Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äiteillä ei ole muka aikaa??

Vierailija
21.10.2015 |

Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.

Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.

- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista      (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)

-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko  ajan tavaroiden paikallaan laittamista

-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en  tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)

-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä  mukana

-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään  monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)

-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)

- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.

Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi. 

Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?

Kommentit (355)

Vierailija
321/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt sitten miten se makaronilaatikko tehdään?

Voi sen munamaidon sijasta laittaa pelkkää kermaakin tai lihalientä, mutta ravinteikkaampahan se on kun laittaa kananmunaa. Kiinnoistaisi tietää kuin muut teette? :)

Ap

Vierailija
322/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen supermarjo.. Kiva että olet tehokas, mutta kuulostat hieman adhd-tapaukselta. Osaatko rauhottua ollenkaan? Kuka normaali imuroi kahdesti päivässä? Käyt ihan selkeästi ylikierroksilla ja jos pysähtyisit hetkeksi varmaan purskahtaisit itkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele mulla miksi lakanoita ja lasten sukkia ei saisi pestä yhdessä?

Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.

Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap

Mä pesen lakanat 90 asteessa. Siksi en pese sukkia samassa. Ihanko oikeasti sä et lajittele ollenkaan? jos lapsella on päällä vaate jossa 30 astetta pesuohje, pesetkö sä sen samassa omien alushousujesi kanssa? Kumman ohjeesti tingit?

Kun lapsi nukkuu, en tee kotihommia vaan niitä juttuja jotka on mulle tärkeitä - lukeminen, miehen kanssa jutteleminen tai hänen kanssaan elokuvien katsominen; kissojen kanssa oleminen. 

En mä ole sanonut etten lajittele vaatteita, tietysti! mutta kyllähän sä oman perheen vaatteet tunnet, suurin osa meidän pyykistä on sitä mitkä voi pestä samassa koneessa. Harvemmin pestäviä on sitten vähemmän. Ja turhaan peset 90 asteessa, esim. pölypunkkien häätöön riittää ihan 60 astetta, turhaan kulutat sähköä. Ap

No joo, olet oikeassa siinä että pesukoneellekin riittää se muutaman kerran vuodessa pestä 90 asteessa, mutta kyllä mä silti pesen lakanapyykin erikseen enkä tiputtele sinne joukkoon sukkia yms, siitäkin syystä että turha täyttää konetta liikaa. 

Meillä on kovinkin erilaisia vaatteita, mulla on paljon 30 asteisia paitoja; mies käyttää paljon valkoista ja mä paljon värikästä; alkkarit pitää pestä aina 60 astetta mutta monille riittää 40 astetta. Mulla ei ole mitään pyykinpesukriisiä eikä se todellakaan paljon aikaa vie (enemmän se puhtaiden paikoilleen laitto), mutta ymmärrät varmaan nyt mistä ne vuoret syntyvät? Jos päivässä ehtii max yhden koneen, mutta pyykkityyppejä on vaikka 3? 

pesen kaksi aluslakanaa kerralla ja pari tyynyliinaa ja yhden pussilakanan erikseen. Alusvaatteet erikseen, sukat erikseen, paidat erikseen, housut erikseen , ei kaikkia samaan

Vierailija
324/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sen munamaidon sijasta laittaa pelkkää kermaakin tai lihalientä, mutta ravinteikkaampahan se on kun laittaa kananmunaa. Kiinnoistaisi tietää kuin muut teette? :)

Ap

Kuorin ja pienistä sipulin. Paistan jauhelihan, sellaista pientä murusta sitten valmiina. Sipulit loppuvaiheessa mukaan. Maustan jauhelihan, suolaa ja pippuriruohetta. Tuossa samalla jauhelihaa paistaessa keitän makaroonit lähes kypsiksi. Sekoitan keskenään, munamaito päälle, joskus korppujauhoja tai juustoa pintaan. Uuniin niin kauaksi että munamaito on kiinteytynyt, n.tunti. 

Vierailija
325/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuorin ja pienistä sipulin. Paistan jauhelihan, sellaista pientä murusta sitten valmiina. Sipulit loppuvaiheessa mukaan. Maustan jauhelihan, suolaa ja pippuriruohetta. Tuossa samalla jauhelihaa paistaessa keitän makaroonit lähes kypsiksi. Sekoitan keskenään, munamaito päälle, joskus korppujauhoja tai juustoa pintaan. Uuniin niin kauaksi että munamaito on kiinteytynyt, n.tunti. 

Minä kuullotan ensin sipulin, sitten lisään jauhelihan pienissä erissä, ettei pannu jäähdy liikaa. Silloin myös saa helpommin tasaisen murun. Maustamiseen suolaa, paprikaa ja pippuria, varovasti ja välillä maistaen, ettei tule liian voimakasta. En koskaan sekoita makaroneja ja lihaa, vaan ladon ne kerroksittain, lopputulos on kauniimpi.

Vierailija
326/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.

Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.

- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista      (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)

-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko  ajan tavaroiden paikallaan laittamista

-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en  tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)

-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä  mukana

-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään  monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)

-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)

- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.

Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi. 

Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?

ihmeen vähän ehdit tehdä kotona vaikket olekaan palkkatöissä.

Vierailija
327/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toi nyt oikeasti muka teiän mielestä aikaa vievää ja hankalaa?

Näin kun tein, niin mulla on enemmän sitä aikaa seuraavina päivinä lapsille :)

Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)

Ap. teini-ikäiset voivat aivan hyvin raaputella vihannekset syömäkuntoon, älä kasvata uusavuttomia, osaavat perunat kuoria ja tehdä muussia kun opettaa, osaavazt pöydän kattaa, laittaa tiskikoneeseen likaiset astiat ja sitä ennen ottaa puhtaat kaappiin, viedä roskat, imuroida, mopata lattiat, pyyhkiä pölyt jne

Meitä on viisi henkeä. Kolme teinipoikaa ja me aikuiset. Sitä juuresmäärää ei kuori 20 minuutissa mitä meillä menee yhdellä aterialla. Ja ruuanlaitto muutenkin alkaa puulieden sytyttämisellä, siinä ei hötkyillä. Kun lapset oli pieni kävi meillä siivooja, vaikka olin kotiäiti. Pientä arjen luksusta eikä tarvinnut roikkua imurin varressa. Meikkaa en, en koe tarvetta itseni enkä mieheni takia. En ole täydellinen huushollari enkä aina täydellinen vaimo, mutta eipä meistä ole kukaan, eikä tarvitse. 

Hyvä organisointitaito on ok, mutta tiedätkö mitä, mieluummin istus tässä koneella tai luen kirjaa tai olen makuuhuoneessa kun lapset on nukkumassa kuin että tekisin töitä kyökissä lykkimällä makaronilaatikkoa uuniin. Meillä ne hommat tehdään päivällä. Eikä herätä yöllä tyhjentämään tiskikonetta tai pyykkejä ripustamaan. Itse asiassa ne kertoo ettet osaa priorisoida ja organisoida. Minusta kotiäidin tulee ehtiä hoitaa ne ns. työpäivänsä aikana.

Vierailija
328/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toi nyt oikeasti muka teiän mielestä aikaa vievää ja hankalaa?

Näin kun tein, niin mulla on enemmän sitä aikaa seuraavina päivinä lapsille :)

Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)

Ap. teini-ikäiset voivat aivan hyvin raaputella vihannekset syömäkuntoon, älä kasvata uusavuttomia, osaavat perunat kuoria ja tehdä muussia kun opettaa, osaavazt pöydän kattaa, laittaa tiskikoneeseen likaiset astiat ja sitä ennen ottaa puhtaat kaappiin, viedä roskat, imuroida, mopata lattiat, pyyhkiä pölyt jne

Meitä on viisi henkeä. Kolme teinipoikaa ja me aikuiset. Sitä juuresmäärää ei kuori 20 minuutissa mitä meillä menee yhdellä aterialla. Ja ruuanlaitto muutenkin alkaa puulieden sytyttämisellä, siinä ei hötkyillä. Kun lapset oli pieni kävi meillä siivooja, vaikka olin kotiäiti. Pientä arjen luksusta eikä tarvinnut roikkua imurin varressa. Meikkaa en, en koe tarvetta itseni enkä mieheni takia. En ole täydellinen huushollari enkä aina täydellinen vaimo, mutta eipä meistä ole kukaan, eikä tarvitse. 

Hyvä organisointitaito on ok, mutta tiedätkö mitä, mieluummin istus tässä koneella tai luen kirjaa tai olen makuuhuoneessa kun lapset on nukkumassa kuin että tekisin töitä kyökissä lykkimällä makaronilaatikkoa uuniin. Meillä ne hommat tehdään päivällä. Eikä herätä yöllä tyhjentämään tiskikonetta tai pyykkejä ripustamaan. Itse asiassa ne kertoo ettet osaa priorisoida ja organisoida. Minusta kotiäidin tulee ehtiä hoitaa ne ns. työpäivänsä aikana.

opeta lapsesi myös tekemään kotitöitä

Vierailija
329/355 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärtänyt tuota makaronilaatikko-episodia. Se on jauhelihaa, makaronia, munamaitoa ja mausteita. Ihan sama latooko sen kerroksittain vai sotkeeko sekaisin. Miten te jotkut siitä sen enempää gourmeeta teette?

Vierailija
330/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärtänyt tuota makaronilaatikko-episodia. Se on jauhelihaa, makaronia, munamaitoa ja mausteita. Ihan sama latooko sen kerroksittain vai sotkeeko sekaisin. Miten te jotkut siitä sen enempää gourmeeta teette?

Kuhan vaan piruilevat, samanlainen ohjehan toi oli noilla muillakin! tottakait maustan ja laitan sitä sipuliakin... Mut tosiaan sekaan voi laittaa sitä kasvissuikaleitakin, oli hyvää, tai oikeastaan mitä haluaa... Kannattaa kokeilla makaronilaatikkoa myös

kanasta ja lohesta! :)

AP

Vierailija
331/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap viimeinkin lauantaiaamun kunniaksi että mitä se sun ammattinimikkeesi sisältää! Entä toi lasten ottaminen mukaan ruuanlaittoon?

Vierailija
332/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki äideistä eivät varmaan ole työttömiä?

Eivät ainakaan feministit. Heille naisen työelämä on hyvin tärkeä asia.

Vierailija
333/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ap viimeinkin lauantaiaamun kunniaksi että mitä se sun ammattinimikkeesi sisältää! Entä toi lasten ottaminen mukaan ruuanlaittoon?

Oli se tuolla selvennetty tuolla jo. Ja osaat varmaan käyttää googlea. Ap

Vierailija
334/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatte vääntää pyykistä ja ruoasta sivu tolkulla. Yhdenkään teistä ei ole tarvinnut keittää pyykkejä padassa jokirannassa ja suorittaa huuhtelua avannossa tammikuun helteillä.
Kyllä teinit voi jo sen ruoan laittaa koulun jälkeen. Oppivathan jotakin. Aamulla vain lappu pöydälle mitä on ruokapöydässä klo. 17, kun vanhukset kotiutuu.

Vierailija
335/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä jää aikaa miehelle? tai ystäville?

Vierailija
336/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa opetettiin: omakehu haisee :)

Vierailija
337/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä jää aikaa miehelle? tai ystäville?

Joka ilta sen 2-4h ainakin, kavereita nään lasten kanssa, joilla on lapsia, ja nämä lapset on lapseni kavereita jotka leikkivät keskenään. Kaikki voittavat kerralla.

Ap

Vierailija
338/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen, ajan päivittäin 2h. Nukun väh. 8h. Jumppaan kotona joka on siisti, vain koska tavaramäärä pidetään minimissä. Ehdin tehdä kouluhommat, pelata lapsen kanssa tai askarrella. Ehdin laittautua ja harrastaa. Lapsi on hetkittäin erittäin vaativa 6v joka on varmaan kasvatuksen puutetta, vaikka kuri onkin tiukempi kuin itselläni oli remmitysmuodin aikoihin.
En silti kehtaisi kotiäitinä täällä neuvoa ja arvostella, jos en kaikkien tilanteita kunnolla tiedä. Siisteyskäsityksiä on erilaisia, unentarpeita, harrastuksia on erilaisia. Se miten arki ketäkin kuormittaa vaihtelee ppaljon, jne...

Vierailija
339/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun lapsuudessa opetettiin: omakehu haisee :)"

Ja samalla menee uskottavuus, arvostus ja kunnioitus, sillä hyviin käytöstapoihin ja sydämensivistykseen ei kuulu missään kulttuurissa nostaa itseään jalustalle, oli kuinka taitava ja osaava tahansa, sillä aina löytyy niitä, joka ovat osaavampia ja taitavampia ja siksi toisten syyllistäminen ja arvosteleminen on turhaa. Jokaisella meistä on omat vahvuuden ja heikkoudet, joiden kanssa on vain elettävä.

Yleensä mitä enemmän ihminen tietää ja osaa, niin ymmärtää paremmin maailmankaikkeuden ja ihmisten erilaisuuden ja oman pienuutensa. Se ymmärrettiin raamatun alkuajoista lähtien "se joka itsensä ylentää, se alennetaan" ja sen huomaa myös tässä ketjussa, sillä  eipä juuri ap. ole saanut paljon sympatiaa ja taputuksia, lukuisista itsensä kehumisesta ja jalustalle nostamisesta ja sädekehä muiden kommentoijien puolesta on jäänyt saamatta.

Olisin odottanut aivan toisenlaisia vinkkejä helpottamaan lapsi perheen arkea, kuin että sukat voi pestä valkopyykin mukana ja ruokavinkitkin olivat kaukana ravintosuosituksista, eivätkä ne tukeneet millään tavalla hyvää äitiyttä tai perheen jaksamista,   jos lapset ovat pieniä, päinvastoin  toisten äitien syyllistämistä, arvostelua ja ilkkumista, silllä jokainen vanhempi ponnistaa niistä  voimavaroista, mitä elämältään ja ympäristöltään on saanut ja mitä sillä hetkellä on käytettävissä  ja jokainen lapsi ja perhe on erilainen ja se mikä sopii toiselle, niin ei välttämättä sovi enää toiselle.

Hyvä äitiys ja vanhemmuus ei ole miten selviintyä kotitöistä, vaan millaiset eväät  lapset saavat tulevaa elämää varten ja sen näkee vasta sitten, kun lapset ovat aikuisia ja miten hän menestyvät elämässä ja kohtelee omia lapsiaan ja muita läheisiään, jolloin pyykkivuoret ja kodin epäsiisteys on toisarvoisia.

Vierailija
340/355 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä välissä jää aikaa miehelle? tai ystäville?

Joka ilta sen 2-4h ainakin, kavereita nään lasten kanssa, joilla on lapsia, ja nämä lapset on lapseni kavereita jotka leikkivät keskenään. Kaikki voittavat kerralla.

Ap"

Missä välissä lapset viettävät aikaansa työssäkäyvän vanhemman (isän) kanssa, jos lapset menevät nukkumaan (myös 8v.) jo ilta kuuden jälkeen ja sitä ennen lapset katsovat vielä pikku kakkosen ja syötte päivällisen. Milloin on lapsen ja isän yhteiset hetket, kun laitatte oman parisuhde ajan lasten edelle.