IS: "Yrittäjä tarjosi siivoustyötä – 1540 €/kk ei kelvannut työttömille"
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1446095158274.html
Etenkin nuo uutisen kommentit pistivät kohottamaan kulmia. Monen mielestä 10-11,50€/tunti on niin huono palkka, ettei kannata eväänsäkään nostaa. No, samalla liksalla itse tein vuosia myyjän hommia. Hitto kun en tajunnut lähteä ovia paiskoen, että pitäkää paska palkkanne...
No ei, miksi matalapalkka-aloilla pitäisi tuon isompaa palkkaa maksaakaan? Kun puhutaan kuitenkin vuorotyöstä, johon tulevat vielä lisät päälle, niin sillä kyllä pärjää vaikkei rikastukaan. Mutta ilmeisesti kaikille pitää nykyään maksaa vähintään 20€/h työstä kuin työstä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia..
en ymmärrä tuota "tuen päälle" kommenttia.
Siinä että itse ryhtyy esim. toiminimisiivoojaksi ei ole tietysti mitään pahaa, päinvastoin. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että
-sitä laskutettavaa ei ole jokainen työtunti
-työttömyysvak, eläkemaksut, lomat huomioonottaen ero laskutetun palkan (siis kun kalv aj kulut poistettu) on noin 1.6x (alasta riippuen vakuutusten hinta vaihtelee)
-työterveyshuolto on itse kustannettava (periaattessa pakollinen suurin osa ei tätä tee)
-jokainen sairaspoissolo on omaan piikkiinja ehkä pahimpana: et voi enää olla työtön. Pahimmassa tapauksessa perheenjäsentesikin on vaikea olla työttömiä.
vielä hiukan laskelmaa esimerkiksi:
laskutus 45 e /h sis. alv.
alvin jälkeen: 36,30 e/h
väline ja muihin työn mukaan muuttuviin kuluihin lasketaan vaikka 4 e/h (mulla ei hajuakaan), jäljellä 32,30 e/holetetaan että laskutettavia tunteja tulee 6 päivässä ja muuhun duuniin menee 2h päivässä. Asiakkaat peruu, millon mitäkin. Eli 6/8 on laskutettavaa aikaa.
jäljellä 24 e/h
Markkinointi, webbisivu, random jutut, tilittsto: 160 e/kk = about 1e/h
jäljellä 23e /hlomiin ja sivukuluihin, vakuutuksiin jne. menevä osuu niin jaetaan toi 23e 1.6:lla
=14.375 e/h
miinuksena siis: ei sairaslomakorvauksia, ei todellista työttömyysturvaa, jos laskutettavien tuntien määrä putoaa, putoaa tulot myös ilman turvaverkkoa. 6 laskutettavaa tunti / päivä on todennäköisesti aika yläkanttiin. Muista: ei ylityö-, yötyö- tai sunnuntailisiä.
Ei nyt niin hirmu houkutteleva vaihtis.
Markkinointi, webbisivu, random jutut, tilittsto: 100 e/h
Mutta kun ottaa 10 siivoojaa töihin, niin tienaa voittoa 4€ tunti kustakin siivoojasta, eli noin 6000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuollaisella haista vittu -palkalla tekis yhtään mitään?
Yrittäjät. Niistä ei vaan puhuta. On kuin häpeä kertoa julkisuuteen, mitä jää käteen. Arvomaailma on niin omalla toimeentulolla pärjäämisessa ja vastuullsiuudessa henkilökuntaa kohtaan, että monasti näkkileipää syödään yrittäjän taloudessa ja työntekijöille maksetaan palkat ajoissa.
Moni täällä tuntuu ajattelevan että koska tunnit ovat niin pienet niin ei kannata lähteä. Joo o. Mitäpä jos siellä kotona makaamisesta saisi 0e? Silloin palkka 25h työstä tulisi tarpeeseen. En ymmärrä tuollaista ajattelumallia, mutta Suomen loputon turvaverkko sen on luonut. Työllistämispalveluissa kuulin loputtomia listoja vaatimuksia: pitäisi saada ravintola-alan työ joka olisi vain klo 9-15 välillä, työmatkaa ei saa olla ollenkaan/50km suuntaansa on aivan liian pitkä matka oman alan töihinkin, minulla on 30v vanha koulutus enkä ole päivääkään alani töitä tenyt mutta nyt haluan vain oman alani töitä. Jos Suomeen tulisi perustulo niin ehdotan että se on 500e näppiin jos et tee töitä päälle niin asu sitten vaikka veneen alla, mutta kukaan ei tule töihin kyselemäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia..
en ymmärrä tuota "tuen päälle" kommenttia.
Siinä että itse ryhtyy esim. toiminimisiivoojaksi ei ole tietysti mitään pahaa, päinvastoin. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että
-työttömyysvak, eläkemaksut, lomat huomioonottaen ero laskutetun palkan (siis kun kalv aj kulut poistettu) on noin 1.6x (alasta riippuen vakuutusten hinta vaihtelee)
-työterveyshuolto on itse kustannettava (periaattessa pakollinen suurin osa ei tätä tee)
-jokainen sairaspoissolo on omaan piikkiinja ehkä pahimpana: et voi enää olla työtön. Pahimmassa tapauksessa perheenjäsentesikin on vaikea olla työttömiä.
väline ja muihin työn mukaan muuttuviin kuluihin lasketaan vaikka 4 e/h (mulla ei hajuakaan), jäljellä 32,30 e/holetetaan että laskutettavia tunteja tulee 6 päivässä ja muuhun duuniin menee 2h päivässä. Asiakkaat peruu, millon mitäkin. Eli 6/8 on laskutettavaa aikaa.
jäljellä 24 e/h
jäljellä 23e /hlomiin ja sivukuluihin, vakuutuksiin jne. menevä osuu niin jaetaan toi 23e 1.6:lla
=14.375 e/h
miinuksena siis: ei sairaslomakorvauksia, ei todellista työttömyysturvaa, jos laskutettavien tuntien määrä putoaa, putoaa tulot myös ilman turvaverkkoa. 6 laskutettavaa tunti / päivä on todennäköisesti aika yläkanttiin. Muista: ei ylityö-, yötyö- tai sunnuntailisiä.
Jätit kiinteitä kuluja osan pois. : ) Esim. yrityksen toimipaikka, sivousfima sijainnista tai kaupungista riippuen n. 500 - 3000 kuussa. Vakuutukset päälle. Siivous, kuka hoitaa? Taloyhtiön remontit? Jääkö sulle käteen kuluissa enemmän kuin siivoojalle / tunti?
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä tuntuu ajattelevan että koska tunnit ovat niin pienet niin ei kannata lähteä. Joo o. Mitäpä jos siellä kotona makaamisesta saisi 0e? Silloin palkka 25h työstä tulisi tarpeeseen. En ymmärrä tuollaista ajattelumallia, mutta Suomen loputon turvaverkko sen on luonut. Työllistämispalveluissa kuulin loputtomia listoja vaatimuksia: pitäisi saada ravintola-alan työ joka olisi vain klo 9-15 välillä, työmatkaa ei saa olla ollenkaan/50km suuntaansa on aivan liian pitkä matka oman alan töihinkin, minulla on 30v vanha koulutus enkä ole päivääkään alani töitä tenyt mutta nyt haluan vain oman alani töitä. Jos Suomeen tulisi perustulo niin ehdotan että se on 500e näppiin jos et tee töitä päälle niin asu sitten vaikka veneen alla, mutta kukaan ei tule töihin kyselemäänkään.
Toivottavasti seuraavan yt neuvottelun seurauksena lähdet sinä kortistoon. Olisi hyvä herätys todellisuuteen. Ai niin sinähän todennäköisesti saisit monta tonnia ansiosidonnaista liitolta ja ethän sinä ole loinen kun olet liitolle maksanut niin omiasi vain saisit takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yksin ei tuollaista summaa saa mutta ei siitä enempää.
Tästä kyseisestä casesta sen verran, etten varmaan koskaan oo nähnyt noin paljon kommentteja is:n uutisessa. Liittyneekö siihen, että kyseessä on poikkeuksellisen härski lukijoiden aliarviointi. Ensinnäkin siivouksen hinta taitaa pyöriä nykyään ilman alv:ta jo lähempänä 40€/tunti.
Kommenteista löytyi myös, että ko. firma tekee miljoonan liikevaihdolla ~100.000€ tulosta. Luulenpa, ettei tuo akka itse oikaise sormeaan kahdeksan euron tuntipalkalla, maksanee itselleen moninkertaisesti enemmän.
Siitä huolimatta orjuuttajalle jää vielä tulosta sata tonnia. Luulen ettei tuota tosiaan tulla koskaan tarkemmin tutkimaan, koska kuka tahansa ymmärtää että tuo ei kestä tarkempaa tarkastelua.
Joo, oliko tuhat kommenttia silloin kun oon katsonut viimeksi. Ja todella hyvä, että oli kommentteja.
Muutenkin tuo työtunnin laskutushinta ja luvut varmasti tän suuntaisia.
Ja se työntekijän halventaminen ja halpuuttaminen, niin sääntö jo tänä päivänä :(.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ottaa 10 siivoojaa töihin, niin tienaa voittoa 4€ tunti kustakin siivoojasta, eli noin 6000€/kk.
ugh. niin pitääkin. Ihan oikeesti en ole YHTÄÄN kade tuollaisille yrittäjille. Jos luulette että ne 6000 tulee helpolla, ette vaan tiedä alkuunkaan. pääoma ja muu riski yrittämisessä (totta kai vaihtelee ja joku voi tehdö helpooa hilloa), stressi ja työn määrä on aika hurjaa.
olen ollut yrittäjänä 2012 lähtien ja mahd. pääsen palkkatöihin joulukuussa. Se on kuule älytön helpotus.
Yrittäjän pitää laskuttaa siten että pärjää ei siinä ole muuten mitään järkeä. Jos ei lähe niillä hinnoilla, niin turhaa edes yrittää. Itestä kiinni miten pärjää, ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti seuraavan yt neuvottelun seurauksena lähdet sinä kortistoon. Olisi hyvä herätys todellisuuteen. Ai niin sinähän todennäköisesti saisit monta tonnia ansiosidonnaista liitolta ja ethän sinä ole loinen kun olet liitolle maksanut niin omiasi vain saisit takaisin.
Olen kuule ollut osa-aikaisenakin ja saanut alle 1000e näppiin enkä maannut kotona vaatimassa 20e/h tuntipalkkaa. Olen myös vakituisen työn takia ajanut 270km/päivä. Siinä on sinulle todellisuutta. Kyllä Suomessa se todellisuus on sitä että toiset työt eivät vain kelpaa koska niiden ei tarvitse kelvata. On annettu mahdollisuus lomailla kotona valtion avustamana. Kohta 60v appiukko joutui irtisanotuksi yt-neuvotteluissa mutta kas kummaa: hän suostui ajamaan linja-autoa ja siivoaamaan linja-autoja eikä vain inissyt kotona että "nuo työt ovat minun alapuolellani, minä en mitään osa-aikaista ala tekemään." Yrittäjä on häneen niin tyytyväinen että on saanut tehdä ihan täyttä päivää. Jos meinaa työt loppua niin työnantaja on etsinyt niitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jäljellä 24 e/h
=14.375 e/h
miksi tätä alapeukutettiin? olis kiva kuulla perusteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuule ollut osa-aikaisenakin ja saanut alle 1000e näppiin enkä maannut kotona vaatimassa 20e/h tuntipalkkaa. Olen myös vakituisen työn takia ajanut 270km/päivä. Siinä on sinulle todellisuutta. Kyllä Suomessa se todellisuus on sitä että toiset työt eivät vain kelpaa koska niiden ei tarvitse kelvata. On annettu mahdollisuus lomailla kotona valtion avustamana. Kohta 60v appiukko joutui irtisanotuksi yt-neuvotteluissa mutta kas kummaa: hän suostui ajamaan linja-autoa ja siivoaamaan linja-autoja eikä vain inissyt kotona että "nuo työt ovat minun alapuolellani, minä en mitään osa-aikaista ala tekemään." Yrittäjä on häneen niin tyytyväinen että on saanut tehdä ihan täyttä päivää. Jos meinaa työt loppua niin työnantaja on etsinyt niitä lisää.
Ei tällaisia tänne saa tulla sanomaan koska marttyyri-työttömät suuttuu. Sinua tullaan haukkumaan idiootiksi jos olet ollut osa-aikainen ja suostunut noin pieneen palkkaan. Siitä katsos tunnistaa sen suomalaisen katkeroituneen pitkäaikaistyöttömän joka pitää jokaista joka yrittää elämällään jotain tehdä idioottina ja orjana. Huomaa alapeukutusten määrästä. ;) itsellä ei omatunto kestä käydä missään soskun luukulla tukien kanssa keinottelemassa joten olen tyytynyt 30h/vko työtunteihin ja siihen tonnin palkkaan. Mutta kuten sanottu, minuakin täällä idiootiksi haukutaan kun en vaan heittädy pummiksi, ihmiset ovat katkeria. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.
Eikä kyllä kenenkään kannata allekirjottaa niitä nollasopimuksia muutenkaan.
tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!
ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.
Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.
Niin että älä viitsi. Sopii etsiä tiedot itsekin, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Tää nykynen sosiaaliturva ei kyllä mitenkään kannusta ottamaan mitään matalapalkkatöitä vastaan. Olin osa-aikaisena myyjänä ja palkkaa tuli n. 1200-1500e/kk. Sain potkut ja tänäänkin kilahti toimeentulotukea 1482€ tekemättä yhtään mitään, olen oikeasti tosi kiitollinen jokaisesta eurosta mutta vähän herää kysymys: mitä helvettiä Suomi?
Millä helvetillä sinä saat 1500€ toimeentulotukea?
Terkuin n. 800€ kaikkien tukien kanssa tienaava työvoimapoliittinen opiskelija,.
No eihän se sitä saanut, kunhan trollaa. Joku Kokoomuksen trolli.
Eikös työ ollut Ylläksellä ja kausiluontoinen ja 1540€ vain laskennallinen. Jutussa kerrottiin joskus työtunteja olevan vain 18h/vk.
Ymmärrän yrittäjän harmin, mutta luulen työvoimaa löytyvän pilvin jos yrittäjä olisi järjestänyt majoituksen niiksi muutamaksi viikoksi kun työvoimalle on tarvetta sillä kukaan ei tee vuokrasopimusta viikon parin ajaksi yksityiselle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Työnhaussa työkokemus on aina vain etu, vaikka kyse ei oman alan hommista olisikaan. Rekrytointia tehdessäni minä yleensä palkkaan mieluummin sellaisen ihmisen, joka on tehnyt edes jotain töitä kuin sellaisen, joka ei ole. Tarjoamme myös sijaisuuksia ensisijaisesti niille, jotka ovat tarttuneet lyhyisiinkin keikkoihin ja osoittaneet olevansa hyviä työntekijöitä, ts. "tulemme hakemaan kotoa töihin". Sen sijaan emme yleensä tarjoa pidempiäkään sijaisuuksia niille hakijoille, jotka kieltäytyvät lyhyistä keikoista.
Kannattaa myös muistaa, että sana kiertää firmojen välillä tehokkaasti. Hyvää työntekijää voidaan suositella kollegalle, jos tiedetään heillä olevan tarvetta. Toisaalta myös negatiivisella asenteella voi nopeasti saada huonon maineen, eikä siitä leimasta ole helppo päästä irti. Tarkoitan lähinnä näitä, jotka TE-keskuksen velvoittamana hakevat työtä, mutta tekevät haastattelussa kaikkensa, että heitä ei valittaisi. Voin kertoa, että ei tulla valitsemaan muuallakaan sen jälkeen, kun on tahallaan töpeksinyt.
Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että työtarjoukseen kannattaa aina tarttua. Lyhyestä keikasta voi kehkeytyä pidempikin työsopimus, tai vaikka vakipaikka, jos pelaa korttinsa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonne oli myös joku kommentoinut, että mielellään tekis siivoushommia omalla toiminimellä ilman että sitten tää siivousfirma vetää välistä. Mun mielestä tää on hyvä idea. Eli ne ketä vaikka haluaa tienata sen (300e?) sen tuen päälle siivoomalla tai vaikka enemmän vois ihan suoraan tarjota palveluita paikallisille toimistoille ja muille ketä tarvitsee siivoojia.. Äkkiäkös sen selvittää ketä näitä palveluja ostaa.
tuosta ei kuule paljon paskaakaan siivousfirmalle jää. Naurettavuuden huippu, kertoo kuinka paljon ihmiset tietävät yrittämisestä!
ps. Esimerkkisi ei onnistu Suomessa, jos olet yrittäjä et saa työttömyystukea, et saa vaikka yrityksesi ei tuottaisi mitään.
Katselin tämän kyseisen rouvan siivousyrityksen tietoja. Toimivat Kuusamossa ja lähikunnissa.Parikymmentä henkeä työssä. Liikevaihto lähes miljoona, liikevaihdon kasvu hyvä, liikevoittoprosentti todella huikea ja joka vuosi tehnyt erittäin hyvää tulosta. Tuloshan tarkoittaa tässä voittoa, rouva on jo sitä ennen kuitannut itselleen hyvän palkan.
kerro ihmeessä mistä katsoit ja mikä oli voitto tulos? Odottelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minuakin kiinosta mistä niitä tietoja saa?!
Vierailija kirjoitti:
Siivoojille pitää maksaa 15 - 20 euroa tunnissa jotta palkassa huomioidaan kuinka kovaa työtä siivous on.
Kuinka moni siivooja joutuu jäämään sairaseläkkeelle?
Siivooja joutuu altistumaan vahvoille siivouksessa käytettäville puhdistusaineille jotka aiheuttavat monille ihottumaa - allergiaa - ihosairauksia - hengitystiesairauksia.
Siivoojan selkä - kädet - hartiat - jalat - joutuvat kovalle rasitukselle.
Siivoojan alkupalkka lähtee 8 eurosta ylöspäin.
Jaksaisitko tehdä siivoojan töitä yli 40 vuotta?
Pärjäisitkö siivoojan pienellä palkalla?
Siivoojien palkka vaihtelee 1500 - 2000 euron kuukaudessa.
Tuon 2000 euroa saadaksesi sinun pitää olla huippuluokan siivooja.
Arvostan siivoojien työtä ja siksi tahdon että siivoojille pitää maksaa 500 euroa kuukaudessa enemmän palkkaa mitä heille nykyään maksetaan jotta siivousalalle pyrkii enemmän työntekijöitä.
Tarjoaako joku Tampereella 1500 netto? Tulen heti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ugh. niin pitääkin. Ihan oikeesti en ole YHTÄÄN kade tuollaisille yrittäjille. Jos luulette että ne 6000 tulee helpolla, ette vaan tiedä alkuunkaan. pääoma ja muu riski yrittämisessä (totta kai vaihtelee ja joku voi tehdö helpooa hilloa), stressi ja työn määrä on aika hurjaa.
olen ollut yrittäjänä 2012 lähtien ja mahd. pääsen palkkatöihin joulukuussa. Se on kuule älytön helpotus.
Joo. Minulla tuttava otti pari työntekijää firmaansa. Sitten kun työt vähenivät, joutui hän maksaa palkkaa, mutta rahaa ei tullut. Nyt maksaa niitä palkkoja seuraavat 10 vuotta (on näet talolainaa sun muutakin). Ei enää ikinä ota ketään työntekijää firmaansa. Jatkaa yksin.
Yksin ei tuollaista summaa saa mutta ei siitä enempää.
Tästä kyseisestä casesta sen verran, etten varmaan koskaan oo nähnyt noin paljon kommentteja is:n uutisessa. Liittyneekö siihen, että kyseessä on poikkeuksellisen härski lukijoiden aliarviointi. Ensinnäkin siivouksen hinta taitaa pyöriä nykyään ilman alv:ta jo lähempänä 40€/tunti.
Kommenteista löytyi myös, että ko. firma tekee miljoonan liikevaihdolla ~100.000€ tulosta. Luulenpa, ettei tuo akka itse oikaise sormeaan kahdeksan euron tuntipalkalla, maksanee itselleen moninkertaisesti enemmän.
Siitä huolimatta orjuuttajalle jää vielä tulosta sata tonnia. Luulen ettei tuota tosiaan tulla koskaan tarkemmin tutkimaan, koska kuka tahansa ymmärtää että tuo ei kestä tarkempaa tarkastelua.