Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Yrittäjä tarjosi siivoustyötä – 1540 €/kk ei kelvannut työttömille"

Vierailija
30.10.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1446095158274.html

Etenkin nuo uutisen kommentit pistivät kohottamaan kulmia. Monen mielestä 10-11,50€/tunti on niin huono palkka, ettei kannata eväänsäkään nostaa. No, samalla liksalla itse tein vuosia myyjän hommia. Hitto kun en tajunnut lähteä ovia paiskoen, että pitäkää paska palkkanne...

No ei, miksi matalapalkka-aloilla pitäisi tuon isompaa palkkaa maksaakaan? Kun puhutaan kuitenkin vuorotyöstä, johon tulevat vielä lisät päälle, niin sillä kyllä pärjää vaikkei rikastukaan. Mutta ilmeisesti kaikille pitää nykyään maksaa vähintään 20€/h työstä kuin työstä?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan. 

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.

kerro ihmeessä mistä katsoit ja mikä oli voitto tulos? Odottelen

Ota itse selvää, mistä pengoin tiedot, ovat kenen tahansa löydettävissä, mutta tässä tietoja:

Liikevaihto 998 000€, liikevaihto kasvoi vuoden aikana 26,20%, liikevoitto% 10,3 (yli kymmenen rankataan hyväksi), tilikauden tulos 79 000€.

Riittääkö?

Vierailija
82/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvää mielipiteenmuokkausta, mitä on esiintynyt ko. lehdessä ennenkin.

Kummasti vain näiden juttujen työnantajat edustavat poikkeuksetta puhelinmyyntiä tai siivousalaa, eli töitä, joista saadulla palkalla ei ole mitään mahdollisuutta elättää itseään, perheestä puhumattakaan. Siivousalalle on tyypillistä vähäiset viikkotunnit ja hankalat työajat, jotka edellyttävät oman auton käyttöä.

Hyvin on ilmeisesti mielipiteenmuokkauksessa onnistuttu, moni tuntuu kuvittelevan kaikki työttömät työhaluttomiksi.

Pakko puuttua tähän virheelliseen väitteeseen, jota niin usein toistellaan. Puhelinmyynnillä voi päästä ihan hyville ansioille, jos osaa hommansa. Provikkapalkka pitää huolen siitä, että vaikka useimpien tienestit jää varsin vaatimattomiksi, parhaat tienaa hyvin ja moni muu ihan kohtalaisesti.

Olen itse opiskelija ja tein kesätöitä puhelinmyyjänä ennen kuin pääsin oman alani kesätöihin. Viimeisellä kerralla, vuonna 2013, tein 6-tuntisia työpäiviä 10 viikon ajan. Tienasin sinä aikana melkein 6000 euroa. Tosin kokemusta oli jo useammalta kesältä, ja kokemus opettaa. :) Aluksi tienasin selvästi vähemmän.

Dementotuneet vanhukset asiakkaina? 

Niin taitaa enimmäkseen olla. Vanhempi polvi on kasvatettu kohteliaisuuteen, joten he eivät lyö luuria korvaan, kuten me teemme.

Surffailin kerran tv-kanavilla ja jähmetyin sitten katsomaan jotain puhelinmyyjäohjelmaa hetken. Melkoisen moraalitonta touhua, painostuksen maku oli vahva.

Netistä voi lukea lukuisia tarinoita siitä, kuinka moni on aloittanut jossain puhelinmyyntifirmassa suurin toivein, mutta joutunut pettymään, kun palkka onkin ollut pelkkiä roposia.

Tuon ylläolevan kokemus on joko hyvinpoikkeuksellinen, tai sitten asialla on jonkun tällaisen puh.myyntifirman omistaja. Liian paljo on noita juttuja, että palkka on ollut mitätön, jotta uskoisin tuota todeksi.

Sitäpaitsi - ainakaan minun moraalini ei antaisi myöten tuollaiselle painostavalle myynnillle, joten jos olisin työtön, en missään tapauksessa voisi tehdä tuollaista työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä pisti kyllä otsikossa silmään voivottelu, ettei kukaan "jopa" 1500 euron kuukausipalkalla tule töihin. Onhan tuo teinille tai opiskelijalle iso summa, mutta ei sillä kukaan muu elä tai vielä vähemmän elätä perhettä. PK-seudulla pelkästään vuokra haukkaa tuosta puolet. 

Ja koska kyseessä on siivousfirma, tuo 1500 euroa taitaa olla jokin ideaalinen tavoitepalkka, jos kaikki tunnit toteutuvat kuussa. Todellisuudessa tunteja varmaan onkin 10-15 viikossa ja matkustukset työpisteestä toiseen täytyy tehdä omalla autolla. 

Väitätkö siis, että kaikki sosiaalitukien varassa elävät saavat yli 1500 euroa käteen, jos kerran kukaan (pl. teinit ja opiskelijat) ei tuolla summalla elä?

Vierailija
84/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä pisti kyllä otsikossa silmään voivottelu, ettei kukaan "jopa" 1500 euron kuukausipalkalla tule töihin. Onhan tuo teinille tai opiskelijalle iso summa, mutta ei sillä kukaan muu elä tai vielä vähemmän elätä perhettä. PK-seudulla pelkästään vuokra haukkaa tuosta puolet. 

Taitaa pk-seudulla vuokra viedä enemmänkin kuin puolet. Täällä maallakin vuokrasummat on 700 eurosta ylöspäin, joten pääkaupunkiseudulla varmasti enemmän. Eikä tuosta palkasta jää nettona kuin ehkä 1300e käteen?

Vierailija
85/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista.

http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_liki_miljoona_koyhaa_heikoimmassa_ase…

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/08/07/tyossakayvat-koy…

Näitä työssäkäyviä köyhiä sekä Kokoomus, Kepu että EK haluaa lisää. Maahanmuuttajista kaavaillaan tällaisia:

http://www.talouselama.fi/uutiset/ek-lta-ehdotus-maahanmuuttajien-kotou…

Ongelma tässä on se, että nämä ihmiset ovat sitten kuitenkin pakotettuja turvautumaan yhteiskunnan tukiin elääkseen.

TS. veronmaksajat maksavat, yritykset saavat lähes ilmaista työvoimaa.

Vierailija
86/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä tuntuu ajattelevan että koska tunnit ovat niin pienet niin ei kannata lähteä. Joo o. Mitäpä jos siellä kotona makaamisesta saisi 0e? Silloin palkka 25h työstä tulisi tarpeeseen. En ymmärrä tuollaista ajattelumallia, mutta Suomen loputon turvaverkko sen on luonut. Työllistämispalveluissa kuulin loputtomia listoja vaatimuksia: pitäisi saada ravintola-alan työ joka olisi vain klo 9-15 välillä, työmatkaa ei saa olla ollenkaan/50km suuntaansa on aivan liian pitkä matka oman alan töihinkin, minulla on 30v vanha koulutus enkä ole päivääkään alani töitä tenyt mutta nyt haluan vain oman alani töitä. Jos Suomeen tulisi perustulo niin ehdotan että se on 500e näppiin jos et tee töitä päälle niin asu sitten vaikka veneen alla, mutta kukaan ei tule töihin kyselemäänkään.

Mitä järkeä siinä on että koulutetut ihmiset tekevät toistensa työt ristiin? Merkonomit laitoshuoltajien työt, laitoshuoltajat tarjoilijan töitä ja tarjoilijat ovat kaupan kassalla jne. Tai paikkakunnalta A mennään siivoustöihin paikkakunnalle C ja paikkakunnalta B tullaan siivoustöihin paikkakunnalle A, mitä järkeä siinäkään on? Kaikilla ei ole halua viettää elämäänsä autossa istumiseen kun sen ajan voisi käyttää myös johonkin järkevään, lyhyiden työmatkojen on todettu jopa tutkitusti lisäävän onnellisuutta.

Vierailija
87/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska kyseessä on siivousfirma, tuo 1500 euroa taitaa olla jokin ideaalinen tavoitepalkka, jos kaikki tunnit toteutuvat kuussa. Todellisuudessa tunteja varmaan onkin 10-15 viikossa ja matkustukset työpisteestä toiseen täytyy tehdä omalla autolla. 

Väitätkö siis, että kaikki sosiaalitukien varassa elävät saavat yli 1500 euroa käteen, jos kerran kukaan (pl. teinit ja opiskelijat) ei tuolla summalla elä?

Sosiaalituilla elävällä on harvemmin ajokorttia tai omaa autoa, mikä jo yksinään toimii rajoitteena tuolle työlle. Ja kuten sanoin, tuo 1500 euroa tuskin on todellinen kuukausipalkka, realistinen kuukausitulo kympin tuntipalkalla ja keskimääräisillä tuntimäärillä on varmaankin tonnia ja siitä alaspäin. Ja tuosta totta kai lähtee vielä verot. 

Vierailija
88/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin töissä paskafirma SOLilla, työaikani oli 37,5 tuntia viikossa määräaikaisella sopimuksella. Muutamaa viikkoa ennen työn loppumista sain "työkaverin". Näytin tälle miten hommat hoidettiin ja hän peri hommani. Viikkoa ennen työn loppua soitin esimiehelle ja kysyin jatkoista. En saanut ikinä vastausta. Viimeisen työpäivän päätteeksi tyhjensin kaappini ja maanantaina vein rojuni solin konttorille. En saanut työtodistusta koska esimiehiä ei ollut paikalla. Illalla esimieheni soitti ja tarjosi uutta työtä. Nyt seuraa paras osa: työaika olisi ollut 2,5 tuntia päivässä ja lisäksi viikonloppuisin yöjunan siivoamista. Kieltäydyin ja esimies yritti vielä houkutella minua töihin vakinaistamisella. Itku meinasi oikeasti päästä kun pilkkanaan pitivät.

kieltäydyit tarjotusta työstä? Lusmu olet ja siivellä eläjä!

Vierailija
89/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset yrittäjät boikottiin. En muutenkaan osta mitään yrittäjältä joka ei palkkaa suomalaisia. 

Vierailija
90/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo brutto? 

On brutto

Vierailija
91/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset yrittäjät boikottiin. En muutenkaan osta mitään yrittäjältä joka ei palkkaa suomalaisia. 

Suosi suomalaista rules! 

Vierailija
92/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin töissä paskafirma SOLilla, työaikani oli 37,5 tuntia viikossa määräaikaisella sopimuksella. Muutamaa viikkoa ennen työn loppumista sain "työkaverin". Näytin tälle miten hommat hoidettiin ja hän peri hommani. Viikkoa ennen työn loppua soitin esimiehelle ja kysyin jatkoista. En saanut ikinä vastausta. Viimeisen työpäivän päätteeksi tyhjensin kaappini ja maanantaina vein rojuni solin konttorille. En saanut työtodistusta koska esimiehiä ei ollut paikalla. Illalla esimieheni soitti ja tarjosi uutta työtä. Nyt seuraa paras osa: työaika olisi ollut 2,5 tuntia päivässä ja lisäksi viikonloppuisin yöjunan siivoamista. Kieltäydyin ja esimies yritti vielä houkutella minua töihin vakinaistamisella. Itku meinasi oikeasti päästä kun pilkkanaan pitivät.

Ei todellakaan ole lusmu tai siivelläeläjä.

Työ pitää olla vakinaista ja sellaista että sillä elää. 

Vierailija
93/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä PK-seudulla menee huomattavasti enemmän kuin puolet asumiseen. Tuolla palkalla siis.  Ellei nyt asu kaupungin asunnossa.

Vierailija
94/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja minulle tarjottiin siivousta 27 tuntia viikossa, tuntipalkka noin 11 e. Äkkiä sitä ajattelisi, että hieno homma, töitä ihan siedettävä määrä, palkka ei kamalan iso, mutta OK, ehtii olla lasten kanssa, vaikka on töissä.

Sitten selvisi työlista.

maanantai klo 4.30 -7.00 työpiste A (etäisyys kotoa 12 km, oma auto välttämätön), klo 13.00 - 16.00 työpiste B (etäisyys kotoa 35 km, oma auto välttämätön) : työtunteja 5.5, mutta ajettavia kilometrejä 94, niistä työnantaja ei maksa euroakaan.

tiistai klo 4.30 - 7.00 työpiste A, klo 12.00 - 13.00 työpiste C ja klo 21.00-24.00 työpiste D, työtunteja päivässä 6.5, mutta käytännössä koko päivän sidottu työhön, koska taas kilometrejä kertyy, nyt yli 100.

Samanlainen homma jatkui koko viikon, muutama tunti töitä, muutama tunti vapaata, ajelua ympäriinsä pisteestä toiseen. Lisäksi en käytännössä koskaan olisi ollut kotona, kun lapset tulevat koulusta  (mikä ei tietenkään ole koskaan työssäollessa itsestäänselvää, mutta tuon tuntimäärän puitteissa sitä olisi voinut olettaa olevan). Viikossa olisi kertynyt ajokilometrejä työpisteestä toiseen noin 500, joita ei olisi korvattu, koska työpisteiden välillä oli pitkät tauot. Ei minulla ollut varaa tuohon työhön, jossa viikossa sai palkkaa alle 300 e ja ajomatkoista kertyi kuluja noin 100 e (verottaja laskee, että vähän yli 20 snt/km korvataan työmatka-ajosta). Ja koko ajan olin tulossa töistä tai lähdössä töihin ja asun sentään kaupungin keskustan tuntumassa.

Kiitos tästä.

Tosi silmiä avaavaa ja osaa nyt sitten paremmin suhtautua siihen että työpaikat ei välttämättä täyty.

Tässähän olisi pitänyt maksaa korvausta siitä, että lepoajat työvuorojen välissä jää liian lyhyiksi, eli palkkaa olisi tullut huomattavasti paremmin.

Vierailija
95/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämän yrittäjän maine työnantajana ole tuolla alueella sen verran laajasti levinnyt ettei tästäkään syystä meinaa tekijöitä löytyä. 

Vierailija
96/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan. 

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.

kerro ihmeessä mistä katsoit ja mikä oli voitto tulos? Odottelen

Ota itse selvää, mistä pengoin tiedot, ovat kenen tahansa löydettävissä, mutta tässä tietoja:

Liikevaihto 998 000€, liikevaihto kasvoi vuoden aikana 26,20%, liikevoitto% 10,3 (yli kymmenen rankataan hyväksi), tilikauden tulos 79 000€.

Riittääkö?

Voi pupuseni tiedätkö mitä tarkoittaa liikevaihto? Ei kerro yrityksen menestyksestä mitään... Tilikauden tulos 79 000 saattaa olla pelkästään toiminimiyrittäjän ja perheenjäsenten yhteinen palkka esim. 3hlö tekee töitä 50-60h viikossa, niin ei tosiaan pääse hyville tuntipalkoille yrittäjäkään. Sen lisäksi se on heti tuosta yrittäjän omasta palkasta pois, kun joku saikuttaa.

Toisaalta tuolla Kuusamossa taitaa kilpailu olla niin vähäistä, että siellä voi pyytä 30€/h, mutta isommissa paikoissa hinnoissa puhutaan reilusti alle 30€/h tästä, kun maksaa lisät, km-korvaukset, lomarahat, sairaslomat, työterveyhullon, vakuutukset, tarvikkeet, asiakaslahjat jne. niin tosiaan se on yrittäjä itse joka saa miettiä kannattaako työnteko.

Vierailija
97/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole lusmu tai siivelläeläjä.

Työ pitää olla vakinaista ja sellaista että sillä elää. 

Harva firma valitsee vakinaiseen paikkaan ihmisen, jolla ei ole ennestään työkokemusta.

Vierailija
98/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilikauden tulos ei tarkoita että se on summa mitä yrittäjä voi maksaa palkkaa itselleen vaan ne omatkin palkat on maksettu ennen tulosta. Tulos tarkoittaa voittoa tai tappiota, joka yrittäjälle jää kaikkien kulujen, mukaanluettuna oman palkkansa maksamisen jälkeen. 

Vierailija
99/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän Suomessa oikein mättää, kun näköjään ei kannata olla yrittäjänä (kaikki tuhannet kulut) eikä työntekijänä (surkeat palkat työn vaatimuksiin nähden)?

KUKA vetää välistä? EU? Kreikka? Pakolaiset? Tukirahat muualle? Veronkierto? Kehitysapu?

On täällä ennen kannattanut yrittäjyys ja työnteollakin on elänyt.

Nyt näyttää pahasti siltä, että yritetään luoda samanlaiset paskat työmarkkinat kuin USA:ssa, jossa ihminen on köyhä, vaikka tekee samanaikaisesti kolmea eri osa-aikatyötä. 

Vierailija
100/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oma talo, niin tuolla voisi tehdä töitä. Itselläni pks seudulla vuokraan lämmityksellä menee vajaa 1000 euroa +puhelin, sekä netti ja vesi, niin mennään yli tonnin. 

Sillä rahalla mikä siitä jää on sama kuin sossusta ja sillä pitäisi ylläpitää vielä autoa, että pääseekin sinne töihin. Lisäksi vaatteet ja lisääntyneen kulutuksen johdosta syöminen.

Itse syön töissä ollessa kaksi lämmintä ateriaa päivässä, kun esim. kotona opiskellessa olen pärjännyt yhdellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan