Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Onko toi nyt oikeasti muka teiän mielestä aikaa vievää ja hankalaa?
Näin kun tein, niin mulla on enemmän sitä aikaa seuraavina päivinä lapsille :)
Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)
Ap.
No toi selittää aika paljon. Muut näkevät vaivaa siitä, että ruoka myös maistuu joltakin. Jos pannu on kunnolla kuuma, niin ei siinä jauhelihaa paistaessa juuri muuta voi tehdä. Lisäksi se täytyy myös saada kunnolla tasaiseksi ja tarpeeksi pieneksi muruksi, että laatikkoon saa kunnon tasaiset kerrokset.
Pari "virhettä" löysin, tässä tärkeimmät: kävi ilmi, ettet laita 6- ja 8-vuotiasta autossa turvaistuimiin eli rikot lakia. Täydellinen äiti ei riko lakia varsinkaan lasten turvallisuutta koskevissa asioissa. Hyi sinua.
Toisekseen, en itse tykkää tuollaisesta että tehdään hirmu määrä ruokia etukäteen jääkaappiin ja pakkaseen ja sitten lämmitetään. Ei ole sama asia syödä uunituoretta ruokaa kuin vanhaa lämmitettyä. Mutta kukin tavallaan.
En epäile sinänsä kertomustasi ja elämäsi on ihan ok. Se mikä on todella huono asia ja kertoo sivistymättömyydestäsi ja täydellisestä epäkypsyydestäsi, on että et ymmärrä ihmisten ja tilanteiden olevan erilaisia. Et ymmärrä, ettei ole omaa ansiotasi, että pärjäät vähällä unella, olet itse terve, lapset terveitä ja nukkuvat yönsä hyvin. Jos elämä jakaa vain hyviä kortteja, silloin ikään kuin kuuluukin onnistua. Ei siinä ole mitään yllättävää.
Jos uskotaan, että ylpeys käy lankeemuksen edellä, sinulla on vielä odotettavissa kovia aikoja. Mitä en tietenkään toivo, mutta jos niin käy, osaat ehkä viimein nöyrtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tekasin kerralla kahdet ruuat uuniin hautumaan, yöllä otan ne pois, nyt mulla on lauantaille asti ruokaa perheelle. Kahteen päivään en tartte hellaan koskee, mitä nyt aamu ja iltapuuron keitän lapsille. Simppeliä. 6kk vauva nukkuu 19-06, herää ehkä kerran syömään. Aamupuuro, sit nukkuu 8-10, en imetä enää, maitoa pullollinen aina nukkumaan mennessä. Sit hää on meidän kanssa, syötän soseet 1-2 aikoihin, nukkuu taas 3-4, iltaruoka 17-18 ja 19 jälkeen sänkyy.
Ap
Sinä teet ruokia monta tuntia yötä myöten mutta meille jeesustelet ja neuvot että 20 minuutissa pitäis saada salaatteineen tehtyä?
Paistoin jauhelihaa ja keitin makaroonit, munamaito ja sekotin, meni varmaan se 15min siihen, uuni hautoo sen valmiiksi. Toinen ruoka on karjalan paisti, lihapalat pataan, sipulit, porkkanat, perunat raakoina sekaan, ja uuni hautoo senkin aivan mahtavaksi herkuksi. Meni siihen varmaan se 20min.
Ruuat otan pois uunista siihen menee 30sekuntia??
Ap
No mihinkäs se salaatti jäi joka tähän 20 minuuttiin piti mahtua? Karjanpaistia tuo kuvailemasi lihapata ei ole nähnytkään ja mihinkäs laitat ne sen 30 sekunnin uunista ottamisen jälkeen? Siihen huoneenlämpöön ja annat olla siinä sitten aamuun asti? Toisekseen laskisin kyllä sen uunissaoloajankin ruuanvalmistukseen kuluvaksi ajaksi: sinä aikana voi toki tehdä jotain muuta mutta kotoa ei voi lähteä mihinkään ja välillä täytyy hypätä katsomassa ja sekoittamassa. Eli ei nuo valmistu lähimainkaan 20 minuutissa.
Eikä sitä makaronilaatikkoakaan kyllä saa uuniin 20 minuutissa, jos sen tekee kunnolla eikä hutaisten....
Ap:n käsitys makaronilaatikosta on siis: jauheliha, makaronit ja muna-maito sotkettuna yhteen? Äkkiseltään sanoisin että kaupan eineslaatikotkin on ravintorikkaampia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruoka valmistuu alusta loppuun 20 minuutissa?
:D
Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.
Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!
Sinä siis kuorit ja pilkot monen sortin vihannekset, käsittelet keiton proteiinin, keität nämä kaikki kypsäksi ja maustat 20 minuutissa? Meillä menee pelkästään perunoiden kypsymiseen se 20 min. Kasvisten kuorimiseen ja pilkkomiseen toiset 20 min.
No en ap:nä kyllä kehuis äitiyttäni siltikään, kun ruuanlaitto on tuota tasoa... Perunatkin haetaan pakastealtaasta, kai sä muuten ostat niitä valmiiksi kuutioituja sipuleitakin "niin että jää aikaa muuhun"? Karjalanpaistilla on huono maine just tuon takia, että kaikki ei osaa sitä valmistaa oikein.
Ap:nä kyllä kiinnittäisin huomiota ruuan puhtauteen, jos haluaisin täydellisen äidin kruunua kiillottaa (miksi?), ihan ensimmäiseksi ne valmisteet pois! Ja ihan viimeiseksi muuten miettisin sitä aamun meikkaamista (lapsiasiko varten sä muuten meikkaat? Kunnossa oleminen ei tarkoita välttämättä pakkelia naamassa, vaan ihan muita asioita) ja kaksi kertaa päivässä imurointia...
Joko ap muuten on kertonut siitä työnkuvastaan enemmän? Hygienistin ammatista?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n käsitys makaronilaatikosta on siis: jauheliha, makaronit ja muna-maito sotkettuna yhteen? Äkkiseltään sanoisin että kaupan eineslaatikotkin on ravintorikkaampia..."
Ja karjalanpaistiin heitetään vielä perunat, vaikka liha vaatii paljon pitemmän kypsymisajan kuin peruna. Mahtaa olla aika moista mössöä. Huhhuh.. mitä makunautintoja ap tarjoilee perheelleen.
Ei ihme jos aikaa on kun sukatkin pestään lakanoiden kanssa, niin kuin ap kertoi.
Tätä keskustelua on ollut kyllä huvittavaa seurata: ap tarvitsee itse harvinaisen vähän unta, ap:n lapset tarvitsevat hatvinaisen paljon unta ja synnariltä asti nukkuvat taukoamattomat 12 tunnin unet + useammat parin tunnin päikkärit putkeen, lapset eivät koskaan vaadi mitään vaan äiti voi aina halutessaan siivota tai tehdä ruokaa täysin häiriöttä, koko perhe aina terve ja rahaakaan ilmeisesti ei tarvitse suuremmin murehtia.
Tuolla joku sanoikin hyvin, että jos elämä jakaa ainoastaan hyviä kortteja niin on tosiaan vain luonnollista seurausta näistä lähtökohdista että arki sujuu mainiosti, ei sen eteen tarvitse tehdä mitään ponnisteluja. Sen kun vain toteuttaa sitä robottimaista kodinkoneenrooliaan. Aivan samallalailla kuin pesukonekin pesee napista painamalla valitun ohjelman alusta loppuun saakka.
Kerropa ap mitä siitä "karjalanpaistista" tuli, kun perunat oli uunissa 4-6 tuntia ja mikä on niiden ravintoarvo. Kai tarjoat lapsellesi terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap mitä siitä "karjalanpaistista" tuli, kun perunat oli uunissa 4-6 tuntia ja mikä on niiden ravintoarvo. Kai tarjoat lapsellesi terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.
Jospa se teki sen jauhelihasta?
Eikös ap.n pitäis täydellisenä äitinä ottaa lapset mukaan ruuanlaittoon? Meillä ovat pilkkoneet vaikka kurkkua tms. tosi pieninä jo, kunhan ovat mukana olleet... Jaa, se tietysti hidastaa ruuanlaittoa entisestään, joten eihän se ap:lle sovi, kun päivän sana on TEHOKKUUS.
"Antakaa juustohöylä, vetää ranteet auki " - tuo viimeistään paljasti miehen kirjoittamaksi.
Mutta sunlaisten tyyppien ja näiden provojen takia me muutkin kotiäidit ja -rouvat saamme kuulla kunniamme.
Muistelen, että 2 kk vauvan kanssa tavoite oli lähinnä mennä päivä kerrallaan. Toki hienoa jos joillain energiaa riittää muuhunkin. Mutta itse en ladannut siihen elämäntilanteeseen päivälehden lukemista kummempia henkisiä ponnisteluja, saati ruumiillisia tavoitteita. Vauvan syntymästä sentään vasta 2 kk (!)
Noita lenkkejä ehtii vetää myöhemmin. Ja kun sen aika on, joku rattaiden kanssa juoksu ei ole sitä mitä kaikki juoksuharrastukselta haluavat. Jos oikeasti harrastaa juoksua, eikä lähinnä ulkonäön trimmausta.
Vielä raha-asioista sen verran että kyllä kannattaisi "murehtia". Niin kaikki tekevät, olivat töissä tai ei, elleivät ole todella rikkaita.
Sinänsä ei ole mitään vikaa siinä, että toinen keskittyy enemmän talouteen jos kumpikin niin haluaa. Homma siinä missä joku muukin.
Matalapalkka-alojenkin työntekijöitäkin tarvitaan, huom yhdelle kommentoijalle joka puhui tyttäristään. Tarvitaan sekä mies- että naisvaltaisilla aloilla, ja vielä parempi tietenkin olisi jos työelämä ei olisi niin sukupuolittunut. En pidä naisvaltaisten töiden väheksymisestä. Se tyttäriesi kotiinsa tilaama siivooja on todennäköisemmin nainen kuitenkin. Meidän pitäisi itse arvostaa sukupuolemme tyypillisesti tekemiä töitä, muuten vain pahennamme palkkauksen epäkohdista puhunista.
Mutta ap, jos olisit esim. kodinhoitajana jonkun toisen taloudessa, puhuisitko silloinkin noin ylimielisesti muista kodinhoitajista? Että et ymmärrä miksi he eivät saa aikaiseksi sitä ja tätä, ja miksi he eivät meikkaa miehiään varten?
Meillä parisuhdetta ei sekoiteta tehtäväjakoihin. Se, onko hemaiseva vai ei, ei liity kenenkään ns. työnkuvaan.
Miten roolijako menee kun palaat reilun vuoden päästä töihin? Kannattais totuttaa se paapottu mies ajatukseen, että helahoito ei sitten enää toimikaan.
Miksi kaiken pitää aina olla niin hemmetin tehokasta?
Joo, onhan se tehokasta kun kuoritaan perunoita samalla kun joku jauheliha paistuu (mikä on mun mielestä kyllä ihan normaalia ruoanlaitossa että valmistellaan seuraavaa ruokaa tai vaihetta kun kun vaikka perunat kiehuu. Ei siis mikään saavutus osata tehdä kahta/useampaa asiaa yhtäaikaa.)
Mulla on töissä ainakin ihan riittävän tehokasta ja kuolisin varmaan jos vielä kotonakin pitäisi viilettää tehokkaana ympäriinsä. Työpäivien jälkeen kotona otetaan lapsen kanssa niin rennosti kun mahdollista ja tehdään vaan pakolliset kotihommat. Isommat siivoukset jätän niille viikonlopuille kun lapsi on isällään.
Ärsyttää vaan tuo ap:n asenne. Jokainen äiti kyllä tietää että pesukoneet pesee ja ruokaa voi tehdä isoja annoksia kerralla, nuo opetetaan ihan jokaiselle koulussakin. Nuo on ihan itsestäänselvyyksiä, ei mitään ap:n omia suuria keksintöjä.
Tuo on ihan fine jos haluaa olla täydellinen tehopakkaus omasta halustaan ja nauttii siitä että saa paljon aikaan mutta missä menee raja miellyttämisen ja oman halun välillä. Ja vaikka ap ihan aidosti nauttisikin tuosta roolistaan niin miksi olettaa että kaikki äidit ja naiset haluavat samaa. Osa meistä taas haluaa oikeasti ottaa rennommin.
Vierailija kirjoitti:
"Antakaa juustohöylä, vetää ranteet auki " - tuo viimeistään paljasti miehen kirjoittamaksi.
Mutta sunlaisten tyyppien ja näiden provojen takia me muutkin kotiäidit ja -rouvat saamme kuulla kunniamme.
Muistelen, että 2 kk vauvan kanssa tavoite oli lähinnä mennä päivä kerrallaan. Toki hienoa jos joillain energiaa riittää muuhunkin. Mutta itse en ladannut siihen elämäntilanteeseen päivälehden lukemista kummempia henkisiä ponnisteluja, saati ruumiillisia tavoitteita. Vauvan syntymästä sentään vasta 2 kk (!)
Noita lenkkejä ehtii vetää myöhemmin. Ja kun sen aika on, joku rattaiden kanssa juoksu ei ole sitä mitä kaikki juoksuharrastukselta haluavat. Jos oikeasti harrastaa juoksua, eikä lähinnä ulkonäön trimmausta.
Vielä raha-asioista sen verran että kyllä kannattaisi "murehtia". Niin kaikki tekevät, olivat töissä tai ei, elleivät ole todella rikkaita.
Sinänsä ei ole mitään vikaa siinä, että toinen keskittyy enemmän talouteen jos kumpikin niin haluaa. Homma siinä missä joku muukin.
Matalapalkka-alojenkin työntekijöitäkin tarvitaan, huom yhdelle kommentoijalle joka puhui tyttäristään. Tarvitaan sekä mies- että naisvaltaisilla aloilla, ja vielä parempi tietenkin olisi jos työelämä ei olisi niin sukupuolittunut. En pidä naisvaltaisten töiden väheksymisestä. Se tyttäriesi kotiinsa tilaama siivooja on todennäköisemmin nainen kuitenkin. Meidän pitäisi itse arvostaa sukupuolemme tyypillisesti tekemiä töitä, muuten vain pahennamme palkkauksen epäkohdista puhunista.
Mutta ap, jos olisit esim. kodinhoitajana jonkun toisen taloudessa, puhuisitko silloinkin noin ylimielisesti muista kodinhoitajista? Että et ymmärrä miksi he eivät saa aikaiseksi sitä ja tätä, ja miksi he eivät meikkaa miehiään varten?
Meillä parisuhdetta ei sekoiteta tehtäväjakoihin. Se, onko hemaiseva vai ei, ei liity kenenkään ns. työnkuvaan.
Muuten samaa mieltä, mutta eihän tuo juustohöyläjuttu ollut ap:lta?
Aloittajan täytyy olla kyllä tavattoman yksinkertainen kun kuvittelee, että jokainen äiti haluaisi samanlaista arkea kuin hän.
Minulla ei ole aikaa laittaitua aamuisin, koska en on järjestänyt sellaiseen aikaa. Enkä ymmärrä miksi pitäisikään. En pidä meikkaamista tärkeänä, joten mieluummin luen vaikka rauhassa päivän lehden tai katson telkkaria. Tai nukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut toisaalta viihdyttävä, mutta toisaalta myös hurjan surullinen ketju. Ap edustaa biologian ja fysiikan lakeja uhmaavaa äitimyyttiä, joka ei tarvitse unta, vaan hoitaa miehen, lapset ja kodin kuin kone kulissit kunnossa. Lapsetkin ovat ihan pelkästään äidin ansiosta terveitä, hyväunisia ja muutenkin helppoja. Kaiken huipuksi mokomat vielä itsenäistyvät nopeammin kuin keskivertoperheissä - pienempi kasvoi alle vrk:ssa 4 kk ja keskimmäinen vuoden...
Surullisen tästä ketjusta tekee se, että tällainen päteminen - olkoonpa kuinka keksittyä tai kieli poskella kirjoitettua tahansa - ei auta yhtään meitä vähemmän täydellisessä maailmassa eläviä: yksinhuoltajia, sairaiden lasten äitejä, huonokuntoisista vanhemmistaan huolehtivia äitejä, masentuneita tai muuten vain väsyneitä äitejä.
Äiti on äidille susi.
Enkä jaksa kahlata koko ketjua, mutaloituksestsain selaisen kuvan, että kaiken tekee äiti. Sis mieskö ei osallistu arjen pyörittämiseen millään tavalla? Vai onko ne äidin tekemiset vaan maininnan arvoisia?
Miehen maininnan arvoiset tekemiset oli töissä käynti ja täydellisen kodinhengettärensä kehuminen :)
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä käyt kaupassa?
Vinkkinä: Käyttäkää hei nettikauppaa silloin tällöin avuksi, ei ole kauhean kallista. Esim. Turussa K-Extra Puhakka toimittaa ilmaiseksi kotiin yli 50 €:n ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä käyt kaupassa?
Vinkkinä: Käyttäkää hei nettikauppaa silloin tällöin avuksi, ei ole kauhean kallista. Esim. Turussa K-Extra Puhakka toimittaa ilmaiseksi kotiin yli 50 €:n ostokset.
Juuri kurkkasin ja sinne on tullut pari muutakin jotka toimittaa kotiin:
K-supermarketit Manhattan ja Runosmäki.
Mulla ei lapsi nukkunut puolivuotiaana putkeen kuin pari tuntia kerrallaan. Itse kärsin myös pahasta unettomuudesta silloin jatkuvan univelan vuoksi. Sulla voisi olla vähän eri meininki, jos vauva nukkuisi vain lyhyitä pätkiä tai lapset vaatisivat koko ajan sun huomiota. Ja en tiedä, mitä pesen seuraavaksi, joten kerään pyykit koriin. Haaveena kyllä on, että jokaiselle koneelliselle on oma pyykkikori, jolloin ei tarvitse lajitella pyykkäysvaiheessa. Täytyy vain keksiä paikka niille koreille.