Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meidän nelilapsisessa perheessä töiden jälkeen ilta kuluu harrastuskuskauksissa, harrastuksissa, kokeisiin kuulustellessa, ruokaa laittaessa/siivotessa, kaupassa käydessä jne. Meillä kasautuu aina isot pyykkivuoret, koska en vaan ehdi vahtia sitä pesukonetta (enkä jätä päälle, kun ei olla kotona) koko iltaa kotona. Ja tosiaan, ei ole aikaa.
nim.taitaa olla vähän isommat lapset, joilla on paljon harrastuksia
Vierailija kirjoitti:
Onko toi nyt oikeasti muka teiän mielestä aikaa vievää ja hankalaa?
Näin kun tein, niin mulla on enemmän sitä aikaa seuraavina päivinä lapsille :)
Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)
Ap.
Meitä on viisi henkeä. Kolme teinipoikaa ja me aikuiset. Sitä juuresmäärää ei kuori 20 minuutissa mitä meillä menee yhdellä aterialla. Ja ruuanlaitto muutenkin alkaa puulieden sytyttämisellä, siinä ei hötkyillä. Kun lapset oli pieni kävi meillä siivooja, vaikka olin kotiäiti. Pientä arjen luksusta eikä tarvinnut roikkua imurin varressa. Meikkaa en, en koe tarvetta itseni enkä mieheni takia. En ole täydellinen huushollari enkä aina täydellinen vaimo, mutta eipä meistä ole kukaan, eikä tarvitse.
Hyvä organisointitaito on ok, mutta tiedätkö mitä, mieluummin istus tässä koneella tai luen kirjaa tai olen makuuhuoneessa kun lapset on nukkumassa kuin että tekisin töitä kyökissä lykkimällä makaronilaatikkoa uuniin. Meillä ne hommat tehdään päivällä. Eikä herätä yöllä tyhjentämään tiskikonetta tai pyykkejä ripustamaan. Itse asiassa ne kertoo ettet osaa priorisoida ja organisoida. Minusta kotiäidin tulee ehtiä hoitaa ne ns. työpäivänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hauskin ketju pitkään aikaan! Epäilen, että ennen pitkää johonkin suomalaiseen tv-sarjaan tai kirjaan ilmestyy hahmo, joka haluaa olla 50-luvun pikkurouva, joka neuroottisuuteen asti passaa miestään ja pitää huushollin täydellisessä kunnossa. Mies sitten tyytyväisenä taputtelee "äiteetä" pyllylle ja kehuu kavereilleen, millainen "emäntä" hänellä onkaan. Paras yksityiskohta tässä hahmossa on ehdottomasti tuo herääminen neljältä, jotta ehtii laittautuneena tehdä miehelle eväät töihin - siitä saa varmaan meheviä kohtauksia sarjaan.
Muutama vuosi sitten tuli telkusta mahtavan hauska suomalainen tv-sarja nimeltä Tahdon asia. Siinä Tiina Lymin esittämä naapurin rouva oli juuri tuollainen sillä erotuksella, että vähän nukkavieru tutkijana työskentelevä aviomies ei oikein osannut korirouvahössötystä arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruoka valmistuu alusta loppuun 20 minuutissa?
atrian roiskeläpät
Niihin menee minuutti.
Aika moni kyllä valmistuu. Pasta ja jauhelihakastike, vaikka laittaisi vihanneksia sekaan ja salaatin tekee siinä välissä, ei niitä koko aikaa tarvitse hämmentää. Tai riisi ja kanasuikaleet, sama kuin edellä. Kaurapuuro.
Tätä on jo ihan pakko kommentoida. Voihan hyi helvetti. Juuri tälläistä moskaa ihmiset nykyään kai sitten syövät, mutta todellakaan pasta bolognesen (pasta jauhelihakastikkeella) ei ole tarkoitus valmistua 20 minuutissa. Riisi (eno Ben, arvaan) ja valmiit kanasuikaleet. Yök.
Kunnon kaurapuurokaan valmistuu hädin tuskin 20 minuutissa, ellei osta pikahiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kyse on d-kirjaimen käytöstä. Sinulle näyttää olevan epäselvää, että äiti -sanan monikko on äidit eikä äitit. Me d-kirjaimen kanssa sinut käymme töissä ja ansaitsemme siten paikkamme tässä yhteiskunnassa. Emme välttämättä ehdi vaunulenkille tämän tästä, mutta osaamme lajitella pyykkimme emmekä oleta, että lakanat ja lasten sukat pestään samassa koneellisessa.
Ja jotkut äidit opetelleet laskemaan ja päässeet töihin:). Ap taisi unohtaa yhden lapsen jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on viisi henkeä. Kolme teinipoikaa ja me aikuiset. Sitä juuresmäärää ei kuori 20 minuutissa mitä meillä menee yhdellä aterialla. Ja ruuanlaitto muutenkin alkaa puulieden sytyttämisellä, siinä ei hötkyillä. Kun lapset oli pieni kävi meillä siivooja, vaikka olin kotiäiti. Pientä arjen luksusta eikä tarvinnut roikkua imurin varressa. Meikkaa en, en koe tarvetta itseni enkä mieheni takia. En ole täydellinen huushollari enkä aina täydellinen vaimo, mutta eipä meistä ole kukaan, eikä tarvitse.
Hyvä organisointitaito on ok, mutta tiedätkö mitä, mieluummin istus tässä koneella tai luen kirjaa tai olen makuuhuoneessa kun lapset on nukkumassa kuin että tekisin töitä kyökissä lykkimällä makaronilaatikkoa uuniin. Meillä ne hommat tehdään päivällä. Eikä herätä yöllä tyhjentämään tiskikonetta tai pyykkejä ripustamaan. Itse asiassa ne kertoo ettet osaa priorisoida ja organisoida. Minusta kotiäidin tulee ehtiä hoitaa ne ns. työpäivänsä aikana.
Uunia lämmitin lämmityksen takia, ja aikamoisen määrän kerkee kuoria 20minuutissa! Tässä taas liiotellaan, aika harvoja kertoja olen yöllä pyykkejä levittänyt, ne joutaa oottaa aamuun, mut se on kätevää kun ne on jo aamulla pestyjä. Ja sen takia tein nyt nuo ruuat, kun uuni oli sopivan lämmin ja mulla oli vielä virtaa ja halusin puuhastella :) huomenna meillä kaikenlaista tekemistä lasten kaa, joten en tarvitse kiirehtiä kotiin lasten kaa ruokaa väsää, vaan kun tullaan on ruoka valmiina meille :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
atrian roiskeläpät
Niihin menee minuutti.
Aika moni kyllä valmistuu. Pasta ja jauhelihakastike, vaikka laittaisi vihanneksia sekaan ja salaatin tekee siinä välissä, ei niitä koko aikaa tarvitse hämmentää. Tai riisi ja kanasuikaleet, sama kuin edellä. Kaurapuuro.
Tätä on jo ihan pakko kommentoida. Voihan hyi helvetti. Juuri tälläistä moskaa ihmiset nykyään kai sitten syövät, mutta todellakaan pasta bolognesen (pasta jauhelihakastikkeella) ei ole tarkoitus valmistua 20 minuutissa. Riisi (eno Ben, arvaan) ja valmiit kanasuikaleet. Yök.
Kunnon kaurapuurokaan valmistuu hädin tuskin 20 minuutissa, ellei osta pikahiutaleita.
Tätä minäkin aina kummastelen. Minulla menee helposti pelkästään niiden vihannesten pilkkomiseen ja kuorimiseen se 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunia lämmitin lämmityksen takia, ja aikamoisen määrän kerkee kuoria 20minuutissa! Tässä taas liiotellaan, aika harvoja kertoja olen yöllä pyykkejä levittänyt, ne joutaa oottaa aamuun, mut se on kätevää kun ne on jo aamulla pestyjä. Ja sen takia tein nyt nuo ruuat, kun uuni oli sopivan lämmin ja mulla oli vielä virtaa ja halusin puuhastella :) huomenna meillä kaikenlaista tekemistä lasten kaa, joten en tarvitse kiirehtiä kotiin lasten kaa ruokaa väsää, vaan kun tullaan on ruoka valmiina meille :)
Ap
Jätät pyykit yöksi koneeseen? :O
Käyn töissä ja opiskelen. En todellakaan vietä vapaa-aikaani kotihommissa tai ruoanlaitossa. Mies tekee sen minkä kerkiää ja minä autan siinä sivussa. Mieskin ymmärtää, et vähät vapaani haluan keskittyä täysin lapsiin ja siinä hulluttelussa sitä roskaa tulee.
Itseni laitan joka aamu töitä tai luentoja varten, en miestäni. Se vaihe meni ohi kun täytin 20v.
Mulla menee ruoanlaittoon ihan tuhottomasti aikaa ku haluan ottaa lapset siihen mukaan mahd paljon :D Sotkukin on sen mukainen. Mutta mies teki ekaa kertaa elämässään ruokaa sen jälkeen ku oltiin muutettu yhteen ja sekin oli mikropuuroa :D Mä en missään tapauksessa halua että mun pojat on samassa tilanteessa aikuisina. Ja mies ei ees muuttanut suoraan mun luo äidiltään vaan asuin välissä yksin, mitä nyt äiti kävi joka päivä tekemässä _kaiken_ . Se äiti on kanssa aika tehopakkaus ilmeisesti, mä en ole hirveästi välittänyt tutustua kun se ei oikein osaa olla kommentoimatta mun laiskottelua kun mies joutuu tekemään kotitöitä. Sietämätöntä :D
Vierailija kirjoitti:
Mut milloin sä ap leikit lasten kanssa? Milloin laulat heille, piirtelet, askartelet , hassuttelet? Ne on ne muistot mitä lapsille jää lapsuudesta. Ja se on se syy miksi monet lapsia tekevät; että saavat olla niitten lasten kanssa. Eivät he haluakaan, että lapset ovat mahdollisimman vähän tarvitsevia ja mahdollisimman näkymättömiä että äiti voi juosta rätti kädessä.
Ymmärrätkö että jotkut ei ole tehneet niitä lapsia siksi että heillä on joku jolle pitää kuria. Heille tärkeintä on emotionaalinen lämpö, yhdessäolo, ilo lapsista. Ei heitä haittaa että ne ulkoiset puitteet ei ole tiptop.
Ootko nyt ihan varma, ettet oikeasti pakene sitä lasten tarvitsevuutta niitten kotitöitten taakse? Koska tosi usein se menee näin, että äiti tarttuu imuriin tosiaan jopa kahdestikin päivästä koska haluaa henkisen pakopaikan niistä lapsistaan, ja lapset oppii että äitiä ei saa silloin häiritä, koska äiti tekee nyt hirveän tärkeitä töitä. Usein myös todella siivousintoiset äidit ovat herkästi pinna kireällä, ja kannattaa sitäkin miettiä, että paljonko se teidän koti on myös lasten koti ja paljonko vaan sun oma projekti, jossa sun reviirille ei kukaan uskalla astua, ei viemällä legoja olkkariin tai pistämällä sohvatyynyä väärään asentoon tai äiti vetää kilarit sadasosasekunnissa.
Komppaan tätä. Mietin myös, miten onnellinen on nelilapsisen perheen isä? Kotona imuroidaan 2x päivässä. Vaikka miten meikattu äiti on 06 aamulla, uskallan silti väittää että ei se auta jos siivoushysteria ajaa yli. Toisaalta, en tiedä, olen lapseton. Mutta kammottavalta kuulostaa. Ja aamupalat, välipalat ym? Ap:n taloudessa syödään vain päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ruoanlaittoon ihan tuhottomasti aikaa ku haluan ottaa lapset siihen mukaan mahd paljon :D Sotkukin on sen mukainen. Mutta mies teki ekaa kertaa elämässään ruokaa sen jälkeen ku oltiin muutettu yhteen ja sekin oli mikropuuroa :D Mä en missään tapauksessa halua että mun pojat on samassa tilanteessa aikuisina. Ja mies ei ees muuttanut suoraan mun luo äidiltään vaan asuin välissä yksin, mitä nyt äiti kävi joka päivä tekemässä _kaiken_ . Se äiti on kanssa aika tehopakkaus ilmeisesti, mä en ole hirveästi välittänyt tutustua kun se ei oikein osaa olla kommentoimatta mun laiskottelua kun mies joutuu tekemään kotitöitä. Sietämätöntä :D
vaan asui välissä yksin. Multa puuttuu pari näppäintä ja osan alla on muovailuvahaa. Sori kaaoksen aiheuttamat typot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jätät pyykit yöksi koneeseen? :O
Kyllä ne pyykit alkavat haista vaikka kuinka olisi puhdas kone. Plus ovat miljoonassa rypyssä. Mutta toki ap täydellisenä kodin hengettärenä silittää kaikki sukkia myöten(?).
Onneksi ei tartte ottaa stressiä siitä, mitä ehtii ja mitä ei. Ollaan miehen kanssa molemmat sellaisia huithapeleita että kunhan ruoka on pöydässä ruoka-aikoina niin muulla ei niin väliä. Ehtii ne pölyt pyyhkiä seuraavanakin päivänä tai imuroida villakoirat lattialta. Mihinkäs ne sieltä karkaisivat. Jää reilusti aikaa niin lapsille kuin itselleenkin sekä tietenkin puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Toinen ruoka on karjalan paisti, lihapalat pataan, sipulit, porkkanat, perunat raakoina sekaan, ja uuni hautoo senkin aivan mahtavaksi herkuksi. Meni siihen varmaan se 20min.
Ruuat otan pois uunista siihen menee 30sekuntia??
Ap
No, joo... Kuvailemasi ruoka ei ole karjalanpaistia nähnytkään, eikä oikeaa karjalanpaistia (johon siis tulee vain vesi, sipuli, liha, suola, pippuri) valmisteta tuolla tavalla. UGH, olen puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.
Lapsi muistaa ne ajat kun leikittiin ja touhuttiin, leivottiin ja hulluteltiin jne. Ei muista ( ei välitä muistaa), oliko mutsi meikattu tai oliko just tänään jo imuroitu. Ap, Relax. jokainen äiti pystyy tuohon samaan, mutta onneksi suurin osa äideistä tajuaa, ettei tuo ole se pointti perhe- elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.
Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!
Mulla menee jo pelkästään perunoiden kuorimiseen tuo 20 minuuttia. Noh, ehkä mä en sitten vain osaa :D
Jos perunoiden kuorimiseen menee 20 minuuttia niin ei voi ruualaittotaidoilla paljon kehua. :D
ps. pakeste altaasta saa esim. keittoainekset, joissa on perunat valmiiksi kuorittuja.
Aika monessa perheessä tehdään oikeaa ruokaa, ei pakasteita/eineksiä. Alle 20 min saa vain todellakin nuudelia, makaronia ja eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistoin jauhelihaa ja keitin makaroonit, munamaito ja sekotin, meni varmaan se 15min siihen, uuni hautoo sen valmiiksi. Toinen ruoka on karjalan paisti, lihapalat pataan, sipulit, porkkanat, perunat raakoina sekaan, ja uuni hautoo senkin aivan mahtavaksi herkuksi. Meni siihen varmaan se 20min.
Ap
Joo nyt tajuan. Just noin. Keitetyt makaronit, munamaito ja jauheliha ja vot, siinä on ruoka. Ja toinen versio: tätä karjalanpaistia, jossa vaan paiskotaan pellille ja uuniin ja vot, siinä on ruoka.
On ihan totta, että jos vielä viitsii yötä myöten meikkaamisen lomassa näitä uunista nostella, niin juu, helppoa ja hyvveee.
Olet itse innokas neuvoja, minäkin annan sinulle neuvon. Teepä makaronilaatikko seuraavalla tavalla:
Keitä makaronit, paista niiden kiehuessa jauheliha, 3 valkosipulin kynttä, 1 isohko keltasipuli ja purkki herkkusieniä. Mausta hyvin, mm. cayenne, sitruunapippuri, savupaprika, tms. maun mukaan.
Lämmitä kattilassa lihaliemikuutio, anna jäähtyä hieman.
Lisää jäähdytettyyn lihaliemaan 1 kananmuna (tämän vuoksi täytyy jäähtyä, koska muuten kananmuna hyytyy).
Paista uunissa 200 astetta noin tunti.
Ja tämä on minusta joka päivän ruokaa, pikaiseksikin sitä sanon. Mutta jos tyytyy heittämään pataan mitä vaan, ok varmaan, jos haluaa, että valmistusaika on 20 min. Mutta miehet ei kyllä pidemmän päälle tykkää, ainakaan, jos pääsevät muuta kotiruokaa maistamaan. Olen ymmärtänyt, että vertailua ei kestä edes meikattuna tarjoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tekasin kerralla kahdet ruuat uuniin hautumaan, yöllä otan ne pois, nyt mulla on lauantaille asti ruokaa perheelle. Kahteen päivään en tartte hellaan koskee, mitä nyt aamu ja iltapuuron keitän lapsille. Simppeliä. 6kk vauva nukkuu 19-06, herää ehkä kerran syömään. Aamupuuro, sit nukkuu 8-10, en imetä enää, maitoa pullollinen aina nukkumaan mennessä. Sit hää on meidän kanssa, syötän soseet 1-2 aikoihin, nukkuu taas 3-4, iltaruoka 17-18 ja 19 jälkeen sänkyy.
Ap
Sinä teet ruokia monta tuntia yötä myöten mutta meille jeesustelet ja neuvot että 20 minuutissa pitäis saada salaatteineen tehtyä?
Paistoin jauhelihaa ja keitin makaroonit, munamaito ja sekotin, meni varmaan se 15min siihen, uuni hautoo sen valmiiksi. Toinen ruoka on karjalan paisti, lihapalat pataan, sipulit, porkkanat, perunat raakoina sekaan, ja uuni hautoo senkin aivan mahtavaksi herkuksi. Meni siihen varmaan se 20min.
Ap
No mihinkäs se salaatti jäi joka tähän 20 minuuttiin piti mahtua? Karjanpaistia tuo kuvailemasi lihapata ei ole nähnytkään ja mihinkäs laitat ne sen 30 sekunnin uunista ottamisen jälkeen? Siihen huoneenlämpöön ja annat olla siinä sitten aamuun asti? Toisekseen laskisin kyllä sen uunissaoloajankin ruuanvalmistukseen kuluvaksi ajaksi: sinä aikana voi toki tehdä jotain muuta mutta kotoa ei voi lähteä mihinkään ja välillä täytyy hypätä katsomassa ja sekoittamassa. Eli ei nuo valmistu lähimainkaan 20 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten noi perunat ja porkkanat kuorin sillä välin ku liha paistui ja makaronit kiehu, eli kahteen ruokaan meni yhteensä se 20min. Todella tehokasta! :)
Ap.
Ota huomioon, että vaikka suurperheen äiti oletkin, niin teillä on kotona päivisin syömässä tuota ruokaa ainoastaan yksi aikuinen ja yksi 5-vuotias. Ja taapero, mitä nyt syökään. Eli teet ruokaa jopa vähemmän kuin normaalissa lapsettomassa pariskuntataloudessa. Jos tekisit ruokaa vaikka sille koko perheellesi moneksi päiväksi niin sitä vihannesmäärää ei kyllä todellakaan kuori 5-10 minuuissa (makaronien keittoaika). Ellei vihannesmitoitus sitten ole tyyliä 1/6 porkkana per naama. Tältä pohjalta en kyllä hirveästi lähtisi toisia neuvomaan että miten helppoa se ruuanlaitto on.
Ap.