IS: "Yrittäjä tarjosi siivoustyötä – 1540 €/kk ei kelvannut työttömille"
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1446095158274.html
Etenkin nuo uutisen kommentit pistivät kohottamaan kulmia. Monen mielestä 10-11,50€/tunti on niin huono palkka, ettei kannata eväänsäkään nostaa. No, samalla liksalla itse tein vuosia myyjän hommia. Hitto kun en tajunnut lähteä ovia paiskoen, että pitäkää paska palkkanne...
No ei, miksi matalapalkka-aloilla pitäisi tuon isompaa palkkaa maksaakaan? Kun puhutaan kuitenkin vuorotyöstä, johon tulevat vielä lisät päälle, niin sillä kyllä pärjää vaikkei rikastukaan. Mutta ilmeisesti kaikille pitää nykyään maksaa vähintään 20€/h työstä kuin työstä?
Kommentit (141)
Taitaa taas olla jotain jäänyt kertomatta, kuten viimeksi kun samasta aiheesta valitti festarisiivousyritys.
Mitä vaan valheita että saadaan vahvistetuksi kuvaa, että työt ei suomalaiselle kelpaa ja siks tarvitaan siirtolaisia.
Propagandakone sanoo prum prum!
Vierailija kirjoitti:
"Kajavan tarjoamista työpaikoista osa oli osa-aikaisia, mutta viikkotyötunteja olisi kuitenkin ollut 25–35. Usein ongelmaksi muodostuivat työajat. Siivoustyötä tehdään usein aikaisin aamulla tai sitten illalla ja myös viikonloppuisin."
Ja: Eikö siivoojan TES:in mukainen peruspalkka ole reilusti alle kympin tunnilta?
Tytär oli toissakesänä kesätyönä hotellissa siivoojana ja sai jonku sentin päälle 10€/h.
Mutta jutun esimerkki oli tuntihaitarin yläpäästä. 25h viikossa tekisikin enää vähän yli 1000€ kuussa, vähänhän se on. Toinen on se että noissa hommissa työntekijän kusetus on myös tavallista, eli tuosta vähästäkin yritettän vielä jättää jotain maksamatta.
kaupassa lasketaan tehoja kokoajan :) ja oikeesti lasketaan aika maitokaapin täytölle jne. Kaupansla vasta kellotettua hommaa on :)
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja minulle tarjottiin siivousta 27 tuntia viikossa, tuntipalkka noin 11 e. Äkkiä sitä ajattelisi, että hieno homma, töitä ihan siedettävä määrä, palkka ei kamalan iso, mutta OK, ehtii olla lasten kanssa, vaikka on töissä.
Sitten selvisi työlista.
maanantai klo 4.30 -7.00 työpiste A (etäisyys kotoa 12 km, oma auto välttämätön), klo 13.00 - 16.00 työpiste B (etäisyys kotoa 35 km, oma auto välttämätön) : työtunteja 5.5, mutta ajettavia kilometrejä 94, niistä työnantaja ei maksa euroakaan.
tiistai klo 4.30 - 7.00 työpiste A, klo 12.00 - 13.00 työpiste C ja klo 21.00-24.00 työpiste D, työtunteja päivässä 6.5, mutta käytännössä koko päivän sidottu työhön, koska taas kilometrejä kertyy, nyt yli 100.
Samanlainen homma jatkui koko viikon, muutama tunti töitä, muutama tunti vapaata, ajelua ympäriinsä pisteestä toiseen. Lisäksi en käytännössä koskaan olisi ollut kotona, kun lapset tulevat koulusta (mikä ei tietenkään ole koskaan työssäollessa itsestäänselvää, mutta tuon tuntimäärän puitteissa sitä olisi voinut olettaa olevan). Viikossa olisi kertynyt ajokilometrejä työpisteestä toiseen noin 500, joita ei olisi korvattu, koska työpisteiden välillä oli pitkät tauot. Ei minulla ollut varaa tuohon työhön, jossa viikossa sai palkkaa alle 300 e ja ajomatkoista kertyi kuluja noin 100 e (verottaja laskee, että vähän yli 20 snt/km korvataan työmatka-ajosta). Ja koko ajan olin tulossa töistä tai lähdössä töihin ja asun sentään kaupungin keskustan tuntumassa.
Kiitos tästä.
Tosi silmiä avaavaa ja osaa nyt sitten paremmin suhtautua siihen että työpaikat ei välttämättä täyty.
Vierailija kirjoitti:
1540 euroa kuukaudessa... niin tuo taitaa olla laskettu kuukausipalkka maksimimäärällä vuoroja kuukaudessa. Todellisuudessa kuukaudessa saattaa olla työvuoroja paljon vähemmän ja silloin on myös todellinen palkka huomattavasti vähemmän. Voi jäädä jopa lähemmäs 1000 euroa. Siinä jos vielä on mm. kinkkiset työmatkat ja hankalat työajat ja kunnon kannustinloukku päällä, niin houkutteleeko välttämättä silloin paljon työskentelemään.
Näinhän se varmaan on. Siinä sitten lasket pelko perseessä, että paljonko tulee tunteja ja meneekö tuet milloinkin, etkä mitään voi suunnitella, kun aina voi puhelin soida, ja jos et mene tekemään, pääset tappelemaan lisää tukiesi perään, kun ei ole tarjottu työ kelvannut.
Tarjoaisi vaikka sen minimin, 25h/viikossako se oli, tiettyinä päivinä, tiettyinä aikoina, selkesti ja helposti, niin voi ihminen sen pohjalta tehdä suunnitelman itselleen ja yhteiskunnalle. Tämmöisellä "suattaapi töitä olla, suottaapi ettei ole" pelleilyllä ei saada aikaan muuta kuin stressiä ja maksuhäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa taas olla jotain jäänyt kertomatta, kuten viimeksi kun samasta aiheesta valitti festarisiivousyritys.
Ensin kitisee että ei saa työntekijöitä ja heti perään totetaa että ei ole kuitenkaan tarvettakaan työntekijöille.
"Vaikka tällä hetkellä Kajava ei työntekijöitä tarvitse, kevättalvella tilanne saattaa olla taas toinen."
En yhtään ihmettele. Tää nykynen sosiaaliturva ei kyllä mitenkään kannusta ottamaan mitään matalapalkkatöitä vastaan. Olin osa-aikaisena myyjänä ja palkkaa tuli n. 1200-1500e/kk. Sain potkut ja tänäänkin kilahti toimeentulotukea 1482€ tekemättä yhtään mitään, olen oikeasti tosi kiitollinen jokaisesta eurosta mutta vähän herää kysymys: mitä helvettiä Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja minulle tarjottiin siivousta 27 tuntia viikossa, tuntipalkka noin 11 e. Äkkiä sitä ajattelisi, että hieno homma, töitä ihan siedettävä määrä, palkka ei kamalan iso, mutta OK, ehtii olla lasten kanssa, vaikka on töissä.
Sitten selvisi työlista.
maanantai klo 4.30 -7.00 työpiste A (etäisyys kotoa 12 km, oma auto välttämätön), klo 13.00 - 16.00 työpiste B (etäisyys kotoa 35 km, oma auto välttämätön) : työtunteja 5.5, mutta ajettavia kilometrejä 94, niistä työnantaja ei maksa euroakaan.
tiistai klo 4.30 - 7.00 työpiste A, klo 12.00 - 13.00 työpiste C ja klo 21.00-24.00 työpiste D, työtunteja päivässä 6.5, mutta käytännössä koko päivän sidottu työhön, koska taas kilometrejä kertyy, nyt yli 100.
Samanlainen homma jatkui koko viikon, muutama tunti töitä, muutama tunti vapaata, ajelua ympäriinsä pisteestä toiseen. Lisäksi en käytännössä koskaan olisi ollut kotona, kun lapset tulevat koulusta (mikä ei tietenkään ole koskaan työssäollessa itsestäänselvää, mutta tuon tuntimäärän puitteissa sitä olisi voinut olettaa olevan). Viikossa olisi kertynyt ajokilometrejä työpisteestä toiseen noin 500, joita ei olisi korvattu, koska työpisteiden välillä oli pitkät tauot. Ei minulla ollut varaa tuohon työhön, jossa viikossa sai palkkaa alle 300 e ja ajomatkoista kertyi kuluja noin 100 e (verottaja laskee, että vähän yli 20 snt/km korvataan työmatka-ajosta). Ja koko ajan olin tulossa töistä tai lähdössä töihin ja asun sentään kaupungin keskustan tuntumassa.
Kuulostaa aivan älyttömältä! Luulisi että edes auto olisi työn puolesta ja bensat maksettu, sekä joku korvaus siitä ajoajasta työnantajalta, jonka huonon työsuunnittelun takia alueet ovat noin lyhyitä ja kaukana toisistaan sekä ajallisesti hajautettua.
Mutta miten joku yksinhuoltaja edes selviäsi tuosta, että pitäisi neljältä aamulla mennä töihin? Olisko lapset pitänyt herättää ja raijata jonnekin hoitoon vai olisko otettu mukaan sinne duunipaikkaan tai jätetty autoon nukkumaan vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tää nykynen sosiaaliturva ei kyllä mitenkään kannusta ottamaan mitään matalapalkkatöitä vastaan.
Sen sosiaaliturvan yksi tarkoituksista kun on katsos nimenomaanse, että se estää työn antajia polkemasta palkkoja mielivaltaisesti alas.
Perustulo poistaisi tukiloukut ja tekisi työnteosta kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Tää nykynen sosiaaliturva ei kyllä mitenkään kannusta ottamaan mitään matalapalkkatöitä vastaan. Olin osa-aikaisena myyjänä ja palkkaa tuli n. 1200-1500e/kk. Sain potkut ja tänäänkin kilahti toimeentulotukea 1482€ tekemättä yhtään mitään, olen oikeasti tosi kiitollinen jokaisesta eurosta mutta vähän herää kysymys: mitä helvettiä Suomi?
Millä helvetillä sinä saat 1500€ toimeentulotukea?
Terkuin n. 800€ kaikkien tukien kanssa tienaava työvoimapoliittinen opiskelija,.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo poistaisi tukiloukut ja tekisi työnteosta kannattavaa.
Ja veisi virkailijoiden suojatyöpaikat, minkä takia virkailijat taistelevat sitä vastaan viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustöitä tehneenä, voin sanoa että siinä on kyllä yksi aliarvostetuimpia ammatteja. Itse jouduin lopettamaan kun allergisoiduin niin pahasti, nykyään kotona ikkunoiden pesustakin tulee hengeahdistusta. Kellotus ja aikataulutus on pilannut työn kokonaan. joku portaikko pitää siivota kymmenessä minuutissa, onko kaupan kasssallekin laskettu kauanko maitohyllyn täyttö saa kestää ja kuinka monta asiakasta liukuhihnalla pitää olla minuuttia kohden? Ja siirtymisistä työpaikasta A paikkaan B ei saa korvausta, toisin kuin esim. kiertävillä kaupparatsuilla.
Ai portaikko kymmenessä minuutissa? Mä olen jo niin raivona tuon erään siivousfirman jäljistä, kun ei siivoa mitään. Jos aikasi oli jotenkin kärjistetty, niin voin kertoa todellisuutta ei mene sitäkään aikaa. 7 kerrosta ja voi jumaleisson kun kävelee hissistä raput alas moppi kädessä, mutta sillä mopilla ei tee mitään Tätä on jatkunut pitkään, hurveli isännöitsijä ei välitä ja hallitus on nössö. Miten voisi tehdä?
Työtön voi olla vaikk joku entinen nokiainsinööri, joka on tienannut töissään 4500€/kk ja saa nyt työttömyyskorvausta 2000€/kk, niin ei siinä tosiaan siivoustyö paljon nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia..
en ymmärrä tuota "tuen päälle" kommenttia.
Siinä että itse ryhtyy esim. toiminimisiivoojaksi ei ole tietysti mitään pahaa, päinvastoin. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että
-sitä laskutettavaa ei ole jokainen työtunti
-työttömyysvak, eläkemaksut, lomat huomioonottaen ero laskutetun palkan (siis kun kalv aj kulut poistettu) on noin 1.6x (alasta riippuen vakuutusten hinta vaihtelee)
-työterveyshuolto on itse kustannettava (periaattessa pakollinen suurin osa ei tätä tee)
-jokainen sairaspoissolo on omaan piikkiin
ja ehkä pahimpana: et voi enää olla työtön. Pahimmassa tapauksessa perheenjäsentesikin on vaikea olla työttömiä.
vielä hiukan laskelmaa esimerkiksi:
laskutus 45 e /h sis. alv.
alvin jälkeen: 36,30 e/h
väline ja muihin työn mukaan muuttuviin kuluihin lasketaan vaikka 4 e/h (mulla ei hajuakaan), jäljellä 32,30 e/h
oletetaan että laskutettavia tunteja tulee 6 päivässä ja muuhun duuniin menee 2h päivässä. Asiakkaat peruu, millon mitäkin. Eli 6/8 on laskutettavaa aikaa.
jäljellä 24 e/h
Markkinointi, webbisivu, random jutut, tilittsto: 160 e/kk = about 1e/h
jäljellä 23e /h
lomiin ja sivukuluihin, vakuutuksiin jne. menevä osuu niin jaetaan toi 23e 1.6:lla
=14.375 e/h
miinuksena siis: ei sairaslomakorvauksia, ei todellista työttömyysturvaa, jos laskutettavien tuntien määrä putoaa, putoaa tulot myös ilman turvaverkkoa. 6 laskutettavaa tunti / päivä on todennäköisesti aika yläkanttiin. Muista: ei ylityö-, yötyö- tai sunnuntailisiä.
Ei nyt niin hirmu houkutteleva vaihtis.
Markkinointi, webbisivu, random jutut, tilittsto: 100 e/h
Itse olin töissä paskafirma SOLilla, työaikani oli 37,5 tuntia viikossa määräaikaisella sopimuksella. Muutamaa viikkoa ennen työn loppumista sain "työkaverin". Näytin tälle miten hommat hoidettiin ja hän peri hommani. Viikkoa ennen työn loppua soitin esimiehelle ja kysyin jatkoista. En saanut ikinä vastausta. Viimeisen työpäivän päätteeksi tyhjensin kaappini ja maanantaina vein rojuni solin konttorille. En saanut työtodistusta koska esimiehiä ei ollut paikalla. Illalla esimieheni soitti ja tarjosi uutta työtä. Nyt seuraa paras osa: työaika olisi ollut 2,5 tuntia päivässä ja lisäksi viikonloppuisin yöjunan siivoamista. Kieltäydyin ja esimies yritti vielä houkutella minua töihin vakinaistamisella. Itku meinasi oikeasti päästä kun pilkkanaan pitivät.
Miksi yrittäjät eivät ihmettele, miksei työt kelpaa paikanvaihtajille? Jälleen kerran toistan, että hyviin paikkoihin on aina tulijoita, vaikka työttömiä ei olisi ensimmäistäkään. Tiettyihin paikkoihin on paljon menijöitä, vaikka palkka on pieni. Johtuu siitä, että yrityksessä on säännölliset tunnit ja palkka maksetaan aikanaan.
1540 euroa kuukaudessa... niin tuo taitaa olla laskettu kuukausipalkka maksimimäärällä vuoroja kuukaudessa. Todellisuudessa kuukaudessa saattaa olla työvuoroja paljon vähemmän ja silloin on myös todellinen palkka huomattavasti vähemmän. Voi jäädä jopa lähemmäs 1000 euroa. Siinä jos vielä on mm. kinkkiset työmatkat ja hankalat työajat ja kunnon kannustinloukku päällä, niin houkutteleeko välttämättä silloin paljon työskentelemään.