesten tekemiä.
Joo siis kyllähän miehet enemmän tappaa, mutta naisilla se tuntuu usein olevan raaempaa ja kiduttavempaa ja suunnitelmallisempaa. Tekeehän miehetkin raakoja juttuja, mutta naisilla se jotenkin menee "yli". On vauvojen pakastajaa, myrkyttäjä hoitsua jne.
jep, kun naishoitaja myrkyttää, se on raaka murha. Kun mies murhaisi lääkkeillä, se olisi lähinnä hellämielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tyttö ei vissiin kestä pettymyksiä :/
Psykopaattihan tuo on, ihan oppikirjamainen.
Samanlainen kuin oman sukulaispoikani, sivullisen tytön teininä murhannut (nyt jo aikuinen mies). Tappoi, koska pieleen mennyt urheilukisa ärsytti ja teki mieli purkaa se johonkin.
On edelleen täysin tunnekylmä, mutta uuden identiteettinsä turvin tekee menestynyttä uraa ja salailee menneisyyttään.
Eveliina lappalaisen murha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin arvata, on kyseessä ollut lapsi, joka on kasvanut tunneköyhässä ja kontrolloidussa ympäristössä, jossa on jotain huomiota saadakseen aina tarvinnut pärjätä erinomaisesti. Epäonnistumisia ei ole sallittu, mutta menestyminenkään ei ole aiheuttanut toivottua reaktiota. Lapsi kasvaa ajatuksessa, että kaiken saa jos vain yrittää tarpeeksi. Sitten on tullut poika, jota ei olekaan saanut ja silloin syntyy tunne, että tiellä olevat esteet täytyy työntää sivuun, koska muuten kaikki ympärillä kaatuu. Psykopatiaa tässä on, huolestuttavaa sinäänsä, koska sehän ei katoa mihinkään. Teko on ollut hyvin päättäväinen, eikä ole loppunut, vaikka ensimmäinen suunnitelma myrkyttämisestä menikin mönkään. Hyvin huolestuttavaa. Ei ole kellekään helppo tilanne...paitsi tekijälle, joka tuskin katuu laisinkaan.
En usko. Koska ennen siis 70-luvulla kaikki tytöt kasvatettiin näin. Ja silloin 99,99 prosenttia väkivaltateoista ja tapoista tekivät pojat. Kukaan ikäiseni ei ole kai tappanut ketään ja noin silloin kasvatettiin kaikki, täälläkin ollut ketju tunneköyhyydestä 60-70-luvulla.
Off topic, mutta eihän nyt sentään 70-luvulla (tai aiemminkaan) noin yleisesti tyttöjä, tai poikiakaan kasvatettu noin rakkaudettomissa kodeissa. En minä ja minun kaverini ja sukulaiseni nyt niin harvinaisia onnekkaita voi olla.
vm.-73
Ei tosiaankaan. vm -64
Samaa sanoo täällä v. 1965 syntynyt. Isä oli jopa kolme vuotta sodassakin sen kauhuja todistamassa, ja niin kilttiä isää kuin minulla oli, ei monella ole ollut. Eikä äitiäkään käy moittiminen.
Oho. Mun (s. 1966) isä on syntynyt 1940. Ja sun papa jo palasi sodasta.
Mitä ohottelemistä siinä on? Isä syntyi v. 1923, kuoli 2005, äiti syntyi v. 1925, kuoli 2011. Minulla on suuriin ikäluokkiin kuuluva isoveli. Isä oli 42-vuotias, kun minä synnyin, äiti juuri täyttänyt 40. Kieltämättä 60-luvulla aika erikoista, mutta ei mitenkään mahdotonta. Ja nykyisin yli nelikymppiset vanhemmat ovat jo aika normitapauksia.
Ei siis yhtään oho. Ja sen parempia vanhempia kuin minulla oli, on tuskin kellään. So there.
Sanotaan, mitä sanotaan, niin kodissa on jotain pahasti vialla. Arvomaailma on häikäilemätön ja empatian puute silmiinpistävää. Se, että teinillä ei ole harkintakyky kehittynyt, niin se yhdistettynä noihin muihin ominaisuuksiin voi johtaa tuohon. Mutta pohjalla on joka tapauksessa joko kylmästi pidetty lapsi tai sitten lapsi, joka on tottunut huutamalla saamaan tahtonsa aina ja ikuisesti läpi.
OT
Se joka kyseli siitä siskosta, jonka veli tappoi kirveellä heidän vanhempansa ja haavoitti siskoja. Blogin nimi on Onneksi on aamut.
Anteeksi offtopic, mutta itseäni tuo blogi on koskettanut ja kiehtonut valtavasti. Mässäilyä jonkun mielestä, mutta minulle se on tuonut uusia ajatuksia.