Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Yrittäjä tarjosi siivoustyötä – 1540 €/kk ei kelvannut työttömille"

Vierailija
30.10.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1446095158274.html

Etenkin nuo uutisen kommentit pistivät kohottamaan kulmia. Monen mielestä 10-11,50€/tunti on niin huono palkka, ettei kannata eväänsäkään nostaa. No, samalla liksalla itse tein vuosia myyjän hommia. Hitto kun en tajunnut lähteä ovia paiskoen, että pitäkää paska palkkanne...

No ei, miksi matalapalkka-aloilla pitäisi tuon isompaa palkkaa maksaakaan? Kun puhutaan kuitenkin vuorotyöstä, johon tulevat vielä lisät päälle, niin sillä kyllä pärjää vaikkei rikastukaan. Mutta ilmeisesti kaikille pitää nykyään maksaa vähintään 20€/h työstä kuin työstä?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin töissä paskafirma SOLilla, työaikani oli 37,5 tuntia viikossa määräaikaisella sopimuksella. Muutamaa viikkoa ennen työn loppumista sain "työkaverin". Näytin tälle miten hommat hoidettiin ja hän peri hommani. Viikkoa ennen työn loppua soitin esimiehelle ja kysyin jatkoista. En saanut ikinä vastausta. Viimeisen työpäivän päätteeksi tyhjensin kaappini ja maanantaina vein rojuni solin konttorille. En saanut työtodistusta koska esimiehiä ei ollut paikalla. Illalla esimieheni soitti ja tarjosi uutta työtä. Nyt seuraa paras osa: työaika olisi ollut 2,5 tuntia päivässä ja lisäksi viikonloppuisin yöjunan siivoamista. Kieltäydyin ja esimies yritti vielä houkutella minua töihin vakinaistamisella. Itku meinasi oikeasti päästä kun pilkkanaan pitivät.

kieltäydyit tarjotusta työstä? Lusmu olet ja siivellä eläjä!

Ei todellakaan ole lusmu tai siivelläeläjä.

Työ pitää olla vakinaista ja sellaista että sillä elää. 

Harva firma valitsee vakinaiseen paikkaan ihmisen, jolla ei ole ennestään työkokemusta.

No mutta tässähän just olis vakinaistettu: 2,5 h päivä + viikonloppuisin yöjunien siivoaminen. Jee, vakiduuni! Harmi vaan, ettei sillä elä...

Vierailija
102/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan. 

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.

kerro ihmeessä mistä katsoit ja mikä oli voitto tulos? Odottelen

Ota itse selvää, mistä pengoin tiedot, ovat kenen tahansa löydettävissä, mutta tässä tietoja:

Liikevaihto 998 000€, liikevaihto kasvoi vuoden aikana 26,20%, liikevoitto% 10,3 (yli kymmenen rankataan hyväksi), tilikauden tulos 79 000€.

Riittääkö?

Voi pupuseni tiedätkö mitä tarkoittaa liikevaihto? Ei kerro yrityksen menestyksestä mitään... Tilikauden tulos 79 000 saattaa olla pelkästään toiminimiyrittäjän ja perheenjäsenten yhteinen palkka esim. 3hlö tekee töitä 50-60h viikossa, niin ei tosiaan pääse hyville tuntipalkoille yrittäjäkään. Sen lisäksi se on heti tuosta yrittäjän omasta palkasta pois, kun joku saikuttaa.

Toisaalta tuolla Kuusamossa taitaa kilpailu olla niin vähäistä, että siellä voi pyytä 30€/h, mutta isommissa paikoissa hinnoissa puhutaan reilusti alle 30€/h tästä, kun maksaa lisät, km-korvaukset, lomarahat, sairaslomat, työterveyhullon, vakuutukset, tarvikkeet, asiakaslahjat jne. niin tosiaan se on yrittäjä itse joka saa miettiä kannattaako työnteko.

Jahas, tämä alkuperäinen kommenttini on näköjään herättänyt keskustelua. 

..Viimisellä kommentoijalta on näköjään lukutaito loppunut kesken jossain vaiheessa, kun et ymmärtänyt; " liikevoitto 10,3%". Tottakai yrittäjälle tulee kaikenlaisia maksuja varsinkin silloin, kun hän alkaa palkkaamaan ihmisiä mutta nämä maksut yms. kuuluvat vissiinkin siihen liikevaihtoon

Kannattamatonta yritystä on turha pitää pystyssä, sanoohan sen jo järkikin. Eihän siinä ole mitään järkeä hukata kenenkään aikaa ja rahaa sellaseen turhanpäiväseen toimintaan. Haluaisin vielä listätä, että alkuperäisessä kommentissa tarkoitin sitä,että olisi ehkä helpompi jos yksittäiset henkilöt voisivat tienata itselleen taskurahaa tekemällä satunnaisia siivoustöitä toiminimellä. Valitettavasti en tiennyt, että jos perustaa toiminimen ei ole oikeutettu tukiin (??).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUKA vetää välistä? EU? Kreikka? Pakolaiset? Tukirahat muualle? Veronkierto? Kehitysapu?

On täällä ennen kannattanut yrittäjyys ja työnteollakin on elänyt.

Nyt näyttää pahasti siltä, että yritetään luoda samanlaiset paskat työmarkkinat kuin USA:ssa, jossa ihminen on köyhä, vaikka tekee samanaikaisesti kolmea eri osa-aikatyötä. 

Tuloerot ovat kasvamassa, eli meille varakkaammille pumpataan rahaa.

Matti Vanhanen päivän lehdessä ainakin sanoo haluavansa, että Suomeen luotaisiin Saksan kaltaiset halpatyömarkkinat. Eli töitä, joiden palkalla ei elä.

Vierailija
104/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja minulle tarjottiin siivousta 27 tuntia viikossa, tuntipalkka noin 11 e. Äkkiä sitä ajattelisi, että hieno homma, töitä ihan siedettävä määrä, palkka ei kamalan iso, mutta OK, ehtii olla lasten kanssa, vaikka on töissä.

Sitten selvisi työlista.

maanantai klo 4.30 -7.00 työpiste A (etäisyys kotoa 12 km, oma auto välttämätön), klo 13.00 - 16.00 työpiste B (etäisyys kotoa 35 km, oma auto välttämätön) : työtunteja 5.5, mutta ajettavia kilometrejä 94, niistä työnantaja ei maksa euroakaan.

tiistai klo 4.30 - 7.00 työpiste A, klo 12.00 - 13.00 työpiste C ja klo 21.00-24.00 työpiste D, työtunteja päivässä 6.5, mutta käytännössä koko päivän sidottu työhön, koska taas kilometrejä kertyy, nyt yli 100.

Samanlainen homma jatkui koko viikon, muutama tunti töitä, muutama tunti vapaata, ajelua ympäriinsä pisteestä toiseen. Lisäksi en käytännössä koskaan olisi ollut kotona, kun lapset tulevat koulusta  (mikä ei tietenkään ole koskaan työssäollessa itsestäänselvää, mutta tuon tuntimäärän puitteissa sitä olisi voinut olettaa olevan). Viikossa olisi kertynyt ajokilometrejä työpisteestä toiseen noin 500, joita ei olisi korvattu, koska työpisteiden välillä oli pitkät tauot. Ei minulla ollut varaa tuohon työhön, jossa viikossa sai palkkaa alle 300 e ja ajomatkoista kertyi kuluja noin 100 e (verottaja laskee, että vähän yli 20 snt/km korvataan työmatka-ajosta). Ja koko ajan olin tulossa töistä tai lähdössä töihin ja asun sentään kaupungin keskustan tuntumassa.

Kiitos tästä.

Tosi silmiä avaavaa ja osaa nyt sitten paremmin suhtautua siihen että työpaikat ei välttämättä täyty.

Tässähän olisi pitänyt maksaa korvausta siitä, että lepoajat työvuorojen välissä jää liian lyhyiksi, eli palkkaa olisi tullut huomattavasti paremmin.

Voisitko hieman perustella? Missä tuossa rikotaan vuorokautista lepoaikaa?

Vierailija
105/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt niin hirmu houkutteleva vaihtis. 

Markkinointi, webbisivu, random jutut, tilittsto: 100 e/h

Mutta kun ottaa 10 siivoojaa töihin, niin tienaa voittoa 4€ tunti kustakin siivoojasta, eli noin 6000€/kk.

ugh. niin pitääkin. Ihan oikeesti en ole YHTÄÄN kade tuollaisille yrittäjille. Jos luulette että ne 6000 tulee helpolla, ette vaan tiedä alkuunkaan. pääoma ja muu riski yrittämisessä (totta kai vaihtelee ja joku voi tehdö helpooa hilloa), stressi ja työn määrä on aika hurjaa. 

olen ollut yrittäjänä 2012 lähtien ja mahd. pääsen palkkatöihin joulukuussa. Se on kuule älytön helpotus. 

Joo. Minulla tuttava otti pari työntekijää firmaansa. Sitten kun työt vähenivät, joutui hän maksaa palkkaa, mutta rahaa ei tullut. Nyt maksaa niitä palkkoja seuraavat 10 vuotta (on näet talolainaa sun muutakin). Ei enää ikinä ota ketään työntekijää firmaansa. Jatkaa yksin.

Toisin sanoen bisnes tuottaa niin huonosti että ei pysty maksaman maksimissaan edes maksimissaan ehkä muutaman kymmenen tuhannen velkaa. Ja miksi on pitänyt mennä ostamaan talo vaikka tulot eivät riitä millään sen maksamiseen. Taas yksi laskutaidoton hölmö joka kuvitteli rikastuvansa parin työntekijän nakkikioskilla. Jollakin  juristilla tai hammaslääkäirillä jolla on toiminimi on varaa omakotitaloon mutta ei jollakin siivoojalla jolla laskutustunti on jotain kolmenkympin luokkaa.

Vierailija
106/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Ota itse selvää, mistä pengoin tiedot, ovat kenen tahansa löydettävissä, mutta tässä tietoja:

Liikevaihto 998 000€, liikevaihto kasvoi vuoden aikana 26,20%, liikevoitto% 10,3 (yli kymmenen rankataan hyväksi), tilikauden tulos 79 000€.

Riittääkö?

Voi pupuseni tiedätkö mitä tarkoittaa liikevaihto? Ei kerro yrityksen menestyksestä mitään... Tilikauden tulos 79 000 saattaa olla pelkästään toiminimiyrittäjän ja perheenjäsenten yhteinen palkka esim. 3hlö tekee töitä 50-60h viikossa, niin ei tosiaan pääse hyville tuntipalkoille yrittäjäkään. Sen lisäksi se on heti tuosta yrittäjän omasta palkasta pois, kun joku saikuttaa.

Toisaalta tuolla Kuusamossa taitaa kilpailu olla niin vähäistä, että siellä voi pyytä 30€/h, mutta isommissa paikoissa hinnoissa puhutaan reilusti alle 30€/h tästä, kun maksaa lisät, km-korvaukset, lomarahat, sairaslomat, työterveyhullon, vakuutukset, tarvikkeet, asiakaslahjat jne. niin tosiaan se on yrittäjä itse joka saa miettiä kannattaako työnteko.

No .... kyseessä on ensinnäkin Oy, ei toiminimi. Yrittäjä on myös nostanut palkkaa, ainkin jonkin verran,joten liikevoitto on liikevoitto. Tosin yrittäjäthän "suunnittelevat veronsa" siten, että nostavat ensisijaisesti pääomatuloja, koska niistä maksettava vero on huomattavasti pienempi kuin ansiotuloista. Yrittäjä maksaa 30% veroa 30 000euroon saakka, tämän ylittävältä osalta 33%.  Palkansaaja maksaisi samasta summasta veroa 40,4%.

Liikevoitto tarkoittaa voittoa, joka on jäänyt  kulujen, myös kaikkien mainitsemiesi, jälkeen.

No,  on todettava tämän yritttäjän syystä tai toisesta pärjänneen paremmin kuin siivousalalla keskimäärin. Hänelle se ainakin on kannattanut. Palkollisistaan en tiedä.

Vierailija
107/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja minulle tarjottiin siivousta 27 tuntia viikossa, tuntipalkka noin 11 e. Äkkiä sitä ajattelisi, että hieno homma, töitä ihan siedettävä määrä, palkka ei kamalan iso, mutta OK, ehtii olla lasten kanssa, vaikka on töissä.

Sitten selvisi työlista.

maanantai klo 4.30 -7.00 työpiste A (etäisyys kotoa 12 km, oma auto välttämätön), klo 13.00 - 16.00 työpiste B (etäisyys kotoa 35 km, oma auto välttämätön) : työtunteja 5.5, mutta ajettavia kilometrejä 94, niistä työnantaja ei maksa euroakaan.

tiistai klo 4.30 - 7.00 työpiste A, klo 12.00 - 13.00 työpiste C ja klo 21.00-24.00 työpiste D, työtunteja päivässä 6.5, mutta käytännössä koko päivän sidottu työhön, koska taas kilometrejä kertyy, nyt yli 100.

Samanlainen homma jatkui koko viikon, muutama tunti töitä, muutama tunti vapaata, ajelua ympäriinsä pisteestä toiseen. Lisäksi en käytännössä koskaan olisi ollut kotona, kun lapset tulevat koulusta  (mikä ei tietenkään ole koskaan työssäollessa itsestäänselvää, mutta tuon tuntimäärän puitteissa sitä olisi voinut olettaa olevan). Viikossa olisi kertynyt ajokilometrejä työpisteestä toiseen noin 500, joita ei olisi korvattu, koska työpisteiden välillä oli pitkät tauot. Ei minulla ollut varaa tuohon työhön, jossa viikossa sai palkkaa alle 300 e ja ajomatkoista kertyi kuluja noin 100 e (verottaja laskee, että vähän yli 20 snt/km korvataan työmatka-ajosta). Ja koko ajan olin tulossa töistä tai lähdössä töihin ja asun sentään kaupungin keskustan tuntumassa.

Kiitos tästä.

Tosi silmiä avaavaa ja osaa nyt sitten paremmin suhtautua siihen että työpaikat ei välttämättä täyty.

Tässähän olisi pitänyt maksaa korvausta siitä, että lepoajat työvuorojen välissä jää liian lyhyiksi, eli palkkaa olisi tullut huomattavasti paremmin.

Voisitko hieman perustella? Missä tuossa rikotaan vuorokautista lepoaikaa?

http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tyoaika/tyoaikasaadokset/sivut/defa…

Vuorokaudessa pitää olla väh. 11h yhtäjaksoista lepoaikaa.

Vierailija
108/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yeah right, jos kyseessä ois oikeesti ollu työ josta saa 1500e nii ei tarvis itkee lehtien palstalla työntekijöiden perään.

Vierailija
109/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minuakin kiinosta mistä niitä tietoja saa?!

no tuleeko sitä tietoa?!? Ja ilmeisesti sieltä näkee kuinka paljon rouva nostaa palkkaa?!? Voi itku näitä pellejä, myönnä nyt luuseri että luit iltalehdet keskustelupalstaa ja nyt väität niitä kommentteja omanasi täällä, pelle

Kaikki verotiedot ovat täysin vapasti saatavia. Sieltä näkee KAIKKI ihmisen tulot ja samoin yrityksen tulot.

Joten lopeta toi paskanjauhanta

Vierailija
110/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin töissä paskafirma SOLilla, työaikani oli 37,5 tuntia viikossa määräaikaisella sopimuksella. Muutamaa viikkoa ennen työn loppumista sain "työkaverin". Näytin tälle miten hommat hoidettiin ja hän peri hommani. Viikkoa ennen työn loppua soitin esimiehelle ja kysyin jatkoista. En saanut ikinä vastausta. Viimeisen työpäivän päätteeksi tyhjensin kaappini ja maanantaina vein rojuni solin konttorille. En saanut työtodistusta koska esimiehiä ei ollut paikalla. Illalla esimieheni soitti ja tarjosi uutta työtä. Nyt seuraa paras osa: työaika olisi ollut 2,5 tuntia päivässä ja lisäksi viikonloppuisin yöjunan siivoamista. Kieltäydyin ja esimies yritti vielä houkutella minua töihin vakinaistamisella. Itku meinasi oikeasti päästä kun pilkkanaan pitivät.

kieltäydyit tarjotusta työstä? Lusmu olet ja siivellä eläjä!

Ei todellakaan ole lusmu tai siivelläeläjä.

Työ pitää olla vakinaista ja sellaista että sillä elää. 

Harva firma valitsee vakinaiseen paikkaan ihmisen, jolla ei ole ennestään työkokemusta.

No mutta tässähän just olis vakinaistettu: 2,5 h päivä + viikonloppuisin yöjunien siivoaminen. Jee, vakiduuni! Harmi vaan, ettei sillä elä...

Se on näiden "yrittäjien" mielestä toisarvoista elääkö työntekijä palkallaan. Tärkeätä on omat voitot. Kyllähän nyt jokainen mieluusti tulee tekemään ilmaista työtä hänelle jotta hän saa isommat voitot. 

Vierailija
111/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanitarin kannattaisi nostaa pikkuisen taksoja. Tuollainen alle 30e sisältäen alvin kotisiivouksesta on ihan liian vähän. Ellei sitten Sanitarin liikeidea ole tehdä paskaa jälkeä halvalla. 

Ja näille järjen jättiläisille jotka tappelevat taloustiedoista, niin kuten yllä on sanottu kaikkien osakeyhtiöiden taloustiedot ovat julkisia Suomessa. Laittakaa vaikka Sanitar Oy googleen jos kiinnostaa onkia. 

Vierailija
112/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös työ ollut Ylläksellä ja kausiluontoinen ja 1540€ vain laskennallinen. Jutussa kerrottiin joskus työtunteja olevan vain 18h/vk.

Ymmärrän yrittäjän harmin, mutta luulen työvoimaa löytyvän pilvin jos yrittäjä olisi järjestänyt majoituksen niiksi muutamaksi viikoksi kun työvoimalle on tarvetta sillä kukaan ei tee vuokrasopimusta viikon parin ajaksi yksityiselle henkilölle.

Jos palkka on minimien minimi ja työ raskasta ja työpaikkojen välit kuljetaan omaan piikkiin omalla henkilöautolla, ei sellaista välttämättä kukaan ota. Siinä on sellainenkin mahdollisuus, että (ainakin vähän vanhempi) auto KULUU liikaa ja mahdollisesti leviää joskus jonnekin siinä matkalla. Silloinkin työnantaja voi periaatteessa torua tai antaa kirjallisen varoituksen poissaolosta.

Siivousfirmojen tulisi voida nykyistä paremmin vaihtaa kohteitaan, siten että toimintasäde ei venyisi liian pitkäksi.

Jos palkka olisi 1500 euroa netto, syrjäseudulla se riittäisi aika monelle varmasti. Tuolloin monelle jäisi päälle 1000 euroa ruokaan ja muihin menoihin.

Vierailija
113/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö?

Idiootti

Vierailija
114/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi taitaisi tulla valtiolle, että tukisi näitä matalapalkkaisia työpaikkoja jollakin rahasummalla, että niistä saataisiin houkuttelevampia palkan puolesta ja ihmiset menisivät sitten mieluummin töihin kuin jäisivät kotiin nostamaan työttömyystukea.

Vierailija
115/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynnissä pärjääminen riippuu siitä mitä myy ja kenelle. Tavallisessa lehtimyynnissä pärjää härskeimmät, ne jotka myyvät sokeille mummoille lehtiä. Normaalit ihmiset tilaavat lehtensä netistä, siellä on parhaimmat tarjoukset aina ja usein saa tilata rehellisesti määräaikaisen. Puhelinmyynti on kyllä todella häiritsevää ja ärsyttävää, soitettiinpa kotiin tai firmaan.

Toivottavasti puhelinmyynti tullaan Suomessakin kieltämään. Siinä tehdään myös paljon hämärätoimintaa, kuten sellaista, että kysytään keksukselta firman yhteystietoja kertomatta mistä on kyse ja pian tulee lasku numeropalvelusta. Tuo ei ole missään muotoa rehellistä toimintaa. Yksi kysyi, kun olin vielä keltanokka saako lähettää esitteitä ja siihen annoin luvan, tuli lasku. Nykyään sanon kaikille suoraan, että et saa kysyä firmamme tietoja etkä lähettää meille yhtään mitään. 

Me sanoimme firmasta siivouksen irti ja siivoamme nykyään itse. jokainen pitää oman työpöytänsä ja hyllynsä puhtaana, tiskaa omat astiansa ja pyyhkii kahviossa omat jälkensä. Minä imuroin ja luuttuan lattiat kerran viikossa. Nykyään meillä on paljon siistimpää. Käytän siihen sen saman pari tuntia viikossa, saman minkä firma veloitti, mutta ei oikeasti käyttänyt. Jäi kiinni kerran kun menin hakemaan työpaikalle unohtunutta omaa puhelinta klo 17.30 ja olivat lähteneet, vaikka neljältä heitä ei vielä näkynyt. Seurattiin ja tuollekin päivälle oli merkitty kaksi tuntia. 

Vierailija
116/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmaksi taitaisi tulla valtiolle, että tukisi näitä matalapalkkaisia työpaikkoja jollakin rahasummalla, että niistä saataisiin houkuttelevampia palkan puolesta ja ihmiset menisivät sitten mieluummin töihin kuin jäisivät kotiin nostamaan työttömyystukea.

Minä taas ihmettelen, kuinka loputtomasti yrityksiä tulee tukea, että työntekijä tulisi "houkuttelevammaksi". Enkä näe, millä tavalla se tulisi edullisemmaksi, että valtio ottaa koko ajan enemmän ja enemmän vastuuta yrityksen palkanmaksusta. On ties mitä palkkatukea, työkokeilijaa ja työkuntoutusta, joista jälkimmäisiä käytetään usein härskisti ihan työvoimana sellaisenaan vastoin alkuperäistä tarkoitusta. On Paltamon kokeilut, jotka eivät todellisuudessa tuoneet nimeksikään säästöjä.

Pienillä yrityksillä ei hyvin mene, sitä tuskin käy kiistäminen. Mutta miten voi väittää, että voittoa tekevillä ja osinkoja kahmaloittain jakavilla isoilla yrityksillä ei muka olisi varaa maksaa asianmukaista palkkaa?

Vierailija
117/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mulle kelpais..

Vierailija
118/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne, jotka ovat sitä mieltä että tuet pois työttömiltä, ovat sitä mieltä, ettei tukea heillekään jos itse jäävät työttömäksi? Tiedän kyllä useita tapauksia, jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat olleet varmoja, että kyllä heille töitä löytyy. Osa heistä ei työllisty enää ollenkaan, syy lähinnä se, että itsestä on luultu iha liikoja. 

Vierailija
119/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö?

Ethän, oi ethän oikeasti ole näin tyhmä, vaan provoat. Onko kouluista lakkautettua aine nimeltä kansalaistaito? Eikö tällaista enää opeteta peruskoulussa?

Kun ihan jo firman nimestä ensinnäkin selviää, että kyseessä on Oy ja tilikauden tulos on tilikauden tulos, josta on jo vähennetty kaikki kulut. Lisäksi yrittäjät tietenkin maksavat itselleen mieluummin osinkoja, koska verotus on paljon palkkatuloa keveämpää.

Lisäksi ihmettelet, mistä näitä tietoja muka löytyy... Oletko koskaan kuullut Googlesta?

Ei ihme, että Suomi menee kohti USA:n tietä ja palkkakehitystä, jossa palkalla ei elä, kun ihan tollotkin ajattelee, ettei se yrittäjäraasu saa edes voita leivän päälle, kun meille joutuu maksamaan palkkaa hyvää hyvyyttään. Vähän kuin ex-pomoni firmassa, jossa uusittiin tietokoneet ja sitten lakkautettiin liikuntasetelit, koska tehän just saitte uudet koneet. Niin, niiden sun laskuttamien töiden tekemiseen...

Vierailija
120/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikevaihto on ihan eri asia kuin tilikauden ja tilikauden tuloksesta on vähennetty jo palkat. Jotain palkkaa pitää itsellekin maksaa, muuten verottaja puuttuu. Toiminimellä saa yrityksessä ilman palkkaa tehdä puoliso, mutta täysi-ikäiset lapset eivät saa. Toiminimessä tulot otetaan omina ottoina, eikä itselle palkkaa makseta. 

Minulla pomo maksaa itselleen pientä palkkaa, mutta sekä itselle että vaimolleen, joka on osakkeenomistaja myös, osinkoja moninkertaisena. Se on ihan ok. En minä ymmärrä, miksi jotkut ovat sitä mieltä, että pitää olla valmis tekemään pienellä palkalla älyttömiä työaikoja, jos yrittäjän omat tulot on pienet. Ei se ole mikään peruste. Jos yrittäjä ei tienaa itselleen riittävästi, turha silloin on yrittäjänä edes olla. Silloin ei osaa yrittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi