Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Yrittäjä tarjosi siivoustyötä – 1540 €/kk ei kelvannut työttömille"

Vierailija
30.10.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1446095158274.html

Etenkin nuo uutisen kommentit pistivät kohottamaan kulmia. Monen mielestä 10-11,50€/tunti on niin huono palkka, ettei kannata eväänsäkään nostaa. No, samalla liksalla itse tein vuosia myyjän hommia. Hitto kun en tajunnut lähteä ovia paiskoen, että pitäkää paska palkkanne...

No ei, miksi matalapalkka-aloilla pitäisi tuon isompaa palkkaa maksaakaan? Kun puhutaan kuitenkin vuorotyöstä, johon tulevat vielä lisät päälle, niin sillä kyllä pärjää vaikkei rikastukaan. Mutta ilmeisesti kaikille pitää nykyään maksaa vähintään 20€/h työstä kuin työstä?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan työajat on usein sellaisia, ettei niihin ole mahdollista ainakaan perheellinen ihmisen taipua.
Itse tein yksinasuvana siivoustyötä 6-8h/pvä, mutta sekin työaika oli ripoteltu pitkin päivää, eli olin käytännössä työhön sidottuna aamuyöstä keskiyöhön.
Tein myös usein yksin kahden, jopa kolmen, ihmisen työt jossain kohteessa, mutta aikaa siivoamiseen ei silti ollut yhtään enempää ja kaikki olisi silti pitänyt saada siivottua.
Siivottaviin kohteisiin kuului myös eräs viiden kerrostalon rykelmä, josta piti siivota rappukäytävät sekä saunat, aikaa tähän oli varattu tasan puoli tuntia, eli kuusi minuuttia per talo ja ylitöistähän ei maksettu senttiäkään.

Vierailija
62/141 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan. 

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.

minuakin kiinosta mistä niitä tietoja saa?!

no tuleeko sitä tietoa?!? Ja ilmeisesti sieltä näkee kuinka paljon rouva nostaa palkkaa?!? Voi itku näitä pellejä, myönnä nyt luuseri että luit iltalehdet keskustelupalstaa ja nyt väität niitä kommentteja omanasi täällä, pelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.

Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan. 

tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!

ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.

Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.

Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.

minuakin kiinosta mistä niitä tietoja saa?!

no tuleeko sitä tietoa?!? Ja ilmeisesti sieltä näkee kuinka paljon rouva nostaa palkkaa?!? Voi itku näitä pellejä, myönnä nyt luuseri että luit iltalehdet keskustelupalstaa ja nyt väität niitä kommentteja omanasi täällä, pelle"

En ole tuo kirjoittaja, mutta tilinpäätös tiedot ovat julkisia ja netistä löytyy pilvin pimein esim Fonecta, Asiakasteto Oy, Aarre jne. Googlaa vain

yritys, niin sieltä löydät, ihan ilmaiseksi.

Vierailija
64/141 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Olen kuule ollut osa-aikaisenakin ja saanut alle 1000e näppiin enkä maannut kotona vaatimassa 20e/h tuntipalkkaa. Olen myös vakituisen työn takia ajanut 270km/päivä. Siinä on sinulle todellisuutta. Kyllä Suomessa se todellisuus on sitä että toiset työt eivät vain kelpaa koska niiden ei tarvitse kelvata. On annettu mahdollisuus lomailla kotona valtion avustamana. Kohta 60v appiukko joutui irtisanotuksi yt-neuvotteluissa mutta kas kummaa: hän suostui ajamaan linja-autoa ja siivoaamaan linja-autoja eikä vain inissyt kotona että "nuo työt ovat minun alapuolellani, minä en mitään osa-aikaista ala tekemään." Yrittäjä on häneen niin tyytyväinen että on saanut tehdä ihan täyttä päivää. Jos meinaa työt loppua niin työnantaja on etsinyt niitä lisää.

Minusta on aivan helvetin hyvä juttu, että tämäntyyppiset "aja satoja kilometrejä ilman korvausta ansaitaksesi vähemmän kuin mitä saat perustyöttömänä" työt eivät kelpaa. Hienoa, että sait ylistettyä sinun asemasi kaiken vastaanottavana ylpeänä työläisenä, ja kuinka hieno mies sinun appiukkosi on tehdessään ihan mitä tahansa pienen palkkansa eteen... Mutta tiedätkö: meistä muista tuo on kohtuutonta. Yksi tunti aamulla, kaksi välissä ja loput tunnit sitten illalla ja yömyöhään ja matkat kohteisiin ilman korvauksia on kohtuutonta. Tai se, että sinulla ei käytännössä ole vapaa-aikaa, kun pomo saattaa koska tahansa soittaa sinut tuuraamaan.

Tällaisten töiden tekeminen ei ole mikään pyhimyksenrengas otsalle, vaan näiden normalisoituminen tarkoittaa tasan sitä, että muunlaisia työsuhteita ei ole edes tarjolla. Ja sitten ihmetellään, miksi talous ei pyöri, miksi ihmiset eivät osta, ja mikseivät ihmiset investoi. No kas, kun ei ole rahaa, eikä ole aikaa!

65/141 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä minullekin tutuksi se, miksi siivousala ei ole niin "vetovoimainen" tai "mediaseksikäs" (kuinka oivalliset korusanat piilottamaan siivousalan todelliset ongelmat!). 

1. Ripotellut työtunnit. Kaksi tuntia aamulla, yksi sitten tunnin kuluttua ja illalla sitten pari tuntia. Viisi tuntia päivässä, ajelua ja turhia tunteja reippaasti enemmän. Hyvässä lykyssä se yksi ainoa tunti saattaa olla aivan toisessa pitäjässä, joten jokainen voi laskea, kuinka edulliseksi tuli mennä tekemään se yksi ainoa tunti.

2. Vaikka työtunteja olisi tasan yksi, se oma "vapaa-aika" ollaan käytännössä sidottuna aloilleen siltä varalta, että pomo yhtäkkiä keksii jostakin lisätunteja pienellä varoajalla. Kaiken huippu oli muutaman tunnin varoajalla useamman tunnin keikka reippaasti yli sadan kilometrin päähän! 

3. Toisen työn yhdistäminen kuvioon on tasan kiinni pomon hyväntahtoisuudesta. Vaikka olin selvittänyt jo hyvissä ajoin toisen yrityksen työtuntini, pomo laittoi tasan tälle ajankohdalle minulle sellaiset sijaisuustunnit, etten olisi millään pystynyt hoitamaan toista työtäni. Vaikka siis muina ajankohtina minulle ei ollut tarjottu kuin yksittäisiä tunteja.

4. Sairasloma tarkoittaa todennäköisesti jonkinlaisia kostotoimenpiteitä "niskoittelusta", ja yhtäkkiä huomaan olevani se työntekijä, jolle ei tarjota työtunteja, vaikka niitä olisi ihan kävelymatkan päässä kotoa.

5. En viitsi edes aloittaa siitä, että siivousajat ovat täysin kohtuuttomat. Sitten kehtaavat vielä ihmetellä, miten kummassa siivoojat tässä kohteessa vaihtuvat ovenheilautuksella, eikä kukaan heistä ole "tarpeeksi hyvä". 

Tuo kaikki siihen, että saan parhaimmillaankin palkkaa vain sen verran, että soviteltua päivärahaa saan muutaman euron, on aivan liian vähän. Ihan tuollaisen vuoksi en ole valmis hajottamaan talouttani enkä terveyttäni.

Vierailija
66/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015103120588051_uu.shtml
No niin, nyt Hyssälä on pistämässä vauhtia perustuloon.
Voiko tästä tulla sittenkin totta? Lähtisi kannustinloukut kerralla.

Vierailija
67/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole alkeellisiakaan nettitaitoja?

http://www.finder.fi/Siivouspalveluja/Siivousliike+Sanitar+Oy/KUUSAMO/t…

Eihän tuosta palkat näy ja veikkaan että ei maksa itselleen kovin paljon palkkaa, mutta viekkaan että maksaa itselleen huikean määrän kilometrikovauksia ja päivärahoja, kun väittää ajelevansa päivät pitkät ympäri kainuuta työmaitaan tarkastamassa.

Vierailija
68/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvää mielipiteenmuokkausta, mitä on esiintynyt ko. lehdessä ennenkin.

Kummasti vain näiden juttujen työnantajat edustavat poikkeuksetta puhelinmyyntiä tai siivousalaa, eli töitä, joista saadulla palkalla ei ole mitään mahdollisuutta elättää itseään, perheestä puhumattakaan. Siivousalalle on tyypillistä vähäiset viikkotunnit ja hankalat työajat, jotka edellyttävät oman auton käyttöä.

Hyvin on ilmeisesti mielipiteenmuokkauksessa onnistuttu, moni tuntuu kuvittelevan kaikki työttömät työhaluttomiksi.

Pakko puuttua tähän virheelliseen väitteeseen, jota niin usein toistellaan. Puhelinmyynnillä voi päästä ihan hyville ansioille, jos osaa hommansa. Provikkapalkka pitää huolen siitä, että vaikka useimpien tienestit jää varsin vaatimattomiksi, parhaat tienaa hyvin ja moni muu ihan kohtalaisesti.

Olen itse opiskelija ja tein kesätöitä puhelinmyyjänä ennen kuin pääsin oman alani kesätöihin. Viimeisellä kerralla, vuonna 2013, tein 6-tuntisia työpäiviä 10 viikon ajan. Tienasin sinä aikana melkein 6000 euroa. Tosin kokemusta oli jo useammalta kesältä, ja kokemus opettaa. :) Aluksi tienasin selvästi vähemmän.

Vierailija
69/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut työnantajat käyttää tilaisuutta hyväkseen ja käyttää näitä nuoria tyttöjä hyväkseen. Sekin on hyvin yleistä. Älkää tytöt ryhtykö siihen, se on väärin. 

Vierailija
70/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko tällainen "työ ei kelpaa työttömille" -uutinen tämä on lyhyen ajan sisällä? Työttömät halutaan leimata laiskoiksi ja työttömyyskorvaukset tuntumaan liian suurilta. Ja koska suomalainen on työnvieroksuja, tarvitaan lisää mamuja...joo hohhoijaa, kenen etuja taas ajetaan.

Alla on vielä mielipidekyselylaatikko onko työttömyystuki liian hyvä.

Suomessa on työttömiä on satoja tuhansia. Vaikka kuinka raippaisit ja rankaisisit näitä, niin ei ne työpaikat sillä lisäänny. Kunnollinen työ kunnollisella korvauksella kelpaisi aivan varmasti.

Mutta jos duunit on tollasta riistoa, että työtunnit tehdään ripotellen pätkissä ympäri vuorokauden niin että työntekijä on sidottuna työhön ja työmatkoihin koko vuorokauden, satojen kilometrien työmatkat teet omalla kustannuksella ja palkka kuitenkin parhaimmillaankin vain 1500€/kk niin ei kuulosta työntekijälle järkevältä bisnekseltä. Palkka on aivan liian pieni, työntekijä jää miinukselle ajettuaan 200km hoitaakseen 2tunnin (palkka 20€) homman. Paremmalla palkalla toki monia kiinnostaisi, raha siloittaa aika monta epämukavuutta.

Vierailija
71/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vain näiden juttujen työnantajat edustavat poikkeuksetta puhelinmyyntiä tai siivousalaa, eli töitä, joista saadulla palkalla ei ole mitään mahdollisuutta elättää itseään, perheestä puhumattakaan. Siivousalalle on tyypillistä vähäiset viikkotunnit ja hankalat työajat, jotka edellyttävät oman auton käyttöä.

Hyvin on ilmeisesti mielipiteenmuokkauksessa onnistuttu, moni tuntuu kuvittelevan kaikki työttömät työhaluttomiksi.

Pakko puuttua tähän virheelliseen väitteeseen, jota niin usein toistellaan. Puhelinmyynnillä voi päästä ihan hyville ansioille, jos osaa hommansa. Provikkapalkka pitää huolen siitä, että vaikka useimpien tienestit jää varsin vaatimattomiksi, parhaat tienaa hyvin ja moni muu ihan kohtalaisesti.

Olen itse opiskelija ja tein kesätöitä puhelinmyyjänä ennen kuin pääsin oman alani kesätöihin. Viimeisellä kerralla, vuonna 2013, tein 6-tuntisia työpäiviä 10 viikon ajan. Tienasin sinä aikana melkein 6000 euroa. Tosin kokemusta oli jo useammalta kesältä, ja kokemus opettaa. :) Aluksi tienasin selvästi vähemmän.

Miksi jotkut viittaa monen vuoden takaiseen tilanteeseen? Nykyään kellään ei oo enää rahaa eikä ne sen takia pysty mitään ostamaan vaikka itse kiinteistö Kaisa soittaisi tai muu kauhulörpöttelijä.  Puhelinmyynti on out. Kun ei oo sitä rahaa niin ei sitä sitten ole ja siksi kaikki muu myynti takkuaa paitsi edulliset elintarvikkeet. 

Vierailija
72/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut viittaa monen vuoden takaiseen tilanteeseen? Nykyään kellään ei oo enää rahaa eikä ne sen takia pysty mitään ostamaan vaikka itse kiinteistö Kaisa soittaisi tai muu kauhulörpöttelijä.  Puhelinmyynti on out. Kun ei oo sitä rahaa niin ei sitä sitten ole ja siksi kaikki muu myynti takkuaa paitsi edulliset elintarvikkeet. 

Kommenttisi tasosta kertoo ihan tarpeeksi, että mielestäsi kaksi on monta. Kyllä puhelinmyynnillä voi edelleen tienata hyvin.

Vierailija
73/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi tasosta kertoo ihan tarpeeksi, että mielestäsi kaksi on monta. Kyllä puhelinmyynnillä voi edelleen tienata hyvin.

Eipä sun taso vaikuta olevan kauheen korkealla koska kehut työtä jolla pyritään kusettamaan ihmisiä. Mun mielestä ne kuuluu ihmiskunnan alimpaan tasoon jotka sellaiseen ryhtyy, vaan henkirikos on pahempi. 

Vierailija
74/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä Laitilassa elintasopakolaiset saavat puhtaana joka kuukausi 1500 euroa, revi siitä, 10 euroa on huono tuntipalkka mistä vain työstä puhtaalle suomalaiselle, 12 euroa voisi olla jo parempi. Kyllä niin ottaa päähän nuo pakolaiset. Kitisevät ruuasta ja muusta.

Vierailija
75/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia olen tehnyt pätkätöitä ja papereiden kanssa somplaus on mielipuolista. Jos tekee vaikka 2-3 päivää töitä ja saa soviteltua päivärahaa niin työstä käy myös se paperityö. Viimeksi tein viikon ja nyt saa ansaita sen 300€, eikä vaikuta päivärahoihin. Kävikin niin , että päiväraha oli isompi kuin palkka. Eipä silti ihan mukava oli olla viikkokin töissä.

Vierailija
76/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Mutta työn ei pitäisi toimia niin, että vain parhaimmat heistä saavat sen varsinaisen palkan. Jos työntekijä on istunut myymässä lehtiä kokonaisen työpäivän verran, kyllä sen pitäisi näkyä myös palkassa - etenkin, koska hänet katsotaan tällöin kokopäivätyöläiseksi, eikä työttömäksi, joten onnettomimmat eivät saa siitä tekemästään työstä minkäänlaista elantoa. Tarkoitan siis näitä töitä, joissa lähestulkoon ainoa ansio on niistä myytävistä lehdistä tullutta.

Vierailija
77/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Mutta työn ei pitäisi toimia niin, että vain parhaimmat heistä saavat sen varsinaisen palkan. Jos työntekijä on istunut myymässä lehtiä kokonaisen työpäivän verran, kyllä sen pitäisi näkyä myös palkassa - etenkin, koska hänet katsotaan tällöin kokopäivätyöläiseksi, eikä työttömäksi, joten onnettomimmat eivät saa siitä tekemästään työstä minkäänlaista elantoa. Tarkoitan siis näitä töitä, joissa lähestulkoon ainoa ansio on niistä myytävistä lehdistä tullutta.

Puhelinmyynti pitäisi kieltää. Mitään tarpeellista tai rahanarvoista ei pysty puhelimitse ostamaan. Yleensä siitä seuraa järkytys kun lasku on eri kun mistä sovittiin eikä niitä saa poikki millään. Monesti joutuu ihan luottokortinkin lopettamaan, kuten nike lenkkari tapaukset. 

Vierailija
78/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dementotuneet vanhukset asiakkaina? 

Vierailija
79/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dementotuneet vanhukset asiakkaina? 

Yksityishenkilöille suunnattu puhelinmyynti ihan oikeasti pitäisi kieltää. Kuluttajavirasto on joutunut avustamaan kymmeniä näihin puhelinmyynnin "tilausansoihin" jääneitä käräjillä ja tähän mennessä voittaneet jokaikisen jutun. Vireillä on 1500 samankaltaista juttua.

Viikonlopun Iltasanomissa juttu, jossa vanhus ottanut vastaan "ilmaisen alushousupaketin". Sitten paketteja alkoi tulla ja laskuja myös. Palauttaminen eri riittänyt, vaan olisi pitänyt ymmärtää myös erikseen katkaista tilaus, jota ei siis koskaan ollut tehnyt. Kyseessä vanhus, tietenkin. Heillähän ne myyntiässät tekevät tilinsä.

Eilen sitten soitti minullekin miellyttävä-ääninen mieshenkilö, joka olisi lähettänyt paketin alushousuja ja sukkia "täysin ilmaiseksi". Kun "ei kiitos" ei tehonnut vaan kertoi edelleen, kuinka tämä nyt on täysin ilmaista, niin sappi kiehahti ja aloin tivaamaan pikkuisen ehtoja. Juu, samasta systeemistä kyse. Eli minun pitäisi ihan vaan simppelisti käydä siellä ja siellä peruuttamassa "tilaus" viikon k(vai olikohan se kahden) kuluessa jos en olisi tyytyväinen tuotteeseen, muuten "tilaukseni" jatkuisi kuukausipaketeilla. Olin niin raivona, että löin luurin korvaan. Olis pitänyt kysyä firman nimi. No. näkyy mulla puhelimessa se numero, voisikin selvittää mikä firma kyseessä.

Ihan terävä, mutta jo 70 v. äitini menee hölmöyttään näihin lehtimyyjien. "kuule Mirja, kun mulla olis sulle nyt tätä meidän ihanaa Kotivinkkiä tässä ihan täysin ilmainen jakso ihan vaan sinulle. Sain ihan vaan sinulle luvan tämän nyt tarjota. Ja saat vielä tällaisen aivan ihanan pashminahuivin tässä kaupanpäälle. Maksat kuule ihan vaan toimituskulut, joka on 2 € / lehti ja kätevästi voit sitten katkaista tämän kestotilauksena jatkuvan tilauksesi ennen seuraavaa laskutusjaksoa..." Hänen rahoissaan se ei tunnu, mutta varmaan moni köyhä ja pikkuisen jo höpsö vanhus menee näihin ansoihin: Ihan ilmaista luettavaa kuuden viikon jakso, hieno juttu.

Vaikka itsekin joudun työssäni myymään ja jopa ns. "kylmäsoittamaan" (bisness)asiakkaille vaikka sitä hommaa inhoankin, pidän puhelinmyyntiä yksityishenkilöille vääränä. 

Vierailija
80/141 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä pisti kyllä otsikossa silmään voivottelu, ettei kukaan "jopa" 1500 euron kuukausipalkalla tule töihin. Onhan tuo teinille tai opiskelijalle iso summa, mutta ei sillä kukaan muu elä tai vielä vähemmän elätä perhettä. PK-seudulla pelkästään vuokra haukkaa tuosta puolet. 

Ja koska kyseessä on siivousfirma, tuo 1500 euroa taitaa olla jokin ideaalinen tavoitepalkka, jos kaikki tunnit toteutuvat kuussa. Todellisuudessa tunteja varmaan onkin 10-15 viikossa ja matkustukset työpisteestä toiseen täytyy tehdä omalla autolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme