Merkonomi - täysin turha perustutkinto
Olen opiskellut yo- merkonomiksi jo 15 vuotta sitten. Silloin se oli jopa ihan arvostettu juttu ja pääsinkin toimistotöihin heti valmistuttuani. Muutaman vuoden kuluttua lähdin kuitenkin opiskelemaan toista alaa.
Nykyään en tee merkonomin papereilla yhtikäs mitään. Jopa kaupan kassoille on kilpailu tradenomeja vastaan muista hommista puhumattakaan. Merkonomeista nykykoulutuksella on ylitarjontaa. Kassalla ja asiakaspalvelussa pärjää normijärkinen ilman mitään koulutuksiakin. Ja läpi mennään vaikka ei edes prosenttilaskun tai kirjanpidon perusteita osata soveltaa työssä.
Täysin turha tutkinto nykyään, koska tradenomit vievät kaikki paikat tai sitten suhteet ratkaisevat.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy lukion ja amk:n päästäkeen kauppaan töihin. Toimistoihin vähintään.
Jos tykkääpi olla koulussa ja muuta ei keksinyt. Rahan kannalta varmaan se ja sama onko opiskelemassa vai osa-aikakassana. Ja lukion on moni käynyt ihan sivistyksen perusteella.
Ekonomi merkonomi tai muuten reipas poika.
Vanha suomalainen sananlasku kertoo totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille aspaan kun palkataan porukkaa, niin vaatimuksena on tradenomi. En tajua miksi. Itse olen merkinomi ja olen meidän aspan taustatuessa asiantuntijana. Työnkuvani todella laaja. MUNKIN työtä ei opi koulun penkillä vaan töissä.
Olen huomannut että nykyään tuijotetaan koulutusta työnhakutilanteessa ja tässä tilanteessa et tee merkinomin papereilla hevon huttuakaan. Työkokemuksellakaan ei ole mitään merkitystä.
Vaihda nyt sit alaa tai hae uutta työtä kun koulutus ei riitä ja työkokemuksella voit pyyhkiä takapuoles.Missä pystyy kouluttautumaan munkiksi? Uskon kyllä, että munkin työkokemuksella ei tee mitään!
Heinävedellä?
Yläkoulun päätyttyä merkonomeiksi hakeutuivat omasta ikäluokasta ne, jotka halusivat teoreettisempia opintoja, mutta eivät lukioon. Ihan hyvin heillä näyttää porskuttavan. Osa opiskelee nykyään ammattikorkeassa ja osa työskentelee vakituisesti siisteissä sisätöissä, kuten pankeissa tai tilitoimistoissa. Muutama toimii yrittäjänä. Mulla on itselläni taustalla ylioppilastutkinto ja keskeytyneet yliopisto-opinnot. Harkitsin yhdessä vaiheessa merkonomiopintoja, ettei tarvitsisi kärsiä jälleen kerran välivuosista. Kurjaa kuulla, jos tutkintoa pidetään nykyään työmarkkinoilla lähes arvottomana.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun päätyttyä merkonomeiksi hakeutuivat omasta ikäluokasta ne, jotka halusivat teoreettisempia opintoja, mutta eivät lukioon. Ihan hyvin heillä näyttää porskuttavan. Osa opiskelee nykyään ammattikorkeassa ja osa työskentelee vakituisesti siisteissä sisätöissä, kuten pankeissa tai tilitoimistoissa. Muutama toimii yrittäjänä. Mulla on itselläni taustalla ylioppilastutkinto ja keskeytyneet yliopisto-opinnot. Harkitsin yhdessä vaiheessa merkonomiopintoja, ettei tarvitsisi kärsiä jälleen kerran välivuosista. Kurjaa kuulla, jos tutkintoa pidetään nykyään työmarkkinoilla lähes arvottomana.
Kans miettinyt, että eikö se nykyäänkin vielä ole yrittäjälle ihan hyvä pohja?
Riippuu vähän missä käynyt ja huomio se on nykyyään vuonna 2023 erittäin monipuolinen tutkinto.
Merkonomin voisi yhdistää suoraan Tradenomiin, jolloin olisi yritysasiat ja suuntaukset.
Ei ole. Sanna Marinin miesoletettu on merkonomi ja hyvin pyyhkii!
Mulle 46 vuotialle työkkäri ehdotti merkonomi tutkintoa kun olin 10 vuotta taloushallinnon tehtävissä ulkomailla töissä. Nyt Suomessa olen ollut työtön kohta 3 vuotta. Lähihoitajaksi en sovi joten en keksi muutakaan.... mutta ilmeisesti ei kannata opiskella vaan olla työtön seuraavat 20 vuotta?.
Työvoimapula ei koske ainakaan merkonomeja ja tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Turha tutkinto se on tradenomikin. Semmonen leikkikoulu ja luullaan osaavan jotain. Työttömäksi niitäkin nyt jää.
Ikävä kyllä pakko sanoa, että olen samaa mieltä kanssasi. Valmistuin aikanaan tradenomiksi, suuntauduin markkinointiin. Opiskelu oli aikamoinen pintaraapaisu loppujen lopuksi, ja niitä valmistui paljon. Kaupan kassalle monet päätyivät, itseni mukaan lukien. Ajattelin hakea toimistosihteerin tyyppistä työtä, saa sitten nähdä miten onnistuu kun on vain asiakaspalvelukokemusta, muttei toimistotyökokemusta. Aion toki päivittää tietotekniset taitoni.
Taloushallinnon tehtävissä merkonomin koulutus on paras, osaavat enemmän kuin nämä arvonsa tuntevat kauppatieteilijät. Kirjanpitäjistä ja tilintarkastajista on pulaa ja heille on nykyään maksettava hyvää palkkaa!
Ei saa merkonomina enää töitä. En ole työllistynyt vuosiin omalle alalleni.
Höpö höpö, tuolla asenteella.