Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä käyt kaupassa?
Vinkkinä: Käyttäkää hei nettikauppaa silloin tällöin avuksi, ei ole kauhean kallista. Esim. Turussa K-Extra Puhakka toimittaa ilmaiseksi kotiin yli 50 €:n ostokset.
Siirrymme asiakkaiden toivomuksesta käyttämään ekologisia pakkauslaatikoita kuljetuksissamme. Näin pystymme takaamaan teille ilmaiset kuljetukset myös jatkossa.
Ostoskorin ylittäessä 60 € on kuljetus ilmainen 8 km etäisyydellä kaupaltamme. Ostokset kuljetamme kylmäautolla suoraan kotiovellenne.
https://www.k-ruokakauppa.fi/k-market-puhakka/info/FrontPageView.action
Tällaiset vinkit on hyviä! En ole tullut edes ajatelleeksi tätä mahdollisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa 60-luvulle. Mitäs stten jos se mies päättää myöhemmin vaihtaa sut nuorempaan? Tai menettää työkykynsä? Mitä aiot tehdä kun lapset kasvaa? Millaista eläkettä luulet saavasi kotiäidin tuloilla?
Mä olen miestäni 10v nuorempi, joten ihan heti ei ole tarvetta vaihtaa nuorempaa. Aloitin eläkesäästämisen jo 20 vuotiaana. Miehelle on vakuutus työkyvyn menettämisen varalle jne. Kaikkea on mietitty.
Ja herään myös siksi aamulla ennen muita, en pelkästään meikatakseni miestä varten, vaan koska myös nautin rauhallisesta aamusta, siitä tunnista kahesta minkä saan olla yksinäni, se on sitä mun aikaa, juoda aamukahvi rauhassa, ja hoitaa itseäni. Mun mielestä aika fiksua, jos siihen jaksaa. Jotta se ei ole lapsilta pois, minun laittautuminen.
Ap
Muuten kuulostaa hyvältä, paitsi se laittautuminen, mutta ensimmäinen ap:n kommentti joka kuulostaa minullekin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä käyt kaupassa?
Vinkkinä: Käyttäkää hei nettikauppaa silloin tällöin avuksi, ei ole kauhean kallista. Esim. Turussa K-Extra Puhakka toimittaa ilmaiseksi kotiin yli 50 €:n ostokset.
Siirrymme asiakkaiden toivomuksesta käyttämään ekologisia pakkauslaatikoita kuljetuksissamme. Näin pystymme takaamaan teille ilmaiset kuljetukset myös jatkossa.
Ostoskorin ylittäessä 60 € on kuljetus ilmainen 8 km etäisyydellä kaupaltamme. Ostokset kuljetamme kylmäautolla suoraan kotiovellenne.
Tällaiset vinkit on hyviä! En ole tullut edes ajatelleeksi tätä mahdollisuutta!
Minäkään en ollut kuullukaan että Turussakin on nettiruokakauppa ennen kuin tänä kesänä. Luin jostain keskustelupalstalta. Nyt niitä on K-ryhmältä siis kolme. Puhakka, Runosmäki ja Manhattan.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap mitä siitä "karjalanpaistista" tuli, kun perunat oli uunissa 4-6 tuntia ja mikä on niiden ravintoarvo. Kai tarjoat lapsellesi terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.
Kuka laittaa karjalanpaistiin perunoita?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on viisi henkeä. Kolme teinipoikaa ja me aikuiset. Sitä juuresmäärää ei kuori 20 minuutissa mitä meillä menee yhdellä aterialla. Ja ruuanlaitto muutenkin alkaa puulieden sytyttämisellä, siinä ei hötkyillä. Kun lapset oli pieni kävi meillä siivooja, vaikka olin kotiäiti. Pientä arjen luksusta eikä tarvinnut roikkua imurin varressa. Meikkaa en, en koe tarvetta itseni enkä mieheni takia. En ole täydellinen huushollari enkä aina täydellinen vaimo, mutta eipä meistä ole kukaan, eikä tarvitse.
Hyvä organisointitaito on ok, mutta tiedätkö mitä, mieluummin istus tässä koneella tai luen kirjaa tai olen makuuhuoneessa kun lapset on nukkumassa kuin että tekisin töitä kyökissä lykkimällä makaronilaatikkoa uuniin. Meillä ne hommat tehdään päivällä. Eikä herätä yöllä tyhjentämään tiskikonetta tai pyykkejä ripustamaan. Itse asiassa ne kertoo ettet osaa priorisoida ja organisoida. Minusta kotiäidin tulee ehtiä hoitaa ne ns. työpäivänsä aikana.
Uunia lämmitin lämmityksen takia, ja aikamoisen määrän kerkee kuoria 20minuutissa! Tässä taas liiotellaan, aika harvoja kertoja olen yöllä pyykkejä levittänyt, ne joutaa oottaa aamuun, mut se on kätevää kun ne on jo aamulla pestyjä. Ja sen takia tein nyt nuo ruuat, kun uuni oli sopivan lämmin ja mulla oli vielä virtaa ja halusin puuhastella :) huomenna meillä kaikenlaista tekemistä lasten kaa, joten en tarvitse kiirehtiä kotiin lasten kaa ruokaa väsää, vaan kun tullaan on ruoka valmiina meille :)
Ap
Ei ole todellista ap lämmittää taloa sähköuunilla. Nyt kyllä tulee pissat housuun naurusta ei tule loppua.
Heitän tähän väliin yhden reseptin mitä meinaan kokeilla. Triplajuusto munakoisolasagne. Ricottajuustoa, cheddaria ja parmesania.
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/triple-cheese-aubergine-lasagne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellista ap lämmittää taloa sähköuunilla. Nyt kyllä tulee pissat housuun naurusta ei tule loppua.
Leivinuunilla. Leivinuunissa tehty ruoka on aivan erilaista kun sähkäuunissa tehty, aivan uskomattoman hyvää, säästän sähköä, mökki lämpee samalla ja saamme herätä ihanan ruuan tuoksuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivinuunilla. Leivinuunissa tehty ruoka on aivan erilaista kun sähkäuunissa tehty, aivan uskomattoman hyvää, säästän sähköä, mökki lämpee samalla ja saamme herätä ihanan ruuan tuoksuun!
Leivinuuni olisi todellista luksusta. Voin kuvitella miten tekisin ihania leipiä ja pizzoja siinä.
Siis minkä ikäisiä ne lapset on?
Nuorin 6kk, sitten joku taapero, sitten melkein 6v ja vielä 8v?
Kaikki nukkuvat 18.50 - kuinka pitkään?
AP tekee yöllä ruokaa (tai ainakin ottaa uunista) ja pesee pyykkiä (musta tää ei kuulosta tehokkaalta vaan tempoilulta) mutta menee silti klo 22.30 nukkumaan että voi herätä neljältä olemaan yksin ja meikkaamaan?
AP on aloittanut 20-vuotiaana eläkesäästämisen, ja on nyt 28-vuotias. On siis saanut 20-vuotiaana ensimmäisen lapsensa, ja sen jälkeen tiiviisiin tahtiin muutaman vuoden välein yhteensä neljä. Hänellä on kuitenkin useampikin koulutus sekä kertynyttä työkokemusta.
Mä olen ihan varma että tämä on helsinkiläisen miehen kirjoittama provo.
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli tuossa alussa jo osviittaa antava lause. "Mulla lapset antavat tehdä rauhassa eivätkä roiku jaloissa." Niimpä, kaikilla ei ole näin :)
Jokaisella on mahdollisuus opettaa omat lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli tuossa alussa jo osviittaa antava lause. "Mulla lapset antavat tehdä rauhassa eivätkä roiku jaloissa." Niimpä, kaikilla ei ole näin :)
Juuri näin. Sä voit olla rakastava hellyyttä antava vanhempi, ilman että opetat lapsesi liian riippuvaiseksi sinusta. Minä vaan olen tällä periaatteella ollut jokaisen lapsen kanssa alusta asti, annan syliä ja huomioo, mutta en turhaan (ja kohta joku lässyttää ettei syliä voi antaa liikaa) ei se ole hyväksi antaa lapselle kaikki mitä se haluu!
Mä uskon että mun tyylillä on ollut vaikutusta lasten rauhallisuuteen, teen selväksi että äitikin on oma yksilö, eikä pelkästään lapsia varten. Ja silti en ole tarvinnut lapsia huudattaa, mutta en tietysti uhmaikäisen jokaista huutoa huomio.
Vanhemmuus on luopumista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sä voit olla rakastava hellyyttä antava vanhempi, ilman että opetat lapsesi liian riippuvaiseksi sinusta. Minä vaan olen tällä periaatteella ollut jokaisen lapsen kanssa alusta asti, annan syliä ja huomioo, mutta en turhaan (ja kohta joku lässyttää ettei syliä voi antaa liikaa) ei se ole hyväksi antaa lapselle kaikki mitä se haluu!
Mä uskon että mun tyylillä on ollut vaikutusta lasten rauhallisuuteen, teen selväksi että äitikin on oma yksilö, eikä pelkästään lapsia varten. Ja silti en ole tarvinnut lapsia huudattaa, mutta en tietysti uhmaikäisen jokaista huutoa huomio.
Vanhemmuus on luopumista.
Ap
Et sinä taida mikään kovin fiksu olla... totta kai sillä on vaikutusta lapseen, jos pienestä pitäen oppii sen että äitiä ei häiritä kun äiti tekee jotain "tärkeää". Oppivat sitten vetäytymään. Sulla on neljä lasta, joten eiköhän he opi jakamaan sitä vanhempien huomiota ilman että heitä oikein erikseen työnnetään syrjään.
Ja kyllä äiti on vain lapsiaan varten. Sinä voit olla sen äitiyden lisäksi muutakin, mutta äiti sinä olet nimenomaan niitä lapsiasi varten.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi nyt oikeasti muka teiän mielestä aikaa vievää ja hankalaa?
Näin kun tein, niin mulla on enemmän sitä aikaa seuraavina päivinä lapsille :)
Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)
Ap.
Pakko myöntää, että ihailtavan tehokas olet. Minun pitää jauhelihaa paistaessani vähän väliä sekoitella lihaa pannulla, jotta se kypsyy tasaisesti. Siinä sekoittamisen välillä heitän joukkoon mausteita, sipulia, porkkanaraastetta tms... En millään ehtisi kuoria ja pilkkoa perunoita ja porkkanoita kuuden hengen tarpeisiin siinä samalla enää.
Miksi muuten pidät makaroonilaatikkoa uunissa 4 tuntia kun reilu tuntikin riittäisi? Karjalanpaistista kyllä tulee parempaa pitkällä haudutuksella, mutta hyvää siitäkin saa alle neljässä tunnissa. Perunoita hämmästelen, niiden keittämisessä ennen ateriaa ei ole suurtakaan vaivaa kun kuoriakin voi vasta valmiina. Teillähän ei ole kuin se taapero joka ei osaa itse valmiita perunoita kuoria..
Katotaas, oma päiväni kuluu suurinpiirtein näin:
Aamu: Herätys 6.40, omat ja lasten aamutoimet, ekaluokkalaisen kanssa kävely koululle, junalla töihin, töissä n. 8.40
Päivä: Töissä n. Klo 16-18 asti, kotona vastaavasti klo n. 17-19
Ilta: ruokailu (eineksistä, en todellakaan laita ruokaa viikolla), kuntosalille/lasten harrastuksia, asioiden hoitoa (kauppa, lääkäri, apteekki ym.), kotona taas klo 19-20. Lasten kanssa läksyjä/kokeisiin lukemista/soittoläksyjä, tiskit/pyykit, iltapalaa/pesuja, lapset nukkumaan klo 21-22, ns. oma aika klo 22-23, nukkumaan klo 23.
Itselläni yksi erityistarpeinen lapsi, jonka kanssa n. kerran viikossa lääkäri/kuntoutus/koulupalavereita. Viikolla ei jää aikaa siivoukseen/ruuanlaittoon, viikonloppuna tehdään näitä mitä jaksetaan ja sitten myös levätään.
Oli muuten mahtavaa makaroonilaatikkoa kun leivinuunissa hautu sen 4-5h... ei se siitä pilalle menny, vaan oli jotenkin niin suussasulavaa olematta kuitenkaan mitään mössöä. Aivan erilaista mitä koskaan ennen syöty.
Siksi en ottanut tunnin päästä pois, kun kävin nukkumaan, otin sit ku yöllä heräsin vauvaa syöttää. Ja kun sähköä ei mene yhtään, oli tunnin tai 5, ni samahan tuo on :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten mahtavaa makaroonilaatikkoa kun leivinuunissa hautu sen 4-5h... ei se siitä pilalle menny, vaan oli jotenkin niin suussasulavaa olematta kuitenkaan mitään mössöä. Aivan erilaista mitä koskaan ennen syöty.
Siksi en ottanut tunnin päästä pois, kun kävin nukkumaan, otin sit ku yöllä heräsin vauvaa syöttää. Ja kun sähköä ei mene yhtään, oli tunnin tai 5, ni samahan tuo on :)
Ap
Ketä sä tällä yrität huijata :D
Jos se sun jauheliha-makaroni-muna-maito mössö on parasta mitä oot koskaan syöny, niin etpä oo kyllä oikeesta ruokaa vissiin ikinä maistanutkaan :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos se sun jauheliha-makaroni-muna-maito mössö on parasta mitä oot koskaan syöny, niin etpä oo kyllä oikeesta ruokaa vissiin ikinä maistanutkaan :D:D
Nyt oli puhe makaronilaatikosta, parhainta makaronilaatikkoa mitä olen ikinä syönyt. Mitähän makaronilaatikkoon tulisi sitten laittaa, jos ei makaronia, jauhelihaa ja munamaitoa? laitoin mä siihen sekaan tällä kertaa pakasteesta kylläkin :) kasvisuikaleita puolipussia sekaan, kävi tosi hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt oli puhe makaronilaatikosta, parhainta makaronilaatikkoa mitä olen ikinä syönyt. Mitähän makaronilaatikkoon tulisi sitten laittaa, jos ei makaronia, jauhelihaa ja munamaitoa? laitoin mä siihen sekaan tällä kertaa pakasteesta kylläkin :) kasvisuikaleita puolipussia sekaan, kävi tosi hyvin.
Ap
No et oo kyllä makaronilaatikkoa sitten vissiin nähnytkään... Tunteeko pikkurouva yhtään hakukonesovellusta? Esim. Google? Sieltä voit etsiä makaronilaatikon reseptejä jos kiinnostaa...jospa oppisit tekemään vaikka ihan oikeaakin ruokaa sille perheelles, eikä mitään tuollaista einespaskaa.