Mitä teen tuon miehen kanssa? Aivan järjetön riidan pelko, ei millään lailla normaalia, en tiedä mitä tehdä
Olen kirjoittanut joskus ennenkin. Mies valehtelee minulle ihmeellisistä asioista, koska pelkää riitoja. Ja riitojen pelko johtuu siitä, että ahdistuu ihan valtavasti.
Valehtelusta riitaa tuleekin, totuuden puhumisesta ei, ja sen mies tietää. On myöntänytkin sen. Mutta silti valehtelee, ei itsekään osaa sitä selittää.
Nyt mies tuli töistä ja näin hänestä, että jotain on pahasti pielessä, hän oli todella ahdistunut. Ajattelin että joku on kuollut, tai että hän on muokannut jotain todella, todella pahasti. Mutta ei. Töissä oli tapahtunut aivan tavallinen, normaali asia, mutta häntä se oli ahdistanut todella paljon. Ilmeisesti, koska pelkäsi kertoa siitä minulle, ja pelkäsi riitaa.
En tajua enää yhtään mitään. Tuo asia ei missään kohtaa, koskaan, ikinä, meillä riitaa aiheuttaisi. En ole mikään hullu. Muutenkaan meillä ei turhista riidellä. Mies myönsikin sen, että järjellä ajateltuna tietää kyllä ettei riitaa tule. Mutta sanoi olevansa jo itsestään huolissaan, kuin olisi jossain paniikkihäiriössä.
Ja nyt olen minäkin huolissani. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa kuuluu tehdä?? Tuntuu kuin olisin nyt jossain piilokamerassa, ja kirjoitus voi olla sekava, pahoittelut siitä. Selvennän jos tarpeen. Mutta siis, en tajua, mitä tapahtuu.
Kommentit (5)
Miehelläsi selvästi on ahdistushäiriö tai jotakin sen tyyppistä. Oikea osoite on lääkäri tai psykoterapeutti.
Mies lääkärille paniikkihäiriön ja ahdistuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käsitellyt lamauttavaa konfliktinpelkoa kaksi vuotta psykoterapiassa. Intensiivistä työtä, mutta on todella auttanut.
Lisään vielä: tsempit teille molemmille! Varmasti kuormittaa kumppaniakin todella paljon. Mulla on helpottanut paitsi omaa elämää (työelämä mukaan luettuna), myös avioliittoa, kun en enää mene riidan tai konfliktin uhastakin moneksi päiväksi ihan lukkoon.
Itsellä asian on synnyttänyt alkoholistiperheessä kasvaminen ja väkivallan uhka ja turvattomuus.
Miehen pitää hakeutua hoitoon ammattilaiselle! Ei hän voi vaatia puolisolta tukea, apua, ja ymmärrystä loputtomiin. Tuollainen uuvuttaa puolison ja mahdolliset lapset, ja jossain vaiheessa siitä tulee seurauksia.
Olen itse käsitellyt lamauttavaa konfliktinpelkoa kaksi vuotta psykoterapiassa. Intensiivistä työtä, mutta on todella auttanut.