Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Merkonomi - täysin turha perustutkinto

Vierailija
10.11.2015 |

Olen opiskellut yo- merkonomiksi jo 15 vuotta sitten. Silloin se oli jopa ihan arvostettu juttu ja pääsinkin toimistotöihin heti valmistuttuani. Muutaman vuoden kuluttua lähdin kuitenkin opiskelemaan toista alaa.

Nykyään en tee merkonomin papereilla yhtikäs mitään. Jopa kaupan kassoille on kilpailu tradenomeja vastaan muista hommista puhumattakaan. Merkonomeista nykykoulutuksella on ylitarjontaa. Kassalla ja asiakaspalvelussa pärjää normijärkinen ilman mitään koulutuksiakin. Ja läpi mennään vaikka ei edes prosenttilaskun tai kirjanpidon perusteita osata soveltaa työssä.

Täysin turha tutkinto nykyään, koska tradenomit vievät kaikki paikat tai sitten suhteet ratkaisevat.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin Yo-merkonomin lapuilla IT-alalle pieneen kasvufirmaan, osin suhteilla ja tehtiin isoja projekteja.

Sitten satuin pääsemään AMK ja hyvin startannut työura vaihtui paskaduuneihin ja koulun penkkiin. En oikein koskaan tradenomina löytänyt alan hommia ja nyt jo vuosina työskennellyt muissa hommissa.

Olisin miljonääri, ilman Amk vuosia.

Höpö höpö, tuolla asenteella.

Vierailija
42/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka käy lukion ja amk:n päästäkeen kauppaan töihin. Toimistoihin vähintään.

Jos tykkääpi olla koulussa ja muuta ei keksinyt. Rahan kannalta varmaan se ja sama onko opiskelemassa vai osa-aikakassana. Ja lukion on moni käynyt ihan sivistyksen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomi merkonomi tai muuten reipas poika.

Vanha suomalainen sananlasku kertoo totuuden.

Vierailija
44/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille aspaan kun palkataan porukkaa, niin vaatimuksena on tradenomi. En tajua miksi. Itse olen merkinomi ja olen meidän aspan taustatuessa asiantuntijana. Työnkuvani todella laaja. MUNKIN työtä ei opi koulun penkillä vaan töissä.

Olen huomannut että nykyään tuijotetaan koulutusta työnhakutilanteessa ja tässä tilanteessa et tee merkinomin papereilla hevon huttuakaan. Työkokemuksellakaan ei ole mitään merkitystä.

Vaihda nyt sit alaa tai hae uutta työtä kun koulutus ei riitä ja työkokemuksella voit pyyhkiä takapuoles.

Missä pystyy kouluttautumaan munkiksi? Uskon kyllä, että munkin työkokemuksella ei tee mitään!

Heinävedellä?

Vierailija
45/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M

Vierailija
46/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun päätyttyä merkonomeiksi hakeutuivat omasta ikäluokasta ne, jotka halusivat teoreettisempia opintoja, mutta eivät lukioon. Ihan hyvin heillä näyttää porskuttavan. Osa opiskelee nykyään ammattikorkeassa ja osa työskentelee vakituisesti siisteissä sisätöissä, kuten pankeissa tai tilitoimistoissa. Muutama toimii yrittäjänä. Mulla on itselläni taustalla ylioppilastutkinto ja keskeytyneet yliopisto-opinnot. Harkitsin yhdessä vaiheessa merkonomiopintoja, ettei tarvitsisi kärsiä jälleen kerran välivuosista. Kurjaa kuulla, jos tutkintoa pidetään nykyään työmarkkinoilla lähes arvottomana. 

Vierailija
47/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun päätyttyä merkonomeiksi hakeutuivat omasta ikäluokasta ne, jotka halusivat teoreettisempia opintoja, mutta eivät lukioon. Ihan hyvin heillä näyttää porskuttavan. Osa opiskelee nykyään ammattikorkeassa ja osa työskentelee vakituisesti siisteissä sisätöissä, kuten pankeissa tai tilitoimistoissa. Muutama toimii yrittäjänä. Mulla on itselläni taustalla ylioppilastutkinto ja keskeytyneet yliopisto-opinnot. Harkitsin yhdessä vaiheessa merkonomiopintoja, ettei tarvitsisi kärsiä jälleen kerran välivuosista. Kurjaa kuulla, jos tutkintoa pidetään nykyään työmarkkinoilla lähes arvottomana. 

Kans miettinyt, että eikö se nykyäänkin vielä ole yrittäjälle ihan hyvä pohja?

Vierailija
48/56 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
49/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän missä käynyt ja huomio se on nykyyään vuonna 2023 erittäin monipuolinen tutkinto.

Vierailija
50/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin voisi yhdistää suoraan Tradenomiin, jolloin olisi yritysasiat ja suuntaukset.

Vierailija
51/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sanna Marinin miesoletettu on merkonomi ja hyvin pyyhkii!

Vierailija
52/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 46 vuotialle työkkäri ehdotti merkonomi tutkintoa kun olin 10 vuotta taloushallinnon tehtävissä ulkomailla töissä. Nyt Suomessa olen ollut työtön kohta 3 vuotta. Lähihoitajaksi en sovi joten en keksi muutakaan.... mutta ilmeisesti ei kannata opiskella vaan olla työtön seuraavat 20 vuotta?.

Vierailija
53/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula ei koske ainakaan merkonomeja ja tradenomeja.

Vierailija
54/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tutkinto se on tradenomikin. Semmonen leikkikoulu ja luullaan osaavan jotain. Työttömäksi niitäkin nyt jää.

Ikävä kyllä pakko sanoa, että olen samaa mieltä kanssasi. Valmistuin aikanaan tradenomiksi, suuntauduin markkinointiin. Opiskelu oli aikamoinen pintaraapaisu loppujen lopuksi, ja niitä valmistui paljon. Kaupan kassalle monet päätyivät, itseni mukaan lukien. Ajattelin hakea toimistosihteerin tyyppistä työtä, saa sitten nähdä miten onnistuu kun on vain asiakaspalvelukokemusta, muttei toimistotyökokemusta. Aion toki päivittää tietotekniset taitoni.

Vierailija
55/56 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon tehtävissä merkonomin koulutus on paras, osaavat enemmän kuin nämä arvonsa tuntevat kauppatieteilijät. Kirjanpitäjistä ja tilintarkastajista on pulaa ja heille on nykyään maksettava hyvää palkkaa!

Vierailija
56/56 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa merkonomina enää töitä. En ole työllistynyt vuosiin omalle alalleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme