Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Merkonomi - täysin turha perustutkinto

Vierailija
10.11.2015 |

Olen opiskellut yo- merkonomiksi jo 15 vuotta sitten. Silloin se oli jopa ihan arvostettu juttu ja pääsinkin toimistotöihin heti valmistuttuani. Muutaman vuoden kuluttua lähdin kuitenkin opiskelemaan toista alaa.

Nykyään en tee merkonomin papereilla yhtikäs mitään. Jopa kaupan kassoille on kilpailu tradenomeja vastaan muista hommista puhumattakaan. Merkonomeista nykykoulutuksella on ylitarjontaa. Kassalla ja asiakaspalvelussa pärjää normijärkinen ilman mitään koulutuksiakin. Ja läpi mennään vaikka ei edes prosenttilaskun tai kirjanpidon perusteita osata soveltaa työssä.

Täysin turha tutkinto nykyään, koska tradenomit vievät kaikki paikat tai sitten suhteet ratkaisevat.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-merkonomi=tradenomi opon mukaan ja olenkin tehnyt korkeakoulututkinnon vaativia töitä yo-merkonomina.

Meillä oli tradenomikoulutuksessa monta yo-merkonomia, enkä kuullut kenenkään valittavan, että olis sama koulutus.

Vierailija
22/56 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muita turhia tutkintoja on kuin merkonomi ja tradenomi? onko media-assistentti sellainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä muita turhia tutkintoja on kuin merkonomi ja tradenomi? onko media-assistentti sellainen?

Ainakin laborantti (ammattikoulu) joka kilpailee samoista työpaikoista mm. laboratorioanalyytikoiden (AMK), bioanalyytikoiden (AMK), farmaseuttien (yliopisto) ja kemistien (yliopisto) kanssa. Meidän laboranttiluokasta taisi saada noin 1/4  laborantin töitä.

Vierailija
24/56 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin tuolla "turhalla tutkinnolla" suoraan koulun penkiltä juuri sinne minne halusin, erittäin monipuoliseen toimistotyöhön vakituiseksi. Mahdollisuudet edetä tästä vaikka mihin ovat loputtomat. Mikä tahansa tutkinto on turha, jos sitä ei osaa hyödyntää.

Vierailija
25/56 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin laborantti (ammattikoulu) joka kilpailee samoista työpaikoista mm. laboratorioanalyytikoiden (AMK), bioanalyytikoiden (AMK), farmaseuttien (yliopisto) ja kemistien (yliopisto) kanssa. Meidän laboranttiluokasta taisi saada noin 1/4  laborantin töitä.

Masentavaa luettavaa :/

Vierailija
26/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin tutkinto oli ennen opistotasoinen eli alimman korkea-asteen (taso 5) tutkinto. Nykyinen merkonomi on ammattikouluasteen (taso 4) tutkinto.

Vierailija
27/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin tyhmä etten saanut edes merkonomin papereita.

Vierailija
28/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se tradenomi tutkinto ole periaatteessa turhempi? Merkonomin tutkinto opettaa käytännön työtehtävät. Korkeakouluun mennään hakemaan korkeampi palkka. 

Vierailija
29/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä sekoittaa opistomerkonomia ja nykyistä liiketalouden perustutkintoa l. merkonomia. Edellisen koulutus kun lakkasi AMK-uudistuksen myötä niin tulivat tradenomit ja ammattiopisto-merkonomit. Opistomerkonomi on edelleen arvostettu tutkinto, nykyinen perustutkinto vähemmän.

Vanhat kauppaoppilaitosten opistomerkonomit osasikin jotain. Sieltä valmistui ammattilaisia pankkeihin, toimistoihin jne. Koulutus on ajettu alas niistä päivistä. Lähinnä päivähoitopaikka nykyisin.

Sama koskee vanhaa ja nykyistä ammattikoulua. Lähiopetusta on jokunen tunti viikossa, kun ei ole resursseja käytössä. Jälki on sen mukaista. Tradenomi vastaa vanhaa kauppista.

Vierailija
30/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että merkonomin paperit kelpaa nykyään lähinnä nuotion sytyttämiseen.

Ennustan, että tradenomin tokarille käy tulevaisuudessa samoin.

Vierailija
31/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä sekoittaa opistomerkonomia ja nykyistä liiketalouden perustutkintoa l. merkonomia. Edellisen koulutus kun lakkasi AMK-uudistuksen myötä niin tulivat tradenomit ja ammattiopisto-merkonomit. Opistomerkonomi on edelleen arvostettu tutkinto, nykyinen perustutkinto vähemmän.

Vanhat kauppaoppilaitosten opistomerkonomit osasikin jotain. Sieltä valmistui ammattilaisia pankkeihin, toimistoihin jne. Koulutus on ajettu alas niistä päivistä. Lähinnä päivähoitopaikka nykyisin.

Sama koskee vanhaa ja nykyistä ammattikoulua. Lähiopetusta on jokunen tunti viikossa, kun ei ole resursseja käytössä. Jälki on sen mukaista. Tradenomi vastaa vanhaa kauppista.

Aika kultaa muistot. Samalla tavalla työssä ne tehtävät on opittu samoin kuin nykyiset merkonomitkin.

Vierailija
32/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanitas vanitatum...

Vierailija
33/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käy lukion ja amk:n päästäkeen kauppaan töihin. Toimistoihin vähintään.

Vierailija
34/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-merkonomeja ei enää ole, tutkinto on sama joten lopettakaa tuo yo-tittelin käyttö, tekee teistä typerän näköisiä.

Vierailija
35/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin 8 vuotta sitten ja en koe turhaksi ollenkaan. Pääsin heti alan töihin ja nykyään oon pankissa kirjanpitäjänä. Oon ehtinyt keräämään huimasti enemmän työkokemusta mitä lukio+tradenomi - kombolla. Ja samoista töistä kilpaillaan.

Vierailija
36/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, olen Yo-merkonomi ja Tradenomi. Ensimmäinen tutkinto oli hyppy seuraavaan.

Pääosin on itsestäkin kiinni, ettei ole ylennyt, kun ei ole kunnianhimoa ja pidän nykyisestä työstäni. Kun siihen lisätään liukuva työaika, etätyö, mahdollisuus suunnitella omat työt..jne. Ei pelkkä parempi palkka ja titteli enää houkuttele, kun vaihtokauppana joutuu viruttamaan enemmän vapaa-ajalle töitään jopa viikonloppuisin (eli mulla on kaikki pyhät ja vkl vapaana) niin ei ole oikein houkutellut.

Työni ei ole helppoa, eikä siihen ole valmiita vastauksia niin se on yksilöllisyyden vuoksi mielenkiintoista.

Vierailija
37/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon merkonomista, suuntautumisesta ja arvosanoista, sattumoisin sama pätee työttömiin maistereihin. Tutkinto - katsokaas - on vain raamit, mutta itse teos on raamien sisällä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Vierailija
38/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffi-ilmoitukseen pistin että "merkonomit älkölt vaivautuko vastaamaan". Sain vastauksia vain kiukkuisilta merkonomeilta jotka tivasivat syytä miksi eivät saa vastata.

Vierailija
39/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Yo-merkonomin lapuilla IT-alalle pieneen kasvufirmaan, osin suhteilla ja tehtiin isoja projekteja.

Sitten satuin pääsemään AMK ja hyvin startannut työura vaihtui paskaduuneihin ja koulun penkkiin. En oikein koskaan tradenomina löytänyt alan hommia ja nyt jo vuosina työskennellyt muissa hommissa.

Olisin miljonääri, ilman Amk vuosia.

Vierailija
40/56 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan hyviä juttujahan siellä liiketalouden koulutuksessa kai opetellaan. En mä ainakaan osaa esim kirjanpitoa luonnostaan. Sitä en tiedä onko koulussa turhaa höttöä ja kiinnostaako se merkonomin tutkinto ketään palkkaajaa, ei varmaan tosiaan erityisemmin. Mutta jos jotain oppi niin ei kai se turhaa ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän